Gå til innhold

Svigermonster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble gravid i sommer.. tror svigermor skjønte det før vi skulle til å fortelle det. 

Så sier hun plutselig når vi var på besøk " jeg håper dere ikke skal ha barn, for det har jo ikke du økonomi til ( å ser på mannen min) og fortsetter å si noe med at han var for gammel å (han er 40) 

vi mistet barnet uten at vi har sakt noe til henne om dette.

nå er jeg gravid igjen... og samboer gruer seg naturlig nok til å fortelle..

jeg er så irritert på henne og den kommentarer hun lurte av seg sist så nervene mine er ikke helt på styr heller.. 

what to Do? 

Lurer rett å slett på å vente til det synes skikkelig.. vinter og store genser tid så kan det jo gå lenge 

Anonymkode: 03aff...e0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen din bør skaffe seg en ryggrad og stå opp mot sin mor og forsvare seg selv og deg.

Du og mannen bør stå for det dere gjør og velger, fortell svigermor når dere er over 12 uker. Blir hun ufin, si fra til henne at dere forventer at hun er hyggelig mot dere begge to, hvis ikke så vil dere ikke ha særlig kontakt med henne.

Det blir ikke bedre av å skjule graviditeten, da gir dere jo henne ammunisjon å skyte tilbake til dere - dere tør ikke stå for at dere har planlagt barn, dere skammer dere, dere er ikke modne, kanskje du har lurt samboeren osv. osv. Ikke gi henne slike argument å bruke mot dere. Stå for de valgene dere gjør, be henne akseptere det. Gjør hun det ikke, fas ut kontakten med henne til et minste minimum etter å ha fortalt at dere ikke godtar at hun behandler dere dårlig og respektløst.

Anonymkode: 82f16...3ea

Skrevet

Ja det er sant.. den veien har jeg ikke tenkt.. 

både jeg og han ble så paff når hun sa det så vi viste ikke hva vi skulle si.. vi hadde kjøpt babysko og skulle bare få de pakket inn så skulle vi gi dem.. 

ble så skuffet.. 

ho har litt overtak på mannen føler jeg.. er jeg med dit så går det bra.. men om han drar alene kommer han hjem ganske mutt å lei.. føler at ho er ganske stygg mot han.. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er sant.. den veien har jeg ikke tenkt.. 

både jeg og han ble så paff når hun sa det så vi viste ikke hva vi skulle si.. vi hadde kjøpt babysko og skulle bare få de pakket inn så skulle vi gi dem.. 

ble så skuffet..

ho har litt overtak på mannen føler jeg.. er jeg med dit så går det bra.. men om han drar alene kommer han hjem ganske mutt å lei.. føler at ho er ganske stygg mot han.. 

Virker som om mor og sønn har et mønster i kommunikasjon med hverandre som ikke er bra for mannen din. Vet du, jeg tror du og mannen din kan ha godt av å ta noen timer på familievernkontoret, for en slik konflikt med hans mor er vanskelig for alle involverte. Det kan også gå utover forholdet mellom deg og han på sikt, og da er det mye bedre at dere tar tak i det nå som det tross alt er et ikke veldig stort problem, for det kan utvikle seg til å bli et langt større problem på sikt om moren hans får fortsette å ture frem som hun gjør mot ham og dere.

Jeg ville gjort som jeg skrev over, fortalt henne og så satt grenser for dere selv. Det kan gjøres på en ordentlig og fin måte. Dere kan til og med gi henne babyskoene når dere forteller henne det, og det er også lov å si at dere håper hun vil glede seg på deres vegne. Og kan hun ikke det, da er det lov å gjøre grensene enda mer tydelig.

Om det skulle gå så langt at mannen din kutter kontakt med moren, da er det uansett godt å ha noen terapitimer bak seg, for det er tøft for både ham og dere.

Gratulerer med graviditeten, forresten :)

Anonymkode: 82f16...3ea

Skrevet

Han er 40 år og gruer seg til å snakke med mora si? På tide å stå opp for seg selv! 😊

Anonymkode: d66d7...857

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er 40 år og gruer seg til å snakke med mora si? På tide å stå opp for seg selv! 😊

Mye forståelse fra deg ser jeg

Anonymkode: cd034...0a5

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte akkurat det samme. 40år og redd for mamma? Jeg hadde løpt som faen!

Anonymkode: b202a...27a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte akkurat det samme. 40år og redd for mamma? Jeg hadde løpt som faen!

Anonymkode: b202a...27a

Dette. Fare signal med en gang. Be mannen din om å ta seg sammen og snakke med moren sin. Hun er hans mor, ikke din. 

Anonymkode: 534fd...1d8

Skrevet

Akkurat ang temaet barn så er han vel mest skuffet over det hun sa sist og vet ikke helt hva han skal si når den kommentaren hennes henger i lufta.. skal snakke med han etter jobb i dag, så får vi prøve å dra opp der en tur... 

hun er sint på han for det meste, og han har parkert gamlebilen hos ho da vi fikk motorhavari, og vi ikke får ha mer enn to biler her vi bor.. det var heeeelt greit når vi satt den der i påvente av ny motor men nå en mnd senere så truer ho med å kjøre den på dynga.. og da reiser tøffelen opp dit å prøver å gosnakke .. men da blir han der .. gjerne i 5-6timer fordi ho trenger hjelp med ditten og datten.. de er 5 brødre og den ene er nærmeste nabo.. men ho spør kun min kjære om hjelp.. 

som jeg sa.. det virker som ho har et overtak 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat ang temaet barn så er han vel mest skuffet over det hun sa sist og vet ikke helt hva han skal si når den kommentaren hennes henger i lufta.. skal snakke med han etter jobb i dag, så får vi prøve å dra opp der en tur... 

hun er sint på han for det meste, og han har parkert gamlebilen hos ho da vi fikk motorhavari, og vi ikke får ha mer enn to biler her vi bor.. det var heeeelt greit når vi satt den der i påvente av ny motor men nå en mnd senere så truer ho med å kjøre den på dynga.. og da reiser tøffelen opp dit å prøver å gosnakke .. men da blir han der .. gjerne i 5-6timer fordi ho trenger hjelp med ditten og datten.. de er 5 brødre og den ene er nærmeste nabo.. men ho spør kun min kjære om hjelp.. 

som jeg sa.. det virker som ho har et overtak 

Ikke bry deg om uvitende damer i denne tråden, det er ikke noe "galt" med mannen din som er redd for sin mor. Hvem som helst kan bli redde for en overordnet "voksenperson", det handler i stor grad om barndommen. Ev. traumer, eller det å hele livet bli gjetet rundt, truet, manipulert av sin mor.

Min mann er likedan - han er redd for sin mor. Hvorfor? Hun bedrev omsorgssvikt, sykelig manipulering, løgner, truet ham, og gjorde alt som stod i hennes makt for at han skulle bli så uselvstendig som mulig. Da vi skulle ha barn ble hun - akkurat som din svigermor - sur. (Les: SJALU). 

Veldig, veldig mulig at din svigermor er sjalu ;)

Anonymkode: cd034...0a5

Skrevet

hun vet at hun kan bosse mannen din med hva hun vil. Det er lett for noen over her å si at det er bare å ta seg sammen. Men hvis dette er noe som har pågått over flere år kan det være vanskelig å ta det oppgjøret. Hun er flink til å bryte han ned for å så han kontroll på han. 

Det eneste jeg ville gjort hvis jeg var han var å fortelle det og så hadde jeg skygget banen. Ta kun kontakt når han ønsker, ikke når moren ønsker. Bilen hadde jeg flyttet så fort jeg kunne. Ville ikke hatt noe hun kunne ta han for. Det var rådet jeg fikk pga en far som er ganske lik. Og det har funket. vi begynne å få et mye mer normalt forhold nå. 

Gratulerer med baby og lykke til. 

Anonymkode: f2b6e...4aa

Skrevet

Vel han er 40 år, jobber dere og har dere økonomi til å få barn? Eller går dere hjemme uten jobb? Dersom begge jobber var det er rar kommentar av svigermor.

forstår også at hun reagerer på at en gammel bil blir stående hos henne en måned, hun trodde vel det var snakk om et par dager? Hvorfor skal hun godta å haven gammel bil hos seg i lang tid?

Anonymkode: cf831...b17

Skrevet

Jeg tror mannen din kunne ha godt at et par terapitimer i denne løsrivningsprosessen, han er tyeligvis helt underkuet av sin mor og han trenger styrke for å bryte dette gamle mønsteret som har vært der i mange år.

Kanskje han kan lage seg en strategi? Bestemme seg f.eks for at alle angrep fra henne skal svares med et overdrevent blidt og forklarende svar for så å bytte samtaleemne så hun ikke får messet videre på ting.

Om hun sier han ikke har råd til barn kan han f.eks svare: Hvorfor tror du jeg ikke har råd til barn? Jeg er jo i full jobb og tjener penger som de fleste andre småbarnsforeldre, det skal nok gå helt fint skal du se. Hvordan er det forresten med bla bla bla, fikk du ordnet den hageslanget et eller annet (altså begynn snakke om noe annet, og går ikke det fordi hun vil tilbake og messe på kritikken av han så får han si han må på do, reise seg og gå på kjøkkenet etter et glass vann eller hva som helst for å avbryte henne)

Det med bilen kan jeg til en viss grad forstå, særlig om bilen er i veien eller skjemmende, hvem vil ha et bilvrak i hagen sin i månedsvis...

Anonymkode: 8ae3d...e62

Skrevet

Huff, kan ikke forstå at så mange svigermødre er sånn. Har en lignende selv som sa når vi fortalte at vi var gravid: Hvilken prevensjon bruker dere... Var liksom helt uvirkelig for henne at dette var planlagt. Nå mistet vi også, og fikk ingen støtte fra den kanten.

Anonymkode: f46fa...97c

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel han er 40 år, jobber dere og har dere økonomi til å få barn? Eller går dere hjemme uten jobb? Dersom begge jobber var det er rar kommentar av svigermor.

forstår også at hun reagerer på at en gammel bil blir stående hos henne en måned, hun trodde vel det var snakk om et par dager? Hvorfor skal hun godta å haven gammel bil hos seg i lang tid?

Anonymkode: cf831...b17

Jeg jobber fukt og han er sykemeldt og er nesten på vei til ufør da han ble påkjørt av en bil når han gikk til skolen.. så egentlig en rar kommentar.. jeg har også to barn fra et tidligere forhold, og økonomien er ikke verdensbeste men vi klarer oss og sitter igjen med penger før ny lønn kommer..

vi sa at vi plukker av skiltene og lurte på om den kunne få stå ut året da vi har leid et hobbyverksted fra da og jeg er bilmekaniker og skal bytte motor da.. og det var helt i orden den dagen.. 

men er på leting etter en plass den står trygt i 2 mnd så vi får den vekk ja! 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror mannen din kunne ha godt at et par terapitimer i denne løsrivningsprosessen, han er tyeligvis helt underkuet av sin mor og han trenger styrke for å bryte dette gamle mønsteret som har vært der i mange år.

Kanskje han kan lage seg en strategi? Bestemme seg f.eks for at alle angrep fra henne skal svares med et overdrevent blidt og forklarende svar for så å bytte samtaleemne så hun ikke får messet videre på ting.

Om hun sier han ikke har råd til barn kan han f.eks svare: Hvorfor tror du jeg ikke har råd til barn? Jeg er jo i full jobb og tjener penger som de fleste andre småbarnsforeldre, det skal nok gå helt fint skal du se. Hvordan er det forresten med bla bla bla, fikk du ordnet den hageslanget et eller annet (altså begynn snakke om noe annet, og går ikke det fordi hun vil tilbake og messe på kritikken av han så får han si han må på do, reise seg og gå på kjøkkenet etter et glass vann eller hva som helst for å avbryte henne)

Det med bilen kan jeg til en viss grad forstå, særlig om bilen er i veien eller skjemmende, hvem vil ha et bilvrak i hagen sin i månedsvis...

Anonymkode: 8ae3d...e62

Hun har alltid vært hjemmeværende og levd på mannen sin..  jeg er i full jobb og han er sykemeldt på vei til ufør.. kanskje ikke det beste men det er nå slik det er. Fast inntekt uansett. 

Det med bilen hadde jeg forstått også, men det handler om en (nedbetalt! Vi hadde råd til det) 2014 modell så ser jo ikke så ille ut og den står bak låven inn mot skogen på tunet hennes.. hun ser den aldri! 

Så det føles som det er bare for å ta han på noe ja.. skal flytte den fortest mulig.. 

ho har jo også som sakt flere barn men det er kun min kjære hun spør om hjelp.. vi bor 3 mil unna og han er oppom med posten! Hennes da den er lenger unna, selv om broren er naboen.. 

nei jeg skjønner ikke detta, vi må finne en løsning.. 

har nå fått høre av en kamerat som hadde vært på besøk en gang min kjære var hos mora si at hun hadde sakt at han fikk prøve å holde seg unna meg, og at det ble mye bedre økonomisk for han om han flytta i huset hun har ledig på tunet.. for da bodde han gratis.. 

Da hadde også min kjære sakt at det kom ikke på tale.. hvor hun svarer "så så, vi får se, jeg lar det stå ledig jeg" 

WHAAAAAAT😨😨

Skrevet

Altså, kan vel forstå at hun ikke ser så lyst på at sin uføre sønn finner seg ei dame med to barn fra før og at dere planlegger barn sammen nå.

Anonymkode: f5625...dbc

Skrevet

Svigermor må dere rett og slett ta en pause fra... minner om min. Hun drev også terror på han som barn, og er sjalu på meg men også våre barn. Prøver å få hans oppmerksomhet og oppta han hver gang vi er sammen, snakket såvidt til ungene våre og høflighetsfraser til meg. Sykelig opptatt av sønnen sin og sånt må man sette en stopper for så fort som mulig. Klin gale svigermødre.

Anonymkode: 9282e...c80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...