Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Paralysert kropp Kjenner du lammelse i kroppen, som i armer og bein, eller andre symptomer som kiling, nummenhet, forvirring, svimmelhet, dobbeltsyn, slørete uttale, vanskeligheter med å sette ord på ting og slapphet – særlig på en side av ansiktet eller kroppen, kan det være tegn på slag. Når et område i hjernen ikke får tilførsel av blod med oksygen og næring, dør det, og utfallet er hjerneslag. Hva da, når hjerneslag er utelukket og undersøkt for, og du har tatt mr og ct uten funn? Og dette skjer gjentatte ganger, mange ganger i løpet av året? Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 Da heter det oftest migrene. Jeg har alle disse symptomene når jeg får migreneanfall, noen ganger alle, noen ganger kun få av dem. Og den intense hodepinen kommer heller ikke nødvendigvis hver gang. Anonymkode: 986d2...d84
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da heter det oftest migrene. Jeg har alle disse symptomene når jeg får migreneanfall, noen ganger alle, noen ganger kun få av dem. Og den intense hodepinen kommer heller ikke nødvendigvis hver gang. Anonymkode: 986d2...d84 Nei, glem hodepinen Har migrene, ved siden av, men det er kun sterk smerte i ene delen av hodet, over 1-3 døgn... Men lammelse, numming, prikking, smerter i armer og ben, slørete uttale og tåkete hjerne, ofte hevelser i ben og armer, enkelte ganger kløe, og feber...? Hva er det for noe? Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 Finnes forskjellige utgaver av migrene. Det med tale, nummenheten, tåkesyn/sløret blikk, kriblinger i ben/armer, lammelser er symptomer jeg får når jeg får de kraftigste stressrelaterte migreneanfallene. Men, har da ikke hodepine. Føles kun ut som at hele hodet er fylt med bomull, som jeg er i et vakuum. Anonymkode: 986d2...d84
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 Migrene, angstanfall/hyperventilasjonsanfall (les om symptomene, det er reelle symptomer som kommer fordi forholdet mellom oksygen og karbondioksid endrer seg, og trenger ikke "kjennes ut som" angst ). Psykosomatisk. Kløe kan også være psykosomatisk. Anonymkode: 8d829...84c
frk Nilsen Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg ble lagt inn med mistanke om slag for noen år siden, jeg hadde skiveutglidning i nakken. Symptomene var mye av det samme du viser til. Ble bra etter fysio og manuellterapi. Ikke hatt plager siden. Dette kom fram på en MR
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #7 Skrevet 27. oktober 2017 Noe nevrologisk? Blir du/den det gjelder fortsatt fulgt opp av lege? Dette burde jo utredes i en mye større hastighet enn et år.. Har det blitt sjekket for funskjonell eplilepsi? Om legene ser at personen faktisk får fysiske symptomer som dette (ikke bare at pasienten føler det), må det jo tas på alvor. Anonymkode: d519d...818
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #8 Skrevet 27. oktober 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Finnes forskjellige utgaver av migrene. Det med tale, nummenheten, tåkesyn/sløret blikk, kriblinger i ben/armer, lammelser er symptomer jeg får når jeg får de kraftigste stressrelaterte migreneanfallene. Men, har da ikke hodepine. Føles kun ut som at hele hodet er fylt med bomull, som jeg er i et vakuum. Anonymkode: 986d2...d84 Hovner du opp også, til det dobbelte? Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #9 Skrevet 27. oktober 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Migrene, angstanfall/hyperventilasjonsanfall (les om symptomene, det er reelle symptomer som kommer fordi forholdet mellom oksygen og karbondioksid endrer seg, og trenger ikke "kjennes ut som" angst ). Psykosomatisk. Kløe kan også være psykosomatisk. Anonymkode: 8d829...84c Ja! Kan hevelser i armer, ben, føtter og svelg, samt kløe og rødhet i huden også være psykisk? Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #10 Skrevet 27. oktober 2017 20 minutter siden, frk Nilsen skrev: Jeg ble lagt inn med mistanke om slag for noen år siden, jeg hadde skiveutglidning i nakken. Symptomene var mye av det samme du viser til. Ble bra etter fysio og manuellterapi. Ikke hatt plager siden. Dette kom fram på en MR Jeg har tatt mr. "Null hull" Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #11 Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Noe nevrologisk? Blir du/den det gjelder fortsatt fulgt opp av lege? Dette burde jo utredes i en mye større hastighet enn et år.. Har det blitt sjekket fofunskjonell eplilepsi? Om legene ser at personen faktisk får fysiske symptomer som dette (ikke bare at pasienten føler det), må det jo tas på alvor. Anonymkode: d519d...818 Er utredet nevrologisk, uten funn. Tatt mr og ct, samt andre fysiske undersøkelser. Nei, epilepsi har det ikke blitt undersøkt for. Kan det utløses av mat? Legene kan se hevelsene, ikke det andre (åpenbart) Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #12 Skrevet 27. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er utredet nevrologisk, uten funn. Tatt mr og ct, samt andre fysiske undersøkelser. Nei, epilepsi har det ikke blitt undersøkt for. Kan det utløses av mat? Legene kan se hevelsene, ikke det andre (åpenbart) Anonymkode: 12884...606 Det vet jeg ikke, men om du får tåkete syn, blir uklar, får feber og hevelser ville jeg nok ikke tenkt at mat er problemet. Er hjertet sjekket ordentlig? Ikke bare med EKG. Her ville jeg krevd raskere utredning, altså. Det kan være alt fra prarasitter til allergi til angst, men at det har tatt så lang tid å sjekke deg ut med de (tre?) undersøkelsene er ufattelig dårlig! Anonymkode: d519d...818
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #13 Skrevet 27. oktober 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hovner du opp også, til det dobbelte? Anonymkode: 12884...606 Får du alle disse symptomene, samt feber og at du hovnet opp til det dobbelt i hele kroppen? Uten at legen gjør noe mer? Anonymkode: 986d2...d84
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #14 Skrevet 27. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det vet jeg ikke, men om du får tåkete syn, blir uklar, får feber og hevelser ville jeg nok ikke tenkt at mat er problemet. Er hjertet sjekket ordentlig? Ikke bare med EKG. Her ville jeg krevd raskere utredning, altså. Det kan være alt fra prarasitter til allergi til angst, men at det har tatt så lang tid å sjekke deg ut med de (tre?) undersøkelsene er ufattelig dårlig! Anonymkode: d519d...818 Hjertet er sjekket med ekg og 24-timers ekg. Har mange doble slag, men innenfor normalen. Kan man hovne mye opp i kroppen, klø og få feber av angst? Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #15 Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Får du alle disse symptomene, samt feber og at du hovnet opp til det dobbelt i hele kroppen? Uten at legen gjør noe mer? Anonymkode: 986d2...d84 Ja! Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #16 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg vet at jeg reagerer allergisk på enkelte matvarer som jeg holder meg unna (f.eks nøtter). Problemet oppstår når jeg faktisk holder meg unna det, og hevelsene fortsatt kommer uten at jeg vet hvorfor. Smertene. Jeg kommer inn hoven (slik at du ser det tydelig på før-etter-bilder), og legen på legevakten skjønner ikke hva som er i veien. Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #17 Skrevet 27. oktober 2017 Legen har vel konkludert med at du er hypokonder, for det virker som du overdriver veldig. Tviler på at kroppen kunne hovnet opp til det dobbelte uten skikkelig utredning. Det hadde ikke skjedd med noen jeg kjenner, men de flyr ikke til legen støtt og stadig heller. Anonymkode: 7da5d...c7f
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #18 Skrevet 27. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legen har vel konkludert med at du er hypokonder, for det virker som du overdriver veldig. Tviler på at kroppen kunne hovnet opp til det dobbelte uten skikkelig utredning. Det hadde ikke skjedd med noen jeg kjenner, men de flyr ikke til legen støtt og stadig heller. Anonymkode: 7da5d...c7f Ikke jeg heller Er der kanskje 4 ganger i året pga timeavtale. Ja, mulig de har konkludert med det, men det er dog rart siden det var en legevakt jeg ikke har vært på før, annet enn en gang de påviste gastritt. (Det viste seg at det var gallestein, da ) Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #19 Skrevet 27. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Paralysert kropp Kjenner du lammelse i kroppen, som i armer og bein, eller andre symptomer som kiling, nummenhet, forvirring, svimmelhet, dobbeltsyn, slørete uttale, vanskeligheter med å sette ord på ting og slapphet – særlig på en side av ansiktet eller kroppen, kan det være tegn på slag. Når et område i hjernen ikke får tilførsel av blod med oksygen og næring, dør det, og utfallet er hjerneslag. Hva da, når hjerneslag er utelukket og undersøkt for, og du har tatt mr og ct uten funn? Og dette skjer gjentatte ganger, mange ganger i løpet av året? Anonymkode: 12884...606 Alvorlig grad av dissosiasjon? Anonymkode: 95b50...7c5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #20 Skrevet 27. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Alvorlig grad av dissosiasjon? Anonymkode: 95b50...7c5 Hovner man opp av det? Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #21 Skrevet 27. oktober 2017 Borrelia? Anonymkode: f5b1b...e0b
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #22 Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Borrelia? Anonymkode: f5b1b...e0b Kanskje... Kan ikke noe om det. Takk for forslag. Anonymkode: 12884...606
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #23 Skrevet 27. oktober 2017 Det ene tilfellet jeg kjenner hvor alle tegnene var der og legene først trodde det var slag viste det seg å være MS. De har mye av de samme tegnene. Forskjellen her var at det kom igjen flere ganger. Da så de det tilslutt på MR av hjernen. Men det tok noen år. Anonymkode: c24c9...3f0
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2017 #24 Skrevet 27. oktober 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjertet er sjekket med ekg og 24-timers ekg. Har mange doble slag, men innenfor normalen. Kan man hovne mye opp i kroppen, klø og få feber av angst? Anonymkode: 12884...606 Hovne opp er vel en av de mer sjeldne manifestasjonene, men ja https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/6481/gardner-diamond-syndrome , https://www.dystonia.org.au/what-is-dystonia/forms-of-dystonia/psychogenic-dystonia/ , https://academic.oup.com/qjmed/article/97/11/755/1597531/Unexplained-swelling-symptoms-in-women-idiopathic (utdrag fra den siste nederst) Kløe og feber er vel kjente presentasjoner av stress/aktivering. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4843918/ Det mest sannsynlige er vel at du har noen allergier som gjør at du får allergiske reaksjoner innimellom (feks kraftig oralt allergi syndrom), som kan være uforutsigbart (mer i pollensesongen, mer hvis de spises sammen med histaminrike matvarer/andre stressorer), og så noen ganger er det en reaksjon fordi du tror du kommer til å få en reaksjon? Hvis det gir mening? --- Clinical experience of the rapid induction of swelling symptoms within a few minutes of severe emotional disturbance and the significant relationship of exacerbations of swelling symptoms and increased diurnal weight variation to traumatic life events in patients with the swelling syndrome are consistent with the transmission of affective symptoms to efferent autonomic vasodilator pathways via limbic-hypothalamic pathways.4 As noted previously, indirect evidence suggests that increased capillary permeability causes the extravasation of water and electrolytes to extravascular tissues in patients with swelling symptoms. An arteriolar pre-capillary sphincter under autonomic control regulates blood supply to the capillary bed.3,8 Active vasodilator pathways under hypothalamic control that increase skin and muscle blood flow following emotional stress have been demonstrated experimentally.31 The ability of short-term emotional and physical stimuli to induce the rapid onset of swelling symptoms (emotional stress, high ambient temperatures, alcohol, exercise and prolonged standing), and the remission of symptoms when these precipitating factors are removed, indicates that this process is labile and reversible. The postulated role of the pre-capillary sphincter in modulating capillary permeability in women with swelling symptoms is reinforced by case reports of the induction of swelling by vasodilator drugs (isosorbide32 and nifedipine33) and its reduction by vasoconstrictor drugs (ephedrine and amphetamine3,8). The affective, somatic and autonomic symptoms that are significantly related to swelling symptom severity are shared with overlapping symptom clusters identified by their presenting symptoms.34 They include fibromyalgia, chronic fatigue syndrome, the irritable bowel syndrome, urge frequency of micturition and premenstrual syndrome. Parallel analyses of these symptom clusters by consistent methodologies, such as those used in the present study, may facilitate a more inclusive taxonomy of these diagnostic entities. In providing a risk factor model for the swelling syndrome, the present study may also facilitate the recognition, investigation and management of a common group of poorly understood psychosomatic syndromes which constitute a significant part of the primary care and general hospital case-load. Anonymkode: 8d829...84c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå