Gå til innhold

Kommer ikke til å anmelde noe igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mistet troen på at det hjelper, det blir jo bare henlagt uansett. Kommer til å ta saken i egne hender. Har skrevet her før om at barnet mitt ble svindlet for 7500, jeg har funnet ut hvem som gjorde det og hvordan, ba om at saken ble gjenopptatt, men fikk et surt brev tilbake om at saken alerede var henlagt p.g.a kapasitet og det ble den nå også. Dette var bortkastet tid. Det jeg gjør for å få tak i  navnet på foreldrene til denne personen er at jeg kommer til å sende historien til alle jeg finner på Facebook med samme etternavn og ber om hjelp til å få navn på foreldre. 

Skulle vi komme ut for noe kriminelt igjen så gidder jeg ikke å anmelde men tar sakene i egne hendre med det samme. 

Finnes det noen som har opplevd at politiet har etterforsket, løst en sak og at vedkommende er blitt dømt? 

Anonymkode: c9172...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare pass på at du holder deg innenfor loven selv i din søken på hevn.

Anonymkode: 06032...dfc

Skrevet

Hadde lett posttet hele historien med fullt navn på face. Sånn er det når politiet ikke gjør jobben sin, hadde brydd meg pent lite om de mente dette ikke var innafor. Om dem ikke vil man skal ta saken i egne hender så får de klare å gjøre jobben sin på en skikkelig måte, og det vet man jo at dem ikke klarer. 

Anonymkode: 85dad...7e5

Skrevet

Hvis man slutter å anmelde fordi politiet henlegger så skjer flere dumme ting. For det første får politiet en bedre oppklaringsprosent enn reelt og dermed tilsvarende mindre ressurser fra politikerne. For det andre får allmennheten et skeivt bilde av hvor mye kriminalitet som finnes - anmeldelser er basisen for all statistikk. For det tredje betyr ikke henlagt «kastet», en henlagt anmeldelse ligger der og når nok personer har anmeldt samme person for det får det plutselig mer prioritet og så etterforskes personen endelig. Eller hvis det kommer store mengder anmeldelser på en forbrytelse med samme fremgangsmåte, eller mange anmeldelser fra samme geografiske område kan det utløse enten etterforskning eller mer polititilstedeværelse der.

Det er ikke noe hyggelig å få saken sin henlagt, men jeg synes likevel det er en borgerplikt å anmelde når man er utsatt for noe kriminelt.

Anonymkode: bb8b6...772

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man slutter å anmelde fordi politiet henlegger så skjer flere dumme ting. For det første får politiet en bedre oppklaringsprosent enn reelt og dermed tilsvarende mindre ressurser fra politikerne. For det andre får allmennheten et skeivt bilde av hvor mye kriminalitet som finnes - anmeldelser er basisen for all statistikk. For det tredje betyr ikke henlagt «kastet», en henlagt anmeldelse ligger der og når nok personer har anmeldt samme person for det får det plutselig mer prioritet og så etterforskes personen endelig. Eller hvis det kommer store mengder anmeldelser på en forbrytelse med samme fremgangsmåte, eller mange anmeldelser fra samme geografiske område kan det utløse enten etterforskning eller mer polititilstedeværelse der.

Det er ikke noe hyggelig å få saken sin henlagt, men jeg synes likevel det er en borgerplikt å anmelde når man er utsatt for noe kriminelt.

Anonymkode: bb8b6...772

I tillegg er ofte en anmeldelse nødvendig for å få erstatning fra forsikringsselskaper eller banken.

Hvis noen har tappet kontoen til hi sin sønn ville jeg tro banken ville erstatte beløpet. Det gjorde de i hvertfall da min mors konto ble tappet.

Skrevet

Dersom et barn svindlet barnet ditt bør du være forsiktig med hvor mye du sier/deler i din søken..

Skjønner fristelsen med offentlig gapestokk, men dette ender ofte med anmeldelser mot, og bot til den som har delt bilder e.l. av den de misstenker/vet står bak opprinneøig lovbrudd. Vil bare gjøre deg obs på dette...

Anonymkode: 6cb3b...f67

Skrevet

Snakk med banken, de har ofte egne rutiner på sånt, og ofte får man pengene erstattet 

Selvfølgelig skal man anmelde, selv om saken blir henlagt ligger den i arkivet, og hver gang en person gjør noe småkriminelt legges saken på de som er der fra før. Når personen da endelig gjør noe mer alvorlig, eller får mange nok små saker vil alt bli lagt sammen når straffen skal settes 

Anonymkode: 1e610...444

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har mistet troen på at det hjelper, det blir jo bare henlagt uansett. Kommer til å ta saken i egne hender. Har skrevet her før om at barnet mitt ble svindlet for 7500, jeg har funnet ut hvem som gjorde det og hvordan, ba om at saken ble gjenopptatt, men fikk et surt brev tilbake om at saken alerede var henlagt p.g.a kapasitet og det ble den nå også. Dette var bortkastet tid. Det jeg gjør for å få tak i  navnet på foreldrene til denne personen er at jeg kommer til å sende historien til alle jeg finner på Facebook med samme etternavn og ber om hjelp til å få navn på foreldre. 

Skulle vi komme ut for noe kriminelt igjen så gidder jeg ikke å anmelde men tar sakene i egne hendre med det samme. 

Finnes det noen som har opplevd at politiet har etterforsket, løst en sak og at vedkommende er blitt dømt? 

😂 ...leser dette med en tre årings furtestemme/trasstone... 

Du høres utrolig lite opplyst og barnslig ut.

Og ja jeg har både opplevd etterforskning og domsavsigelse (etter en voldshandling), og henleggelse (etter et tyveri). Og det er ikke bare deg det går utover hvis du lar være å anmelde kriminalitet, men det er kanskje ikke så lett for deg å se...?

Anonymkode: 4636e...b2a

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂 ...leser dette med en tre årings furtestemme/trasstone... 

Du høres utrolig lite opplyst og barnslig ut.

Og ja jeg har både opplevd etterforskning og domsavsigelse (etter en voldshandling), og henleggelse (etter et tyveri). Og det er ikke bare deg det går utover hvis du lar være å anmelde kriminalitet, men det er kanskje ikke så lett for deg å se...?

Anonymkode: 4636e...b2a

Neimen så koselig du er da! Men, ikke så godt å se selv selvfølgelig...?

Anonymkode: 60e3d...67a

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke lest den forrige tråden din, men hva mener du når du sier at barnet ditt har blitt svindlet?

Hvorfor har et barn tilgang til slike summer?

Er svindelen ulovlig (type tyveri) eller ren svindel (type ; "du kan få denne dritt tingen som egentlig er verd 100 kroner for 7500")? 

Skrevet
2 minutter siden, skjotta skrev:

Jeg har ikke lest den forrige tråden din, men hva mener du når du sier at barnet ditt har blitt svindlet?

Hvorfor har et barn tilgang til slike summer?

Er svindelen ulovlig (type tyveri) eller ren svindel (type ; "du kan få denne dritt tingen som egentlig er verd 100 kroner for 7500")? 

Tror det var snakk om en 14-åring og vårens konfirmasjonspenger 

Anonymkode: 1e610...444

Skrevet

Husker det forrige innlegget ditt. Dette er penger du vil få tilbake fra banken. Ta kontakt med PayPal igjen og få navn, adresse og hva som er kjøpt med kortet. Da finner du enkelt ut hvem det er. Dette er en sak det bare hadde tatt noen minutter å oppklare, men det blir tydeligvis for mye papirarbeid for politiet. Skammelig! 

Anonymkode: ba9ff...acc

Skrevet

Jeg får nok ikke adressen med PayPal, var vanskelig nok å få tak i navnet. Det var snakk om konfirmasjons penger som kun hadde vært på kontoen en knapp uke, jeg oppdaget dette når pegene skulle overføres videre til en sparekonto. 

Denne personen har vist også truet rektor på skolen og er anmeldt for det også samtidig som han ble utvist. 

Problemet er jo også det at når en sak henlegges så får ikke en gang foreldrene vite hva den personen har gjort. Personen kan bare fortsette og fortsette. 

Joda pengene får vi tilbake, men mitt barn har nå ikke troen på norsk politi. Mitt barn ser at man kan true, slå, svindle uten at det skjer noe som helst. 

Det jeg ønsker er å finne foreldrene og fortelle de at de kommer til å få en fin regning fra PayPal eller Visa. Jeg ønsker også å fortelle de hva som er skjedd. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får nok ikke adressen med PayPal, var vanskelig nok å få tak i navnet. Det var snakk om konfirmasjons penger som kun hadde vært på kontoen en knapp uke, jeg oppdaget dette når pegene skulle overføres videre til en sparekonto. 

Denne personen har vist også truet rektor på skolen og er anmeldt for det også samtidig som han ble utvist. 

Problemet er jo også det at når en sak henlegges så får ikke en gang foreldrene vite hva den personen har gjort. Personen kan bare fortsette og fortsette. 

Joda pengene får vi tilbake, men mitt barn har nå ikke troen på norsk politi. Mitt barn ser at man kan true, slå, svindle uten at det skjer noe som helst. 

Det jeg ønsker er å finne foreldrene og fortelle de at de kommer til å få en fin regning fra PayPal eller Visa. Jeg ønsker også å fortelle de hva som er skjedd. 

Nei, men da er det din oppgave som voksen å fortelle litt om systemet, hva ordene "prioritet" og "ressurser" betyr, samt hvis du har kapasitet til det kan du lekse littopp om temaet "strafferett, bevuisbyrde" m.m.

Ved å "ta saken i egne hender" lærer du barnet ditt at det er ok å være neandertal.

Skrevet

Jeg sitter igjen med følelsen av at det er vår feil at mitt barn ble svindlet og at det er vi som er de slemme her.

Jeg kommer til å lete etter foreldrene ved å sende historien til de som har samme etternavn og som bor i vårt område, gir ikke det resultat så går jeg videre til neste. Jeg kommer til å være litt slu, burke en annonym fb. Profil som jeg kommer til å gi samme navn som han som drev med billettesvindel (svindlerjegerne). Ved hjelp av en vpn-koblig vil jeg være ganske sikker på at politet ikke har kapasitet til å etterforske. 

Det jeg ønsker er å snakke med foreldrene også kontakte baneværnet. 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sitter igjen med følelsen av at det er vår feil at mitt barn ble svindlet og at det er vi som er de slemme her.

Jeg kommer til å lete etter foreldrene ved å sende historien til de som har samme etternavn og som bor i vårt område, gir ikke det resultat så går jeg videre til neste. Jeg kommer til å være litt slu, burke en annonym fb. Profil som jeg kommer til å gi samme navn som han som drev med billettesvindel (svindlerjegerne). Ved hjelp av en vpn-koblig vil jeg være ganske sikker på at politet ikke har kapasitet til å etterforske. 

Det jeg ønsker er å snakke med foreldrene også kontakte baneværnet. 

Men hvorfor var pengene på en konto som er tilknyttet paypal og som 14 åringen har tilgang til? Jeg mener ikke at dere er slemme, men det virker naivt å la 14 åringen ha tilgang til pengene. Dersom han har gitt/betalt dem til denne gutten av egen vilje så må noe av ansvaret ligge hos dere og. Dersom han har gitt fra seg informasjonen  om sin konto/paypal så håper jeg dere, i tillegg til å demonstrere at politiet er håpløse og at å ta saken i egne hender er kult så lenge det ikke kan spores, lærer barnet noe om økonomi og sikkerhet.

Husker når datteren min fikk sine første lommepenger for jobb gjort her hjemme... nabogutten solgte henne en pin jo is for 50 kr 🤣🤣🤣 da lærte hun noe...

Dersom denne gutten tilegnet seg pengene via trusler kan du anmelde for truslene? 

Skrevet

Det var så utspekulert gjort at selv jeg sikkert hadde gått i drn fella. Pengene var IKKE på paypal, men på mitt barn sin bankkonto. Svindeler hadde en PayPal konto som vedkommende knyttet kortet til og brukte det der til å handle uhemmet etter konfirmasjonen. 

Det handler i grunn ikke så mye om pengene for der er det meste erstattet av VISA, men om at ikke en gang foreldrene til denne ungdummen får vite hva som skjer. 

Jeg hadde f. Eks. Aldri orket å anmelde en voldtekt. Først blir man fornedret på det groveste også må man sitte i mange i timer å forklare alt i detalj og overbevise om at det ikke var min feil. Etter det vil mest sannsynlig saken bare bli henlagt. Jeg anmeldte en blotter en gang, klarte selv å få tak i navnet hans (en uke etter)  og leverte det også til politiet. Angret på at jeg anmeldte det for etter å ha snakket med politiet følte jeg det var min feil at han blottet seg. 

Jeg sitter altså igjen med følelsen av at det ikke lønner seg å anmelde, at det ikke skjer noe som helst. Det jeg skulle ha gjort med han blotteren var jo å sende et anonymt brev til sjefen hans om det, da spørs det om han kunne blottet seg i toget på vei til jobb mer. 

Skrevet

Hvordan fikk denne ungdomen koblet pay pal kontoen til din sønns konto uten å kjenne kontonummer eller koder og hvordan vet du at det er en ungdom når du ikke vet hvem det er?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fikk denne ungdomen koblet pay pal kontoen til din sønns konto uten å kjenne kontonummer eller koder og hvordan vet du at det er en ungdom når du ikke vet hvem det er?

Vedkommende må tydeligvis ha hatt tilgang til bankkortet. Det er nok med noen sekunder. Han kunne tatt bilde av baksiden og har dermed alle opplysninger. Man trenger ikke kontonr og koder, kun kortnummeret og den tresifrede ccv-koden på baksiden av kortet. Ikke HI.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet hvem det er som har gjort det og har gitt navnet til politiet men saken ble altså henlagt igjen. 

Her er måten svindleren opererte på: på klubben sitter 3 ungdommer. Svindleren tar fra kortet sitt for å vise de og spør de 2 andre om hvordan deres kort ser ut. De tar frem sine kort. Svindleren tar etterhvert mitt barns kort og tuller med å homde det opp osv. Løper inn i det andre rommet, men gir så kortet tilbake. 

Så ingen koder ble delt ut, ingen tillatelser ble gitt. Det ble bare tatt ut små beløp i starten.... 80kr, 36kr osv. Godt mulig svindleren har forsøkt å ta ut mer,  men kortet hadde sjeldent mer enn 200 kroner så da ville det bli stoppet. 

MItt poeng er at det ikke finnes noen konsekvenser for denne type handlinger. Vedkommende og foreldrene vil ikke en gang få vite om hva som er skjedd. Så hvorfor gidde å anmelde. 

Skrevet

Meld fra til barnevernet. Mulig de kan gjøre noe selv om politiet ikke gjør det. Ellers må det da gå an å finne adressen til vedkommende og avlegge familien et besøk. 

Skrevet

Jeg er enig med den over - meld dette til barnevernet! Du har navnet på barnet, du vet det er utvist fra hvilken skole pga. trusler mot rektor. Barnevernet kan da enkelt finne ut hvem som er foreldrene til dette barnet.

IKKE begynn å sende ut mail til alle som kanskje er foreldre til dette barnet, for det vil være et lovbrudd som går under trakassering og/eller injurierende påstander. Politiet har gjerne kapasitetproblemer, men du risikerer at de vil prioritere en slik sak når dette skader et barn. Vær bedre enn den du forakter!

Kontakter du barnevernet så har de trolig allerede en sak på barnet fordi det truet rektor og er anmeldt pga. det. Da vil din opplysning komme på toppen av det andre, og det er større sjanse for at det blir tatt tak i. Og ikke minst så får også foreldrene vite om det. For alt du vet kan dette være et barn som har vært i desperat behov i flere år for at noen varsler slik at det kan få hjelp. Du vet ikke hva dette barnet lever med hjemme - og derfor er barnevernet også riktig sted å begynne nå.

Anonymkode: 5c776...07b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...