Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg er kronisk syk og har vært det i 3 år, lever på AAP fra NAV. Har samboer og et felles barn på 4 år. Forholdet vårt er ødelagt nå, samboer takler ikke at jeg er syk. Ingen av oss har gjort det slutt men jeg er for syk til å være i et forhold med en mann som klager over helsa mi og er sur hele tiden. Han legger seg når sønnen vår har sovnet, selv i helgene så jeg sitter alene på kveldene foran tven. Da har jeg det mye bedre om jeg bor uten han, det sliter meg ut at han er sånn. Men økonomisk så hva vil jeg ha krav på i tillegg til AAPen? Jeg får barnetrygd og men f.eks 3-4000kr i barnebidrag (jeg bare gjetter for har null peiling på hva folk pleier å betale i barnebidrag) er ikke nok til å klare meg som alenemor da det er dyrt å bo her og jeg kan ikke flytte langt fra barnefar. Jeg tipper at det blir en 50-50 løsning med samvær, han er en flink far. Men da får jeg ikke barnebidrag. Har jeg krav på overgangsstønad? Bostøtte sikkert. Noe annet? Anonymkode: 9a342...af5
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 Du får ikke noe støtte ved 50/50. Du kan få bidrag om han tjener langt mer enn deg Anonymkode: 9b036...6bf
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 Bostøtte kan du selvsagt få uavhengig av barnet Anonymkode: 9b036...6bf
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 Kostnadene til barnet skal deles etter inntekt, så tjener han mye mer enn deg skal han også betale mer enn deg, selv om dere har 50/50. Da vil du få bidrag fra han, men ikke veldig store summer siden barnet jo bor 50/50. Du vil kunne søke bostøtte, men noe mer enn det får du ikke når dere har barnet like mye. Jeg vet om noen som var i samme situasjon, der satte de på papiret at barnet var 65% hos mor og 35% hos far, da fikk mor overgangsstønad, en ekstra barnetrygd og særfradrag på skatten som enslig forsørger. Men i avtalen skrev de at barnet kunne besøke far når det ville, så i praksis hadde de barnet ca 50/50, de bare "melket" staten for den støtten de kunne få siden mor var uføretrygdet og slet med å få endene til å møtes. Far ville skilles, men så ingen hensikt i å sende eksen ut i fattigdom, de var venner og samarbeidet godt om barnet. Anonymkode: 3068f...909
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 Takk for svar! Som sagt så har vi ikke gjort det slutt så 50-50 er noe jeg ser for meg men hvem vet. Jeg skal prøve å prate med han men det er ikke lett når han er sur og negativ hele tiden. Anonymkode: 9a342...af5
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 Blir barnet blendes mest hos deg, så har du krav på overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, barnebidrag, samt stønad til barnetilsyn! Bostøtte kan du søke uavhengig av barnet! ved en 50/50 deling har du ikke krav på særlig dessverre! Lykke til! Håper det ordner seg for deg! Anonymkode: 015b7...cd2
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Blir barnet blendes mest hos deg, så har du krav på overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, barnebidrag, samt stønad til barnetilsyn! Bostøtte kan du søke uavhengig av barnet! ved en 50/50 deling har du ikke krav på særlig dessverre! Lykke til! Håper det ordner seg for deg! Anonymkode: 015b7...cd2 Kravet for å få støtte til barnetilsyn er at du er enslig forsørger som er i arbeid eller skole, hjemme på aap er det slett ikke sikkert hun får det. Men hun kan få det om hun er ute på tiltak/praksis eller skole mens hun får aap. Anonymkode: 3068f...909
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 Nå blir kanskje noen irritete på meg, men skitt au.. hvorfor tenker du at du skal ha barna 50%? Hvis du er syk og din mann er flink med barna tenker jeg det er god grunn til at ha kanskje bør ha dem mer. Anonymkode: f38fb...a4e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kravet for å få støtte til barnetilsyn er at du er enslig forsørger som er i arbeid eller skole, hjemme på aap er det slett ikke sikkert hun får det. Men hun kan få det om hun er ute på tiltak/praksis eller skole mens hun får aap. Anonymkode: 3068f...909 Ved kronisk sykdom kan hun få det.... Anonymkode: 015b7...cd2
Rivjernet Skrevet 28. oktober 2017 #11 Skrevet 28. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå blir kanskje noen irritete på meg, men skitt au.. hvorfor tenker du at du skal ha barna 50%? Hvis du er syk og din mann er flink med barna tenker jeg det er god grunn til at ha kanskje bør ha dem mer. Anonymkode: f38fb...a4e For det første er det ikke det hun spør om. For det andre så er det vel ikke nødvendigvis slik at hun ikke fungerer som mor bare fordi hun er kronisk syk?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #12 Skrevet 28. oktober 2017 Men hvorfor er han så sliten at han må legge seg når sønnen deres har lagt seg? Er det han som tar seg av det meste med hjem og barn pga du er syk? Anonymkode: 2683f...7c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå