Gå til innhold

Ville dere gått til legen med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget for et par måneder siden 5-6 røde prikker på brystet, type blodutredelser i huden. De forsvant og kom tilbake et par ganger. Har ikke hatt dem igjen på noen uker nå. Så stusset jeg over at jeg fikk så mye blåmerker på bena og på lårene. Kunne ikke huske at jeg hadde slått meg. Så skulle jeg spisse noen blyanter for sønnen min og fikk blodblemmer på to av fingrene. Var hos legen pga forkjølelse forrige uke og da de målte CRPen tok det 10-15 minutter før det sluttet å blø. Har ikke koblet disse tingene sammen før nå. I tillegg fikk jeg mensen nå og den er uvanlig kraftig. Men blir så usikker, synes det er litt flaut å gå til legen for "ingenting". Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 571e0...1a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du til legen med. Høres ut som et har for lavt antall trombocytter (blodplater) og koagulasjonen fungerer ikke som den skal. 

Anonymkode: 499a1...27d

Skrevet

Nei, tviler på det. Hadde ventet og sett hvordan det utviklet seg/gått over av seg selv. Hvis det ikke gikk over eller jeg begynte å få andre symptomer hadde jeg kanskje gått. 

Anonymkode: bf01e...1fc

Skrevet

Takk for svar. 😊

Skrevet

Jeg hadde nok ikke det, men det betyr ikke, at du ikke bør gå til legen

Anonymkode: d039d...b24

Skrevet

Jo du bør virkelig gå til legen og sjekke, hvis blodet ikke koagulerer som det skal kan det være farlig.

I ekstreme tilfeller kan man dø av indre blødninger hvis man feks slår seg i magen.

En jeg kjenner fikk ikke lov til å pusse tennene en gang og måtte kun spise myk mat med plastskje pga blødningsfare.

Anonymkode: 4dab4...4c9

Skrevet

Jeg hadde nok ventet og sett det an...

Men sånn er jeg. Det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig. Det kan se ut som du bekymrer deg såpass mye at du bør bestille en legetime snart.

Lykke til!

Anonymkode: 2e38e...0ff

Skrevet

Jeg hadde gått til legen. Og jeg er typen som aldri er hos lege, fordi jeg venter og ser an. Men det høres som om det har gått en stund med deg, derfor ville jeg ha gått til legen. Rart de ikke sa noe på laben da du ikke sluttet å blø...

Anonymkode: 50f6a...785

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde gått til legen. Og jeg er typen som aldri er hos lege, fordi jeg venter og ser an. Men det høres som om det har gått en stund med deg, derfor ville jeg ha gått til legen. Rart de ikke sa noe på laben da du ikke sluttet å blø...

Det kan jo være at de bare har truffet litt feil. En gang jeg tok blodprøver, så hadde jeg blødd ut nesten hele armen på genseren når jeg kom på jobb, og jeg blødde litt fremdeles, det var 20 min kjøring.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk ut på venteværelset rett etter jeg tok den. Kasta bomullsdotten i søpla på vei ut og når jeg kom ut på venteværelset var hånda blodig. Gikk og vasket meg, og holdt tørkepapir inntil fingeren helt til det sluttet, men sa ikke ifra til lab'en. Bare stussa, for har aldri opplevd det før. Det har vart en stund ja, jeg har bare ikke tenkt over at ting kan henge sammen før nå. HI.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk ut på venteværelset rett etter jeg tok den. Kasta bomullsdotten i søpla på vei ut og når jeg kom ut på venteværelset var hånda blodig. Gikk og vasket meg, og holdt tørkepapir inntil fingeren helt til det sluttet, men sa ikke ifra til lab'en. Bare stussa, for har aldri opplevd det før. Det har vart en stund ja, jeg har bare ikke tenkt over at ting kan henge sammen før nå. HI.

Man skal jo presse den dotten ned en stund da, lenger enn til du kommer ut døra, pga at man ikke skal blø så mye

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man skal jo presse den dotten ned en stund da, lenger enn til du kommer ut døra, pga at man ikke skal blø så mye

Det har jeg aldri trengt å gjøre før. Pleier å slutte med en gang. Er én ting i armen, men på fingeren er det ikke vanlig at det blør i 10-15 minutter. Har mye erfaring med diabetes, de som har det bruker jo ikke bomullsdotter. Men hadde ikke reagert om det var det eneste, men er kombinasjonen av ting over lengre tid som gjør at jeg stusser litt.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg aldri trengt å gjøre før. Pleier å slutte med en gang. Er én ting i armen, men på fingeren er det ikke vanlig at det blør i 10-15 minutter. Har mye erfaring med diabetes, de som har det bruker jo ikke bomullsdotter. Men hadde ikke reagert om det var det eneste, men er kombinasjonen av ting over lengre tid som gjør at jeg stusser litt.

