Gå til innhold

Noe jeg har lagt merke til i forhold til kjøp/salg av valp/hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er inne å raller rundt på finn innimellom. Har hund selv, så jeg er ofte endel der og ser etter utstyr. Men det er noe har jeg lagt merke til over tid. Det kommer endel annonser ute med «ønsker å kjøpe...» ofte litt yngre jenter (type 20-26) single eller med kjæreste. De ønsker seg oftest en liten søt hund for det mangler i livet deres.

Også kommer det ut tilsvarende salgsannonser eller gis bort «lille Princess trenger nytt hjem» At de ikke har tid nok, har fått baby, ny kjæreste eller baby reagerer ect. Ok, endringer i livet kan skje, men, det overrasker meg at noen ganger så ligger det annonser der det står: «tenkte ikke at jeg ville fortsette å reise så mye jeg gjør for tiden, så lille Gullegutt på 1 år trenger noen som har tid til han.»  Og da, da klikker det nesten litt for meg! 

Hvorfor i huleste anskaffer folk seg hund når de ikke forstår hva det innebærer?!? Eller kjæledyr uansett type? Og anskaffer seg en stakkar hund når en fortsatt er et sted i livet der utforsknknsgstrangen er høy og partyparty betyr mer enn en kosekveld i pysjen en fredagskveld hjemme. Hunden blir usikker/redd/mye aleine og ender opp med å bli et aspelauv. Huff, dagens lille utblåsning, takk for meg!

Anonymkode: 81e6a...ef7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orket ikke lese hvert eneste ord av gruffet dit, men her er realiteten. Liv forandret seg og man må ta hensyn til hunden! Da jeg fikk mitt første barn hadde jeg en litt eldre hund. Hun ble rett og slett deprimert av situasjonen og jeg lot et familiemedlem få henne, av hensyn til hunden! Noen år senere hadde jeg endel brukshunder og ble kronisk alvorlig syk. Jeg forsøkte mange utveier, men måtte til slutt, av hensyn til hundene, gi de fra meg dessverre. Det er å ta ansvar for hunden!

Anonymkode: d3281...10a

Skrevet (endret)

Det er jo det samme med ungene til disse menneskene, de er også plutselig  mer i  veien enn man så for seg da man tenkte seg barn som tidsriktig tilbehør, men barn kan dessverre ikke gis bort, derimot kan de heldigvis parkeres foran ipad og tv både før barnehagen, etter barnehagen og før leggetid, så ikke mor blir altfor mye hindret i å krabbe lengst mulig inn i navlen sin.

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg er selv oppdretter og har holdt på i mange år, grovt regnet har jeg nok hatt bortimot 60-70 valper. Det finnes en drøss med tullinger der ute og den oppgaven man har med å finne et godt og egnet hjem til valpen hos noen med tid, og interessen for å ha hunden hele livet er ikke alltid like lett. Men helt klart en av de viktigste oppgaven man har som oppdretter - og jeg kjenner jeg blir oppgitt av at noen av disse som du refererer til i innlegget ditt faktisk har kommet så langt at de har fått valp hos noen i det hele tatt. Fra kjøkkenoppdrett eller ikke. 

Samtidig er det jo faktisk sånn at liv forandrer seg hele tiden. Det kan oppstå situasjoner hvor det ikke lenger egner seg å ha hund. Da er det best at hunden blir omplassert, uansett årsak til hvorfor eier ikke lenger ønsker eller kan ha hunden. Har heldigvis i løpet av alle disse årene kun hjulpet til med en eneste omplassering av hund som er oppdrettet av meg, ellers bor hundene fortsatt hos samme familie som de ble solgt og valgt ut til som valp. Det velger jeg å tro har med en god og grundig sjekk av alle som har fått kjøpt valp hos meg, og det er sånn det bør og skal være :)

Anonymkode: c7402...a25

Skrevet

Fordi mennesker er styrt av hva de ønsker her og nå, uten at man tenker på tid, økonomi og helse på dyret eller om dyret behov og gemytt matcher egne ressurser. 

Folk betaler 15000 for blanding av papirløs, men «renraser» papillon og «renraset» chihuahua. De er søte, man kan kle på dem og strekke behovet for å leke med dukker litt lenger. 

Så blir de syke, er ikke lette å dressere, bjeffer og er i veien. De er overraskende nok ikke en pyntegjenstand de kan sette frem når de ønsker.

i tillegg kommer manges mangel på respekt for dyrets verdi i form av at det er et liv. Vi kan erstatte det NPR noe nytt og bedre kommer på banen - gjerne etter ferien. Og den nye er sikkert like søt som den forrige. 

Anonymkode: 81c52...97d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...