Gå til innhold

Dagens dummeste spørsmål, men hvordan vet man om man...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lurt litt på dette med mental retardasjon, altså tilbakestående/psykisk utviklingshemmet. Hvordan vet man at man ikke er det? Eller hvordan vet man at man er det eventuelt? Jeg har ofte blitt kalt umoden av foreldrene mine (vel jeg er 30) og jeg selv merker at jeg er veldig barnslig innimellom. Jeg blir ofte usikker blant folk. Spiller masse spill på mobilen, PlayStation osv. Kjører stylet bil for å nevne noe... Jeg sliter også med matte. Har alltid hatt problem med det på skolen (fulgte ikke med i timene og skulket) så ender idag med å ikke ha studiekompetanse pga matten. Klarte ikke den fra grunn kurs første året. 

Så ja. Føler meg ganske mislykket når jeg tenker over alt dette. Er jeg unormal? Jeg kunne fint vært 18 år nå eller noe, føler meg ikke i 30 årene i det hele tatt. Noen råd? Burde jeg være bekymret?

Anonymkode: 43f5c...1ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skal få sjekket om du har dyskalkuli - som dysleksi, bare at det er med tall? Det er omtrent like mange som har dyskalkuli som dysleksi, men det snakkes veldig lite om dyskalkuli.

Anonymkode: a9244...22d

Skrevet

Slet du på skolen? De som får diagnosen lett p.u oppdages ofte når de går på barneskolen og får ikke diagnosen før da. Hvis du er alvorlig bekymret for at du er det så ville jeg tatt det opp med legen din. Det går an å ta evnetester for å se hvordan du ligger an.

Og et lite tips, ikke bruk ordet tilbakestående. Blir litt som å si mongo til en person med down syndrom.

Anonymkode: b95bc...d59

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lurt litt på dette med mental retardasjon, altså tilbakestående/psykisk utviklingshemmet. Hvordan vet man at man ikke er det? Eller hvordan vet man at man er det eventuelt? Jeg har ofte blitt kalt umoden av foreldrene mine (vel jeg er 30) og jeg selv merker at jeg er veldig barnslig innimellom. Jeg blir ofte usikker blant folk. Spiller masse spill på mobilen, PlayStation osv. Kjører stylet bil for å nevne noe... Jeg sliter også med matte. Har alltid hatt problem med det på skolen (fulgte ikke med i timene og skulket) så ender idag med å ikke ha studiekompetanse pga matten. Klarte ikke den fra grunn kurs første året. 

Så ja. Føler meg ganske mislykket når jeg tenker over alt dette. Er jeg unormal? Jeg kunne fint vært 18 år nå eller noe, føler meg ikke i 30 årene i det hele tatt. Noen råd? Burde jeg være bekymret?

Anonymkode: 43f5c...1ad

Ut fra måten du skriver virker det ikke som du er så fryktelig «dum».. har lest innlegg fra folk som garantert er mindre smart enn deg her inne. En regnes som psykisk utviklingshemmet om en har IQ under 80. Eller var det under 70??? Er du nysgjerrig på din egen iq fins det gratis iq-test på mensa.no.

Hvis du er umoden har jo ikke det så mye med iq å gjøre men mer med din personlighet. Folk er forskjellige. 

Det med matten trenger ikke nødvendigvis å ha noe med deg å gjøre. Hadde du en dårlig lærer feks i 1. og 2. klasse så er løpet kjørt... du kan ikke «hoppe på» igjen i 3. om du ikke har forstått det grunnleggende. Der må tkng skje i rett rekkefølge om du skjønner.. så om du har et «hull» der så er det forklaring nok. Om det var en plass det sa stopp og du ikke skjønte, skal jeg love deg det ikke var mulig for deg å skjønne noe videre etter det. En kan ikke gå videre på neste nivå i matte på den måten. Ingenting kan hoppes over om du skjønner. Mange elever sliter med matte fordi de har hatt en dårlig mattelærer på barneskolen. 

Anonymkode: fb92c...496

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...