Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #1 Skrevet 23. oktober 2017 Alle rundt meg sier det ikke er farlig. Jeg har spist litt men vet ikke.. hva kan sje med barnet? Anonymkode: 37cfe...9e0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #2 Skrevet 23. oktober 2017 Nei, selvfølgelig ikke. Forrige gang jeg gikk gravid fant de listeria i morrpølse, det skjer innimellom også her i Norge også med sånne funn altså. Det skjer ikke så ofte, men siden det skjer av og til fraråder norske helsemyndigheter gravide å spise spekemat og jeg ser ingen grunn til å ta slike sjanser. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret Får du i deg toxoplasma eller listeria kan det føre til abort eller fosterskade Anonymkode: cabb5...6db
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #3 Skrevet 23. oktober 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle rundt meg sier det ikke er farlig. Jeg har spist litt men vet ikke.. hva kan sje med barnet? Anonymkode: 37cfe...9e0 Hvordan er det mulig å ikke vite om det? Anonymkode: 8dc5b...52a
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #4 Skrevet 23. oktober 2017 Spekemat kan inneholde både toxoplasma og listeria. Så mye informasjon som det er på dette er det idioti å spise det når man er gravid, selv om det ikke er veldig stor sjanse for å få smitte. Problemet er at hvis man er uheldig så får det forferdelige konsekvenser. Kanskje du bør bytte omgangskrets? De virker ikke særlig kunnskapsrike... Gå inn på Matportalen.no og les godt rådene til gravide. Anonymkode: 2261c...0b3
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #5 Skrevet 23. oktober 2017 Spiste det en gang helt i starten av graviditeten fordi jeg fikk det servert og jeg glemte meg. Det er så kort tid å avstå fra det. Verre med myke oster syntes jeg..det var et savn Anonymkode: 8d9b8...85f
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #6 Skrevet 23. oktober 2017 Man overlever å ikke spise visse ting i 9 mnd altså. Husker på nyfødt intensiven, all salamien til måltidene gikk først 😂 Anonymkode: 833ca...8df
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #7 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg har spist både salami og mørrpølse. Og spekeskinke. Får håpe de har gått bra med den lille da. Er oppvokst på gård pg har hatt katt hele livet så tror jeg er imun mot dess bakteriene uansett. Anonymkode: 37cfe...9e0
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #8 Skrevet 23. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har spist både salami og mørrpølse. Og spekeskinke. Får håpe de har gått bra med den lille da. Er oppvokst på gård pg har hatt katt hele livet så tror jeg er imun mot dess bakteriene uansett. Anonymkode: 37cfe...9e0 Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så kunnskapsløs Anonymkode: 8dc5b...52a
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #9 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg skal kjøpe meg et fenalår til jul uten tvil! Anonymkode: 3a6ab...c3a
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #10 Skrevet 23. oktober 2017 Immun mot listeria? Anonymkode: cabb5...6db
Majka81 Skrevet 23. oktober 2017 #11 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg har spist/spiser det som gravid SÅ LENGE skinka ikke har ligget lenge ute i romtemperatur og at den kommer fra en nyåpnet pakning der det er lenge til holdbarhetsdatoen utgår. Venter mitt barn nr 4. ☺️
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #12 Skrevet 23. oktober 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har spist både salami og mørrpølse. Og spekeskinke. Får håpe de har gått bra med den lille da. Er oppvokst på gård pg har hatt katt hele livet så tror jeg er imun mot dess bakteriene uansett. Anonymkode: 37cfe...9e0 Og med dette svaret viser du at du er like kunnskapsløs som dine omgivelser. Dessverre for barnet ditt. Du vet ikke om du har toxo hvis du ikke har tatt prøve for å sjekke dette. Listeria kan du ikke bli immun mot. Men for all del - bryr du deg ikke mer om barnet (som ikke har valgt deg til mor, husk det...) kan få alvorlige skader eller bli abortert, så er det bare å kose seg videre med all mat... Anonymkode: 2261c...0b3
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #13 Skrevet 23. oktober 2017 7 minutter siden, Majka81 skrev: Jeg har spist/spiser det som gravid SÅ LENGE skinka ikke har ligget lenge ute i romtemperatur og at den kommer fra en nyåpnet pakning der det er lenge til holdbarhetsdatoen utgår. Venter mitt barn nr 4. ☺️ Og du bekrefter at flaksen i noen tilfeller er langt større enn vettet og omtanken for barna... Anonymkode: 2261c...0b3
Majka81 Skrevet 23. oktober 2017 #14 Skrevet 23. oktober 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og du bekrefter at flaksen i noen tilfeller er langt større enn vettet og omtanken for barna... Anonymkode: 2261c...0b3 Til og med jordmor sier at man ikke skal bli altfor paranoid over hva man spiser så lenge man tar sine forhåndsregler.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #15 Skrevet 23. oktober 2017 2 minutter siden, Majka81 skrev: Til og med jordmor sier at man ikke skal bli altfor paranoid over hva man spiser så lenge man tar sine forhåndsregler. Og forhåndsreglene er å ikke spise noe som kan være skadelig for fosteret/babyen Anonymkode: 343d6...f03
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #16 Skrevet 23. oktober 2017 22 minutter siden, Majka81 skrev: Jeg har spist/spiser det som gravid SÅ LENGE skinka ikke har ligget lenge ute i romtemperatur og at den kommer fra en nyåpnet pakning der det er lenge til holdbarhetsdatoen utgår. Venter mitt barn nr 4. ☺️ Så lenge det er ferskskinke og ikke spekeskinke kan du spise det. Anonymkode: 343d6...f03
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #17 Skrevet 23. oktober 2017 Overhodet ikke, følger matportalens anbefalinger for gravide, og holder meg dermed unna. Men nå har jeg termin om et par uker, og jeg skal love deg at kjøleskapet skal være fylt opp med både brie, camembert og all slags spekemat salami😃 Anonymkode: b701b...615
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #18 Skrevet 23. oktober 2017 15 minutter siden, Majka81 skrev: Til og med jordmor sier at man ikke skal bli altfor paranoid over hva man spiser så lenge man tar sine forhåndsregler. Ikke paranoid nei, men jordmor skal i sin stilling anbefale å følge anbefalingene i matportalen. Anonymkode: cabb5...6db
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #19 Skrevet 23. oktober 2017 Elsker spekemat men holdt meg unna når jeg var gravid, best å være på den sikre siden. Vurderte å pakke med en pakke spekemat i fødebaggen men droppa det😜. Det var det første jeg kjøpte når vi kom hjem fra sykehuset ☺️ Anonymkode: 9e791...e4e
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #20 Skrevet 23. oktober 2017 Nei, det gjorde jeg ikke. Like naturlig som å ikke drikke alkohol eller ikke bruke snus i svangerskapet. Det er 9 usle måneder! Dessuten er anbefalingene fra staten der av en grunn. Anonymkode: f007f...147
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #21 Skrevet 23. oktober 2017 Nei, det bør man holde seg unna. Det er jo ikke lang tid det er snakk om! Blir forøvrig provosert av andre som hever øyebrynene når jeg avstår fra spekemat. Hørte av mors venninne her om dagen at jeg var hysterisk som ikke spiste parmaskinke. Anonymkode: 14708...43f
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #22 Skrevet 23. oktober 2017 29 minutter siden, Majka81 skrev: Til og med jordmor sier at man ikke skal bli altfor paranoid over hva man spiser så lenge man tar sine forhåndsregler. Man er ikke paranoid om man unngår å spise noe man vet kan skade eller drepe barnet i magen. Men du er kanskje en av de som røyker og drikker i svangerskap også - for det går jo bra med de fleste av de barna også? Anonymkode: 2261c...0b3
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #23 Skrevet 23. oktober 2017 Alle kan tabbe seg ut og det går mest sannsynlig bra. Får man listeria merker man det skulle jeg tro og toxoplasmose kan man sjekke seg for hos legen for å få sinnsroen tilbake. Selvfølgelig følger man matportalen, men tabber man seg ut en gang er det bedre å børste det av seg å gå videre enn å grave seg et hull altså. Anonymkode: 19efd...3c8
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #24 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg skjønner ikke vitsen med å kverrulere! Er det VIRKELIG noe vits i å ta en sjans ? Fordi mamma er fysen på salt?? Jeg blir helt matt. Anonymkode: 833ca...8df
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #25 Skrevet 23. oktober 2017 Nei selvfølgelig ikke. Selv om jordmor å flere sier at sjansen er liten for at man spiser noe som er dårlig, så tar jeg ikke sjansen. For spiser jeg noe som ikke er bra, så skader jeg barnet - å vet det! Klarer selvfølgelig å holde ut 9 mnd uten spekeskinke, myke oster, rakfisk, osv. Vi har da tilgang til så mye annet deilig!! Anonymkode: 02d2a...d15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå