Gå til innhold

Ble sagt opp, sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bedriften nedbemannet og jeg var en av de som ble sagt opp for 2 uker siden, har slitt i lengre periode med ryggsmerter men på fredag så var jeg uheldig på jobb og overbelastet ryggen. 

Smerten ble bare verre, klarte nesten ikke å stå oppreist så dro til legen som sykemeldte meg. 

Men nå er jeg så stresset ! Ser jo mistenkelig ut å bli sykemeldt kort tid etter oppsigelsen :( håper jo å få gode referanser for å bruke til jobb søknader så dette passet innmari dårlig nå. 

Får jeg i det hele tatt sykepenger når jeg ble syk etter å ha mottatt oppsigelsen ?

hva om jeg fortsatt er syk når oppsigelsestiden er over, har jeg fortsatt krav på sykepenger da ? 

Kan man være syk når man søker arbeidsledighetstrygd ?

Fortvilet her :( føles som jeg svikter kollegaer på slutt spurten, var ikke i mål med et prosjekt vi jobbet med. 

Ligger i senga og klarte ikke engang å holde meg oppe for å sende barna til skolen, føler meg totalt verdiløs akkurat nå😰

Anonymkode: c93a4...2d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du med I en fagforening? Jeg gikk gjennom en nedbemanning hos min tidligere arbeidsgiver og da fikk jeg veldig god hjelp fra fagforeningen. Anbefales

Anonymkode: 75573...067

Skrevet

Du får sykepenger så lenge du er syk.

Retten på sykepenger opparbeider du deg før du blir syk, så om du mister jobben mens du er sykemeldt får du sykepenger helt til du blir frisk igjen (eller max i 1 år da).

Du trenger ikke melde deg arbeidsledig før du er friskmeldt, men snakk med nav etterhvert uansett så de vet hvordan det ligger an. Du trenger ikke dagpenger så lenge du er sykemeldt, du får sykepenger selv om du mister jobben

Når du blir friskmeldt får du dagpenger.

Du har rett i at det ser litt suspekt ut, for dagpenger er bare drøye 60% av lønnen din, mens sykepenger er 100%, så det lønner seg for deg å være sykemeldt, da taper du ikke penger på oppsigelsen. Men av og til er man uheldig, og det kan man ikke noe for. Så lenge du vet du ikke er sykemeldt for å svindle til deg sykepenger istedenfor dagpenger skal du ha hodet høyt hevet, det er ikke din skyld at du tilfeldigvis ble syk akkurat når jobben nedbemanner.

Anonymkode: db141...f53

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bedriften nedbemannet og jeg var en av de som ble sagt opp for 2 uker siden, har slitt i lengre periode med ryggsmerter men på fredag så var jeg uheldig på jobb og overbelastet ryggen. 

Smerten ble bare verre, klarte nesten ikke å stå oppreist så dro til legen som sykemeldte meg. 

Men nå er jeg så stresset ! Ser jo mistenkelig ut å bli sykemeldt kort tid etter oppsigelsen :( håper jo å få gode referanser for å bruke til jobb søknader så dette passet innmari dårlig nå. 

Får jeg i det hele tatt sykepenger når jeg ble syk etter å ha mottatt oppsigelsen ?

hva om jeg fortsatt er syk når oppsigelsestiden er over, har jeg fortsatt krav på sykepenger da ? 

Kan man være syk når man søker arbeidsledighetstrygd ?

Fortvilet her :( føles som jeg svikter kollegaer på slutt spurten, var ikke i mål med et prosjekt vi jobbet med. 

Ligger i senga og klarte ikke engang å holde meg oppe for å sende barna til skolen, føler meg totalt verdiløs akkurat nå😰

Å bli sykemeldt på grunn av ryggsmerter er da ikke mistenkelig, slapp av og fokuser heller på at du skal blir frisk og deretter finne deg en ny jobb. Jeg skjønner godt at du føler at du svikter i sluttspurten, men det skal du ikke tenke på nå. Det viktigste er at du skal bli frisk igjen! Du får ingenting igjen for å slite deg ut i en jobb du skal forlate!

"Fordelen" med å bli sykemeldt i den situasjonen du er i er at du som sykemeldt beholder 100% av lønna di. Ledighetstrygden er langt lavere (64 % av inntekten inntil 6G om jeg ikke husker feil). 

Hva slags jobb er du i nå? Kan overbelastningen på ryggen sees på som en yrkesskade? Kan det være noen forsikringer som eventuelt kan slå inn her? Dette ville jeg ha undersøkt nærmere om jeg var deg. Grunnen til at jeg spør er at innen enkelte yrker vil en type yrkesskade kunne gi erstatning, krav på behandling osv. Verdt å sjekke ut. 

Ønsker deg god bedring :) 

Anonymkode: f3d61...d54

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du med I en fagforening? Jeg gikk gjennom en nedbemanning hos min tidligere arbeidsgiver og da fikk jeg veldig god hjelp fra fagforeningen. Anbefales

Anonymkode: 75573...067

Ja, bruk fagforeningen for alt det er verdt! 

Skrevet

Mistet jobben før jeg ble sykemeldt så det ser jo ut som jeg svikter kollegaer og arbeidsgiver på slutten :( 

var litt usikker hvordan det ble nå, om en kan søke om dagpenger imens man er syk ?

legen har sendt henvisning til sykehuset men der var det vist endel ventetid. 

Skrevet

Ikke medlem i fagforening :( 

kan det være yrkesskade om man løftet tungt og så mistet grepet ? Måtte reagere raskt så jeg passet ikke på ryggen da 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mistet jobben før jeg ble sykemeldt så det ser jo ut som jeg svikter kollegaer og arbeidsgiver på slutten :( 

var litt usikker hvordan det ble nå, om en kan søke om dagpenger imens man er syk ?

legen har sendt henvisning til sykehuset men der var det vist endel ventetid. 

Du får sykepenger mens du er syk, ikke dagpenger.

Men jeg ville nok ringt nav for sikkerhets skyld og spurt om du skal melde deg som arbeidsledig selv om du ikke skal ha dagpenger før du er friskmeldt igjen.

Skrevet

Ikke lett dette,lå å tenkte hele helgen. Kunne høre på stemmen til sjefen at det passet dårlig at jeg måtte gå hjem tidlig på fredag og ikke var det lettere å fortelle hva legen sa.

føles som bunnen nærmer seg, redd for å miste referanse og føler meg så elendig å vite at kollegaer må jobbe mer nå som jeg ikke er der. 

I dag er det ligge og synes alt er for jævlig, dag :(

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke medlem i fagforening :( 

kan det være yrkesskade om man løftet tungt og så mistet grepet ? Måtte reagere raskt så jeg passet ikke på ryggen da 

Hva slags type jobb har du? Er det normalt at du skal løfte tungt? Hvorfor mistet du grepet? Var det dårlig tilrettelagt, løftet du for tungt?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lett dette,lå å tenkte hele helgen. Kunne høre på stemmen til sjefen at det passet dårlig at jeg måtte gå hjem tidlig på fredag og ikke var det lettere å fortelle hva legen sa.

føles som bunnen nærmer seg, redd for å miste referanse og føler meg så elendig å vite at kollegaer må jobbe mer nå som jeg ikke er der. 

I dag er det ligge og synes alt er for jævlig, dag :(

Tror sjefen burde bekymre seg mer om at en av de ansatte faktisk skadet seg på jobb. Dette kan få etterspill!

Skrevet

Det å miste jobben, og å stå uten sikker fremtidig inntekt med alt det innebærer (selv o du forhåpentligvis snart er ute i arbeidslivet igjen) er en grunn til sykemelding i seg selv, for mange. Man kan rett og slett møte veggen.

For å si det slik. Sjefen og jobben er det siste jeg hadde fokusert på nå. Jeg hadde fokusert på å komme meg tilbake til full helse, slik at jeg kunne ta fatt på å finne en jobb.

Jeg er en til de grader tillitsfull ansatt. Jeg har stått i krevende arbeid i situasjoner hvor mange ville blitt sykemeldt. Har til og med fått kjeft av både lege og sjef for ikke å kjenne kroppens signaler.. Det jeg har lært av det er at man rett og slett må passe på seg selv. Og den dagen arbeidsgiver sier at det ikke er arbeid til meg mer, da er alt fokus på meg selv. 

Anonymkode: 877ab...a37

Skrevet

Kontakt bedriftshelsetjenesten angående om det er yrkesskade. Det er de som klassifiserer dette. Alle bedrifter må ha en godkjent bedriftshelsetjeneste.

Anonymkode: 1e717...6be

Skrevet

Takk det tenkte jeg ikke på og legen min nevnte det heller ikke. 

Stresser nå, å ikke være frisk nok til å søke nye jobber, tenk om jeg blir fast på 66% av tidligere inntekt til jeg blir frisk nok å få ny jobb. Hvem vil ansette en som ble syk i oppsigelsestiden hos forrige arbeidsgiver ? Ser det rart ut om jeg bruker nest siste arbeidsgiver som referanse ? 

En kollega som ringte meg i dag, sa at siden jeg ikke var syk før etter oppsigelsen så ville jeg ikke ha rett på 100 % sykepenger ?  Hærlig, nok av bekymringer nå :(

Fikk ei venninne til å komme over etter jobb for jeg klarer ikke å lage middag engang, godt å ha gode venner i nød. Har man krav på hjelp i hjemmet om man ikke klarer å ta vare på barna på grunn av sykdom ?   

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk det tenkte jeg ikke på og legen min nevnte det heller ikke. 

Stresser nå, å ikke være frisk nok til å søke nye jobber, tenk om jeg blir fast på 66% av tidligere inntekt til jeg blir frisk nok å få ny jobb. Hvem vil ansette en som ble syk i oppsigelsestiden hos forrige arbeidsgiver ? Ser det rart ut om jeg bruker nest siste arbeidsgiver som referanse ? 

En kollega som ringte meg i dag, sa at siden jeg ikke var syk før etter oppsigelsen så ville jeg ikke ha rett på 100 % sykepenger ?  Hærlig, nok av bekymringer nå :(

Fikk ei venninne til å komme over etter jobb for jeg klarer ikke å lage middag engang, godt å ha gode venner i nød. Har man krav på hjelp i hjemmet om man ikke klarer å ta vare på barna på grunn av sykdom ?   

Du får 100% i sykepenger, og det får du i inntil et år. Det er skrevet flere ganger i tråden her, du trenger ikke bekymre deg for det. 

Så lenge du er sykemeldt får du ikke 66% i dagpenger, for du er ikke reell arbeidssøker når du er syk.

Det er ingen tvil om at du har rett på sykepenger, skjønner ikke hvorfor kollegaen din sa noe annet.

Skrevet

Selv om du har fått et akutt ryggproblem nå er det vanligvis over på et par uker.. om du har vanlig 3 mnd oppsigelsestid er det veldig sansynlig at du er frisk nok til å jobbe igjen lenge før oppsigelsestidens utløp.

Anonymkode: dfaca...e64

Skrevet

Har kun 1 mnd oppsigelse, så kun 2 uker igjen nå. Håper virkelig dette går raskt over, allrede lei av å ligge her og ikke klare gjøre noe fornuftig. 

Verst å tenke på barna egentlig, elste måtte lage niste og finne fram tøy til de andre i dag tidlig.

Skrevet

Du må absolutt få registrert av bedriftshelsetjeneste og hos din egen lege at det er journalført at du skadet deg på jobb! Forhåpentligvis blir du jo helt bra igjen, men du bør få det registrert som yrkesskade, for det kan gi deg en del rettigheter.

Ingen tvil om at du har rett til sykepenger. Om dine kolleger eller sjef ikke tror det, det er deres sak. Du vet du er for dårlig til å jobbe, legen din vet det.

Ikke drøy med å få dette registrert som skade som skjedde på jobben!

God bedring :)

Anonymkode: e0fe7...686

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må absolutt få registrert av bedriftshelsetjeneste og hos din egen lege at det er journalført at du skadet deg på jobb! Forhåpentligvis blir du jo helt bra igjen, men du bør få det registrert som yrkesskade, for det kan gi deg en del rettigheter.

Ingen tvil om at du har rett til sykepenger. Om dine kolleger eller sjef ikke tror det, det er deres sak. Du vet du er for dårlig til å jobbe, legen din vet det.

Ikke drøy med å få dette registrert som skade som skjedde på jobben!

God bedring :)

Anonymkode: e0fe7...686

Det må og registreres skademelding på jobb

Anonymkode: 71a14...169

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har kun 1 mnd oppsigelse, så kun 2 uker igjen nå. Håper virkelig dette går raskt over, allrede lei av å ligge her og ikke klare gjøre noe fornuftig. 

Verst å tenke på barna egentlig, elste måtte lage niste og finne fram tøy til de andre i dag tidlig.

Ikke stress med at du skal bli frisk nok for å komme tilbake på jobb når det er snakk om kun 2 uker. Bruk tiden til å bli frisk! Ikke risiker at du ødelegger ryggen mer, be heller om å beholde sykemelding til du har blitt undersøkt ordentlig. Det beste både helsemessig (fysisk og psykisk) og økonomisk for deg nå er at du tar det med ro og lar kroppen få tid til å bli leget. 

Men sørg for at skaden blir registrert og at du blir utredet!

Skrevet

Har du vært hos naprapat?

Det verste du kan gjøre er jo å legge deg til, da stivner ryggen enda mer. Du må smertelindres og bevege deg, og få behandlig.

Skrevet

Hva du enn gjør eller ikke gjør, og hva jobben sier eller ikke sier, det aller viktigste nå er å få skrevet en skademelding på dette. Det skal bedriften ha et system for. Det er viktig om det skulle komme noen senskader av dette. 

Skrevet
20 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Hva du enn gjør eller ikke gjør, og hva jobben sier eller ikke sier, det aller viktigste nå er å få skrevet en skademelding på dette. Det skal bedriften ha et system for. Det er viktig om det skulle komme noen senskader av dette. 

Ja, dette er jeg helt enig i! Dette er viktigere enn å tenkte på du må finne deg ny jobb akkurat nå, dette må være førsteprioritet!

Skrevet

Du må komme deg til behandling, bruk privat om det må til. 

Jeg fikk en real smell i ryggen for et par år siden. Skulle bare stå opp om morran og plutselig sa det bang og jeg lå urørlig på gulvet. Kontaktet privat fysioterapeut med én gang, fikk time pronto og mamma kjørte meg ned. Hadde bestilt taxi om nødvendig. 

Fysio fant problemet kjapt, gjorde det han skulle og jeg kunne i alle fall stå og gå når han var ferdig. Vondt og jævelig, men levelig. Legger du deg ned og holder deg i ro, stivner alt og det blir verre og krever lengre behandling. 

Anonymkode: 7c97b...cf2

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kontakt bedriftshelsetjenesten angående om det er yrkesskade. Det er de som klassifiserer dette. Alle bedrifter må ha en godkjent bedriftshelsetjeneste.

Anonymkode: 1e717...6be

Det er ikke korrekt at alle bedrifter må ha godkjent bedriftshelsetjeneste. Det er bedrifter som jobber innenfor bransjer hvor man har stor risiko for skader på sine ansatte som er pålagt å ha bedriftshelsetjeneste. I tillegg kan arbeidstilsynet pålegge bedrifter å knytte til seg en bedriftshelsetjeneste.

Anonymkode: 5a132...5ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...