Gå til innhold

Mulig omsorgssvikt om 4-5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr det når barnevernet bruker det som grunn til å fjerne barna fra hjemmet? Og hvordan kom de frem til slike konklusjoner?

Anonymkode: 909dd...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjerner de barn pga en så vag «mistanke»? Mulig omsorgssvikt mange år frem i tid? 😳

Anonymkode: 88c71...87b

Skrevet

Jeg tenker at det kommer av foreldrenes kognitive evner å gjøre. De fleste kan lære å ta seg av en baby med mat og kos, men når barnet blir eldre og krever mer intellektuell og faglig oppfølging kan det bli en utfordring om mor og far er litt 'enkle' (i mangel på et bedre ord). 

Anonymkode: b6c8b...a63

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det kommer av foreldrenes kognitive evner å gjøre. De fleste kan lære å ta seg av en baby med mat og kos, men når barnet blir eldre og krever mer intellektuell og faglig oppfølging kan det bli en utfordring om mor og far er litt 'enkle' (i mangel på et bedre ord). 

Anonymkode: b6c8b...a63

Det var det jeg også tenkte kan være grunnen. Men hvordan er de «enkle» mennskene? Hvordan ser barnevernet på dem at de er «enkle»? Og hvor smart skal man være for å kunne oppdra et barn? 

Anonymkode: 909dd...8a8

Skrevet

Ei jeg kjenner er lettere psykisk utviklingshemmet. Hun fungerer greit med daglige rutiner, stell, mat og typiske grunnleggende behov. Hun er leken som bare det, har det mer moro enn ungene i lek. Ved barneskolealder ville hun ikke kunnet hjelpe til med lekser, sosialt er hun heller ikke noe ett barn vil kunne strekke seg etter da hun er like leken som andre 5åringer. Sosialekoder, normer og regler kan ikke mor håndtere på en god og voksen måte. Hvis 2 barn krangler reagerer mor som en 6åring og ikke som en voksen. Kjærlighet er det ingenting å si på men hun har en mentalt retardasjon. Barnet ville blitt skjevutviklet og forsømt fra minst barneskolealder.

Anonymkode: f5a97...8c0

Skrevet

IQ er veldig arvelig, men det kan jo også være andre årsaker til lav IQ. Om det er sånn at besteforeldre og andre i nær familie er rammet, så bør en i slike situasjoner bruke familie nettverk. Bygge rundt mors kjærlighet og omsorg. Bruke slekt som fosterfamilie. 

Anonymkode: 83cfe...2c9

Skrevet

Brukes det, da?

Jeg har lest veldig mange nemndsavgjørelser og dommer i barnevernssaker, aldri sett noe i nærheten av det du beskriver. Det hender jo at Bvl. §4-12 bokstav d brukes (men det er også sjelden), og det kan da handle om ting som at forelder er psykisk utviklingshemmet. Dette vil jo tidvis sannsynliggjøre at omsorgen blir enda svakere ettersom barnet blir eldre, men man fremmer ikke omsorgsovertakelse kun basert på at omsorgen kan bli for dårlig om fem år.

Anonymkode: 99fa5...efc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...