Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #1 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg håper jeg kan få noen gode råd. Jeg skal i møte med skolen ang. mobbing i klassen til mitt barn. Dette gjelder en klasse på mellomtrinnet og det er hovedsakelig en elev som mobber. Dette har pågått over lengre tid og tidligere tiltak har ikke hjulpet. Jeg vet ikke alle detaljer, da mitt barn ikke har blitt hardest rammet. Dermed har vi kun to mobbevedtak. Eneste jeg vet som har hjulpet er å gi mobberen en assistent, denne assistenten ble fjernet etter en liten periode. Har dere noen forslag til hva jeg kan foreslå for skolen? Anonymkode: f45c3...8bb
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #2 Skrevet 24. oktober 2017 Jeg leser den andre tråden om mobbing. Der er svarene skolebytte og banke mobberen. Jeg kan jo ikke si det til skolen, at mitt barn skal banke mobberen. Håper jeg kan få litt andre svar. Skolebytte er en reel mulighet, men jeg prøver en siste gang å ordne opp. Anonymkode: f45c3...8bb
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #3 Skrevet 24. oktober 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg leser den andre tråden om mobbing. Der er svarene skolebytte og banke mobberen. Jeg kan jo ikke si det til skolen, at mitt barn skal banke mobberen. Håper jeg kan få litt andre svar. Skolebytte er en reel mulighet, men jeg prøver en siste gang å ordne opp. Anonymkode: f45c3...8bb Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 46d8f...dab
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #4 Skrevet 24. oktober 2017 Om det er en elev som terroriserer en hel klasse vil jeg tro det er den eleven som trenger hjelp? Her på skolen har vi en miljøterapeut som går inn i klasser med problemer, de innfører gjerne klassens time hvor de snakker mye om vennskap, har forskjellige øvelser, små skuespill, gruppearbeid osv som går direkte på dette med miljø og hvordan man behandler hverandre. Miljøterapeuten er også tilstede i garderoben og ute i friminuttene. Er det noen diagnose på barnet som mobber? Kommer barnet fra et "vanskelig" hjem? Har mobberen noen venner eller har bøllingen blitt eneste måten han/hun får oppmerksomhet på fra de andre? Ensomme barn som ikke skjønner de sosiale kodene blir noen ganger "slemme", for dårlig oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. Da trenger det barnet veiledning og hjelp, kanskje barnevernet må inn i bildet. Anonymkode: bd1e4...c43
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #5 Skrevet 24. oktober 2017 De går i 3. Klasse. Barnet som mobber har hatt venner, men oppførselen gjør at andre barn trekker seg unna. Jeg kjenner ikke barnet og vet lite om hvordan det er hjemme hos foreldrene. Jeg tror ikke mobberen har en diagnose. Miljøterapeut er en god ide, det må jo være en fordel for hele klassen. Takk, dette skal jeg notere. Hi Anonymkode: f45c3...8bb
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #6 Skrevet 24. oktober 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: De går i 3. Klasse. Barnet som mobber har hatt venner, men oppførselen gjør at andre barn trekker seg unna. Jeg kjenner ikke barnet og vet lite om hvordan det er hjemme hos foreldrene. Jeg tror ikke mobberen har en diagnose. Miljøterapeut er en god ide, det må jo være en fordel for hele klassen. Takk, dette skal jeg notere. Hi Anonymkode: f45c3...8bb Det er dessverre fremdeles frivillig for skolene dette med miljøterapeut. Heldigvis ansetter flere og flere skoler en eller flere miljøterapeuter, men mange skoler mangler fullstendig dette tilbudet. Her har vi en kombinert barne og ungdomsskole, men ikke veldig stor, er vel til sammen 5-600 elever fra 1. til 10. klasse, og det er ansatt to miljøterapeuter i 100% stilling i tillegg til en rådgiver som også jobber i team med disse. Det er virkelig gull for miljøet på skolen å ha noen som jobber utelukkende med det altså. Håper det snart kommer et krav om at alle skoler må ha miljøterapeut ansatt. Nå er det opp til hver enkelt rektor å finne rom til det i skolens budsjett, og ikke alle ser hvor viktig det er å få til. Anonymkode: bd1e4...c43
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #7 Skrevet 24. oktober 2017 Det er flere utfordringer i denne klassen, men denne ene personen er utvilsomt største problemet. En miljøterapeut hadde vært bra, også tror jeg mobberen trenger tett oppfølgning. Anonymkode: f45c3...8bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå