Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg trives rett og slett ikke i barselgruppen min! Jeg har ikke noe til felles med noen. Generelt er jeg sjenert og sliter med å prate med folk, spesielt hvis det er masse folk tilstedet. Ender med at jeg bare sitter der og leker med barnet mitt isteden. De andre må tro at jeg mangler sosial kompetanse eller noe, muligens jeg gjør det, men jeg trives best med venner som jeg kan velge selv, og familien min. Jeg dukker sjeldent opp på babysvømming og babysang. Og babytreff har jeg ikke vært med på, da det er hjemme hos de i barselgruppen. Så muligens de synes jeg er rar og lite sosial. Men sannheten er at jeg trives ikke med dem! Og gleder meg til baby begynner i barnehagen slik at baby får nok stimulering av å være sosial med andre babyer og jeg får kanskje bli kjekt med flere foreldre. Så nå sitter jeg og lurer på hva de andre damene på barselgruppen sier om meg... Er de bekymret for barnet mitt pga jeg er lite sosial med dem? Slike spørsmål dukker opp i hodet mitt, da de er «perfect mums». Anonymkode: 1ab98...b2e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #3 Skrevet 31. oktober 2017 Det er da ikke en plikt å være med i barselgruppe??? Når det er sagt, du bør trene deg på å være litt mer sosial for det å ha barn innebærer veldig mange settinger med andre foreldre. Anonymkode: 7d1b6...d2d
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 Hva er egentlig formålet med barselsgruppe? At foreldre sosialiseres og har tilgang på likesinnede? Eller sosialisering for barna? Anonymkode: d5e72...5ae
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 Med første var jeg i barselgruppe (selv om jeg ikke trivdes) , babysvømming, babytrening osv osv... -Nå med nr to skal jeg bare kose meg mest inne i mitt eget hus Når vinteren kommer skal vi nyte barseltiden forran peisen. Har null behov for barselgruppe, babysangen og alt det maset der. Har venner med barn på samme alder, og egen familie, de gir både meg og babyen nok stimuli. Det er ikke noe som heter perfect mom, bak enhver rosablogger lusker en barseldepresjon og angst...tro meg, been there Så slapp av og kos deg med det som gir dere noe, du er helt normal og akkurat passe flink Anonymkode: aff90...545
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 Har hørt om ganske så mange som ikke har trivdes i barselgruppe, inkludert meg selv. Men når jeg får nestemann, skal jeg absolutt forsøke igjen. Det kan jo hende man treffer noen man trives godt med! Er jo ikke en selvfølge at man går godt overens, men muligheten er der. Ingen vits i å fortsette hvis det føles som et ork. Anonymkode: c2673...869
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #7 Skrevet 31. oktober 2017 Barselgruppa til min første fungerte ikke noe særlig for meg. Men for nr.2 har det fungert bedre. Vi møttes nesten hver uke. Og en av de har jeg fått veldig god kontakt med og vi har møttes på fritiden med mann og barn. Anonymkode: f4724...430
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #8 Skrevet 31. oktober 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er egentlig formålet med barselsgruppe? At foreldre sosialiseres og har tilgang på likesinnede? Eller sosialisering for barna? Anonymkode: d5e72...5ae sosialisering for barnet Anonymkode: 2ca28...f48
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #9 Skrevet 31. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: sosialisering for barnet Anonymkode: 2ca28...f48 Barn under 1 år trenger ikke sosialiseres noe særlig med andre barn på egen alder, holder lenge å dra på besøk til besteforeldre, tanker og onkler, venner, gå ut blant folk f.eks på biblioteket, lekeplasser osv i helgene osv så de blir vant til å se andre ansikter enn bare foreldrenes. Barselgruppen er til for foreldrene, så de har likesinnede å snakke med, dele erfaringer med osv. Anonymkode: 667de...ae3
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #10 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg ser for meg at vi skal få sosialisert oss nok, men skal nok prøve meg på en sånn barselgruppe. Og babysang, det gleder jeg meg veldig til 😊 Anonymkode: d5e72...5ae
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #11 Skrevet 31. oktober 2017 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: sosialisering for barnet Anonymkode: 2ca28...f48 I følge statens veileder for helsestasjon og skolehelsetjeneste er dette formålet med barselgrupper: Formålet med barselgruppene er å styrke nettverket til deg som går hjemme, og gi påfyll til foreldrerollen. I gruppen treffer du mødre/fedre med ulike erfaringer med for eksempel amming, kolikk og søvn. Der kan dere diskutere felles utfordringer under veiledning fra helsesøster. Det er også betryggende å se hvor ulike babyer på samme alder kan være, og likevel være innenfor “normalen”. Anonymkode: 667de...ae3
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #12 Skrevet 31. oktober 2017 Trivdes heller ikke så godt i de barselgeruppene helsestasjonen satte sammen. Var damer jeg aldri hadde funnet tonen sammen ellers, vi hang kun sammen pga vi hadde fått barn omtrent likt i samme bydel. Jeg fant min egen gruppe via denne siden faktisk, og flere av de damene er jeg venner med den dag i dag (5 år siden). Med barn nummer to tok jeg det litt mer med ro angående barselgeruppa, møtte de kun de faste treffene på helsestasjonen, og trillet med de når jeg selv hadde lyst, ikke fordi jeg følte jeg måtte bli med. Deilig å nyte dagene akkurat som jeg ville med babyen og ikke føle noe press for å henge med en barselgeruppe Anonymkode: ad985...1eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå