Gå til innhold

Er det vanlig at barn blir syke ofte i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han begynte nå etter sommern, de siste ukene har han hostet konstant nesten og snørrete hele tiden. Han har ikke feber og allmentilstanden er jo fin. Han er i bhg hver dag, ingen diaré. Men liker ikke at han hoster så mye og er snørrete hele tiden. Burde jeg bestille time hos legen?

Anonymkode: d6f23...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er veldig vanlig når man starter i bhg

Anonymkode: 8a8ba...6ff

Skrevet

Det er vanlig, og så lenge det bare er host og snørr trenger han ikke lege så lenge alt annet er bra. 

Anonymkode: 70aee...f6e

Skrevet

Her var både jeg og vesla nesten konstant syke i minst 9 mnd etter barnehagestart. Det ene avløste det andre. Det blir bedre etter hvert. Hold ut!

Anonymkode: c41c1...f58

Skrevet

Ja og nei. Det første barnehageåret kan være tøft, med mye sykdom. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han begynte nå etter sommern, de siste ukene har han hostet konstant nesten og snørrete hele tiden. Han har ikke feber og allmentilstanden er jo fin. Han er i bhg hver dag, ingen diaré. Men liker ikke at han hoster så mye og er snørrete hele tiden. Burde jeg bestille time hos legen?

Det første året, eller for noen de første årene, er det vanlig at snørra renner fra september til mai, og de hoster gjerne like lenge. Første året min gikk i bhg var det ikke en uke hvor han ikke var hjemme fra bhg minst en dag... Ikke feber, ikke dårlig allmentilstand, eller veldig stygg hoste og hvesing så tipper jeg det ikke er noen vits med lege. Men for all del, er du usikker så er det bedre med en sjekk for mye enn for lite:)

Anonymkode: 4c124...7c4

Skrevet

Hos oss har det ikke vært tilfelle. Jenta begynte i bhg da hun var 11 mnd og er nå 3 år. Kan telle på ei hånd de dagene hun har vært syk og vært hjemme fra bhg.

Hun fikk morsmelk til hun var 2 år så det har nok hatt positiv innvirkning på immunforsvaret 😊

Anonymkode: b2a22...4a9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss har det ikke vært tilfelle. Jenta begynte i bhg da hun var 11 mnd og er nå 3 år. Kan telle på ei hånd de dagene hun har vært syk og vært hjemme fra bhg.

Hun fikk morsmelk til hun var 2 år så det har nok hatt positiv innvirkning på immunforsvaret 😊

Det er nok ikke morsmelken. Den beskytter riktig nok noe mens hun får det, men det gir jo ingen varig immunitet for sykdommer etter dette. Hun har nok bare vært heldig.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok ikke morsmelken. Den beskytter riktig nok noe mens hun får det, men det gir jo ingen varig immunitet for sykdommer etter dette. Hun har nok bare vært heldig.

Bare vært heldig? På hvilket grunnlag kan du si det? Tror du virkelig at det er så tilfeldig? Det at hun har vært stort sett frisk er jo en kombinasjon av mange faktorer.

Har ikke sagt at å få morsmelk er som å være i en hermetikkboks og unngå alt av sykdom, men det kan beskytte mot sykdom grunnet innholdet av antistoffer samt gjøre sykdomsforløpet kortere, dessuten kan det beskytte mot sykdommer senere i livet; kreft, autoimmune sykdommer, allergier etc. Les deg opp på forskning før du kommenterer 😊

Skrevet

Det kommer an på. Noen barn holder seg nogenlunde friske, andre er mye syke. Litt snørr og hoste er det normalt alle 1-åringer har uansett. Mine to (flaskebarn) har hatt lite fravær fra bhg gjennom 4 år. Jobber på småbarnsavdeling og her er mye friske barn - med snørrete neser! 😊

Anonymkode: 26be8...b4d

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare vært heldig? På hvilket grunnlag kan du si det? Tror du virkelig at det er så tilfeldig? Det at hun har vært stort sett frisk er jo en kombinasjon av mange faktorer.

Har ikke sagt at å få morsmelk er som å være i en hermetikkboks og unngå alt av sykdom, men det kan beskytte mot sykdom grunnet innholdet av antistoffer samt gjøre sykdomsforløpet kortere, dessuten kan det beskytte mot sykdommer senere i livet; kreft, autoimmune sykdommer, allergier etc. Les deg opp på forskning før du kommenterer 😊

Mener du at vi andre mødre som ikke ga morsmelk til våre barn kommer til å få kreft +++ ?

Skrevet

Veldig vanlig! Noen er masse syke, noen er småsnufsete gjennom nesten hele vinterhalvåret, og andre er stort sett friske. 

Anonymkode: 8b57d...441

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at vi andre mødre som ikke ga morsmelk til våre barn kommer til å få kreft +++ ?

Hvor så du at jeg skrev det?

Jeg skrev at morsmelk KAN forebygge sykdommer senere i livet. 

Skrevet

Ja det er ganske vanlig at de er mye syke de første 1-3 årene i barnehagen, mange er som din med snørr og hoste nesten hele høsten og vinteren. Første barnet her var veldig mye syk frem til 6-7 års alder. Det gikk i skyhøy feber, falsk krupp, halsbetennelser og voldsom hoste i lange tider. Minstejenta derimot er nesten aldri syk. 3,5 år nå og har hatt omgangssyke x 2 og et par ganger med virus + feber og noen øyekatarr, ellers ikke noe.

Anonymkode: 10ea7...383

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...