Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2017 #1 Skrevet 22. oktober 2017 som innebærer at barnet er hos ham fra fre-man istedet for å komme hjem på søndag. Forsåvidt gjør det ikke meg noe, men det innebærer at far må kjøre barnet i over en time på skolen på mandag som starter kl 08 da det er 6,5 mil å kjøre til skolen. Barnet på 6 vil ikke. Så i fare for å virke som ei sur mor som ikke finnes nøytral....Hva mener du? Anonymkode: 0ecb2...280
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2017 #2 Skrevet 22. oktober 2017 Jeg hadde gitt det en sjanse. Er ikke sikkert det blir så ille for 6-åringen som han tror Hvis det etter noen mandager er helt krise for barnet, så går dere tilbake til den gamle samværsavtalen igjen. Men dette må du gjøre en avtale om med far på forhånd. Anonymkode: 6c098...8f7
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #3 Skrevet 23. oktober 2017 Hvis barnet selv ikke vil, at det blir for slitsomt for barnet, da synes jeg ikke det høres ut som en god løsning. Men kanskje det går an å inngå et kompromiss, at det er en løsning som er grei innimellom hvis far og barnet/fars nye familie skal noe spesielt i helgen eller søndagen? Da blir det ikke noen fast ordning, men likevel mer fleksibelt? Hvis barnet skal begynne på skolen kl. åtte og det er over en times kjøring så må de kanskje starte kvart over seks på morgenen, senest halv syv for å være sikker på å være fremme (mtp. morgenrush i trafikk osv.), og det forstår jeg blir veldig tidlig for barnet å starte uken. Har isolert sett ikke noe problem med å forstå at det kan være en god ordning for far, for da slipper jo han å bruke godt over to timer i bil søndagene. Anonymkode: 8cb16...198
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #4 Skrevet 23. oktober 2017 Far vil ha en fast ordning til denne mandagen, som iallefall jeg tenker kun blir knotete. Barnet bruker å komme hjem til meg på søndag kl 17, og er i seng 1930 - så det er egentlig kun snakk om to og en halv time på søndag, og sikkert halvannen time på mandags morgen. Jeg ser ikke poenget. Barnet hadde ikke lyst å måtte stå opp tidligere og syns reiseveien er lang. Anonymkode: 0ecb2...280
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #5 Skrevet 23. oktober 2017 Far har en egiostisk tankegang her, og setter ikke hensynet til barnet først. I dette tilfellet må du stå opp for barnet og avvise forslaget da forslaget vil slå negativt ut for barnet. Anonymkode: b8605...113
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #6 Skrevet 23. oktober 2017 Å naboen sin gutt vil aldri til farn i pappa helgene, men storkoser seg og vil ikke hjem når søndagen kommer. Hva ska de gjøre med det da? Eller jentene til en kompis av meg som forteller på fredag at de gruer seg til søndag og på søndag hopper de i armene på mor? Gutten er 6 år. Sett deg ned og snakk med han. Si at dere prøver for en periode, fungerer det dårlig er det bare å gå tilbaketil den gamle ordningen. Ikke la han bestemme seg uten å egentlig vita hva det er snakk om. Han er 6 år. Jada, det er langt å kjøre, men prøv i det minste. Greit man skal høre barna på de sier, men hvordan hadde livet sett ut om det var 6 åring som bestemmer alt. Anonymkode: d1738...14f
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #7 Skrevet 23. oktober 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å naboen sin gutt vil aldri til farn i pappa helgene, men storkoser seg og vil ikke hjem når søndagen kommer. Hva ska de gjøre med det da? Eller jentene til en kompis av meg som forteller på fredag at de gruer seg til søndag og på søndag hopper de i armene på mor? Gutten er 6 år. Sett deg ned og snakk med han. Si at dere prøver for en periode, fungerer det dårlig er det bare å gå tilbaketil den gamle ordningen. Ikke la han bestemme seg uten å egentlig vita hva det er snakk om. Han er 6 år. Jada, det er langt å kjøre, men prøv i det minste. Greit man skal høre barna på de sier, men hvordan hadde livet sett ut om det var 6 åring som bestemmer alt. Anonymkode: d1738...14f Og hvorfor skal Hi prøve ut noe som med stor sannsynlighet er til stor ulempe for barnet? Det er ikke slik at alt må prøves, og noen ganger er det lov å bruke hodet før man skal sette igang en prøveordning bare fordi samværsforelder vil det. Anonymkode: b8605...113
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #8 Skrevet 23. oktober 2017 Det er klart det bør prøves ut. Én time i bil før skolen er ikke akkurat en stor prøvelse. Her syns jeg du skal, i samarbeidets navn, ta fars parti og si at «slik blir det!» til din sønn. Han er seks år, og trenger å vite at hans mor og far er i ledelsen av hans liv foreløpig, og at de er enig i avgjørelsene som blir tatt. En som over her sier at det er til stor ulempe for barnet, har ikke peiling. En times kjøretid er ikke til stor ulempe for et barn. Tusenvis av barn har denne kjøreveien hver dag. Det er viktigere for barnet at han lærer at de voksne i hans liv er trygge og samarbeidende. Så han slipper å forholde seg til at det er han som skal bestemme hvor mye er han med foreldrene sine. Det er enda 6 år til han har noe reell innflytelse på dette etter loven. Det er en grunn til det. Anonymkode: 17b4b...67b
