Gå til innhold

Dere som har blandingsbarn :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har denne diskusjonen med en vennine, hun sier at når barnet er født er man som regel lysere enn den hudfargen man skal få etterhvert. Det er fordi pigmentene i huden ikke har utviklet seg helt? Litt spent, mannen er fra vest afrika og jeg er norsk. Lurer på hvor lys/mørk barnet kan bli hvis det er store kontraster mellom oss :) Hvordan var det hos dere med den nyfødte? 

Anonymkode: 27681...c98

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har denne diskusjonen med en vennine, hun sier at når barnet er født er man som regel lysere enn den hudfargen man skal få etterhvert. Det er fordi pigmentene i huden ikke har utviklet seg helt? Litt spent, mannen er fra vest afrika og jeg er norsk. Lurer på hvor lys/mørk barnet kan bli hvis det er store kontraster mellom oss :) Hvordan var det hos dere med den nyfødte? 

Alle nyfødte er lys i huden. Gjelder også for et par fra sør fra Sahara, som altså er temmelig mørk i huden, som får barn sammen. Det er fordi barnet ikke har dannet noe melanin, det skjer ikke før den har hatt kontakt med sollys. Hvilken hudfarge barnet får etterhvert betinges av gener, og ja, selvfølgelig har det noe å si om en av foreldre er mørk (eller lys).

Anonymkode: 9026c...7e7

Skrevet

Har et barn i familien. Hun var mye lysere som nyfødt enn hva hun er nå. Faren er fra Afrika, av den mørkeste hudfargen. Mor er norsk, lys i huden/mellomblondt hår.

Anonymkode: 5f8a5...397

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle nyfødte er lys i huden. Gjelder også for et par fra sør fra Sahara, som altså er temmelig mørk i huden, som får barn sammen. Det er fordi barnet ikke har dannet noe melanin, det skjer ikke før den har hatt kontakt med sollys. Hvilken hudfarge barnet får etterhvert betinges av gener, og ja, selvfølgelig har det noe å si om en av foreldre er mørk (eller lys).

Det stemmer ikke å mitt tilfelle. Har tre barn med en fra Midtøsten og alle barna er like brun i huden idag som de var som nyfødte.

Har en venninne som er fra Tanzania. Hun har tre barn med en hvit, blond norsk mann. De to første barna er like mørk i huden idag som da de var nyfødte, sistemann ble faktisk lysere i huden etter noen år.

Anonymkode: 6416c...e5b

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke å mitt tilfelle. Har tre barn med en fra Midtøsten og alle barna er like brun i huden idag som de var som nyfødte.

Har en venninne som er fra Tanzania. Hun har tre barn med en hvit, blond norsk mann. De to første barna er like mørk i huden idag som da de var nyfødte, sistemann ble faktisk lysere i huden etter noen år.

Sitat: All human babies are born pale, regardless of what their adult color will be.

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Human_skin_color

Pale betyr ikke nødvendigvis kritthvit.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sitat: All human babies are born pale, regardless of what their adult color will be.

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Human_skin_color

Pale betyr ikke nødvendigvis kritthvit.

Ja det var kilden sin det🙈

Anonymkode: 8520e...307

Skrevet

Stoler nok desverre ikke helt på wikipedia... "Pale" liksom... haha

Skrevet

Datteren min er halvt arabisk, hun er litt mer gyllen i huden nå enn da hun ble født (olivenhud), men håret har blitt litt lysere (faren har sort hår,  jeg er mellomblond). Hun hadde aldri blå øyne, de er ganske mørk brune nå (begge foreldre har brune øyne). På sommeren blir hun kjempebrun med en gang, selv med faktor 50.

Søsteren er helnorsk, hun er lys blond, som jeg var da jeg var liten, men blir tydelig mørkere. Far har mørkebrunt hår og blir raskt brun om sommeren, men han er altså norsk. Hun hadde blå øyne da hun ble født, men har nå brune øyne (begge foreldre har brune øyne). Hun er veldig lys i huden, men får raskt farge på sommeren som sin far, selv med faktor 50, blir ikke lett brent. Jeg blir aldri kjempebrun, og blir relativt lett brent, selv med faktor 50. Gøy å se hvordan gener slår ut :)

Anonymkode: 3bba5...d68

Skrevet

Dersom nordiske blander seg med afrikanere, forsvinner de nordiske trekkene dessverre. 

Anonymkode: bbe71...81d

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom nordiske blander seg med afrikanere, forsvinner de nordiske trekkene dessverre. 

Ingenting dessverre med det, det gir mindre sjanse for genetisk trøbbel, og det er bare bra å slippe å bli solbrent av ingenting og ha økt risiko for hudkreft. 

Anonymkode: ad13c...4ca

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom nordiske blander seg med afrikanere, forsvinner de nordiske trekkene heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...