Gå til innhold

Halloween har rett og slett blitt groteskt og vulgært

Anbefalte innlegg

Skrevet

BLODIGE, AVKAPPEDE FINGRE! Kirurger fulle av blod! Masker så stygge at din svigermor plutselig ser ut som verdens vakreste kvinne! (Neida, sorry, måtte bare tulle litt).

Men seriøst, det har blitt sånn. Hvorfor? Hva skjedde med søte spøkelser? Halvskumle historier? 
Jeg var på Europris istad, alene, og de ansatte var utkledd som stygge figurer. Da mener jeg stygge. Min 4-åring hadde blitt livredd. Utenfor Toys'rUs er det pyntet skikkelig skummelt. 

Jeg kjenner at jeg er skikkelig imot det! 

Anonymkode: 14aac...78e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal ikke være søtt på Halloween. Det skal være skummelt. Dersom du ikke liker det er det bare å unngå butikkene uken før 31, så går det nok fint😊

Anonymkode: 5bda2...fad

Skrevet

Enig med deg, Hi! Det må ikke bli så ekstremt for at ungene skal ha glede av det!

Anonymkode: 34350...026

Skrevet

Enig i det at man må være litt forsiktig med hva man presenterer for Gud og hvermann. De mest groteske ting kan man ha hjemme. I det offentlige rom må det være plass til alle. Både de psykisk syke, funksjonshemmede, demente og barna kan synes det kan bli i overkant ekkelt. Det må man nesten ta hensyn til. 

Anonymkode: 38b44...4dd

Skrevet

Halloween startet ikke med barn i Norge.. men med oss som da var i tidlig 20-åra. 

Så det var slutty kostymer, alkohol, ecstasy, og sex sex sex.

Så mer vulgært - det spørs hehe

Anonymkode: 724f5...bf8

Skrevet

Skal være groteskt, er de dødes dag. Men det vet vel ikke nordmenn. 

Anonymkode: 2bb3d...625

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal være groteskt, er de dødes dag. Men det vet vel ikke nordmenn. 

Tror du trenger litt mer kunnskap selv, hvis du tror allehelgensdag skal være grotesk...

At det handler om alle helgener som ikke har en egen høytidsdag tilknyttet til seg, og alle kristne sjeler som er gått bort. Det har opprinnelig ingenting med hverken spøkelser eller groteske ting å gjøre. Tvert om skal det være en gledens dag hvor man gleder seg over det de som er døde har betydd og gode minner om disse.

Men det visste tydeligvis ikke du...

Skrevet

Det mest kunnskapsløse i denne tråden er vel å kalle Halloween «vulgært»

Anonymkode: b2ff3...f23

Skrevet

Enig med HI , 

Jeg er enig med de  som  har tatt i mot de denne dagen med åpne armer. 

Men hva skjedde med heksene og spøkelser? Nå skal det være så veldig makabert.   

Anonymkode: 22f77...e60

Skrevet

Jeg digger Halloween,men har små barn og synes ikke det er noe særlig når utstillingsdukker er kledd i Killer Clown-masker og det er bilder av zombier med store kjøttsår i butikkvinduer.

Selv pynter vi med gresskar, lys og hodeskaller for vi får ofte små barn på døra på Halloween og det er forskjell på spennende-skummelt og traume-skummelt. Synes de verste kostymene og dekorasjonene trenger ikke poppe opp over alt

Anonymkode: 02ce5...5bf

Skrevet

Jo skumlere jo bedre syns jeg.

Anonymkode: 4b7c6...5ac

Skrevet

Jeg synes kjøpehysteriet er det mest vulgære. Spøkelseskostyme til baby for 249,-.. Hva med å bruke fantasien litt, male ett gammelt laken og gjøre noe gøy med barna samtidig. 

Anonymkode: 67352...3cd

Skrevet

De små ungene kan gå et annet sted. Her gjør vi det så skummelt at tenåringene skal slite. 

Anonymkode: 7ab7f...227

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du trenger litt mer kunnskap selv, hvis du tror allehelgensdag skal være grotesk...

At det handler om alle helgener som ikke har en egen høytidsdag tilknyttet til seg, og alle kristne sjeler som er gått bort. Det har opprinnelig ingenting med hverken spøkelser eller groteske ting å gjøre. Tvert om skal det være en gledens dag hvor man gleder seg over det de som er døde har betydd og gode minner om disse.

Det er en dag hvor man minnes de døde ja, og hva som skjer mellom himmel og jord, det okkulte. Da er det helt normalt at det legges vekt på vampyrer, døde skapninger, skumle kostymer enn f.eks kostyme av Donald trump, supermann osv som ikke har noe med feiringen å gjøre.

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå blander du katolsk allehelgensfeiring med Halloween. To helt forskjellige ting.

Anonymkode: d62e5...21b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå blander du katolsk allehelgensfeiring med Halloween. To helt forskjellige ting.

Helt enig.

Skrevet

Det er jo en dag dyrket fram av handelsstanden. Og trist for miljøet! 

Anonymkode: 14426...903

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en dag dyrket fram av handelsstanden. Og trist for miljøet! 

Er redd handelsstanden ikke eksisterte da Halloween feiringen begynte.

Her i Norge fantes det ikke butikker med Halloween-effekter da feiringene begynte. Kundenes krav om Halloween-varer gjorde at butikkene så seg nødt til å ta det inn. Det tok mange år.

Skrevet

Nå er den drevet av handelsstanden, uten tvil. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er den drevet av handelsstanden, uten tvil. 

Handelsstanden tjener grovt på Halloween nå ja, men den innførte ikke feiringen i Norge. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

BLODIGE, AVKAPPEDE FINGRE! Kirurger fulle av blod! Masker så stygge at din svigermor plutselig ser ut som verdens vakreste kvinne! (Neida, sorry, måtte bare tulle litt).

Men seriøst, det har blitt sånn. Hvorfor? Hva skjedde med søte spøkelser? Halvskumle historier? 
Jeg var på Europris istad, alene, og de ansatte var utkledd som stygge figurer. Da mener jeg stygge. Min 4-åring hadde blitt livredd. Utenfor Toys'rUs er det pyntet skikkelig skummelt. 

Jeg kjenner at jeg er skikkelig imot det! 

Anonymkode: 14aac...78e

Blitt? Det er da slik Halloween skal være og har vært? Skummelt, ikke søtt. Barn skjønner vel at det er kostymer? Du kan jo prøve å snakke med barna? 

Anonymkode: cb7e4...1e1

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes kjøpehysteriet er det mest vulgære. Spøkelseskostyme til baby for 249,-.. Hva med å bruke fantasien litt, male ett gammelt laken og gjøre noe gøy med barna samtidig. 

Anonymkode: 67352...3cd

Har du prøvd å kle ut barnet ditt u et laken? Det har jeg. Anbefales IKKE! 

Anonymkode: 13398...d74

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå blander du med allhelgensdag som er dag etter allhelgensaften, altså Halloween. Da kledde de seg ut i skumle kostymer for å skremme de onde åndene vekk fra seg ettersom man trodde at åndene kunne krysse til menneskeriket denne dagen, man inviterte inn sin families ånder, men ville ikke ha noe med de slemme og føle åndene derfor valgte de å kle seg ut, og å skjære ut lykter av turnipser med skumle fjes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...