Gå til innhold

Noen som har erfaring med baby med "kantete" hode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har googlet dette og funnet frem til at kraniet kan vokse for raskt sammen. 

Noen som har erfaring med dette og eventuelt har barn som har blitt sjekket for dette?

var på 6 ukers kontrollkubdag og jeg tok opp med legen at jeg syns hode er litt kantete. Hun henviste oss videre til røntgen.. nå er jeg jo mye mer stressa for det, og livredd for at lille babyen min skal få noen skader 😱

Anonymkode: 82954...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hadde det, han ble tatt ut med hjelp av sugekopp. Han var liksom litt flat og kantete på den ene siden og han hadde en favorittside som han hele tiden la seg mot. Fikk råd fra helsesøster at jeg skulle stimulere han til å se og ligge den andre veien m.m. Hun sa også at kraniet gror og vokser veldig lenge og at det helt sikkert ikke var noe å bekymre seg for og at hun hadde sett det før. Alle har forskjellige hoder, legen sa det samme. 

Nå er han straks 5 år og hodet er normalt ;) Men det hang med oss i mange år før det forsvant helt. Om din kun er 6 uker så er jo ikke kraniet ferdig grodd så kan ikke helt skjønne hvorfor du ble henvist til røntgen? Om han har en favorittmåte å ligge på så kan det være det som gjør det, eller om han ble tatt med sugekopp. Mange babyer som ligger mye på rygg får helt flatt bakhode fordi hodene deres kan forme seg veldig lett. 

Tror altså ikke det er noe å bekymre seg over men mulig legen henviste deg for å berolige en nybakt mor også er utfallet det motsatte. Ikke ta sorgene på forskudd!! Dette går sikkert helt fint!  

Anonymkode: 1488d...937

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min hadde det, han ble tatt ut med hjelp av sugekopp. Han var liksom litt flat og kantete på den ene siden og han hadde en favorittside som han hele tiden la seg mot. Fikk råd fra helsesøster at jeg skulle stimulere han til å se og ligge den andre veien m.m. Hun sa også at kraniet gror og vokser veldig lenge og at det helt sikkert ikke var noe å bekymre seg for og at hun hadde sett det før. Alle har forskjellige hoder, legen sa det samme. 

Nå er han straks 5 år og hodet er normalt ;) Men det hang med oss i mange år før det forsvant helt. Om din kun er 6 uker så er jo ikke kraniet ferdig grodd så kan ikke helt skjønne hvorfor du ble henvist til røntgen? Om han har en favorittmåte å ligge på så kan det være det som gjør det, eller om han ble tatt med sugekopp. Mange babyer som ligger mye på rygg får helt flatt bakhode fordi hodene deres kan forme seg veldig lett. 

Tror altså ikke det er noe å bekymre seg over men mulig legen henviste deg for å berolige en nybakt mor også er utfallet det motsatte. Ikke ta sorgene på forskudd!! Dette går sikkert helt fint!  

Anonymkode: 1488d...937

Tusen takk for svar. 😊 Håper det bare er tilfelig at akkurat hun har disse kantene. Det som er ekkelt er at kraniet kan vokse for raskt sammen (det er det jeg er redd for) og det vil gjøre at hjerne som vokser ikke vil få plass og at trykket i hjernen øker og barnet kan bli hjerneskadet. I koen tilfeller må det opereres i kraniet for å åpne opp igjen sammenvoksningene slik at det skal vokse saktere å gi plass. Dette er visst nok optimalt mellom 3-9 mnd alt etter alvorlighetsgraden. 

Hi

Anonymkode: 82954...07e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...