Var det i fingeren, det fikk jeg ikke med meg

Skrevet

Du bør absolutt tilbake til legen med dette, Hi!

Selv om du ikke hadde presset en bomullsdott mot så ville det være unormalt å blø så lenge som du gjorde!

Du skal heller ikke få blåmerker eller blodblemmer av ingenting.

Som andre sier, det kan være at du har problemer slik at blodet ditt ikke koagulerer. Det er i så fall noe man må vite, for hvis ikke kan det bli livsfarlig om du er uheldig. Det kan også være andre årsaker som krever oppfølging.

Ring legen din i morgen! Ikke hør på de som sier du skal se det an, for dette har pågått en stund, det er viktig at du får utelukker noen diagnoser.

Anonymkode: 0f389...916

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det i fingeren, det fikk jeg ikke med meg

Ja, de målte bare CRP. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de målte bare CRP. 

Da beklager jeg at jeg bare antok at det var i armen. Jeg har aldri målt crp, så det visste jeg ikke.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør absolutt tilbake til legen med dette, Hi!

Selv om du ikke hadde presset en bomullsdott mot så ville det være unormalt å blø så lenge som du gjorde!

Du skal heller ikke få blåmerker eller blodblemmer av ingenting.

Som andre sier, det kan være at du har problemer slik at blodet ditt ikke koagulerer. Det er i så fall noe man må vite, for hvis ikke kan det bli livsfarlig om du er uheldig. Det kan også være andre årsaker som krever oppfølging.

Ring legen din i morgen! Ikke hør på de som sier du skal se det an, for dette har pågått en stund, det er viktig at du får utelukker noen diagnoser.

Takk for svar. Stor uenighet her, ser jeg, men jeg skal bestille en legetime, like greit å få sjekket det. Synes det er litt ekkelt når det har vært såpass mye.

Skrevet

Da beklager jeg at jeg bare antok at det var i armen. Jeg har aldri målt crp, så det visste jeg ikke.

Det går fint, var jo ikke så lett å vite det da. :) 

Skrevet

Takk for svar. Stor uenighet her, ser jeg, men jeg skal bestille en legetime, like greit å få sjekket det. Synes det er litt ekkelt når det har vært såpass mye.

Det er ingen tvil om at dette er noe du må få sjekket (de som sier noe annet har ikke nok kunnskaper om slikt). Det trenger ikke være noe alvorlig, men du kan ikke ta sjansen på det.

Ring legen i morgen igjen! Og du skal ha en legetime om ikke lenge, så ikke godta å vente ukesvis.

Skrevet

Gå på legekontoret og få tatt ein blodprøve😊

Du trenger ingen legetime for det.

Dersom dei ser noko unormalt på prøven så får du haste legetime .

Anonymkode: 72b1d...c59

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gå på legekontoret og få tatt ein blodprøve😊

Du trenger ingen legetime for det.

Dersom dei ser noko unormalt på prøven så får du haste legetime .

Man kan vel ikke bare dra og ta en blodprøve, uten time? Det høres rart ut. Hvem skal ta prøven? De trenger jo noen retningslinjer for hva de evt skal se etter.

Uansett HI, dette ville jeg dratt til legen med om jeg var deg. Så du finner ut av det og kanskje trenger noe hjelp, for nå høres det jo ikke ut som at blodet ditt koagulerer.

Lykke til ☺️

Anonymkode: b7257...aa0

Skrevet

Bloduttredelser og røde prikker på brystet, samt blåmerker, kan være tegn på leukemi. Sier ikke at det er det, men selvfølgelig må du til legen, alt annet er jo direkte uansvarlig. 

Anonymkode: a9636...e4b

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bloduttredelser og røde prikker på brystet, samt blåmerker, kan være tegn på leukemi. Sier ikke at det er det, men selvfølgelig må du til legen, alt annet er jo direkte uansvarlig. 

Anonymkode: a9636...e4b

Uff! Håper ikke det! 😱

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan vel ikke bare dra og ta en blodprøve, uten time? Det høres rart ut. Hvem skal ta prøven? De trenger jo noen retningslinjer for hva de evt skal se etter.

Uansett HI, dette ville jeg dratt til legen med om jeg var deg. Så du finner ut av det og kanskje trenger noe hjelp, for nå høres det jo ikke ut som at blodet ditt koagulerer.

Lykke til ☺️

Det får me iallefall her me bur.

Bare seier kva som er problemet og så tar dei på labben ein blodprøve og me får svar med ein gong.

Det er på helsesenteret vårt.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det får me iallefall her me bur.

Bare seier kva som er problemet og så tar dei på labben ein blodprøve og me får svar med ein gong.

Det er på helsesenteret vårt.

Så bra at dere har det sånn ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...