Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 Hvis 15 åringen din fortalte deg at hun har gjort noe kriminelt? Tenker da på ulovlige hendelser som rusbruk, hærverk, innbrudd etc. Jeg hadde gjort det. Rett og slett for å forebygge og for at hun skal forstå hvor alvorlige konsekvenser det kan få. Anonymkode: 39840...e25
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Aldri om jeg hadde anmeldt henne for rusbruk! Men om hun hadde voldt andre skade, hadde jeg sørget for at hun fikk gjort opp for seg. Anonymkode: 6b34a...052
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 25. oktober 2017 #3 Skrevet 25. oktober 2017 Nei! Det kan ødelegge utrolig mye i fremtiden.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #4 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg har en 16 åring, som jeg har ett veldig åpent forhold til. Hun forteller meg alt. Hadde hun kommet og fortalt meg, at hun på en fest røyket hasj, så hadde jeg anmeldt henne til politiet, hva tror du hadde skjedd med vårt forhold da? Hun hadde jo aldri noensinne fortalt noe til meg igjen. Løyet til meg og gjort opprør. Anonymkode: da064...c56
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #5 Skrevet 26. oktober 2017 Mindre hendelser- hadde tatt det med til konfliktsrådet. Anmelder du det så ender du opp med at ungdommen ikke kan besøke visse land eller få visse jobber. Du gjør også at barnet aldri vil komme til deg senere hvis du tar det med politiet. Om det er noe mer alvorlig ville jeg selvsagt anmeldt det uten å mukke (voldtekt, seksuelt misbruk, skikkelig vold, drap, gjentatt småkriminalitet osv). Anonymkode: 60cde...31a
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #6 Skrevet 26. oktober 2017 Så klart hadde jeg ikke forrådt mitt barn. Men hadde det vært kriminalitet med en skadelidende part hadde jeg enten argumentert for å melde seg eller for å rette opp skaden. Min onkel tok et av barna i tagging, han fremskaffet det som skulle til av vaske og maleredskaper og fikk ungdommen til å rette opp skaden, det syns jeg var en lur måte å løse det på. Søskenbarnet mitt er i dag voksen og veldig takknemlig for måten det ble løst på. Anonymkode: f7e7b...bc8
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #7 Skrevet 26. oktober 2017 Bare hvis han var så ute å kjøre at jeg anså det som eneste løsning. Anonymkode: d3781...ac6
litekreativtbrukernavn Skrevet 26. oktober 2017 #8 Skrevet 26. oktober 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis 15 åringen din fortalte deg at hun har gjort noe kriminelt? Tenker da på ulovlige hendelser som rusbruk, hærverk, innbrudd etc. Jeg hadde gjort det. Rett og slett for å forebygge og for at hun skal forstå hvor alvorlige konsekvenser det kan få. Anonymkode: 39840...e25 Hvis han/hun kom til meg og fortalte selv så ville jeg aldri misbrukt den tilliten som ble vist, men heller berømt for st han/hun var så modig og fortalte meg det. Her er det gode muligheter for gode samtaler, ikke tiden for å bli "hysterisk". Det jeg imidlertid ville kunne gjort var å kontakte "forebyggende avdeling" i politiet. Både for å få verktøy og råd, men de kan også møte med ungdommen og ta en prat uten at det har konsekvenser. -Det er ofte dit du blir henvist nå, hvis du kommer med en 15-åring som du beskriver. Jeg rotet meg selv borti rus som 13,14,15-åring, og mener at dette hadde vært bedre håndtering en hva mine foreldre gjorde (truet med anmeldelse)
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #9 Skrevet 26. oktober 2017 Dere som ikke vil «forråde barnet når hun først har vært ærlig», hva om det involverer tyveri, vold osv? Hadde faktisk anmeldt om barnet mitt kom og sa han hadde gjort noe svært alvorlig og han ikke ville meldt seg selv Anonymkode: f85d2...9dd
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #10 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dere som ikke vil «forråde barnet når hun først har vært ærlig», hva om det involverer tyveri, vold osv? Hadde faktisk anmeldt om barnet mitt kom og sa han hadde gjort noe svært alvorlig og han ikke ville meldt seg selv Anonymkode: f85d2...9dd Tyveri; ville tvunget henne til å levere tilbake sammen med en unnskyldning. Voldtekt og grov vold ville jeg anmeldt. Slosskamp ville jeg tatt med konfliktrådet. Anonymkode: 6b34a...052
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #11 Skrevet 26. oktober 2017 Kommer jo an på hvilken forbrytelse vil jeg tro? Eller vet ikke. Nei, tror ikke det forresten. Tror ikke det. Anonymkode: c8a7a...743
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #12 Skrevet 26. oktober 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis 15 åringen din fortalte deg at hun har gjort noe kriminelt? Tenker da på ulovlige hendelser som rusbruk, hærverk, innbrudd etc. Jeg hadde gjort det. Rett og slett for å forebygge og for at hun skal forstå hvor alvorlige konsekvenser det kan få. Anonymkode: 39840...e25 Rusbruk er ikke noe politiet sikter for, de tar kontakt med foreldre og eventuelt barnevern dersom det er snakk om ungdom. Anonymkode: a51ec...a1d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #13 Skrevet 26. oktober 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en 16 åring, som jeg har ett veldig åpent forhold til. Hun forteller meg alt. Hadde hun kommet og fortalt meg, at hun på en fest røyket hasj, så hadde jeg anmeldt henne til politiet, hva tror du hadde skjedd med vårt forhold da? Hun hadde jo aldri noensinne fortalt noe til meg igjen. Løyet til meg og gjort opprør. Anonymkode: da064...c56 Så naiv er det ikke lov å være! Ingen normalt oppegående tenåring forteller mamma ALT! Og nei, jeg hadde ikke anmeldt mitt eget barn for små forseelser. Alvorlige ting som vold og drap kommer selvsagt ikke inn under det. Anonymkode: 7ea7e...fda
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #14 Skrevet 26. oktober 2017 Men det er jo ikke slik at man anmelder barnet til politiet, og så får barnet noe på rullebladet for resten av livet. Jeg har vært i kontakt med politiet vedrørende bekymringer for elever. De har da vært svært gode samtalepartnere både for meg, foreldrene og barnet. Noen saker tar de selv, andre er via uteseksjonen. Alle som jobber med barn og unge ønsker jo intenst å stoppe en negativ tendens før den blir alvorlig. Det er jo ikke snakk om å bøtelegge noen for hasjrøyking, men derimot få dem til å innse at de er på vei inn i en negativ spiral Anonymkode: 1a5db...a57
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #15 Skrevet 26. oktober 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo ikke slik at man anmelder barnet til politiet, og så får barnet noe på rullebladet for resten av livet. Jeg har vært i kontakt med politiet vedrørende bekymringer for elever. De har da vært svært gode samtalepartnere både for meg, foreldrene og barnet. Noen saker tar de selv, andre er via uteseksjonen. Alle som jobber med barn og unge ønsker jo intenst å stoppe en negativ tendens før den blir alvorlig. Det er jo ikke snakk om å bøtelegge noen for hasjrøyking, men derimot få dem til å innse at de er på vei inn i en negativ spiral Anonymkode: 1a5db...a57 Nettopp. Anonymkode: a51ec...a1d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #16 Skrevet 26. oktober 2017 Generelt sett nei. Ikke med mindre det handlet om voldtekt, drap eller lignende alvorlig. Men jeg kunne nok kontaktet politiet dersom jeg så på det som en vei for å forebygge eller "skremme" dersom han var på en gal retning i livet og styrte seg inn på et kriminelt opplegg. Anonymkode: e225a...3df
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #17 Skrevet 26. oktober 2017 Min bror hadde en mildt sagt trøblete ungdom. Narkotika, innbrudd/tyveri, vold og ble til slutt tatt på væpnet ran. Jeg husker innmari godt når han gjorde innbrudd på sin egen arbeidsplass at pappa ringte politiet (han hadde nok ikke gjort det om det var mindre alvorlig, eller dette ikke skjedde ofte...) han satt inne i fengsel noen år, og et par ganger for kortere perioder. Men han er i dag i 40 årene, har hatt fast jobb i 10 år og tjener mer enn de fleste. Ajour med alt, så hvor mye det gikk ut over han, at han har rulleblad er jeg litt usikker på. Nei, han kan helt sikkert ikke jobbe innafor forsvaret, militæret, politi etc. Men han har hatt flere jobber som har vært helt Ok uten problemer. Anonymkode: 5ff19...8bf
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2017 #18 Skrevet 26. oktober 2017 Nei, i utgangspunktet ikke. Kan risikere å ødelegge fremtiden til barnet mitt. Helt uaktuelt. Forholdet vårt ville vel også blitt ødelagt. Helt uaktuelt. Kun som siste utvei, for å hjelpe barnet. Skulle vært desperat. Hadde oppsøkt andre instanser først. Anonymkode: c843c...106
februarprins2013 Skrevet 27. oktober 2017 #19 Skrevet 27. oktober 2017 kommer helt an på hvor alvor det hadde vert,men hadde det vert en veldig alvorlig sak så ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå