Gå til innhold

Hva er deres tanker rundt dette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på tre stk, to voksne og ett barn på 11 år. Vi drar ofte på ferier med andre par og ender ofte opp med å dele feriehus med venner.  Og når vi er ute å spiser på ferier er vi også en stor gjeng som bestiller samlet. Når det kommer til fordelingen av utgifter kommer spørsmålet mitt inn. Det blir alltid delt på antall familier . I feriehus blir det ofte til at siden vi er minste familien får ett rom , og må ha ekstra seng på rommet. De andre er fire eller flere i familien og ender da opp med to soverom osv. Jeg begynner å merke at det irriterer meg litt den siste tiden , vi blir alltid den tapende part da vi i utgangspunktet alltid betaler mest i forhold til per person. Jeg skjønner jo at det blir mer jobb å fordele på antall personer for så å gange opp osv. Lurer bare på hvilke tanker dere har rundt økonomi på ferier 

Anonymkode: 00cfb...2d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal selvfølgelig deles på antall personer. Hadde ikke funnet meg i å sponse ferien til andre familier. Da måtte det i så fall gått begge veier. 

Anonymkode: 2b311...02c

Skrevet

Det er ikke veldig mye arbeid å dele på antall personer altså...

Anonymkode: 8564d...a34

Skrevet

Det bør vel fordeles på antall rom?

Anonymkode: d342e...16e

Skrevet

Ville fordelt på antall familier. Man er jo ikke mindre på ferie selv om man er 3. Og man har vel ikke mindre man skulle sagt i feriehuset? Når jeg reiser på ferie med folk, så antar jeg at alle betaler for sine på fly og så deler vi utgiften på boligen like på familiene. Hvis det er så krise å betale litt mer enn andre fordi dere er en mindre, så er man sutrete og sær. Rett og slett 

Anonymkode: 9d6e8...dd2

Skrevet

Hvis rommene er ganske like bør det fordeles på antall rom, så kan folk selv velge om de vil betale mindre eller ha mer plass. Er det ikke mulig deler man selvsagt på antall personer!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ville fordelt på antall familier. Man er jo ikke mindre på ferie selv om man er 3. Og man har vel ikke mindre man skulle sagt i feriehuset? Når jeg reiser på ferie med folk, så antar jeg at alle betaler for sine på fly og så deler vi utgiften på boligen like på familiene. Hvis det er så krise å betale litt mer enn andre fordi dere er en mindre, så er man sutrete og sær. Rett og slett 

Poenget hennes, slik jeg leste det, var at de alltid får det minste rommet og må ha inn ekstra seng i tillegg. Da er det ikke rimelig at de betaler like mye som de som har to rom og mye mer plass. Sær meg midt i ræva.

Skrevet

Ja, jeg også føler jo at det burde gå på antall rom og antall personer . Problemet er at det alltid blir delt på antall familier. Og særlig når barna blitt så store blir det som voksne i matveien når de andre familiene har 3-4 barn ( altså 4 familier med ett ekstra barn ) vært greit innimellom , men i det siste har jeg begynt å irritere meg over det. Det toppa seg litt når vi hadde hytte med ett visst antall heiskort på fjellet som lå i pakka for hytta. Hvor tre av familiene tok for to voksne hver og vi måtte kjøpe ett heiskort til mannen min. Da sa jeg faktisk i fra.  

Skrevet
3 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Poenget hennes, slik jeg leste det, var at de alltid får det minste rommet og må ha inn ekstra seng i tillegg. Da er det ikke rimelig at de betaler like mye som de som har to rom og mye mer plass. Sær meg midt i ræva.

Ja alltid sånn det blir, minste rommet og en ekstra oppblåsbar seng ( hvis det er i Norge , jeg tar ikke noe ekstra med uten bil ) 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har latt det fare uten å si noe , unntatt med heiskortet. Grunnen til at jeg ikke sier noe er pga reaksjonen du skriver her . Ser allikevel at flertallet er enig i at det burde gjøres mer rettferdig 

Skrevet

Du betaler jo for andre familiers ferie. Det hadde ikke jeg giddet. Foreslå et leilighetshotell med flere leiligheter neste gang. Slik betaler du kun for deg selv og familien. Å dele regningen på restauranter slik, er vel heller ikke vanlig.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har latt det fare uten å si noe , unntatt med heiskortet. Grunnen til at jeg ikke sier noe er pga reaksjonen du skriver her . Ser allikevel at flertallet er enig i at det burde gjøres mer rettferdig 

Men hvis folka du reiser med er slik som hun som svarte over; er det virkelig folk du har lyst til å dra på ferie med?

Skrevet

Men hvorfor deler dere ikke inn rommene sånn at barna sover sammen og de voksne har egne rom?

Om vi reiser f.eks sammen med min søster og hennes familie så sover alle søskenbarna hulter tul bulter, madrasser på gulvet osv på samme rom også har jeg om min mann et rom og søster'n med sin mann et rom. Er det tre rom blir det to voksenrom og et barnerom. Så deler vi husleia i to selv om vi ikke har helt likt antall barn.

