Gå til innhold

Haterne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Supert at tv2 setter fokus på dette. Jeg er redd for at onkelen min er en av disse.

http://www.tv2.no/nyheter/9446958/

...og så er spørsmålet - hva kan vi gjøre med dette?

Anonymkode: c586e...51e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åpenhet. 

Anonymkode: 6df62...d1d

Skrevet

Tvangsutdannelse etter grunnskolen. Tror de fleste hatere er folk med lav utdannelse som sluker en side av saken og som tror deres meninger er delt av samfunnet. De er mindre intelligente, så om man tvang de til å sitte et par år til på skolebenken, helt til får minst en 4'er i alle fag, så tror jeg mye ville vært løst. 

De fleste har en mening om noe, men noen ganger er taushet gull.

Anonymkode: f5a31...bea

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tvangsutdannelse etter grunnskolen. Tror de fleste hatere er folk med lav utdannelse som sluker en side av saken og som tror deres meninger er delt av samfunnet. De er mindre intelligente, så om man tvang de til å sitte et par år til på skolebenken, helt til får minst en 4'er i alle fag, så tror jeg mye ville vært løst. 

De fleste har en mening om noe, men noen ganger er taushet gull.

Merkelig. De fleste torturistene under 2vk var høyt utdannede. 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det kan sammenlignes hvordan? 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Bedrev de torturistene du snakker om hets på nettet også? 

Forundrer meg at du klarer å sammenligne disse to vidt forskjellige tingene! 

Vi snakker om folk sin sitter hjemme i stua si og spyr ut edder og galle via tastaturet. Ikke noen som gjør noe fysisk mot noen. De tar heller ingen grep, har ingen tydelig profil eller hensikt foruten om å skremme/såre. 

Jeg tror også dette i stor grad er lavt utdannede folk med lavere sosial status. 

Anonymkode: 5e6c5...ba8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi snakker om folk sin sitter hjemme i stua si og spyr ut edder og galle via tastaturet. Ikke noen som gjør noe fysisk mot noen. De tar heller ingen grep, har ingen tydelig profil eller hensikt foruten om å skremme/såre. 

Jeg tror også dette i stor grad er lavt utdannede folk med lavere sosial status. 

Ja, det kan godt hende at flesteparten av disse er lavt utdannede folk med lavere sosial status. Men likevel, slik vil det jo alltid være i et samfunn - alle kan ikke være høyt utdannede med høy sosial status. Mitt inntrykk også, er at de fleste er middelaldrende/eldre, og flest menn. Som min onkel f.eks. Han er pensjonist på tredje året, har jobbet jevnt og trutt på trykkeri hele sitt liv, og han bor i et helt normalt hus i Østfold. De siste årene er han blitt mer og mer innesluttet, mens på Internett blomstrer han. Stadig vekk ser jeg han i nettavisen og VGs kommentarfelt, og på Facebook er han helt ekstrem. Han roper løs i ekkokamrene sine og får massevis av respons. 

Leikevel, jeg syns det er skremmende. Og flott av tv2 å ta tak i det.

HI

Anonymkode: c586e...51e

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det kan sammenlignes hvordan? 

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de var åpenbart verre enn "hatere på Internett". For de drepte og torturerte faktisk mennesker. 

Kanskje det er forskjellen mellom en som er høyt utdannet, og en som mangler utdanning?
Den lavt utdannede truer primitivt, uten å gjøre noe. Den høyt utdannede truer ikke - men setter istedet igang med tortur og drap først som sist.

Lavt utdannede folk har ikke lav sosial status. Ta f.eks folk med bachelor, det er lav utdanning. Men de er gjennomsnittlige, statusmessig.

Skrevet

Det kan godt være at det riktige er å gå i dialog med disse folka. Det har jo vært flere tilfeller hvor hatere har blitt konfrontert, og det er jo ganske festlig å se hvor spake og feige de egentlig er. Men det løser neppe noe å drite dem ut.

Dette må jo være mennesker som føler at livet har snytt dem for en hel del ting, og endelig har de en kvinne /politiker/muslim /osv å legge skylden på. All ære til de som orker å vasse i språklig oppkast til knærne for å imøtegå dem. 

Skrevet

Misunnelse er jo et ord som stadig blir brukt når bloggere får hatmeldinger, og selv om ikke all kritikk er misunnelse så tror jeg mye hat er misunnelse.

Det er folk som er misunnelig på andres lykke i livet, folk uten selvtillit, folk med lav selvfølelse, som bare har en måte å føle seg bedre på, nemlig å trampe ned andre.

Det er stusselige folk som rett og slett ikke har det noe bra med seg selv, også føler de seg tøffe og strerke når de tramper ned andre og hater litt. De engasjerer seg i hatet, for å slippe unna sitt eget stusselige liv.

Anonymkode: 0010b...267

Skrevet

La dem sitte på mørkeloftet sitt og slenge mer eller mindre anonym dritt på nettet. Så slipper vi i det minste å se dem i det virkelige livet.

Anonymkode: e3f68...cf7

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de var åpenbart verre enn "hatere på Internett". For de drepte og torturerte faktisk mennesker. 

Kanskje det er forskjellen mellom en som er høyt utdannet, og en som mangler utdanning?
Den lavt utdannede truer primitivt, uten å gjøre noe. Den høyt utdannede truer ikke - men setter istedet igang med tortur og drap først som sist.

Lavt utdannede folk har ikke lav sosial status. Ta f.eks folk med bachelor, det er lav utdanning. Men de er gjennomsnittlige, statusmessig.

Bachelor er ikke lavere utdanning her må jeg rett og slett korrigere deg. Bachelor går under høyere utdanning. 

Og jeg skriver heller ikke at lav utdanning og lav sosial status nødvendigvis henger sammen. Men jeg ser for meg at hatere på nett blant annet kan tilhøre disse gruppene og gjerne i kombinasjon. Men det MÅ ikke være sånn. Finnes sikkert noen ensomme professorer der ute og hater på nett også. Eller folk med høy sosial status som gjør det samme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...