Gå til innhold

Når er barnet ute å leker alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor ute på landet. Datteren vår har ingen venner som bor som nærmeste naboer. Hver eneste lørdag og søndag morgen når jeg og hun sitter å slapper av litt sammen- kommer samboer og klager for at hun ikke er ute. Men ute er det jo ingen barn. Han mener at hun kan gå til skolen sin og se om det er noen der. Det er hvertfall 10-15 minutter å gå. 

Når er barna store nok til å være ute å leke alene (ikke i hagen, og ikke hvis man har lekeplass rett utenfor i borettslag eller lignende) 

Anonymkode: 0fc7c...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at på morgenen i helga er det ikke så store sjanse for å finne barn på skoleplassen uten videre. Om dere vil hun skal være ute akkurat da, bør dere nok arrangere noe så hun har noen å leke med.

En liten stund kan hun også leke alene, men ikke bare fordi samboeren din har bestemt det. Her sender vi ut femåringen om han raserer huset, men hvis han klarer å oppføre seg inne, får han i større grad velge selv. 

Så hvorfor vil samboeren din sende henne ut? Er hun vill og gal med tennene i tapetet, eller er det bare fordi han ser på henne som et irritasjonsmoment. I siste fall, tenker jeg han kan ta seg en tur ut selv. Gjerne permanent. 

Skrevet

Vi bor i by og de var ute og lekte på lekeplassen i borettslaget alene fra eldste var 5 år og yngste samme med storesøsken fra hun var 4 år.

Jeg tenker de kan ut og leke alene tidligere når dere bor på landet.

Om hun går på skolen burde hun gjort det lenge nå.

Anonymkode: f1338...972

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor i by og de var ute og lekte på lekeplassen i borettslaget alene fra eldste var 5 år og yngste samme med storesøsken fra hun var 4 år.

Men leker barna dine ALENE, eller er de ute sammen med andre barn, uten voksne? 

HI: hvis samboer din syns hun burde være mer ute må han hjelpe henne å lage lekeavtaler, da. 

Skrevet

Jeg tenker at ingen unger MÅ komme seg ut å leke når de bare skal være alene. 

Tviler på at det er noen unger på skolen tidlig på morgenen.. Hvis barnet ikke har lyst til å leke ute å alene så burde hun ikke tvinges til det heller. 

Anonymkode: 6c1ba...bf7

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lekeplass i borettslag. Skal hun gå til lekeplass er det 10-15 min å gå unna. Hun er 6 år og går i første klasse. Mener du at de skal gå selv helt fra starten av? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lekeplass i borettslag. Skal hun gå til lekeplass er det 10-15 min å gå unna. Hun er 6 år og går i første klasse. Mener du at de skal gå selv helt fra starten av? 

Nei vi har vært ute med ungene fra de var baby så det har gått gradvis.

Du må bare starte nå slik at ungen deres etter hvert blir selvstendig og kan gjøre ting uten å være avhenngige av dere hele tiden.

Vi har også ordnet lekeavtaler med andre unger til å begynne med slik at de da har noen de skal treffe enten ute eller hjemme hos oss eller de. Vi har bare 10 min til skolen sa de drar ofte dit og enten avtaler selv å treffe noen der eller bare drar og ser om det er noen der. De går også på skolen nå. Så igjen det har gått gradvis.

Skrevet

Her har hun vært ute alene fra rett før hun ble 4. Men vi bor slik til at det ikke helt kan sammenlignes. Vi bor i en gate uten trafikk, og jeg ser lekeplassen fra vinduet vårt. Og de er en gjeng på 4 på ca samme alder. Så de har løpt frem og tilbake til hverandre, men jeg har god oversikt over hvor barnea er til enhver tid.

Anonymkode: 8ae39...8c0

Skrevet

Hvorfor vil han ha henne ut ?  Ikke så hyggelig å høre for barnet om han sier dette i en negativ tone 😊

Anonymkode: e711a...a98

Skrevet

Hun var ute alene fra hun var 3 år, først bare i hagen og lekeplassen og nabojenta rett flr hun ble 4 år. Men må bor vi i en svært rolig blindgate,har lekeplass foran huset og hun er veldig rolig og snill.

Forøvrig synes jeg et skolebarn bør kunne gå alene til skolen/venner

Anonymkode: 73f45...d8b

Skrevet

Sønnen min sykler til skolen alene for å se etter noen å leke med om han kjeder seg. Treffer noen der omtrent halvparten av gangene. :) Han er 6 år.

Men om dere bor så langt ute på landet at det er svingete og smale veier uten fortau/gangvei så ville jeg jo ikke tatt sjansen på det. Her er det gang- og sykkelvei hele veien til skolen, og den er nok litt kortere enn deres skolevei.

Anonymkode: b1740...0d7

Skrevet

Her har sønnen vært ute å lekt i hagen siden han var 2 år. 

Anonymkode: b9ead...98c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...