Gå til innhold

Erfaring med blodfortynnende i svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da trenger jeg din hjelp :) Jeg skal snakke med legen om dette i morgen, og vil være godt forberedt.

Legen min har sagt at jeg skal bruke Albyl-E siden jeg har hatt mange aborter og de har funnet propper/infarkt i morkaken. Jeg ser at mange bruker Fragmin eller Klexane samtidig, og er derfor litt i tvil om jeg også burde gjøre det for å helgardere meg. Har fått inntrykk av at det i så fall vil være opp til meg om vi skal gjøre det sånn eller ikke. Hva tror dere om det? Og når burde man begynne med medisinen? Når burde man slutte med den? Tror dere det har noen effekt for oss som mister ofte? 

Hvis noen bare har svar på ett av spørsmålene, setter jeg pris på det og :) 

Anonymkode: 95597...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bruker Fragmin/Klexane, trenger du ikke å bruke Albyl-E. MEn det vil legen informere deg om. 

Jeg brukte Fragmin fra jeg fikk positiv test og ut hele svangerskapet. Hvis du kan slippe, så ikke velg det. Det gjør sinnsykt vondt etter hvert, og hvis du som jeg får arr og kuler på størrelse med tennisballer, så kan det hvis du er uheldig bli så ille at du etter 5 mnd med sprøyter begynner å grine fordi det gjør så vondt. For meg var det som å, 2 ganger daglig, sparke lilletåa det hardeste jeg klarte rett inn i en vegg. Så vondt var det (til sammenligning har jeg hatt 2 fødsler og gallesteinanfall altså :P så er ikke pyse heller). 

Fragmin hadde god effekt på meg og mitt svangerskap :) Ingen blodpropper denne gang! Supert! Så den medisinen virker veldig fint :) Og det er jo bra. Men om det holder med Albyl-e, så kan du bare holde deg til det, men det vet jo legen (forhåpentligvis, men kreds til deg for å lese deg opp og stille spørsmål! Veldig bra! Noen ganger er jo leger helt på jordet, merker du at det skurrer litt så bytt lege...)

Anonymkode: 73cdd...d26

Skrevet

Jeg gikk på Fragmin med førstemann og Abyl E og Fragmin med andremann.

Det funket veldig bra på meg for de andre gangene jeg har vært gravid har jeg mistet fordi jeg ikke har fått blodfortynnende fort nok..

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du bruker Fragmin/Klexane, trenger du ikke å bruke Albyl-E. MEn det vil legen informere deg om. 

Jeg brukte Fragmin fra jeg fikk positiv test og ut hele svangerskapet. Hvis du kan slippe, så ikke velg det. Det gjør sinnsykt vondt etter hvert, og hvis du som jeg får arr og kuler på størrelse med tennisballer, så kan det hvis du er uheldig bli så ille at du etter 5 mnd med sprøyter begynner å grine fordi det gjør så vondt. For meg var det som å, 2 ganger daglig, sparke lilletåa det hardeste jeg klarte rett inn i en vegg. Så vondt var det (til sammenligning har jeg hatt 2 fødsler og gallesteinanfall altså :P så er ikke pyse heller). 

Fragmin hadde god effekt på meg og mitt svangerskap :) Ingen blodpropper denne gang! Supert! Så den medisinen virker veldig fint :) Og det er jo bra. Men om det holder med Albyl-e, så kan du bare holde deg til det, men det vet jo legen (forhåpentligvis, men kreds til deg for å lese deg opp og stille spørsmål! Veldig bra! Noen ganger er jo leger helt på jordet, merker du at det skurrer litt så bytt lege...)

Takk for svar! :) 

Vi har bare en gynekolog her, så bytte er ikke mulig. Jeg merker at det kanskje ikke er spesialistområdet hans, og da er jeg helt nødt til å vite mest mulig selv. Her kan jeg ikke ta noen sjanser! 

Han vet garantert ikke det du sier om at man ikke trenger å bruke Albyl-E når man bruker Fragmin/Klexane. For han virker åpen for at jeg kan ta begge deler. Han brukte heller ikke ordet "Albyl-E" før langt uti samtalen, etter at han opprinnelig hadde foreslått at jeg skulle bruke en medisin som ikke har vært på markedet på mange år :eeeh:  Så dette får en finne ut av selv, ja... :) 

Men hvorfor er det så mange som tar både Albyl-E og Fragmin hvis man bare trenger Fragmin? Min lege sa at den ene fungerer på det arterielle og den andre på det venøse. 

HI 

Skrevet
4 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Jeg gikk på Fragmin med førstemann og Abyl E og Fragmin med andremann.

Det funket veldig bra på meg for de andre gangene jeg har vært gravid har jeg mistet fordi jeg ikke har fått blodfortynnende fort nok..

Så godt å høre at det har fungert bra! :) Hvor tidlig begynner å ta medisinen, og hvorfor brukte du bare Fragmin første gang og Albyl-E i tillegg med andremann? 

Hi 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du bruker Fragmin/Klexane, trenger du ikke å bruke Albyl-E. MEn det vil legen informere deg om

HI, det første du bør gjøre er å være kritiske til dem som slenger ut sånne påstander uten å backe det opp med kilder, og/eller uten å ta forbehold. Bare et enkelt Googlesøk vil vise at denne påstanden er feil som generelt utsagn, men det stemmer nok i visse situasjoner. Se feks http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Trombose-antikoagulasjon-og-svangerskap/

Indikasjonen for behandling og din situasjon vil være avgjørende for valg av behandling.

Anonymkode: e3944...390

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så godt å høre at det har fungert bra! :) Hvor tidlig begynner å ta medisinen, og hvorfor brukte du bare Fragmin første gang og Albyl-E i tillegg med andremann? 

Hi 

Begynte å ta det med en gang jeg ble gravid.

Fordi jeg mistet 6 ganger mellom nr 1 og nr 2 

Skrevet

Jeg brukte Albyl-E fra uke 9 pga jeg ellers ville fått prematurt barn. Gikk kjempe fint. Fødte til termin 😊😊

Lykke til 😊

Anonymkode: ecafe...827

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI, det første du bør gjøre er å være kritiske til dem som slenger ut sånne påstander uten å backe det opp med kilder, og/eller uten å ta forbehold. Bare et enkelt Googlesøk vil vise at denne påstanden er feil som generelt utsagn, men det stemmer nok i visse situasjoner. Se feks http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Trombose-antikoagulasjon-og-svangerskap/

Indikasjonen for behandling og din situasjon vil være avgjørende for valg av behandling.

Anonymkode: e3944...390

Neida, jeg tar ingenting for å være fakta på et diskusjonsforum. Men synes uansett det er nyttig å høre mange forskjellige erfaringer, da får jeg også ideer til hva jeg skal sjekke ut videre. 

Hi 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg brukte Albyl-E fra uke 9 pga jeg ellers ville fått prematurt barn. Gikk kjempe fint. Fødte til termin 😊😊

Lykke til 😊

Anonymkode: ecafe...827

Takk! Så fint at det gikk bra :) 

Hi 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...