Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #1 Skrevet 23. oktober 2017 Så spør henne for meg hva slags hudpleie hun bruker. Jeg jobber i eldreomsorgen og samtlige damer som har bemerkelsesverdig flott hud, så og si rynkefri, har brukt spenol i alle år. Jeg vurderer å kaste ut alle dyre produkter og teste spenol nå. Anonymkode: 5db67...708
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #2 Skrevet 23. oktober 2017 Handler ikke om produkter, men å spise variert, være røykfri, drikke minimalt med alkohol og bevege seg masse 😊 Anonymkode: 9235a...4e5
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #3 Skrevet 23. oktober 2017 Det handler veldig mye om genetikk. Og i tillegg det hun over skriver, kosthold og livsstil ellers. Min kjære bestemor som gikk bort da hun var litt over 70 hadde nesten ikke en eneste rynke, fantastisk hud, så likedan ut på bilder som hun gjorde da hun var 45. Hun brukte det hun hadde tilgjengelig, også spenol i perioder, men aldri dyre kremer eller andre dyre hudprodukter. Kjenner ei som er 90 eller 91 nå. Rett etter vi møttes for fem år siden spurte jeg om hun var førtidspensjonert Hun bruker heller ikke noen dyre produkter for huden sin. Hun har litt mer rynker, men likevel veldig lite, flott, sterk og glatt hud som ser frisk og relativ ung ut! Flere grandtanter av meg på min fars side av slekten ble også nærmere 90, de hadde også veldig flott hud nesten uten rynker. Heller ingen av dem brukte noe dyre kremer. Hun ene mener jeg å huske hadde spenol på badet da jeg var lita Jeg er begynner å nærme meg 50 og har nesten ikke rynker. Det er nok mye genetisk, men jeg er også opptatt av riktig kosthold for min kropp og livsstil ellers. Jeg har en tilstand som gjør at jeg "burde" hatt mye rynker, men det genetiske og kosthold/livsstil har tydeligvis greid å holde det andre i sjakk så langt. Anonymkode: 43eb3...a91
MammantilNurket Skrevet 23. oktober 2017 #4 Skrevet 23. oktober 2017 Min mormor er over 90 og har flott hud. Hennes vei til suksess er å ligge unna solen, spise og drikke sunt + få nok søvn ... også handler det selvsagt om gode gener.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #5 Skrevet 24. oktober 2017 90 % av hudens egenskaper er genetisk betinget. De resterende 10 prosentene kan vi styre selv. Litt urettferdig, men sant. Mormor og mamma har nydelig hud, jeg satser på at jeg har arvet fra dem (det ser foreløpig slik ut). Anonymkode: 5b03f...0fe
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #6 Skrevet 24. oktober 2017 Artig at du skriver dette. Legene på brannskadeavd. på Haukeland, som behandlet min mor etter alvorlige brannskader med hudtranspl., sverger til spenol. Hudlegen sa at det ikke fantes bedre Anonymkode: 73930...464
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #7 Skrevet 24. oktober 2017 Min mormor (som døde for noen år tilbake da hun var 88) hadde fløyelsmyk og nydelig hud Hun var ikke mager, men ikke tykk. Hun har ikke solt seg, ikke drukket, ikke røyket. Sikkert brukt noe Spenol - mener å ha sett sånne flasker der da jeg var liten. Ikke sminke brukte hun heller. Jeg har heldigvis arvet god hud Er straks 39 og har ikke en rynke Anonymkode: e7beb...e5e
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #8 Skrevet 24. oktober 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: 90 % av hudens egenskaper er genetisk betinget. De resterende 10 prosentene kan vi styre selv. Litt urettferdig, men sant. Mormor og mamma har nydelig hud, jeg satser på at jeg har arvet fra dem (det ser foreløpig slik ut). Anonymkode: 5b03f...0fe I følge en Harvard-utdannet lege som heter Sara Gottfried så kan 90 % av genetikken motvirkes med en sunn livsstil. Så eks har man mye rynker i familien, kan det hjelpe med en sunn livsstil 😊 Anonymkode: effb8...cfa
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #9 Skrevet 24. oktober 2017 15 timer siden, MammantilNurket skrev: Min mormor er over 90 og har flott hud. Hennes vei til suksess er å ligge unna solen, spise og drikke sunt + få nok søvn ... også handler det selvsagt om gode gener. Gode gener har ingenting med "fin hud" å gjøre. Gode gener handler om å være sykdomsfri og frisk, og kraftig bygget. Anonymkode: ae301...a0c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #10 Skrevet 24. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Artig at du skriver dette. Legene på brannskadeavd. på Haukeland, som behandlet min mor etter alvorlige brannskader med hudtranspl., sverger til spenol. Hudlegen sa at det ikke fantes bedre Anonymkode: 73930...464 Sikkert for dem som tåler spenol Anonymkode: ae301...a0c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #11 Skrevet 24. oktober 2017 Jeg blir allsidig fascinert av konklusjonene som blir tatt av en slik «spørreundersøkelse». Samme som «alle de jeg kjenner med nydelig hud har kun brukt kaldt vann og ikke rens». Tror dere ikke at noe av årsaken er at de som er heldig å ha nydelig hud fra naturens side da ikke har samme behov som andre til å prøve ut diverse produkter og derfor kun vasker ansiktet med vann og bruker spenol? I motsetning til at det er kun vann og spenol som er løsningen på nydelig hud? Jeg bruker masse dyre produkter i ansiktet nettopp fordi jeg er født med en problematisk hud. Har venninner som gjør det samme og venninner som ikke tenker på huden og bruker knapt krem da de er født med en pen hud så de ofrer kkke huden samme tid, tanker, penger som oss med en annen type hud. Anonymkode: 88190...c44
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #12 Skrevet 24. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir allsidig fascinert av konklusjonene som blir tatt av en slik «spørreundersøkelse». Samme som «alle de jeg kjenner med nydelig hud har kun brukt kaldt vann og ikke rens». Tror dere ikke at noe av årsaken er at de som er heldig å ha nydelig hud fra naturens side da ikke har samme behov som andre til å prøve ut diverse produkter og derfor kun vasker ansiktet med vann og bruker spenol? I motsetning til at det er kun vann og spenol som er løsningen på nydelig hud? Jeg bruker masse dyre produkter i ansiktet nettopp fordi jeg er født med en problematisk hud. Har venninner som gjør det samme og venninner som ikke tenker på huden og bruker knapt krem da de er født med en pen hud så de ofrer kkke huden samme tid, tanker, penger som oss med en annen type hud. Anonymkode: 88190...c44 Ja, det er sant det! Jeg vet om en som skrøt av sin fine hud, som 95-åring elns. Hun vasket ansiktet med vann og SÅPE hehe.. slektning av min mann, som vasker ansiktet med sjampo/dusjsåpe Gjør jeg det samme, blir jeg ildrød med kviseaktig utslett (allergi/eksem). Prøvd alt mulig, for meg er det faktisk best å vaske med bare vann, og smøre med en krem fra L'Oreal (apoteket, den uten parfyme osv) Anonymkode: ae301...a0c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #13 Skrevet 24. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir allsidig fascinert av konklusjonene som blir tatt av en slik «spørreundersøkelse». Samme som «alle de jeg kjenner med nydelig hud har kun brukt kaldt vann og ikke rens». Tror dere ikke at noe av årsaken er at de som er heldig å ha nydelig hud fra naturens side da ikke har samme behov som andre til å prøve ut diverse produkter og derfor kun vasker ansiktet med vann og bruker spenol? I motsetning til at det er kun vann og spenol som er løsningen på nydelig hud? Jeg bruker masse dyre produkter i ansiktet nettopp fordi jeg er født med en problematisk hud. Har venninner som gjør det samme og venninner som ikke tenker på huden og bruker knapt krem da de er født med en pen hud så de ofrer kkke huden samme tid, tanker, penger som oss med en annen type hud. Anonymkode: 88190...c44 Enig! Jeg har også problematisk hud dermed må jeg være nøye med hva jeg spiser, bruke dyre hudprodukter, jevnlige timer hos hudpleier etc. En gang fikk jeg en svær abscess på halsen og hudpleier mente årsaken var at jeg hadde brukt ullskjerf, har ikke brukt ullskjerf siden og har unngått abscess. Det som fungerer til naboen fungerer ikke nødvendigvis for alle andre. Anonymkode: effb8...cfa
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #14 Skrevet 24. oktober 2017 Min farmor har veldig fin hud. Hun har spist variert i alle år. Skikkelig husmannskost. Bruker relativt billige hudprodukter. Min far har arvet de genene fra sin mor. Jeg derimot har ikke arvet de 😂 Anonymkode: e46c1...360
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #15 Skrevet 24. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: I følge en Harvard-utdannet lege som heter Sara Gottfried så kan 90 % av genetikken motvirkes med en sunn livsstil. Så eks har man mye rynker i familien, kan det hjelpe med en sunn livsstil 😊 Anonymkode: effb8...cfa Det er mye av helse som kan bedres med en sunn livsstil, men en "god" hud, som i utgangspunktet ikke får mye rynker, er likevel 90 % genetisk betinget. Anonymkode: 5b03f...0fe
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #16 Skrevet 24. oktober 2017 Det er forresten hudens tykkelse som i størst grad er med på å bestemme hvorvidt vi får lite eller mye rynker, og dette er genetisk betinget. Særlig sol og røyk kan gjøre en del skade, men om en person med "god" hud, som har røkt og solt seg mye i en del år, tar noen års pause fra sol og røyk, og ellers har en sunn livsstil, vil den "gode" huden heles langt raskere og se bra ut igjen enn hos en person med genetisk betingelse for rynker. Anonymkode: 5b03f...0fe
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #17 Skrevet 24. oktober 2017 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mye av helse som kan bedres med en sunn livsstil, men en "god" hud, som i utgangspunktet ikke får mye rynker, er likevel 90 % genetisk betinget. Anonymkode: 5b03f...0fe Har du kilder på dette? En veldig bastant påstand å komme med. Sara Gottfried sa at livsstil har rundt 90 % betydning mtp hvordan huden blir; soling, røyking, mat, miljø etc innvirker på huden Anonymkode: effb8...cfa
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #18 Skrevet 24. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du kilder på dette? En veldig bastant påstand å komme med. Sara Gottfried sa at livsstil har rundt 90 % betydning mtp hvordan huden blir; soling, røyking, mat, miljø etc innvirker på huden Anonymkode: effb8...cfa Jeg må nesten rette det samme spørsmålet til deg, du viser jo heller ikke til kilder og forskning (én enkeltpersons synspunkter teller ikke som kilder). Det tar for lang tid å lage en avhandling om det her inne, men du kan jo google litt og prøve å rive deg løs fra en påstand fra ett enkelt menneske. Anonymkode: 5b03f...0fe
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #19 Skrevet 24. oktober 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir allsidig fascinert av konklusjonene som blir tatt av en slik «spørreundersøkelse». Samme som «alle de jeg kjenner med nydelig hud har kun brukt kaldt vann og ikke rens». Tror dere ikke at noe av årsaken er at de som er heldig å ha nydelig hud fra naturens side da ikke har samme behov som andre til å prøve ut diverse produkter og derfor kun vasker ansiktet med vann og bruker spenol? I motsetning til at det er kun vann og spenol som er løsningen på nydelig hud? Jeg bruker masse dyre produkter i ansiktet nettopp fordi jeg er født med en problematisk hud. Har venninner som gjør det samme og venninner som ikke tenker på huden og bruker knapt krem da de er født med en pen hud så de ofrer kkke huden samme tid, tanker, penger som oss med en annen type hud. Anonymkode: 88190...c44 Ha ha! Selvsagt har du rett, men det er jo denne dumskapen som gjør forumet sjarmerende synes jeg da 😄 Anonymkode: f7912...a36
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #20 Skrevet 24. oktober 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir allsidig fascinert av konklusjonene som blir tatt av en slik «spørreundersøkelse». Samme som «alle de jeg kjenner med nydelig hud har kun brukt kaldt vann og ikke rens». Tror dere ikke at noe av årsaken er at de som er heldig å ha nydelig hud fra naturens side da ikke har samme behov som andre til å prøve ut diverse produkter og derfor kun vasker ansiktet med vann og bruker spenol? I motsetning til at det er kun vann og spenol som er løsningen på nydelig hud? Jeg bruker masse dyre produkter i ansiktet nettopp fordi jeg er født med en problematisk hud. Har venninner som gjør det samme og venninner som ikke tenker på huden og bruker knapt krem da de er født med en pen hud så de ofrer kkke huden samme tid, tanker, penger som oss med en annen type hud. Anonymkode: 88190...c44 Jeg tror det er noe i det du sier, men ikke bare slik heller. Jeg svarte tidlig i tråden. Med tanke på rynker er jeg helt klart heldig med genene mine. Men jeg har likevel det som kalles problemhud, og har hatt det siden jeg var 12 år, har gått min gang mellom leger, hudleger og hudterapeuter. Jeg har forsøkt det meste innen hudpleie. Og jeg har hatt lange perioder med sykdom som har påvirket økonomien slik at jeg knapt har hatt råd til noe, da har det gått i såpe eller ikke noe renseprodukt og billigste kremer hvis jeg i det hele tatt har hatt råd til en krem. Det eneste jeg har merket litt forskjell på er at jeg kan bli litt tørrere i huden enn når jeg bruker dyrere produkter, men ellers er det lite eller ingen forskjell. De dyre produktene er mer en komfortsak for meg, det føles bedre, men gjør lite eller ingen endring på huden min ellers når det kommer til problemene. Men jeg har likevel ikke rynker. Det eneste jeg merker er om jeg bruker kremer som er basert på råolje, det tetter alt som er av porer på meg samtidig som jeg blir veldig tørr. Da er det bedre for meg å ikke bruke noe i det hele tatt, eller til og med bruke olivenolje. Jeg har aldri brukt spenol. Rart at den er anbefalt av leger på hudavdeling, for den inneholder flere problematiske hormonforstyrrende stoffer. Anonymkode: 43eb3...a91
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #21 Skrevet 24. oktober 2017 Min mor er 82 og har nesten ikke rynker. Hun vasker seg med såpe og vann, smører seg ikke. Spiser sunt, mye grønnsaker, lite alkohol, aldri røykt. Hun har nok en ganske fet hudtype, slet med kviser/uren hud i yngre år. Fet hud blir mindre rynkete enn tørr hud. Anonymkode: 1a615...538
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #22 Skrevet 24. oktober 2017 Det var vel heller ikke så vanlig å bruke masse makeup og sole seg før i tiden, slik vi gjør nå. Dette er ting sol påvirker huden vår... Anonymkode: b0044...e74
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #23 Skrevet 24. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var vel heller ikke så vanlig å bruke masse makeup og sole seg før i tiden, slik vi gjør nå. Dette er ting sol påvirker huden vår... Anonymkode: b0044...e74 Motsatt. Det har aldri vært mer utbredt bruk av solkrem enn nå. Tidligere jobbet folk utendørs hele dagen uten å noensinne bruke solkrem. Nå sitter vi under en parasoll med solbriller, solhatt og solfaktor. Anonymkode: f7912...a36
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #24 Skrevet 24. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Motsatt. Det har aldri vært mer utbredt bruk av solkrem enn nå. Tidligere jobbet folk utendørs hele dagen uten å noensinne bruke solkrem. Nå sitter vi under en parasoll med solbriller, solhatt og solfaktor. Anonymkode: f7912...a36 Gjør vi? Det ser ikke sånn ut på strendene på sommeren. Jeg synes de fleste søker seg til sola så fort det er sjangs Anonymkode: 1b7a1...462
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2017 #25 Skrevet 24. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Gjør vi? Det ser ikke sånn ut på strendene på sommeren. Jeg synes de fleste søker seg til sola så fort det er sjangs Anonymkode: 1b7a1...462 Det var en illustrasjon!! 😄 Ikke ment å tolkes bokstavlig. Poenget var altså at vi generelt (gjelder selvsagt ikke alle), beskytter oss mer mot sola enn vi gjorde i gamle dager. Da jeg vokste opp på 70-tallet fikk jeg sjelden solbeskyttelse. Nå kjenner jeg ikke til en eneste barnehage som ikke smører ungene om sommeren. Anonymkode: f7912...a36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå