Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Har en gutt på 12 år som er ca 10kg overvektig. Vi har et normalt og sunt kosthold, men problemet er mengde og mellommåltider. Han spiser nok tre flere måltider enn oss andre, som han lager selv. Hvordan gå frem? Er det helt ok å nekte ham mat? Anonymkode: 1354f...479
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 Selfølgelig kan og skal du gjøre det!! 10 kg overvekt er veldig mye.. og det er stor fare for at denne overvekten vil følge han videre dersom du ikke tar grep. - kutt opp grønnsaker som settes fram på bordet eller serveres før maten. Dette kan spises ubegrenset av. - Server mat ferdig fordelt på tallerkner og rydd bort restene. Tomt er tomt, men det er mer grønnsaker. - tilby knekkebrød som mellommåltid dersom grønnsaker ikke holder. - Tenk over «kosemat», begrens der det er mulig. Ofte blir det litt ekstra litt for ofte. - Rens ut drittmat og ikke kjøp inn mer. Drikk vann istedet for saft. - ta med matpakke på bilturer etc. Ikke ty til kjappe løsninger som pølse på bensinstasjon eller raskt måltid på McDonald’s. - kom dere ut i aktivitet. Gå tur på kvelden, bli med å spille fotball, gå tur i helgene, legg inn aktivitet der det er mulig. - Lag dette som et felles prosjekt i familien. Dere ønsker å fokusere mer på mat som er bra og å bli en mer aktiv familie. Anonymkode: a380b...9c3
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 Svarte litt fort: Her får barna lage seg mat når de kommer hjem fra skolen, da går det ofte i brødskiver. Min gutt på 12 år hadde ikke fått lov til å lage seg tre måltider alene hver dag. Vi har faste måltider. De kan gjerne lage middag, men vi spiser sammen. Spiser han tre egne måltider utenom måltidene dere spiser sammen? Hadde glatt sagt nei til det, spesielt til en gutt som er 10 kg overvektig. Anonymkode: a380b...9c3
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 Takk for svar. Kostholdet og aktivitetsnivået våres er bra. Men føler jeg nærmest må nekte ham adgang til kjøkkenet. Med en gang jeg er ute av huset vil han lage seg mat. Anonymkode: 1354f...479
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Svarte litt fort: Her får barna lage seg mat når de kommer hjem fra skolen, da går det ofte i brødskiver. Min gutt på 12 år hadde ikke fått lov til å lage seg tre måltider alene hver dag. Vi har faste måltider. De kan gjerne lage middag, men vi spiser sammen. Spiser han tre egne måltider utenom måltidene dere spiser sammen? Hadde glatt sagt nei til det, spesielt til en gutt som er 10 kg overvektig. Anonymkode: a380b...9c3 Ja stemmer. Trenger at andre sier det jeg tenker, for er vanskelig å stå i når han blir sint eller lei seg når jeg nekter ham mat... Anonymkode: 1354f...479
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg ville oppsøkt hjelp hos lege/helsestasjonen. Overvekt hos barn er et økende problem og det finnes god hjelp å få. For mange handler overspising tett sammen med følelsene og fjerner man muligheten til overspising uten å snakke om det kan man fort føle skam og skyld. Hvorfor overspiser han? Han trenger verktøy til å lære å begrense seg selv. Nekter du han adgang til kjøkkenet kan han stikke på butikken eller begynne å skjule overspising. Jeg ville satt det som en felles regel for alle barna i familien. Jeg har aldri gitt min 12 åring mulighet til å koke nudler/pasta eller ta frokostblanding eller en skive med nugatti rett etter middag osv. Hadde han først fått lov er jeg helt sikker på at han hadde ment at det var helt topp og gjort det oftere. For jeg kan ikke se for meg at han lager seg salater, knekkebrød eller fisk som mellommåltid? (Bare gjetter😉) Dette er ikke for å være slem mot han, men fordi ingen har godt av tre måltider utenom fellesmåltider. Siden han reagerer med følelser kan det hende dette handler om følelser og ikke sult. Anonymkode: a380b...9c3
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville oppsøkt hjelp hos lege/helsestasjonen. Overvekt hos barn er et økende problem og det finnes god hjelp å få. For mange handler overspising tett sammen med følelsene og fjerner man muligheten til overspising uten å snakke om det kan man fort føle skam og skyld. Hvorfor overspiser han? Han trenger verktøy til å lære å begrense seg selv. Nekter du han adgang til kjøkkenet kan han stikke på butikken eller begynne å skjule overspising. Jeg ville satt det som en felles regel for alle barna i familien. Jeg har aldri gitt min 12 åring mulighet til å koke nudler/pasta eller ta frokostblanding eller en skive med nugatti rett etter middag osv. Hadde han først fått lov er jeg helt sikker på at han hadde ment at det var helt topp og gjort det oftere. For jeg kan ikke se for meg at han lager seg salater, knekkebrød eller fisk som mellommåltid? (Bare gjetter😉) Dette er ikke for å være slem mot han, men fordi ingen har godt av tre måltider utenom fellesmåltider. Siden han reagerer med følelser kan det hende dette handler om følelser og ikke sult. Anonymkode: a380b...9c3 Vi har ikke Nugatti pasta og nudler i huset, så det er faktisk ofte salat, egg, kjøtt osv han lager seg. Brød har jeg kuttet helt ut å ha tilgjengelig, for da tar det helt av. Vi mistet pappaen hans for 3 år siden, så det er absolutt mulig at han trøstespiser. Takk for mange tips og råd. Anonymkode: 1354f...479
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 Hvor høy er han og hvor mye veier han da? Jeg var stor når jeg var liten , og fortsatte bare når jeg ble eldre , hadde vel omtrent 10 kg for mye på barneskolen jeg også :/ Anonymkode: 77cec...27c
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 Har en jente som var litt stor som liten.Vi har kjørt på med tomater,grønnsaker og frukt.Tenker litt over hva hun får i seg og hva vi spiser som familie.Vi får hun til å være i mye aktivitet.Nå er hun normalvektig Anonymkode: a6c27...cfb
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 du kan ikke nekte han mat,men i stedenfor kan du lage mat til han ,som er sunt Anonymkode: a94b9...06e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #11 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg hadde hatt en hylle i kjølerom det var lov å forsyne seg av, denne hadde jeg fylt med grønnsaker, og eventuelt litt frukt. Annen May hadde han fått beskjed om at han ikke kunne forsyne seg av, fordi jeg kjøpte inn og beregnet i forhold til måltider. Hvis det er grønnsaker og litt frukt som er tilgjengelig kan han småspise en god del uten at det har noen stor betydning. Anonymkode: dc98c...efe
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #12 Skrevet 28. oktober 2017 Helt uavhengig av vekt, kan foreldre legge rammer for hva og hvor mye barna spiser. Jeg har en 11-åring. Vekt er ikke noe problem her, men vi snakker jo sammen om hva som spises mellom måltidene. Det er greit å ta seg brødskiver, nudler, ostesmørbrød eller yoghurt når hun kommer hjem fra skolen, men hun har fått beskjed om at hun bør spise noenlunde med en gang hun kommer hjem, så det ikke blir for tett oppi middagen. Og de dagene det er tidlig middag pga trening, er det greit med kveldsmat, men da er jo jeg med og finner fram. Hvordan rekker han egentlig tre måltider ekstra. Antar minst et av dem er etter skolen og han er alene hjemme. Om dere spiser middag i 17-18-tida, trenger man ikke to måltider til. Anonymkode: 4f711...3ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå