Hauken74 Skrevet 23. oktober 2017 #1 Skrevet 23. oktober 2017 Hei For en 3-4 uker siden, oppdaget jeg at min datter på 13 hadde bestilt ekstra datapakker for til sammen 5-600,- uten å spørre meg. jeg har sagt at hun må spørre meg, om det er noe hun trenger ekstra (spill på mobilen som koster, andre apper, ekstra datapakker osv) Dette gjorde hun ikke, og min samboer (ste-mor) mener min datter slipper unna billig. Det blir ingen konsekvenser av det hun gjør. Hun mener hun er en tyv, og stjeler fra meg, og har for tiden ingen tiltro til henne. Hun kan ikke være hjemme alene blant annet, da hun ikke stoler på henne. Hun har ikke fått noen konsekvenser for dette, men vi har pratet en del om det. Hva mener dere her inne. Hvilke konsekvenser bør hun få?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #2 Skrevet 23. oktober 2017 Å prate er selvfølgelig fint, men om dette ikke er første gang noe sånt skjer burde du jo skjønne at hun ikke lærer av prat. Jeg ville rett og slett tatt fra henne mobilen, eller sperret den en uke eller to slik at det kun går med innkommende anrop og bruk ved wifi. Det går rett og slett ikke an å ta seg den friheten når noen andre betaler regningene. Hun måtte også pent ha jobbet inn de pengene for den regningen. Anonymkode: 6eef7...244
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #3 Skrevet 23. oktober 2017 Hun må selvfølgelig betale tilbake det hun har brukt uten lov. I tillegg ville jeg satt sperre på telefonen slik at hun ikke får kjøpt noe mer uten at du taster en kode. Anonymkode: 6eb99...c32
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #4 Skrevet 23. oktober 2017 Ja, du må straffe henne 😳 Hvor mye data har hun i utgangspunktet da, denne 13 åringen? Anonymkode: 3430d...f05
Hauken74 Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg har satt en sperre nå ja på mobilen hennes, hun får ikke lov å kjøpe noe som helst. Hun har 1 GB. Hennes mobil (iPhone 6) gikk i stykker- dog ikke hennes feil da den ble kjøpt brukt av hennes egne penger som hun hadde spart opp. Men det var forrige eier som hadde reparert den selv, og ja... den fungerer ikke nå. hun har en iPhone 4 nå, og den er så treg og gammel at ingen apper går spesiellt bra på den - hvis de gå i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #6 Skrevet 23. oktober 2017 Hadde min 14-åring gjort noe sånt hadde jeg tatt det fra sparepengene hans, og det hadde ikke falt i god jord for han sparer iherdig til PC. Men jeg hadde overhodet ikke akseptert at han stjal penger fra meg på den måten. Min har et abonnement med 4 G da. Anonymkode: 6e925...d2e
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #7 Skrevet 23. oktober 2017 Her ville jeg sperret telefonen. Men jeg liker ikke helt innstillingen til stemor mot datter Anonymkode: 6a4c1...dd5
Hauken74 Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2017 Akurat nå, har hun ikke noe særlig penger da... så jeg tenke på noe alternativ straff. * Faste oppgaver i huset feks... men hva mer? Pengene brukte hun opp på mobilen i vår, men som gikk dunken.. De har ikke det beste forholdet... stemor og stedatter nei..
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #9 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg pleier alltid å foreslå snakk istedenfor straff og harde urimelige konsekvenser. Men! I dette tilfellet må dere nok gå hardt ut. JEG hadde laget en nedbetalingdplan. Nå var dette himla mye penger, så oppgavene må jo ha en stor verdi. Feks. Støvsuge en dag i uka= 200 kr. Ta ut av oppvaskmaskin= 100 kr. Henge opp tøy= 100 kr. MYE læring i dette 😉 Å ta vekk telefon syns jeg bare er tåpelig, og skaper bare mere drama. Hun stemor høres ikke helt allright ut 😔💔 Anonymkode: bbcbf...dd9
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #10 Skrevet 23. oktober 2017 Hun har en iPhone 4, med 1 GB? Og hun kjøpte litt ekstra data, kanskje hun trodde det var OK siden det ikke var sperre på? Jeg var ironisk når jeg sa straff! Tenker hun blir straffet nok av å ha en slik stemor! Anonymkode: 3430d...f05
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #11 Skrevet 23. oktober 2017 Det heter straff, ikke konsekvenser. Jeg syns ikke noe om å straffe barn. Hun må selvfølgelig forstå at hun ikke kan gjøre sånt, og at dette er en slags tyveri. Men det er første gangen, og hun har da utrolig lite data - der er du gniten og kjipe - hun er tenåring og trenger mye mer data enn det. Jeg hadde kanskje holdt tilbake noe ukepenger, men ikke for hele beløpet (kanskje 100-200). å vet hun at du uansett finner ut av det hvis hun prøver seg igjen, så jeg tipper at hun ikke gjør det igjen, så lenge hun avtaler med deg at hun skal spørre når hun trenger mer data. Og hun bør få et annet abonnement enn hun har i dag, tydeligvis, for du må la henne få litt mer data enn 1 gb. Min 13-åring har 6 gb. Anonymkode: 11924...1ba
Hauken74 Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter #12 Skrevet 23. oktober 2017 Hun har iPhone 4 nå ja. Hun hadde 6, men den ble dessverre ødelagt. Jeg har sagt til henne at hun ikke skal bestille seg selv da, men høre med meg først. Men det ble ikke tilfellet her. Hun har heller ikke fått ny mobil da, og det i seg selv har vært en liten belasting for henne hehe, Hun får ikke Facebook på den, og mange andre apper. SnapChat (som brukes flittig) går, men utrolig tregt... Leste en artikkel her om at det å ta fra ungdom mobilen, var ikke noe særlig straff. Alt dreier seg rundt denne mobilen, de henger sammen her via sosiale medier osv osv, så det å ta den fra en uke var ikke å anbefale. Hun hadde 6 GB, men jeg skulle spare en del selv, og da ble det satt opp budsjett sammen med min samboer, og det var hun som sa at jeg skulle kutte ned på abo hennes. Jeg betalte før 199,- for 6 GB, og gikk til 1 GB med 100,- mnd. Det heter konsekvenser ja Hun har ikke fått ukepenger på en stund nå, så det er nok sikkert litt. Kan jo halvere den til henne, samt gi henne litt faste oppgaver som hun må gjøre når hun er til meg.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #13 Skrevet 23. oktober 2017 Min 13-åring har også "bare" 1GB mobildata, restenav tiden får han klare seg med wifi når han er hjemme eller hos andre (hvor han får logge seg på deres wifi). Syns han sitter mer enn nok med mobilen om han ikke skal få mer mobildata å bruke tid på ;-) Han fikk 1GB ekstra da han dro på høstferie med besteforeldrene hvor han ikke hadde tilgang til wifi. Vel, nok om det - det var jo ikke spm her ;-) Jeg har sperret for at han kan bruke mer enn de 1GB selv, men hadde han hatt muligheten til å bruke mer og hadde gjort dette uten å spørre først, når han hadde vært fullstendig klar over at dette ikke var greit hadde han måtte klare seg noen dager uten mobil og/eller betalt tilbake. Hadde han ikke hatt penger, måtte han ha gjort noe annet for å tjene dette inn, som husarbeid el. Får ikke noe sånt som dette konsekvenser er det altfor enkelt å bli fristet til å gjøre det igjen... den holdningen din samboer har til datteren din syns jeg ikke høres helt bra ut forresten. Anonymkode: 79786...899
Hauken74 Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter #14 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg synes også de tilbringer alt for lang tid på sine mobiler, og prøver innimellom å ta de inn slik at de kan finne på andre ting. Nå har jeg flyttet fra hjemstedet som de vokste opp i, ca 3 mil. Der jeg bor, er det ingen venner av min datter, så det blir "kjedelig" å være hos meg. Jeg har nok vært litt mer slepphendt når det gjelder mobilbruken hennes, mye av pga den lange avstanden fra hennes veninner. Hun er skoleflink, og ikke noe å utsette på prøver og lekser. Leser veldig mye bøker. Tror hun leste mer bøker enn meg når hun før hun passerte 10 år
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #15 Skrevet 23. oktober 2017 Men hva må du spare til? Og hvorfor styrer stemor hva du må spare på? Her har begge mine barn 5 gb hver, ene er 10 år og andre er 16 år. Og minste har iphone SE, og største iphone 7. Og jeg er alene med inntekt på 200 000 i året. Her måtte mine barn ha betalt tilbake, og de hadde måtte gjøre oppgaver i huset, for å betale tilbake. Anonymkode: 43c17...277
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #16 Skrevet 23. oktober 2017 Hun hadde 6 GB, men så kom stemor og sa at hun bare skulle ha 1 GB? På hvilken måte tenker du at dette skal bedre forholdet mellom dem? Jeg synes du har helt feil fokus. Du vil ha tips til straff for en tenåring som nettopp har fått redusert mobildata med 5 GB (Ville du gjort dette hvis ikke stemor ba om det?) Ja, det var feil av 13 åringen å overskride data, men det holder i massevis å la henne betale noe av det tilbake. Fokuset ditt bør være å ivareta datteren din slik at hun føler seg hjemme når hun er hos deg. Ut fra hva du skriver så virker det mer som om du er en lydig hund ovenfor din samboer. Anonymkode: 7e764...be5
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #17 Skrevet 23. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det heter straff, ikke konsekvenser. Jeg syns ikke noe om å straffe barn. Hun må selvfølgelig forstå at hun ikke kan gjøre sånt, og at dette er en slags tyveri. Men det er første gangen, og hun har da utrolig lite data - der er du gniten og kjipe - hun er tenåring og trenger mye mer data enn det. Jeg hadde kanskje holdt tilbake noe ukepenger, men ikke for hele beløpet (kanskje 100-200). å vet hun at du uansett finner ut av det hvis hun prøver seg igjen, så jeg tipper at hun ikke gjør det igjen, så lenge hun avtaler med deg at hun skal spørre når hun trenger mer data. Og hun bør få et annet abonnement enn hun har i dag, tydeligvis, for du må la henne få litt mer data enn 1 gb. Min 13-åring har 6 gb. Anonymkode: 11924...1ba Å betale det man skylder er ikke straff. Det er en helt naturlig konsekvens av å ha kjøpt noe. Å måtte betale bot eller få telefonen inndratt vil være straff. Anonymkode: 6eb99...c32
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #18 Skrevet 23. oktober 2017 2 timer siden, Hauken74 skrev: Hun har iPhone 4 nå ja. Hun hadde 6, men den ble dessverre ødelagt. Jeg har sagt til henne at hun ikke skal bestille seg selv da, men høre med meg først. Men det ble ikke tilfellet her. Hun har heller ikke fått ny mobil da, og det i seg selv har vært en liten belasting for henne hehe, Hun får ikke Facebook på den, og mange andre apper. SnapChat (som brukes flittig) går, men utrolig tregt... Leste en artikkel her om at det å ta fra ungdom mobilen, var ikke noe særlig straff. Alt dreier seg rundt denne mobilen, de henger sammen her via sosiale medier osv osv, så det å ta den fra en uke var ikke å anbefale. Hun hadde 6 GB, men jeg skulle spare en del selv, og da ble det satt opp budsjett sammen med min samboer, og det var hun som sa at jeg skulle kutte ned på abo hennes. Jeg betalte før 199,- for 6 GB, og gikk til 1 GB med 100,- mnd. Det heter konsekvenser ja Hun har ikke fått ukepenger på en stund nå, så det er nok sikkert litt. Kan jo halvere den til henne, samt gi henne litt faste oppgaver som hun må gjøre når hun er til meg. Synes det høres litt ut som en askepottsituasjon. Hva er grunnen til at de ikke kommer overens? Hvorfor anbefalte stemor at du skulle kutte i datterens abonnement da du skulle spare? Det er vel ikke datteren din som skal komme dårligst ut her.. Nå kan det jo godt være det var flere poster dere kuttet på. Men det høres jo litt ut som at stemor går inn for å forsure sitt eget forhold til datteren din og hennes situasjon. Dette høres virkelig ikke bra ut! Jeg hadde en sånn stemor da jeg var liten, og det endte med at hun ga min far et dilemma om meg eller henne. Du bør stille mer opp for datteren din.. Hvis du ikke lytter til henne og får henne til å føle seg velkommen, er det jo ikke rart hun gjør litt som hun vil. Føles vel kanskje som at hun ikke betyr noe hos dere likevel... Anonymkode: 9c663...c6d
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #19 Skrevet 23. oktober 2017 Dere (med stemor i bresjen) har redusert datamengden til 13 åringen med 85 % for å spare en ussel 100-lapp??? I tillegg er telefonen hennes (som hun brukte sine egne penger på) blitt ødelagt uten at det var hennes feil og ingenting gjøres for å forsøke å bedre situasjonen? Spørsmålet bør ikke ligge på hvordan datteren din skal betale dette tilbake. Det gjør du enkelt ved å trekke henne i ukelønn. I et større perspektiv bør du nå tenke på hvordan du behandler datteren din. Hun føler nok at du er på lag med en kvinne som ikke liker henne. Husk på, datteren din er et barn, samboeren din er en voksen kvinne. Det er et helt skjevt maktforhold, og du som jentas far, bør absolutt vise hvor lojaliteten din ligger (hos datteren din om det ikke kom klart frem). Det er de voksnes ansvar å sørge for at man kommer overens. Det stemor nå gjør, som du bifaller, fører til at datteren din skyves lengre og lengre vekk fra deg.....er du klar over det?? Er du virkelig forberedt på å miste datteren din (ytterste konsekvens) på grunn av din samboer? Jeg må si jeg er sjokkert over at menn kan holde på slik, og så få seg til å undre på hvorfor ungene ikke vil på samvær hos dem! Forbered deg på at om 2 år når hun er 15, kommer hun ikke mere til deg! Da kan hun nemlig etter loven la være. Eller ta din samboer KRAFTIG for deg og krev at hun er den voksne i relasjonen til din datter! Anonymkode: abbb7...913
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå