Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Noen her inne som kan forklare meg hva det er som gjør at en mann har utført noe for 10 år siden og er under behandling. Jeg aner ikke hva mannen har gjort. Trenger å vite hva slags forbrytelser mannen har utført for å få en slik tvungen oppfølging. Takk. Anonymkode: 752e7...69b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Er han dømt til oppfølging av psykisk helsevern? Det er fullt mulig å være under tvungen behandling uten å ha gjort noen forbrytelse. Men det innebærer at han har en alvorlig psykisk lidelse, som blir forverret hvis han ikke får behandling. Og det betyr høyst sannsynlig at han har unndratt seg behandling tidligere, det skal alltid forsøkes med frivillig behandling først. Anonymkode: b8d70...790
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Dersom han er dømt til oppfølging, dreier det seg sannsynligvis om alvorlig vold evt drap i sannsynligvis psykotisk tilstand. Anonymkode: b8d70...790
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #4 Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er han dømt til oppfølging av psykisk helsevern? Det er fullt mulig å være under tvungen behandling uten å ha gjort noen forbrytelse. Men det innebærer at han har en alvorlig psykisk lidelse, som blir forverret hvis han ikke får behandling. Og det betyr høyst sannsynlig at han har unndratt seg behandling tidligere, det skal alltid forsøkes med frivillig behandling først. Anonymkode: b8d70...790 Dette er en dom hvor han idømmes tvungen behandling. Jeg vet at han har gjort noe for 10 år siden, men aner ikke hva. Anonymkode: 752e7...69b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #5 Skrevet 29. oktober 2017 Hva er grunnen til at du lurer på dette? Er det en person du omgås eller er du bare nysgjerrig? Anonymkode: b8d70...790
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #6 Skrevet 29. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva er grunnen til at du lurer på dette? Er det en person du omgås eller er du bare nysgjerrig? Anonymkode: b8d70...790 Jeg omgås ikke personen men er bekymret for en venninne som omgås. Anonymkode: 752e7...69b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 Ok. Vel, han har nok gjort noe som førte til at han ble dømt, men da i psykotisk tilstand. Så lenge han følger behandlingen, mener helsevesenet, og retten, at han sannsynligvis ikke er farlig. Men det er også mulig at han faktisk har lært/modnet slik at han ikke vil gjøre noe lignende igjen. Folk er forskjellige, også disse personene. Hun bør nok finne ut mer om hva som skjedde den gangen, det er grunn til å være ekstra forsiktig når noen tidligere har utøvd vold, enten det er i psykotisk tilstand eller ikke. Anonymkode: b8d70...790
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 Personlig må jeg si at jeg hadde vært skeptisk, selv om jeg også mener at de fleste fortjener en ny sjanse. Jeg vet om flere som har klart seg godt, og også inngått forhold/stiftet familie etter noe slikt, men også flere som jeg aldri ville ha innledet hverken vennskap eller parforhold til. Men, som sagt, folk er forskjellige. Anonymkode: b8d70...790
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg omgås ikke personen men er bekymret for en venninne som omgås. Anonymkode: 752e7...69b Vet din venninne hva årsaken til at han er påtvunget helsevern i så mange år? Hvis hun vet det og ikke vil fortelle det til deg, da må du bare respektere det. Støtt henne som venninne, la henne vite at du alltid vil være der for henne om hun trenger deg. Om hun skulle får problemer da så betror hun seg forhåpentligvis til deg. Hvis hun ikke vet det og er i ferd med å innlede et forhold til ham, da tenker jeg du bør være klar på at hun må finne ut hva årsaken er, ev. spørre om hun kan få en samtale med hans behandler fordi hun er bekymret for hvordan dette kan påvirke deres liv i dag. Når man er i et slikt opplegg og innleder et nytt forhold tror jeg 100 % åpenhet og ærlighet er avgjørende for å få det til å fungere. Det å vite årsaken kan også være viktig mtp. din venninnes sikker. Hvis han f.eks. har gjort noe alvorlig mot en eksdame da hun ville slå opp, da må din venninne vite dette før hun ev. slår opp med ham. Anonymkode: 6b4b7...a3b
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 Støtter det siste innlegger skriver. De fleste drap, og en viss type vold, foregår mot noen man er i nær relasjon til. Dessuten er jeg nok redd for at han faktisk har gjort noe veldig alvorlig siden han har fått så lang dom til psykisk helsevern. I tillegg er det fare for at han har en alvorlig psykoselidelse, noe som også kan være en stor utfordring i et samliv. Anonymkode: b8d70...790
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2017 #11 Skrevet 30. oktober 2017 Hvis man begår drap eller vold mens man er i psykose kan man dømmes til tvungent psykisk helsevern istedetfor fengsel/forvaring. Dette fordi sykdom ikke skal straffes, men behandles. En dom på oppfølging i ti år eller mer skyldes vanligvis alvorlige forhold. Vet du at det er akkurat ti år siden? Google tvungent psykisk helsevern 2007 i nyhetssøk, så får du opp noen saker som handlet i mediene det året. Men denne saken trenger naturligvis ikke ha vært en mediesak eller så alvorlig. Anonymkode: ba46e...7ea
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2017 #12 Skrevet 30. oktober 2017 Flere alternativer: 1 : han kan ha gjort noe som egentlig ombefattes av straffeloven, men pga psykose ble han idømt tvunget psykisk helsevern. 2. Han kan ha vært svært syk uten selvinnsikt på den tiden han ble ilagt tvunget psykisk helsevern, uten å ha vært til fare for andre enn seg sjøl. Kanskje trenger han medisiner som han ville sluttet på med mindre han hadde vært under oppfølging. Altså, det kan være både skummelt, og ikke så veldig skummelt. Kanskje fortjener han en sjanse, kanskje burde hun løpe. Er ikke lett å si, men i slike saker pleier fordommene å sitte løst. Anonymkode: ec76e...8ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå