Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 https://www.tb.no/barnevern/barn/omsorg/hva-er-god-nok-omsorg/o/5-76-656492 Les denne. Hva betyr det for deg? Er det virkelig slik barnevernet opererer den dag idag? Nå er det vist ikke omsorgssvikt direkte som kan være årsaken til å miste barna? Men mikroanalyse av omsorgen skal være god nok også? Det å kunne gjøre omsorg til en teori... Man trøster, synger og stimulerer til barnet, og må da kunne forklare det i teori om hvorfor man egentlig gjør det? Hmm jeg forstår ingenting. Noen barnevernspedagoger her som kanskje kan oppklare litt? Anonymkode: fe2e6...176
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Ser litt rart ut når det er skrevet sånn, men dette er vel en kommentar og ikke en artikkel. Vanligvis når en leder/kommentar er så forvirrende som det der er min erfaring at det bygger på en eller flere avisartikler som har figurert i dagene forut. Når det kommer til den retoriske slegga der hvor hun lurer på om det egentlig går ann å måle tilknytning vet man at spaltisten ikke har gjort hjemmeleksa, det finnes det en gammel og velutprøvd metode med god vitenskapelig dokumentasjon for dette: fremmedsituasjonen (the strange situation). Anonymkode: b042e...7a8
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #3 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har vært vitne til en lignende sak. Jeg jobber selv som beredskapsmor, men i den konkrete saken må jeg si at barnevernet var og er langt utpå viddene. Dette handler ofte om foreldre med en annen kulturell bakgrunn. De gjør ting på en annen måte, men det betyr ikke at det ikke er godt nok. Jeg trodde aldri jeg skulle si det, men jeg er rystet over måten norsk barnevern kan operere på. Trodde ikke at det var mulig. Anonymkode: acdc1...ac2
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #4 Skrevet 25. oktober 2017 Hun er jo helt på viddene. Vi vet MYE om tilknytning, forskjellige tilknytningsstiler, risikofaktorer og de fatale følgene for barn der tilknytningen ikke er trygg. Dette er uavhengig av kultur. Anonymkode: e5c98...869
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #5 Skrevet 25. oktober 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært vitne til en lignende sak. Jeg jobber selv som beredskapsmor, men i den konkrete saken må jeg si at barnevernet var og er langt utpå viddene. Dette handler ofte om foreldre med en annen kulturell bakgrunn. De gjør ting på en annen måte, men det betyr ikke at det ikke er godt nok. Jeg trodde aldri jeg skulle si det, men jeg er rystet over måten norsk barnevern kan operere på. Trodde ikke at det var mulig. Anonymkode: acdc1...ac2 Hmm. Hva er det mor har gjort så gale da? Du nevnte at de gjør ting på en annen måte, men er det så stor forskjell på det at de blir stemplet som dårlige foreldre? Anonymkode: fe2e6...176
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #6 Skrevet 25. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: https://www.tb.no/barnevern/barn/omsorg/hva-er-god-nok-omsorg/o/5-76-656492 Les denne. Hva betyr det for deg? Er det virkelig slik barnevernet opererer den dag idag? Nå er det vist ikke omsorgssvikt direkte som kan være årsaken til å miste barna? Men mikroanalyse av omsorgen skal være god nok også? Det å kunne gjøre omsorg til en teori... Man trøster, synger og stimulerer til barnet, og må da kunne forklare det i teori om hvorfor man egentlig gjør det? Hmm jeg forstår ingenting. Noen barnevernspedagoger her som kanskje kan oppklare litt? Anonymkode: fe2e6...176 Forstår fremdeles ikke hvorfor er barnevernet er opptatt av å mikroanalysere omsorgen til foreldre dersom det ikke foreligger omsorgssvikt? og dersom tilknyttning skulle være dårlig eller generelt dårlig mentalitet hos foreldre slik de kan kalle det, finnes det da hjelpetiltak for slikt? Anonymkode: fe2e6...176
EnDansPåRoser Skrevet 25. oktober 2017 #7 Skrevet 25. oktober 2017 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forstår fremdeles ikke hvorfor er barnevernet er opptatt av å mikroanalysere omsorgen til foreldre dersom det ikke foreligger omsorgssvikt? og dersom tilknyttning skulle være dårlig eller generelt dårlig mentalitet hos foreldre slik de kan kalle det, finnes det da hjelpetiltak for slikt? Anonymkode: fe2e6...176 Det er ingen som er interessert i å mikroanalysere der det ikke foreligger omsorgssvikt. Du får lese deg opp på tilknytning og tilknytningsstiler, det er alt for omfattende at jeg i det hele tatt vil prøve meg på å legge det frem her. Du kan feks begynne her: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00114/Omsorgssvikt_seksue_114446a.pdf&ved=0ahUKEwi4us6IwozXAhVKIJoKHZZqDi0QFgg5MAQ&usg=AOvVaw0E0JDWeM5Ijnss-mCxmqeh
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #8 Skrevet 25. oktober 2017 1 time siden, EnDansPåRoser skrev: Det er ingen som er interessert i å mikroanalysere der det ikke foreligger omsorgssvikt. Du får lese deg opp på tilknytning og tilknytningsstiler, det er alt for omfattende at jeg i det hele tatt vil prøve meg på å legge det frem her. Du kan feks begynne her: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00114/Omsorgssvikt_seksue_114446a.pdf&ved=0ahUKEwi4us6IwozXAhVKIJoKHZZqDi0QFgg5MAQ&usg=AOvVaw0E0JDWeM5Ijnss-mCxmqeh Interessant. Men finnes det hjelpetiltak dersom man ser avvik der? Eller er omsorgsovertagelse er eneste utvei? Anonymkode: fe2e6...176
Hjertefru Skrevet 25. oktober 2017 #9 Skrevet 25. oktober 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ser litt rart ut når det er skrevet sånn, men dette er vel en kommentar og ikke en artikkel. Vanligvis når en leder/kommentar er så forvirrende som det der er min erfaring at det bygger på en eller flere avisartikler som har figurert i dagene forut. Når det kommer til den retoriske slegga der hvor hun lurer på om det egentlig går ann å måle tilknytning vet man at spaltisten ikke har gjort hjemmeleksa, det finnes det en gammel og velutprøvd metode med god vitenskapelig dokumentasjon for dette: fremmedsituasjonen (the strange situation). Anonymkode: b042e...7a8 Fremmedsituasjonen? Kan du forklare litt?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2017 #10 Skrevet 25. oktober 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun er jo helt på viddene. Vi vet MYE om tilknytning, forskjellige tilknytningsstiler, risikofaktorer og de fatale følgene for barn der tilknytningen ikke er trygg. Dette er uavhengig av kultur. Anonymkode: e5c98...869 Det er altfor bastant å si at det er fatale følger for barn der tilknytningen ikke er trygg. Utrygg (både unnvikende og ambivalent) er en risikofaktor, men absolutt ikke noe særlig utslagsgivende dersom den står alene. Det er kumulasjon av risikofaktorer som har predikativ verdi for barns utviklingsforløp. Derimot har desorganisert tilknytning vanligvis veldig store konsekvenser for barns utvikling. Desorganiset tilknytning utvikles når barn har omsorgspersoner som er så skremt eller skremmende at de ikke har en strategi for å søke trøst/trygghet når de er skremt nettopp fordi det er den som skal trøste/roe som er den som skaper frykt. (Et uløselig dilemma for barnet). Dette forekommer stort sett i familier med rus og/eller sterk psykiatri eller vold/overgrep. Omtrent 30 prosent av alle voksne i Norge har utrygg tilknytningsstil. Absolutt ikke uvanlig å ha det, og leve helt normalt uten noen form for helsemessige plager. Anonymkode: 4a1fb...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå