Gå til innhold

Har dere sertifisertifikat for bil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor/Hvorfor ikke?

Anonymkode: a2da5...875

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, her vi bor går det ikke å ha barn uten.

Anonymkode: 61cc4...678

Skrevet

Sertifikat skulle der selfølgelig være...

Anonymkode: a2da5...875

Skrevet

Ja, det har jeg, tok da jeg var 18 år. Det var en så naturlig ting å gjøre for meg da, her jeg bor er det vanskelig å komme seg rundt uten lappen.

Anonymkode: f05c2...1c2

Skrevet

Ja.

For meg som ikke bor midt i en by er det en selvfølge med bil. Bare det å komme seg til turn-treningen datteren min er på tre ganger i uken hadde krevd to bussbytter.

Her jeg bor, mindre by på sørlandet, tar alle lappen mellom 18 og 20 år, det er en selvfølge at man tar den. Kjenner faktisk ingen som ikke har lappen.

Anonymkode: a19ba...389

Skrevet

Ja, alle her tar det så fort de er gamle nok. Her går skolebuss, men ingen annen kollektivtransport, og avstand regnes i mil, ikke km.

Skrevet

Ja, og det er man nødt til å ha her jeg bor.

Anonymkode: 19f50...f99

Skrevet

Ja har sertifikat...men tok det ikke før jeg var over 30 og hadde kjøpt hus utenfor byen...da ble det plutselig veldig upraktisk å hverken ha bil eller sertifikat :)

Anonymkode: 3b621...963

Skrevet

Nei. Hadde ikke råd da jeg ble 18 eller de neste årene etter det. Og nå tør jeg ikke...

Anonymkode: 51fc0...227

Skrevet

Nei, jeg var godt i gang da jeg var 17. Men så ble jeg kastet ut hjemmefra, og måtte bruke pengene på husleie.

Så var jeg plutselig 24, med barn, uten lappen. Min mor har dårlig samvittighet og har sagt hun skal betale det for meg, men nå er jeg jo livredd når jeg sitter bak rattet! Er nå 28, og innser at det kommer til å ta litt tid før jeg føler meg trygg nok til å kjøre opp. Mangler bare teori og oppkjøring, så det er ikke dét det står på :P

Anonymkode: dfa72...c53

Skrevet

Jepp. Og har akkurat tatt lappen på stor henger👍🏻

Anonymkode: 5482d...2cd

Skrevet

Har ikke. Bor i Oslo, så føler ikke det store behovet akkurat nå, elsker kollektiv (går bane rett fra der jeg bor til der jeg jobber, tar 30 min.). Jeg startet på lappen da jeg var 18, men mistrivdes bak rattet. Nå har jeg uansett ikke råd til å ha bil, men av og til hadde det vært kjekt å leie en. Det er heldigvis ganske lett å få noen til å hente ting i byen (småjobber på Finn f.eks.), skal jeg ha noe på IKEA f.eks. samler jeg opp til det er verdt å bestille levering på døra, eller jeg tar bussen, en sjelden gang spør jeg venner. Blir uansett mye billigere enn å ta lappen og leie bil. Det er mitt valg å ikke ha lappen, så jeg prøver å mase minst mulig på venner med bil.

Heldigvis har ungene så langt ikke valgt å starte på fritidsaktiviteter som krever mye kjøring, skulle det bli et problem har i hvert fall faren deres bil og førerkort (vi bor ikke sammen). Nå har det gått så lenge at jeg venter bare på selvgående biler :legrine: Jeg regner med man fortsatt må ta lappen, men det er vel noen år unna uansett. 

Anonymkode: ff4fa...ac0

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke. Bor i Oslo, så føler ikke det store behovet akkurat nå, elsker kollektiv (går bane rett fra der jeg bor til der jeg jobber, tar 30 min.). Jeg startet på lappen da jeg var 18, men mistrivdes bak rattet. Nå har jeg uansett ikke råd til å ha bil, men av og til hadde det vært kjekt å leie en. Det er heldigvis ganske lett å få noen til å hente ting i byen (småjobber på Finn f.eks.), skal jeg ha noe på IKEA f.eks. samler jeg opp til det er verdt å bestille levering på døra, eller jeg tar bussen, en sjelden gang spør jeg venner. Blir uansett mye billigere enn å ta lappen og leie bil. Det er mitt valg å ikke ha lappen, så jeg prøver å mase minst mulig på venner med bil.

Heldigvis har ungene så langt ikke valgt å starte på fritidsaktiviteter som krever mye kjøring, skulle det bli et problem har i hvert fall faren deres bil og førerkort (vi bor ikke sammen). Nå har det gått så lenge at jeg venter bare på selvgående biler :legrine: Jeg regner med man fortsatt må ta lappen, men det er vel noen år unna uansett. 

Anonymkode: ff4fa...ac0

Du kan kjøre mye taxi i året for det det koster å eie en bil...

Anonymkode: a19ba...389

Skrevet

Ja, tok lappen når jeg var 18. Men hadde ikke egen bil før 12 år senere. Nå kan jeg overhodet ikke tenke meg å ikke ha bil. Men når jeg ikke hadde det, så var jeg så vant til det at jeg ikke tenkte stort over det.

Anonymkode: 6ef7b...239

Skrevet

Ja, som mange andre her så er vi avhengig av bil for å få hverdagskabalen til å gå opp. Det går i teorien an å ta buss, men da måtte vi dratt før barnehagen åpner, og vært tilbake etter stengetid. Så i praksis er det ikke et alternativ. 

Anonymkode: a416a...8b9

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, som mange andre her så er vi avhengig av bil for å få hverdagskabalen til å gå opp. Det går i teorien an å ta buss, men da måtte vi dratt før barnehagen åpner, og vært tilbake etter stengetid. Så i praksis er det ikke et alternativ. 

Anonymkode: a416a...8b9

Men vi har en elbil og en ladbar hybrid, bra for både økonomi og miljø. 

Anonymkode: a416a...8b9

Skrevet

Ja, der jeg vokste opp, var det et must. Bor i Oslo nå, trenger egentlig ikke bilen til hverdags, men elsker å kjøre den.. Har også familie her og der utenfor byen, og det blir en del turer dit. Har hytte fire timer unna også. Digger friheten en bil gir, liker å suse av gårde dit jeg vil!

Anonymkode: aa5c7...088

Skrevet

Nei. Har aldri tatt lappen da jeg bor midt i gryta!

Anonymkode: 3abe8...edb

Skrevet

Ja. Når man vokser opp et sted der siste buss går 17 på hverdager, 13 på lørdager og ikke i det hele tatt på søndager, så trenger man lappen. 

Skrevet

Jeg er byjente,  men lappen er en selvfølge. Ville aldri vært uten! 

Skrevet

Kjørte opp da jeh var 18 og hatt bil hele tiden. Vi har 2 biler og med de jobbene vi har og fritidsaktivitene til ungene må vi ha det. Alternativet hadde vært å selge huset og flytte til byen, men med boligprisene hadde det kostet oss mer enn det vi sparer. Ikke går det noe ofte buss heller. 

Skulle jeg tatt bussen til barnehagen hadde vi vært der 40 minutter etter at jeg skulle vært på jobb også hadde jeg måtte gå ca en mil for å komme meg på jobb. Skulle jeg tatt buss hjem hadde jeg måtte dratt fra jobb en time før jeg var ferdig. Kommet til barnehagen også gå en halv mil hjem. Så bil er et must. 

Anonymkode: 7b23a...dcc

Skrevet

Jepp, tok den en måned etter jeg ble 18. Har aldri hatt bil da. Ikke hatt behov for det, dessuten sparer jeg heller pengene til egen bolig.

Anonymkode: 4bf3d...1da

Skrevet

Tok den for 25 år siden :sjokk:

Den gang var det ikke diskusjon om man tar lappen bare når. Har hatt bil siden bortsett fra 2 år mens jeg studerte, men da kjørte jeg motorsykkel istedet. Kunne ikke tenkt meg å være avhengig av kollektivtransport eller taxi.

Skrevet

Ja men tok den som voksen i trettiårene fordi vi flyttet slik at jeg trengte det til bhg og skole kjøring, men ser jo nå hvor praktisk det er og skjønner nå jeg burde gjort det før om vi bodde nær bhg og nokså nær jobb.

Anonymkode: 9485a...f70

Skrevet

Ja. Tok det da jeg var 18 år. Kjøpte bil med en gang etter det. 

Anonymkode: b053c...622

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...