Anonymkode: e599e...788

Skrevet
4 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Men hvis folka du reiser med er slik som hun som svarte over; er det virkelig folk du har lyst til å dra på ferie med?

Tror rett og slett at de ikke tenker over det . Veldig hyggelige mennesker , og jeg tror ikke de aktivt har gått inn flere familier på å få oss til å betale for de . Bare vanskelig å legge det frem at jeg føler vi betaler mye mer 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror rett og slett at de ikke tenker over det . Veldig hyggelige mennesker , og jeg tror ikke de aktivt har gått inn flere familier på å få oss til å betale for de . Bare vanskelig å legge det frem at jeg føler vi betaler mye mer 

Men de må jo ha lagt merke til at det ikke var nok heiskort til alle? Hva sa de da du tok det opp?

Anonymkode: 0bf20...b35

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de må jo ha lagt merke til at det ikke var nok heiskort til alle? Hva sa de da du tok det opp?

At vi kunne spleise på kortet til mannen min, da sa jeg at her må vi fordele kort på antall personer , og at de som er en mer må betale 

Skrevet

Sykt. Vi har ett barn, og har tidligere leid feriehus med venner med flere barn. Vi foreslo for letthets skyld å dele beløpet på antall familier, men de andre insisterte på å dele på antall personer så det ikke skulle bli urettferdig for oss!! Det er ekte venner😀

Anonymkode: 85077...7a5

Skrevet

Vi deler på antall hoder. Full pris for voksne, og 50% for barn. Da blir det rettferdig uavhengig av hvillken seng man sover i. Har også gjerne med noen som er enslig, så ville jo vært blodig urettferdig om den personen skulle betale like mye som oss.

Sørger selvsagt for å ha hytter/hus med nok sengeplasser til alle!

Skrevet

Neste gang så gir du beskjed om at i steden for å bestille hus/ hytte med 7 rom, så ønsker dere hus med 8 rom slik at dere slipper å dele med 11- åringen. Deler regningen på antall rom. På restaurant så bestiller dere 3 maten alene og betaler for dere selv. Maten som lages i huset/ hytten deler dere på antall personer barn/ voksne. De andre sine barn går som voksne, siden de spiser så mye. 

Nei, dette hadde ikke jeg giddet. Jeg er raus med mine venner og de er rause tilbake. I noen tilfeller betaler vi mer, i andre mindre. Alt i alt går det i ca balanse. Jeg ville ikke risikert å lage klein stemning for noen få tusenlapper. For tro meg, det blir kleint. 

Skrevet
27 minutter siden, Førstemann skrev:

Vi deler på antall hoder. Full pris for voksne, og 50% for barn. Da blir det rettferdig uavhengig av hvillken seng man sover i. Har også gjerne med noen som er enslig, så ville jo vært blodig urettferdig om den personen skulle betale like mye som oss.

Den enslige vil jo få et rom alene, det vil nok noen mene er blodig urettferdig. 

Skrevet
48 minutter siden, Førstemann skrev:

Sånn gjør vi det også, reiser ofte på ferie med hele familien min, og det er veldig stor forskjell på familiene. Vi er fem, to av mine søsken er single uten barn, så det ville blitt veldig feil å dele på antall familier. :P Hadde det vært f.eks. kun et barn som skilte så hadde vi nok ikke brydd oss med å regne sånn på det.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn gjør vi det også, reiser ofte på ferie med hele familien min, og det er veldig stor forskjell på familiene. Vi er fem, to av mine søsken er single uten barn, så det ville blitt veldig feil å dele på antall familier. :P Hadde det vært f.eks. kun et barn som skilte så hadde vi nok ikke brydd oss med å regne sånn på det.

Det er klart det er forskjell på å være enslig kontra 5 stk, men om man er 3 eller 4- 5...? Om noen år så er nok ikke de andres barn med uansett siden de er eldre, og da «lønner» det seg plutselig for hi å dele på familie og ikke hoder.  Blir ca balanse dette.. 

Endret av Evablaum
Skrevet

Flybilletter etc. dekkes av hver enkelt familie, evt. deles på antall personer.

Feriehus burde fordeles etter antall rom. Desto flere rom man trenger, desto dyrere blir huset.

Mat etter antall personer.

Anonymkode: 5cef6...22e

Skrevet
5 timer siden, Evablaum skrev:

Det er klart det er forskjell på å være enslig kontra 5 stk, men om man er 3 eller 4- 5...? Om noen år så er nok ikke de andres barn med uansett siden de er eldre, og da «lønner» det seg plutselig for hi å dele på familie og ikke hoder.  Blir ca balanse dette.. 

Barna er like gamle , eller yngre , så det skjer ikke. Igjen har jeg heller ikke sagt noe til de, og kommer heller ikke til å gjøre det. Det betyr ikke at jeg ikke synes det er urettferdig 

Skrevet

Vi reiser en del sånn, og det blir fordelt på personer. Da regnes voksne som en hel person, barn som halv, og baby regnes ikke med. Og det har gått veldig bra. Jeg er enslig mor, og nå bare ett barn jeg reiser med. Mens det er andre som er 4-5 pers. Og jeg har verken råd til, eller ønsker å betale store deler av ferien deres.

Anonymkode: 78e17...707

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...