Gå til innhold

Bekymra sykepleierstudent. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student ved et sykehus, og jeg er litt i tvil om hva jeg skal mene om de ansatte og om jeg bør ta det videre med tilbake til skolen min.. Jeg har forsøkt å skrevet mye av dette om slik at det skal være anonymisert. 

• Veilederen min virker flink med pasientene, men så snart de er ute av syne så begynner veilederen å si stygge ting om pasientene til meg som f.eks; "Herregud, så du de ekle klærne han hadde på seg?!", "æsj, så teit han var!" etc.
  • En annen hendelse var under en liten operasjon, hvor legen ba meg assistere samt trekke opp og gi anestetika til pasienten - det var FØRSTE gang jeg var med inn på et operasjonsrom - og alle viste at det var min første gang,jeg hadde heller ikke fått noen opplæring eller beskjed om at jeg skulle gjøre det på forhånd!! 

Er det bare jeg som er så skremt av det vi har blitt drillet på av skolen ang. å gi ut medisiner og etikk? Eller er dette noe som jeg bør gå til læreren min ved skolen å ta opp?

Anonymkode: 8bdc5...b23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal ta dette opp med skolen! Veilederen din bør aldri få være veileder for andre studenter igjen. Og praksisen på operasjonsstuen er ikke forsvarlig så lenge ikke noen passet på at du gjorde alle trinn riktig. Uansett er det ikke situasjonen du skal kastes ut i slike ting for første gang.

Ta det opp med skolen, for den veilederen (og kanskje den avdelingen) bør ikke fortsette å veilede studenter om dette er normal praksis hos dem.

Anonymkode: f5d61...85b

Skrevet

Så klart skal du ta opp dette med skolen! Studerer selv et helsestudie ved universitet, og her tar lærerene det veldig alvorlig om praksisplassen ikke følger opp eller legger til rette for praksisstudentene. Veiledere skal fremstå som forbilder for studentene og man skal ALDRI snakke nedlatende om pasientene. Jeg har jobbet innen helse før jeg begynte å studere, og det er mye man ser og som kanskje er ekkelt og rart, men det betyr ikke at jeg går til kollegaene mine og snakker nedlatende og frekt om brukerne/pasientene mine. Ofte er det årsak til at det er sånn.

På operasjonsstuen er det normalt og observe og lære før man utfører ting i praksis, og i din situasjon ikke en gang fått opplæring i det. Dette er også en svikt i systemet for deg som student. 

Kjenner en sykepleierstudent som var i praksis ved et sykehjem. Jobbet natt. På avdelingen der hvor hun egentlig var i praksis hadde ikke «tid» til å ha hun med seg og lære bort, så de sendte henne ned på en avdeling hvor det ikke skjedde noen ting. Hun satt kun på en sofa gjennom de første to ukene av praksis før hun meldte fra på skolen. Før den tid hadde hun prøvd å ta det opp med praksisplassen, uten å lykkes. Hun prøvde å tilby hjelp og si at hun kunne ta diverse alene, fordi hun hadde mange års erfaring fra sykehjem før. Hjalp ingenting. Hun ble i stedet plassert på en avdeling hvor alle pasientene var sovende natta gjennom...

Anonymkode: 8eccf...c24

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er student ved et sykehus, og jeg er litt i tvil om hva jeg skal mene om de ansatte og om jeg bør ta det videre med tilbake til skolen min.. Jeg har forsøkt å skrevet mye av dette om slik at det skal være anonymisert. 

• Veilederen min virker flink med pasientene, men så snart de er ute av syne så begynner veilederen å si stygge ting om pasientene til meg som f.eks; "Herregud, så du de ekle klærne han hadde på seg?!", "æsj, så teit han var!" etc.
  • En annen hendelse var under en liten operasjon, hvor legen ba meg assistere samt trekke opp og gi anestetika til pasienten - det var FØRSTE gang jeg var med inn på et operasjonsrom - og alle viste at det var min første gang,jeg hadde heller ikke fått noen opplæring eller beskjed om at jeg skulle gjøre det på forhånd!! 

Er det bare jeg som er så skremt av det vi har blitt drillet på av skolen ang. å gi ut medisiner og etikk? Eller er dette noe som jeg bør gå til læreren min ved skolen å ta opp?

Anonymkode: 8bdc5...b23

Dette vil du se mye av, kjære deg... Spesielt det første, det er sånn typisk "sykepleier kjærringer". Eneste du kan gjøre er å være tydelig på dine verdier og si ifra når andre oppfører seg sånn at dette er ikke greit.

Den andre opplevelsen din ser jeg på som en tillitserklæring fra legen. Igjen, har du ikke kunnskapen som kreves så er det din jobb og si ifra..."beklager, dette har jeg ikke gjort før men kan du snakke meg igjennom det?" 

...tror du blir fort herdet i "den virkelige verden" 😂 Du vil se mange sykepleiere som har glemt både etikk, jus og hygiene leksjonene. Ta det gjerne opp med skolen, men det er mer effektfullt om du gror litt selvtillit og tør å ta det selv.

Anonymkode: 505fb...5b3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette vil du se mye av, kjære deg... Spesielt det første, det er sånn typisk "sykepleier kjærringer". Eneste du kan gjøre er å være tydelig på dine verdier og si ifra når andre oppfører seg sånn at dette er ikke greit.

Den andre opplevelsen din ser jeg på som en tillitserklæring fra legen. Igjen, har du ikke kunnskapen som kreves så er det din jobb og si ifra..."beklager, dette har jeg ikke gjort før men kan du snakke meg igjennom det?" 

...tror du blir fort herdet i "den virkelige verden" 😂 Du vil se mange sykepleiere som har glemt både etikk, jus og hygiene leksjonene. Ta det gjerne opp med skolen, men det er mer effektfullt om du gror litt selvtillit og tør å ta det selv.

Anonymkode: 505fb...5b3

Enig i dette. Jeg var også veldig sjokkert som student. Nå har jeg vært sykepleier noen år og jobber nå heldigvis et sted hvor omtrent alle har moral og verdier inntakt.  Men har vært flere steder hvor det ikke har vært sånn. Har nok litt med avdelingens kultur å gjøre. 

Anonymkode: da509...1fe

Skrevet

Jeg synes du skal ta det opp med både lærer og veileder. Samtidig har du et selvstendig ansvar som student,  så i situasjonen på operasjonsstuen er det ditt ansvar å si at dette er utenfor din kompetanse,  som hun over sier. 

Jeg er student selv og ser godt hvilke studenter som klager og hvilke som jobber gjennom det. Jeg har hatt gode praksisperioder, men det er faktisk min egen fortjeneste. Jeg har ikke alltid hatt gode veiledere, men jeg har tatt ansvar for min egen læring. Skjer det lite på avd finner jeg noen å henge meg på, jeg tar initiativ,  jeg lar meg ikke skubbes inn i en sofa i påvente av at noe skjer. 

Du er der i relativt kort tid, og det er ditt ansvar å lære. Fokuser på det og kom deg gjennom praksis og ut på andre siden og du trenger aldri å forholde deg til den dumme veilederen igjen🙂

Anonymkode: 1e0fb...cb0

Skrevet

Skjønner du reagerer på veilederen .. men nok til å rapportere om ?? Nei.. det synes jeg ikke 

Det med op stua .. synes jeg heller ikke var en stor hendelse nok til å rapportere ...   

Anonymkode: 8e54a...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...