Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #1 Skrevet 31. oktober 2017 for utforskende, nysgjerrig, oppfinnsomme og andre positive ord? Når det de egentlig er er rampete, og barn som ikke hører etter på hva som er greit og ikke greit? Min svigerinne roser stadig barna til oss om hvor nysgjerrige og utforskende de er, når de feks har vært på sykehuset etter å ha stukket en spiker i ei stikkontakt, tømt melposen utover hele stua, klippet av ledningene på kaffetrakteren og lampetter, tegnet med sprittusj overalt, klatret til toppen av bokhylla osv. Det er helt utrolig hva de kan finne på, så oppfinnsomme er de jo, men ikke akkurat på en god måte. Man kan jo være oppfinnsom uten å ødelegge huset også? Måten hun omtaler barna viser at hun mener dette er positiv oppførsel og et tegn på at de er smarte og blir noe, mens mine barn som er svært lite "rampete" og vet godt hva som er lov og ikke lov og derfor ikke gjør sånt dermed er "dumme", late og ikke kommer til å komme så langt i livet. Er det som en trøst for seg selv? For meg blir det litt latterlig, men jeg sier jo ikke noe (annet enn om det som tydeligvis kan være livsfarlig...) Anonymkode: d999c...77e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #2 Skrevet 31. oktober 2017 Hvorfor kaller du ting som å klatre til toppen av bokhylla, for «ulovlig»...? Anonymkode: b3f10...b45
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #3 Skrevet 31. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kaller du ting som å klatre til toppen av bokhylla, for «ulovlig»...? Anonymkode: b3f10...b45 Hjelpes, valg av ord er det du skal henge deg opp i? Hjemme hos får de ikke lov til slike ting da. Derav ulovlig? Anonymkode: d999c...77e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #4 Skrevet 31. oktober 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: for utforskende, nysgjerrig, oppfinnsomme og andre positive ord? Når det de egentlig er er rampete, og barn som ikke hører etter på hva som er greit og ikke greit? Min svigerinne roser stadig barna til oss om hvor nysgjerrige og utforskende de er, når de feks har vært på sykehuset etter å ha stukket en spiker i ei stikkontakt, tømt melposen utover hele stua, klippet av ledningene på kaffetrakteren og lampetter, tegnet med sprittusj overalt, klatret til toppen av bokhylla osv. Det er helt utrolig hva de kan finne på, så oppfinnsomme er de jo, men ikke akkurat på en god måte. Man kan jo være oppfinnsom uten å ødelegge huset også? Måten hun omtaler barna viser at hun mener dette er positiv oppførsel og et tegn på at de er smarte og blir noe, mens mine barn som er svært lite "rampete" og vet godt hva som er lov og ikke lov og derfor ikke gjør sånt dermed er "dumme", late og ikke kommer til å komme så langt i livet. Er det som en trøst for seg selv? For meg blir det litt latterlig, men jeg sier jo ikke noe (annet enn om det som tydeligvis kan være livsfarlig...) Anonymkode: d999c...77e Barn gjør ting som foreldrene mener ikke er greit ("rampete ting") FORDI at de er nysgjerrige, oppfinnsomme og utforskende. De klatrer ikke på bokhylla fordi de bare eelsker å gjøre mamma sur, men fordi de lurer så vannvittig mye på hvordan det ser ut fra toppen og om de i det hele tatt klarer å bruke kroppen sin til å komme seg opp. Det er sånn barn er og sånn skal de være. Så er det opp til oss å sette regler og gi konsekvenser der det trengs. Derfor bruker jeg ofte positivt ladede ord til tross for at toåringen finner på mye rart. Veldig ofte finner hun ut selv at det hun gjorde var dumt før jeg trenger å si noe, og begynner å plukke opp alle perlene hun strødde utover gulvet selv. Jeg bruker ikke energi på å bli sint for noe som egentlig bare var en impulsiv handling som fikk konsekvenser hun ikke tenkte ut selv. Hun er ikke slem eller rampete av den grunn. Hun er et barn, som alle andre barn. Og jeg liker ikke å snakke ned barnet mitt til andre mennesker, spesielt for ting som er helt vanlige "barnestreker". Det gjør mer skade enn nytte Anonymkode: 69a66...b2e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #5 Skrevet 31. oktober 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barn gjør ting som foreldrene mener ikke er greit ("rampete ting") FORDI at de er nysgjerrige, oppfinnsomme og utforskende. De klatrer ikke på bokhylla fordi de bare eelsker å gjøre mamma sur, men fordi de lurer så vannvittig mye på hvordan det ser ut fra toppen og om de i det hele tatt klarer å bruke kroppen sin til å komme seg opp. Det er sånn barn er og sånn skal de være. Så er det opp til oss å sette regler og gi konsekvenser der det trengs. Derfor bruker jeg ofte positivt ladede ord til tross for at toåringen finner på mye rart. Veldig ofte finner hun ut selv at det hun gjorde var dumt før jeg trenger å si noe, og begynner å plukke opp alle perlene hun strødde utover gulvet selv. Jeg bruker ikke energi på å bli sint for noe som egentlig bare var en impulsiv handling som fikk konsekvenser hun ikke tenkte ut selv. Hun er ikke slem eller rampete av den grunn. Hun er et barn, som alle andre barn. Og jeg liker ikke å snakke ned barnet mitt til andre mennesker, spesielt for ting som er helt vanlige "barnestreker". Det gjør mer skade enn nytte Anonymkode: 69a66...b2e Dette Anonymkode: 5f0b8...579
Evablaum Skrevet 31. oktober 2017 #6 Skrevet 31. oktober 2017 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: for utforskende, nysgjerrig, oppfinnsomme og andre positive ord? Når det de egentlig er er rampete, og barn som ikke hører etter på hva som er greit og ikke greit? Min svigerinne roser stadig barna til oss om hvor nysgjerrige og utforskende de er, når de feks har vært på sykehuset etter å ha stukket en spiker i ei stikkontakt, tømt melposen utover hele stua, klippet av ledningene på kaffetrakteren og lampetter, tegnet med sprittusj overalt, klatret til toppen av bokhylla osv. Det er helt utrolig hva de kan finne på, så oppfinnsomme er de jo, men ikke akkurat på en god måte. Man kan jo være oppfinnsom uten å ødelegge huset også? Måten hun omtaler barna viser at hun mener dette er positiv oppførsel og et tegn på at de er smarte og blir noe, mens mine barn som er svært lite "rampete" og vet godt hva som er lov og ikke lov og derfor ikke gjør sånt dermed er "dumme", late og ikke kommer til å komme så langt i livet. Er det som en trøst for seg selv? For meg blir det litt latterlig, men jeg sier jo ikke noe (annet enn om det som tydeligvis kan være livsfarlig...) Anonymkode: d999c...77e Hi, når dine barn er utforskende og oppfinnsomme, hva gjør de da?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #7 Skrevet 31. oktober 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barn gjør ting som foreldrene mener ikke er greit ("rampete ting") FORDI at de er nysgjerrige, oppfinnsomme og utforskende. De klatrer ikke på bokhylla fordi de bare eelsker å gjøre mamma sur, men fordi de lurer så vannvittig mye på hvordan det ser ut fra toppen og om de i det hele tatt klarer å bruke kroppen sin til å komme seg opp. Det er sånn barn er og sånn skal de være. Så er det opp til oss å sette regler og gi konsekvenser der det trengs. Derfor bruker jeg ofte positivt ladede ord til tross for at toåringen finner på mye rart. Veldig ofte finner hun ut selv at det hun gjorde var dumt før jeg trenger å si noe, og begynner å plukke opp alle perlene hun strødde utover gulvet selv. Jeg bruker ikke energi på å bli sint for noe som egentlig bare var en impulsiv handling som fikk konsekvenser hun ikke tenkte ut selv. Hun er ikke slem eller rampete av den grunn. Hun er et barn, som alle andre barn. Og jeg liker ikke å snakke ned barnet mitt til andre mennesker, spesielt for ting som er helt vanlige "barnestreker". Det gjør mer skade enn nytte Anonymkode: 69a66...b2e Men da mener også du at de barna som faktisk klatrer opp bokhylla er mer utforskende, oppfinnsomme og nysgjerrige enn de som ikke gjør det? Anonymkode: d999c...77e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #8 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg misstenker at det er hennes måte å takle det at barna er helt ute av kontroll. I stede for å innrømme at hun trenger hjelp så skal det liksom sees fra en positiv vinkel. Hvorfor er det ikke greit at et "oppfinnsom" barn bygger noe kult med Lego. Man kan være nysgjerrig med å spørre hva som skjer om man stikker en strikkepinne i stikkontakten i stede for å gjøre det. Anonymkode: d751f...1c1
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #9 Skrevet 31. oktober 2017 10 minutter siden, Evablaum skrev: Hi, når dine barn er utforskende og oppfinnsomme, hva gjør de da? De gjør masse, trenger de klatre opp for å se ting fra den vinkelen gjør de det i trær og klatrestativ feks. De vet jo hva som er greit og ikke greit. Vi snakker ikke om barn på 1 og 2 år her, men barn på 4-8. De burde fått litt mer sperrer synes jeg. Ikke søtt med en 6 åring som heller mel utover hele stua, synes jeg. Eller en 8 åring som ødelegger brødristeren fordi han ville se hvordan den var inni. Tenker at det er mer på ramp enn for utforskning. Og de slipper jo også unna med alt de gjør da. For de er jo så smarte og oppfinnsomme. Anonymkode: d999c...77e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #10 Skrevet 31. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg misstenker at det er hennes måte å takle det at barna er helt ute av kontroll. I stede for å innrømme at hun trenger hjelp så skal det liksom sees fra en positiv vinkel. Hvorfor er det ikke greit at et "oppfinnsom" barn bygger noe kult med Lego. Man kan være nysgjerrig med å spørre hva som skjer om man stikker en strikkepinne i stikkontakten i stede for å gjøre det. Anonymkode: d751f...1c1 Ja, ikke sant. Mine ser mye youtube og newton filmer for å se hvordan ting fungerer, eller spør rett og slett. Men mine er litt yngre enda, de er 2 og 4. Anonymkode: d999c...77e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #11 Skrevet 31. oktober 2017 Oppfinnsomme er de. Men det er lov å sette grenser for oppfinnsomheten! Anonymkode: bd974...c67
Evablaum Skrevet 31. oktober 2017 #12 Skrevet 31. oktober 2017 (endret) 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De gjør masse, trenger de klatre opp for å se ting fra den vinkelen gjør de det i trær og klatrestativ feks. De vet jo hva som er greit og ikke greit. Vi snakker ikke om barn på 1 og 2 år her, men barn på 4-8. De burde fått litt mer sperrer synes jeg. Ikke søtt med en 6 åring som heller mel utover hele stua, synes jeg. Eller en 8 åring som ødelegger brødristeren fordi han ville se hvordan den var inni. Tenker at det er mer på ramp enn for utforskning. Og de slipper jo også unna med alt de gjør da. For de er jo så smarte og oppfinnsomme. Anonymkode: d999c...77e Jeg hadde ikke vært fornøyd om min 6- åring hadde helt mel over hele kjøkkenet nei 😡 Det var nevnt en 2 åring her, så jeg trodde vi var i den alderen der.. Endret 31. oktober 2017 av Evablaum
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #13 Skrevet 31. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da mener også du at de barna som faktisk klatrer opp bokhylla er mer utforskende, oppfinnsomme og nysgjerrige enn de som ikke gjør det? Anonymkode: d999c...77e Ikke nødvendigvis. Det går an å være nysgjerrig og oppfinnsom på ulike måter. Noen lurer på hva som skjer om man klatrer på bokhylla, andre lurer på hvordan verden er satt sammen og kan sitte stille i timesvis og lese og fundere. Men selvfølgelig, som det blir nevnt, så er alder avgjørende. Syns man skal kunne forvente at en 8åring ikke klatrer på bokhylla, altså. Det er jeg helt enig i. Men å sette noe stempel på ungene syns jeg er unødvendig. Kan jo heller ta en prat om å lage og følge husregler. At barn blir stemplet som rampete vil ikke gjøre dem mindre rampete. Anonymkode: 69a66...b2e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #14 Skrevet 31. oktober 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke nødvendigvis. Det går an å være nysgjerrig og oppfinnsom på ulike måter. Noen lurer på hva som skjer om man klatrer på bokhylla, andre lurer på hvordan verden er satt sammen og kan sitte stille i timesvis og lese og fundere. Men selvfølgelig, som det blir nevnt, så er alder avgjørende. Syns man skal kunne forvente at en 8åring ikke klatrer på bokhylla, altså. Det er jeg helt enig i. Men å sette noe stempel på ungene syns jeg er unødvendig. Kan jo heller ta en prat om å lage og følge husregler. At barn blir stemplet som rampete vil ikke gjøre dem mindre rampete. Anonymkode: 69a66...b2e Jeg mener heller ikke at moren trenger kalle dem rampete, men litt slitsomt hele tiden høre hvor fantastiske de er som finner på så mye rart og samtidig påpeke at mine barn nok er litt enkle fordi de ikke gjør sånt. Hvorfor må hun ta opp dette hver gang? Og vinkle det positivt? Av og til lurer jeg på om det er et rop om "hjelp", men hun er ikke den mottakelige typen da. Anonymkode: d999c...77e
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #15 Skrevet 31. oktober 2017 Ja, uffa, huffa meg! Tenk å se på ungene sine positivt og omtale dem i positive ordelag. For en idiotisk mor, hun har jo helt fullstendig misforstått! Anonymkode: 36b8b...594
Fru Banderas Skrevet 31. oktober 2017 #16 Skrevet 31. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, uffa, huffa meg! Tenk å se på ungene sine positivt og omtale dem i positive ordelag. For en idiotisk mor, hun har jo helt fullstendig misforstått! Anonymkode: 36b8b...594 Du har faktisk misforstått om du snakker positivt til en unge som oppfører seg som en rass.
Nyttårs barn Skrevet 31. oktober 2017 #17 Skrevet 31. oktober 2017 Det er vel en måte å overleve på for den som har litt krevende barn. Er nok de samme som kaller trassalderen for selvstendighetsfasen.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2017 #18 Skrevet 31. oktober 2017 6 timer siden, Nyttårs barn skrev: Det er vel en måte å overleve på for den som har litt krevende barn. Er nok de samme som kaller trassalderen for selvstendighetsfasen. Haha, nei i mine øyne er det de samme folka som tungt bruker ordet trass for alt det er verdt! Det forklarer liksom dårlig oppførsel, det er bare trass, ikke foreldrenes innvirkning. Barna til svigerinnen min var i trass alderen fra de var ett til fire, og så ble de utforskende osv. Jeg er av de som mener trass er et dekke, akkurat som "utforskende og nysgjerrig", bare at "trassen" er mye mer styrt av foreldres dårlige eller manglende oppdragelse/kommunikasjon med barnet. Anonymkode: d999c...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå