Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Ansiennitet gjør en ikke nødvendigvis bedre. Hvorfor skal man lønnes mer desto lengre man har vært i arbeidslivet? Det er ingen automatikk i at en som har jobbet 16 år er bedre enn en som har jobbet i seks år. Burde man ikke lønnes etter kvaliteten og eventuelt effektiviteten på arbeidet? Tenker spesielt på stat og kommune, hvor "alle" starter og ender opp på samme sted lønnsmessig. Man trenger ikke legge i en god innsats, man får samme lønn om man gjør et minimum. Hvordan skal det offentlige bevege seg fremover når de gode sjeldent lønnes for sin innsats. Anonymkode: 66ef4...10e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 Arbeidsmoralen i det offentlige er en vits. Man bør gå på jobb for å yte noe og de som jobber offentlig bruker og forvalter skattebetalerenes penger. Har gått fra det private til statlig AS. De som kommer fra statlig tror pengekassen er utømmelig og sløser noe enormt. Det gjør ikke de som kommer fra privat virksomhet. Anonymkode: 7f32f...d7b
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg jobber i staten og vi lønner ikke ut fra ansiennitet, men ut fra kvalitet. Anonymkode: 52f63...d39
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 De fleste steder er vel ansiennitet bare brukt i forhold til tariff og minstelønn, alle kan forhandle seg til bedre lønn om de (og arbeidsgiver) mener de er verdt mer for bedriften. Jeg har ihvertfall "trynetillegg" på toppen av tarifflønn, min erfaring og kunnskap har en verdi for arbeidsgiver som de er redd for å miste, så de lønner meg godt. Anonymkode: bfaca...d5e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fleste steder er vel ansiennitet bare brukt i forhold til tariff og minstelønn, alle kan forhandle seg til bedre lønn om de (og arbeidsgiver) mener de er verdt mer for bedriften. Jeg har ihvertfall "trynetillegg" på toppen av tarifflønn, min erfaring og kunnskap har en verdi for arbeidsgiver som de er redd for å miste, så de lønner meg godt. Anonymkode: bfaca...d5e De som ligger i kapittel tre i kommunen har veldig begrensede muligheter her. Det er kun mulig å forhandle annethvert år. Potten er liten. Man må være organisert for at ditt krav skal nå forhandlingsbordet. Jeg er helt for å være organisert, men det er ikke nødvendigvis slik at de som er organisert er de beste. Ofte prioriteres lærere, barnehagelærere eller en gruppe innen helse, De er jo tross alt størst. Potten er allerede liten, så når alle i gruppen "kontaktlærere", eller annen gruppe, har fått sitt er det lite igjen til individer. I den forrige kommunen fikk jeg ingenting, år etter år. Ikke kollegaene mine heller. Søkte meg videre og fikk forhandlet meg inn i en mye høyere lønn. Kunne plusse på et sekssifret beløp på daværende lønn. Den nye kommunen så verdien i min kompetanse og var villig til å lønne meg deretter. Jeg likte, og liker jobben med de arbeidsoppgavene og ansvaret det innebærer. Men motivasjonen min steg voldsomt da jeg byttet kommune. Jeg er mer effektiv og ønsker å gi det lille ekstra nå. Var slik i starten på forrige jobb. Men følte meg lite verdsatt da jeg år etter år havnet nederst i bunken i lokale forhandlinger. Gikk på jobb, gjorde en ok innsats og gikk hjem igjen. Valget var enkel da det nye tilbudet dumpet ned i postkassen. Anonymkode: 66ef4...10e
sug lut Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Arbeidsmoralen i det offentlige er en vits. Man bør gå på jobb for å yte noe og de som jobber offentlig bruker og forvalter skattebetalerenes penger. Har gått fra det private til statlig AS. De som kommer fra statlig tror pengekassen er utømmelig og sløser noe enormt. Det gjør ikke de som kommer fra privat virksomhet. Anonymkode: 7f32f...d7b Snakk for deg sjøl.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg har er ubetydelig tillegg fordi jeg omtrent grein meg til det. Jeg har 10 års ansiennitet totalt, 6 år fra jobben jeg har nå. Jeg gjør en helt sinnsykt god jobb, har masse arbeidsoppgaver, jobber mye overtid og på kvelden for å komme ajour og har et helt enormt stort servicenivå. Likevel lønnes jeg hele 8500 (kompetansetillegg og trynetillegg) mer i året enn hun som har hele to arbeidsoppgaver. Og som røyker en 20 pakning og drikker et par liter kaffe iløpet av dagen... jobber i staten og her skal ingen behandles ulikt Anonymkode: 01a97...507
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg synes også at likebehandlingen går for langt. En som møter på jobb og yter minst mulig i løpet av arbeidsdagen får like mye som en som møter engasjert og dedikert. Man får ingenting igjen for å gi det lille ekstra. Det øker ikke arbeidsmoralen, selv om de dyktigste yter uansett.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 17 minutter siden, den perfekte mor skrev: Jeg synes også at likebehandlingen går for langt. En som møter på jobb og yter minst mulig i løpet av arbeidsdagen får like mye som en som møter engasjert og dedikert. Man får ingenting igjen for å gi det lille ekstra. Det øker ikke arbeidsmoralen, selv om de dyktigste yter uansett. Og hva godt gjør ansiennitet med kommune og stat da? Dette driver ikke offentlig sektor fremover. Fagforbundet og Utdanningsforbundet løfter ofte frem ansiennitet som et godt argument når det står mellom flere interne søkere til en stilling. Vet om flere ansettelsesprosesser hvor den beste kandidaten ikke fikk jobben fordi fagforeninger har for mye makt. Selv ikke der avdelingsleder valgte den best kvalifiserte til jobben. Det gikk ikke gjennom i ansettelsesutvalget. Anonymkode: 66ef4...10e
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og hva godt gjør ansiennitet med kommune og stat da? Dette driver ikke offentlig sektor fremover. Fagforbundet og Utdanningsforbundet løfter ofte frem ansiennitet som et godt argument når det står mellom flere interne søkere til en stilling. Vet om flere ansettelsesprosesser hvor den beste kandidaten ikke fikk jobben fordi fagforeninger har for mye makt. Selv ikke der avdelingsleder valgte den best kvalifiserte til jobben. Det gikk ikke gjennom i ansettelsesutvalget. Anonymkode: 66ef4...10e Det er jo det jeg mener! Det er klart at man utvikler seg med erfaring, men noen gir mer og kan mer og er dyktigere i jobben sin enn andre, helt uavhengig av ansiennitet. Jeg opplever at det eneste som teller er ansiennitet. Lokale lønnsforhandlinger er noe stort tull, det er rent trynetillegg. Så lenge man ikke kan dokumentere bredere kompetanse enn andre med samme utdannelse så får man ingenting, med mindre forbundet allerede har bestemt seg for å satse på akkurat denne gruppen. Jeg er for fagorganisasjonene, men de er i mange tilfeller svært høye på seg selv og sin maktposisjon. Selv om de kan, vil ikke det si at de bør.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #11 Skrevet 28. oktober 2017 49 minutter siden, den perfekte mor skrev: Det er jo det jeg mener! Det er klart at man utvikler seg med erfaring, men noen gir mer og kan mer og er dyktigere i jobben sin enn andre, helt uavhengig av ansiennitet. Jeg opplever at det eneste som teller er ansiennitet. Lokale lønnsforhandlinger er noe stort tull, det er rent trynetillegg. Så lenge man ikke kan dokumentere bredere kompetanse enn andre med samme utdannelse så får man ingenting, med mindre forbundet allerede har bestemt seg for å satse på akkurat denne gruppen. Jeg er for fagorganisasjonene, men de er i mange tilfeller svært høye på seg selv og sin maktposisjon. Selv om de kan, vil ikke det si at de bør. Jeg er også for å være organisert. Var tillitsvalgt til og med der jeg jobbet før. Lønnsforhandlingene var likevel bare tull. Utfallet stemte aldri med de kriteriene vi ble presentert for. Et show kommunen holder fordi de er pålagt gjennom en bindende avtale med fagforeningene. Anonymkode: 66ef4...10e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå