Gå til innhold

Sunn middag, som barn liker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips? Noe barn liker. Sunn!... Ikke pølser m.a.o

Anonymkode: f327a...b0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min liker fiskekaker og råkost. Ellers er ikke kalkunpølsene de verste med tanke på næringsinnhold. 

Noe annet som er kjapt og godt er å penere kyllingfilet selv. Blir som snitzel, bare mye bedre. Rent og godt kjøtt, med litt stekeskorpe så ungen spiser og😜

Skrevet

Mine barn, fra 7 til 14, liker:

Laksepakker

Suppe med div grønnsaker og strimla svinekjøtt

Taco (Kan gjøres så sunn du bare vil) F.eks kyllingkjøttdeig m/hjemmelaget tacokrydder, grove lefser, mager kesam, lettere ost osv.

Kyllingfileter i stekepose med div krydder. Ha masse grønnsaker og fullkornsris til.

All mat kan jo gjøres sunnere da. 😉

Velg fullkornsris/fullkornspasta, magert kjøtt/fisk/kylling, karbonadedeig/kyllingkjøttdeig, magre pølser med grove pølsebrød, osv.. Og masse grønnsaker. 

Unger liker mye rart, bare de får smake! 👍🏻

Skrevet

Mine unger er helt sære i matveien. De liker de 4 store P'er som de fleste andre barn (pizza, pølser, pannekaker og pasta). Men ut over de rettene, så spiser de kun grønnsaker.  

Så uansett hva vi har så serveres det med kokt brokkoli, blomkål og/eller gulrøtter. Og så er der regel om at man må smake andre ting for å få mer grønnsaker.  😂

Så når det gjelder sunne matretter  så er det lureste å ta utgangspunkt i det de liker, og utvide derifra. 

Anonymkode: e64f9...ffb

Skrevet

Laks med grønnsaker er en hit hos mine på 3 og 5. Grønnsakssuppe med grove rundstykker til. Taco med masse salat og grønnsaker. Pasta av fullkorn med masse grønnsaker "gjemt" i tomatsausen. I barnehagen er fiskepinnetaco en hit.

Ihvertfall min eldste er sær i matveien. Liker ikke noe spesielt av kjøtt eller fisk. Grønnsaker går stort sett ned på høykant. Men er glad i det som er skrevet over her ihvertfall. 

Anonymkode: a034a...b5b

Skrevet

Hjemmelagde supper går ned her, så lenge de har fått en runde med stavmikseren.

Små sorte bønner (de har mykt godt skall i motsetning til kidneybønner) er også populære i tomatbaserte sauser til ris og pasta. 

Blanchert brokkoli går ned på høykant med en sitron og olivenolje-dressing og litt salt.

Lapskaus med salt kjøtt.

Anonymkode: 48f97...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...