Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg er ikke største fan av vg, men her må jeg si meg enig: gjeninnfør arveskatt! Jeg syns det er en uting at store formue går fra A til B uten at de må betale en krone. Det er DET tidspunkt der staten kan sørge for at det blir litt utjevning uten at noen får vondt. A er død og B får penger han ikke hadde før og uten å ha jobbet for pengene. Ikke er det dobbelbeskatning heller. Jeg mener uttrykkelig ikke et hus som er barndomshjem som blir delt mellom et søskenpar, men store formue over 10 millioner, beløp som man kan leve av hvis man ville. Vi alle betaler skatt på hver minste transaksjon mellom personer eller bedrift (salg=moms, lønn=skatt og trygdeavgift, bensin=drivstoffsavgift), hvorfor skal egentlig arv være et unntak? USA f.eks. som ikke akkurat er supersosialistisk har en ganske stram arveavgift i de fleste stater. Anonymkode: 0a0cf...d2f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 Mente dagbladet sin artikkel: https://www.dagbladet.no/kultur/fodt-sann-og-forblitt-sann/68828806 Anonymkode: 0a0cf...d2f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 Det blir jo dobbel beskatning! Arvelater har jo allerede skattet for disse pengene. Ellers er jeg enig med deg. Dette er en skatt som fint kan brukes til utjevning. Det er i alle fall et mye mer effektivt og rettferdig tiltak, enn disse pleiepenger. Dette med de pleiepenger gjør meg så forbannet, og jeg har ikke syke barn engang. Anonymkode: 48328...b14
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg er veldig uenig i at man skal ha arveskatt. Disse pengene er allerede skattet av, og helt ærlig minner det mer om gravplyndring når man begynner å rote i arven til folk. Anonymkode: c5240...d0d
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 Helt idiotisk å ha arveskatt. Hard tjente penger som er skattet for i mange omganger allerede skal staten ha opptil halvparten av fordi en dør??? Blir så forbannet når jeg hører folk vil ha skatt på arv!!! Anonymkode: aafcf...67c
Serepta Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 De pengene har jo den avdøde skattet av ved inntjeneing.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 Hvis man mener noe med økonomisk utjevning og fordelingspolitikk så er det en selvsagt vei å gå. Men med blå regjering er jo det at de gamle rike forblir rike et hovedpoeng, de har ingen sosial profil overhodet. "Det er skattet på allerede" er for dumt, det er i veldig mange tilfeller gamle penger som er tjent på bekostning av lønn og sosialutgifter til arbeidere på et tidspunkt der slikt ikke var nedfelt i lov. Anonymkode: 3d1ef...959
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 Bedre å skatte høye inntekter hardere. Anonymkode: 8787a...712
Pobie Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 Pengene har allerede blitt betalt skatt på. Selvfølgelig skal det ikke skattes av det igjen.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 Dette bærer tydelig preg av at du synes andre skal betale for deg. For du skal selvsagt ikke betale arveavgift selv, siden du bare har "normale" arvebeløp i sikte. Så du lager vilkår slik at plikten ikke rammer deg og dine Hva med de som arver en hytte på Sørlandet som har vært besteforeldrenes barndomshjem og vært brukt av familien i generasjoner, men som nå ville hatten salgsverdi på over 10 mill? Anonymkode: 51578...74a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #11 Skrevet 28. oktober 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis man mener noe med økonomisk utjevning og fordelingspolitikk så er det en selvsagt vei å gå. Men med blå regjering er jo det at de gamle rike forblir rike et hovedpoeng, de har ingen sosial profil overhodet. "Det er skattet på allerede" er for dumt, det er i veldig mange tilfeller gamle penger som er tjent på bekostning av lønn og sosialutgifter til arbeidere på et tidspunkt der slikt ikke var nedfelt i lov. Anonymkode: 3d1ef...959 Hvordan mener du at de rikes penger skal fordeles? Du tenker at det ikke er private penger men hvordan få de til staten? Samme med retorikke fra rødgrønn side som å ta fra de fattige og gi til de rike er utrolig fordummende måte å argumenter på. De kan umulig skjønne hvordan skatt fungerer. Anonymkode: 89f37...066
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #12 Skrevet 28. oktober 2017 Fattig, HI? Anonymkode: 83c9e...fdb
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #13 Skrevet 28. oktober 2017 Grådigheten lenge leve. «Ta fra alle andre, bare ikke meg.» Norske «verdier» i et nøtteskall. Anonymkode: d2b1b...8fc
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #14 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg er uenig. Formueskatt er fortsatt en greie, så om man arver store summer vil man uansett måtte betale den typen skatt. Jeg er likevel enig i at pleiepenger burde fortsette som før, helt utrolig at det fikk gjennomslag på stortinget. Anonymkode: 94c0a...8ed
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2017 #15 Skrevet 28. oktober 2017 Penger man arver er skatte av tidligere. Og om man jobber hardt og tjener godt så Javel. Da var det fortjent da. Man skal ikke ta fra de rike og gi til de fattige. Det er ikke meningen at nordmenn skal forsørge hverandre Anonymkode: 2fe74...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå