Gå til innhold

Voksen bror som blir sint når han drikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min er bare et år eldre enn meg og vi har egentlig ett veldig godt forhold til hverandre, vi kan være fortrolige og snakke om alt mulig inkludert intime private ting. Han ble skilt for noen år siden men så møtte han en ny for fire år siden og etter det har vi ikke hatt så mange fortrolige samtaler lengre fordi vi begge er opptatt med hvert vårt liv. Men vi er fremdeles både venner og familie på en måte og er noen ganger ute på byen sammen i lag med andre feller venner. Det er også der problemene starter. Når han drikker blir han ufin mot meg og det er som om han må være typisk storebror og kontrollere meg slik han gjorde mens vi var mindre, så jeg må bare høre på ham. Vanskelig og forklare. Men for eksempel i sommer var vi ute med felles venner og etter noen glass vin skulle han legge seg opp i min måte å bestille drinker på og han ble sint når jeg ikke gjorde som han sa (som var at jeg måtte vente til de kom til bordet vårt mens jeg mente det bare var å bestille i baren selv om vi egentlig var på restaurant). Det kan godt hende han har rett men problemet er at han blir så innmari sint hvis jeg ikke gjør som han sier og han kommer helt opp til meg og tar meg i armen og selv om det ikke er hardt er det ubehagelig og han sier at jeg får "til helvete holde kjeft" og det er ikke måte på. De siste årene har det skjedd noe slikt hver gang vi er ute sammen. Noen ganger har han etterpå forstått at han har gått for langt og bedt meg om unnskyldning mens andre ganger er han sur på meg i ukesvis i etterkant som om det er jeg som er skyldig fordi jeg provoserer han. Vi er nå invitert på det årlige julebordet med venner i begynnelsen av desember og jeg har ikke lyst til å gå fordi jeg vil ikke være redd for at han skal bli sint på meg igjen, han blir veldig voldsom (ikke voldelig) når han er så sint og det er fryktelig ubehagelig for meg. Han kjenner mannen min godt så jeg kan ikke komme med en unnskyldning om at jeg ikke har noen til og være med barna eller noe slikt. Og jeg tør ikke konfrontere han siden det snart er jul og det kommer til å forsure hele julefeiringen vår som vi feirer sammen dersom jeg sier rett ut at jeg ikke vil gå ut med han om han drikker fordi sinnet hans er et problem. I hans øyne er det sjelden hans feil.. Dette ble mye tekst men jeg trengte å lufte litt og lurer veldig på om noen har noe råd til meg.....

Anonymkode: 0cd12...6f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når han ikke greier å besinne seg når han har drukket, da har han jo et alkoholproblem. Det sitter nok langt inne for ham å innrømme, spesielt hvis han ikke generelt drikker for mye.

Anbefale deg å ta kontakt med noen av de støttegruppene som finne for pårørende til personer med alkoholproblemer, tror de kan være gode til å råde deg, og også gode for å lufte tanker hos, selv om din bror kanskje ikke misbruker alkohol. Alkoholproblem er det når det går ut over de nærmeste eller jobb eller økonomi eller man mister venner osv.

Jeg tror det er viktig at du sier klart fra når det skjer. Det kan hende han da blir enda sintere, men er han helt urimelig så tenker jeg at det kan bli en oppvekker for ham, spesielt hvis andre også blir vitner til det som skjer og kan bekrefte at han blir slik i fylla. Ikke fortsett å late som ingenting, for det er med på å gjøre slik at han kan fortsette uten å ta tak i problemet sitt.

Det er noen som kan tåle å drikke øl eller vin, men som blir som din bror når de drikker sprit. Tenk gjennom om du har sett forskjell på når han drikker det ene eller det andre. Det kan også være lettere å ta opp hvis dette f.eks. bare skjer hvis han drikker sprit.

Har din mann og han et godt forhold? I så fall, kanskje din mann kan snakke med ham om dette?

Anonymkode: 6b61b...199

Skrevet

Takk for svar! Jeg har tenkt han kan ha et alkoholproblem men bestemmer meg på en måte for at han har heller et problem når han drikker alkohol, og at det ikke er det samme som å ha et alkolholproblem, men er det kanskje det? Jeg syns alkoholproblem høre så alvorlig ut. Vi møtes mange ganger i året og hver gang det er storfamilien med barn er det aldri noen problemer selv om han kan drikke da også (det er det fler som gjør, spesielt om vi er hos foreldrene våre med stor hage og grilleområde og barna leker i timesvis ute). Vi har to søsken til men de klikker han aldri på selv om de også kan diskutere med han. Det er kun med meg. Han må på en måte vise at han er større enn meg enten ved å stå over meg eller holde meg fast fordi det gjør at jeg blir prisgitt han kan man si. Jeg kan ikke ignorere han når han blokkerer veien for meg. Han har et godt forhold til min mann og de er innimellom ute på turer sammen men jeg tror ikke min mann hadde likt å måtte ta opp dette med han for de pleier ikke snakke alvor sammen, det går mest i praktiske ting og fritidsprat. Jeg er redd jeg overdriver litt og at det er normalt å heve stemmen og bli litt mer "macho mann" når man drikker, dessuten er jeg konfliktsky og jeg er kanskje redd han om sannheten skal sies....
HI.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg har tenkt han kan ha et alkoholproblem men bestemmer meg på en måte for at han har heller et problem når han drikker alkohol, og at det ikke er det samme som å ha et alkolholproblem, men er det kanskje det? Jeg syns alkoholproblem høre så alvorlig ut. Vi møtes mange ganger i året og hver gang det er storfamilien med barn er det aldri noen problemer selv om han kan drikke da også (det er det fler som gjør, spesielt om vi er hos foreldrene våre med stor hage og grilleområde og barna leker i timesvis ute). Vi har to søsken til men de klikker han aldri på selv om de også kan diskutere med han. Det er kun med meg. Han må på en måte vise at han er større enn meg enten ved å stå over meg eller holde meg fast fordi det gjør at jeg blir prisgitt han kan man si. Jeg kan ikke ignorere han når han blokkerer veien for meg. Han har et godt forhold til min mann og de er innimellom ute på turer sammen men jeg tror ikke min mann hadde likt å måtte ta opp dette med han for de pleier ikke snakke alvor sammen, det går mest i praktiske ting og fritidsprat. Jeg er redd jeg overdriver litt og at det er normalt å heve stemmen og bli litt mer "macho mann" når man drikker, dessuten er jeg konfliktsky og jeg er kanskje redd han om sannheten skal sies....
HI.

Hvis han holder fast i deg - be ham slippe. Se på ham til han slipper deg. Om han sperrer veien for deg, be ham flytte seg. Nekter han, rop på noen andre som er der og be dem komme bort til dere. Du kan ikke la han holde på slik, for da kommer han til å fortsette.

Man har et alkoholproblem hvis ens drikking blir et problem for andre - noe det blir for deg. Men et alkoholproblem må ikke nødvendigvis være et alkoholmisbruk. Det er glidende overganger.

Jeg vil også tro at det er forskjell på mengden han drikker på en familiefest og på en fest med venner. Jo høyere promille, jo mer sannsynlig er det at han ikke greier å kontrollere seg.

Jeg tror jeg ville tatt det opp med ham. Fortell ham at du gruer deg til julebordet og ikke vet om du vil gå og at det er fordi han i slike situasjoner blir så ubehagelig mot deg at du blir skremt, og så spørre ham hvorfor han gjør dette. Spør ham om hvorfor han bare gjør dette mot deg og ikke andre søsken også, om det er en årsak til det. Men fortell ham også at du ikke vil godta slik oppførsel fra ham i fremtiden, at du liker ham og setter veldig pris på ham som bror, men at du i fremtiden ikke vil akseptere at han blir fysisk mot deg eller krangler med deg eller blir høylydt nedlatende mot deg.

Hvorfor er du redd ham? Er du redd han skal gjøre deg noe om du sier fra?

Skrevet

Det er vanskelig å nå inn til han fordi han ikke husker helt hva som egentlig skjedde og han pleier å se hva andre gjør galt før han ser egne feil. Han mente, og mener fremdeles, at jeg var obsternasig og trassete i sommer når jeg insisterte på å bestille drinker fra baren, så det er svaret på det problemet i følge han og dermed basta på en måte, ferdig med den saken. Han har flere ganger sagt at jeg maser fælt som samme tema igjen og igjen men jeg blir ikke ferdig med det når jeg ikke får skikkelige svar og han svarer men ikke skikkelig for i hans øyne var det ikke noe ille som skjedde. Hvis jeg tar det opp igjen lar han bare vær å svare på meldingene mine. Jeg vet jeg er særdeles sårbar fordi min eks mann som jeg gikk fra for mange mange år siden slo meg selv om det kun skjedde to ganger. Han hadde likt temperament som broren min og han minner meg om han. Så jeg tenker derfor at broren min kan gjøre det samme og det er irrasjonelt av meg men det er en ekte frykt jeg har. Hvis jeg sier det til han vil han gå helt i forsvar og sikkert bli sint fordi jeg klandrer han for noe han ikke gjør.....ser det bare for meg.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanskelig å nå inn til han fordi han ikke husker helt hva som egentlig skjedde og han pleier å se hva andre gjør galt før han ser egne feil. Han mente, og mener fremdeles, at jeg var obsternasig og trassete i sommer når jeg insisterte på å bestille drinker fra baren, så det er svaret på det problemet i følge han og dermed basta på en måte, ferdig med den saken. Han har flere ganger sagt at jeg maser fælt som samme tema igjen og igjen men jeg blir ikke ferdig med det når jeg ikke får skikkelige svar og han svarer men ikke skikkelig for i hans øyne var det ikke noe ille som skjedde. Hvis jeg tar det opp igjen lar han bare vær å svare på meldingene mine. Jeg vet jeg er særdeles sårbar fordi min eks mann som jeg gikk fra for mange mange år siden slo meg selv om det kun skjedde to ganger. Han hadde likt temperament som broren min og han minner meg om han. Så jeg tenker derfor at broren min kan gjøre det samme og det er irrasjonelt av meg men det er en ekte frykt jeg har. Hvis jeg sier det til han vil han gå helt i forsvar og sikkert bli sint fordi jeg klandrer han for noe han ikke gjør.....ser det bare for meg.

Forstår at det er vanskelig. Men hva med å fortelle ham at når han blir fysisk med deg i fylla, holder deg og sperrer veien for deg og kjefter på deg så skremmer han deg? Si at han vet hva du gikk gjennom tidligere, og at han derfor kan ta hensyn og ikke bli aggressiv mot deg i fylla. Si at han kan godt være uenig med deg i din måte å gjøre ting, men du er tross alt voksen og selv om han kanskje mener du gjør noen feil så må du få gjøre dine egne feil uten at han skal kontrollere deg når han har drukket. Fortell ham også at siden dette kun skjer når han drikker en viss mengde så er det tydelig at dette har med hans toleranse for alkohol å gjøre. Hvis han blir provosert og sier du tar feil, si til ham at det er veldig enkelt å bevise for ham - han kan bare la være å krangle med deg i fylla og ta tak i deg fysisk, sperre veien osv. Hvis han slutter med det så er det jo ikke noe problem. Hvis han ikke greier å la være så er det et problem - han kan begynne å bevise at det ikke er et problem på julebordet.

Det at han ikke husker hva han gjør når han drikker en del, det er absolutt noe å være bekymret for, for det er noe mange som har alkoholproblemer eller alkoholmisbruk ofte opplever. Hvis han ikke husker hva han gjør i fylla, da kan du si at da bør han drikke mindre slik at han har kontroll på det han gjør når han drikker, for det har han tydeligvis ikke nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...