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #9 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg synes det egentlig høres ut som en fornuftig ordning der barnet får mye mer ut av helgesamværet enn tidligere. Det er stor forskjell på å ha hele søndagen med pappa en å begynne å gjøre seg klar til å reise hjem 15.00 for å rekke hjem til 17.00. Så lenge får er flink til å få barnet i seng til fornuftig tid tror jeg ikke det blir så ille å stå tidlig opp. Det går til og med an å ta en dupp eller frokosten i bilen. At barnet ikke vil selv er jo et argument, men det er veldig vanlig at barnet ikke vil ting før det har forsøkt noen ganger. Slik har i hvertfall mine vært. Jeg synes dere skal forsøke det frem til nyttår eller noe sånt og så ta en evaluering da på hva som er best. Anonymkode: 95e04...815
Appelsinpiken Skrevet 23. oktober 2017 #10 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg synes godt dere kan lage en avtale på at det kan feks være en prøveordning i feks et halvt år. Min erfaring er at det blir mer kontinuitet og kvalitet over samværet når bytte skjer i forbindelse med barnehage/skole. Da vi hadde bytte på kveld, så var barnet mest opptatt av å vente på å bytte bosted igjen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #11 Skrevet 23. oktober 2017 Høres ut som en dårlig ide! Barnet mitt startet på skole,like etter flyttet vi til nabokommunen 6,5 mil unna skolen. Jeg kjørte da barnet i 2 mnd til denne skolen før vi byttet skole. Forferdelig slitsomt for barnet å ha så lang vei til skolen! Anonymkode: f98d8...5cd
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #12 Skrevet 23. oktober 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres ut som en dårlig ide! Barnet mitt startet på skole,like etter flyttet vi til nabokommunen 6,5 mil unna skolen. Jeg kjørte da barnet i 2 mnd til denne skolen før vi byttet skole. Forferdelig slitsomt for barnet å ha så lang vei til skolen! Anonymkode: f98d8...5cd Det er en gang per 14 dag. Ikke hver dag. Tror du blander din egen opplevelse uten å høre forskjell fra andres. Anonymkode: 17b4b...67b
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #13 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg tenker at en 6-åring egentlig ikke engang vet at han må stå opp tidligere før noen forteller det til ham. Så det er ikke så mye til argument. Samtidig mener jeg at man lett kan få dette til å høres ålreit ut for barnet. Og at kanskje det motsatte er gjort nå,når barnet selv mener det ikke vil pga det må stå opp tidligere og kjøre langt. Jeg kan ikke helt se at det er det første en 6-åring tenker på. Anonymkode: da7db...edd
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #14 Skrevet 23. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at en 6-åring egentlig ikke engang vet at han må stå opp tidligere før noen forteller det til ham. Så det er ikke så mye til argument. Samtidig mener jeg at man lett kan få dette til å høres ålreit ut for barnet. Og at kanskje det motsatte er gjort nå,når barnet selv mener det ikke vil pga det må stå opp tidligere og kjøre langt. Jeg kan ikke helt se at det er det første en 6-åring tenker på. Anonymkode: da7db...edd Jo, det var barnet fult klar over. Vi har prøvd dette en gang før pga. et selskap dagen i forveien som barnet var med på. Det fungerte såpass dårlig at både jeg og far spøkte med at "Ok, vi bør kanskje ikke gjøre dette til noe fast greie" Jeg selv ser på det som en ulempe for barnet, utover det gjør det meg ingenting. Det kan jo helt klart testes for å se hvordan det funker. Anonymkode: 0ecb2...280
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #15 Skrevet 23. oktober 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er en gang per 14 dag. Ikke hver dag. Tror du blander din egen opplevelse uten å høre forskjell fra andres. Anonymkode: 17b4b...67b Hvor står det at det er 1 gang pr 14 dag?? Det er min egen og mitt barns opplevelse av den lange slitsomme kjøreturen jeg snakker om ja!! Anonymkode: f98d8...5cd
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2017 #16 Skrevet 23. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er klart det bør prøves ut. Én time i bil før skolen er ikke akkurat en stor prøvelse. Her syns jeg du skal, i samarbeidets navn, ta fars parti og si at «slik blir det!» til din sønn. Han er seks år, og trenger å vite at hans mor og far er i ledelsen av hans liv foreløpig, og at de er enig i avgjørelsene som blir tatt. En som over her sier at det er til stor ulempe for barnet, har ikke peiling. En times kjøretid er ikke til stor ulempe for et barn. Tusenvis av barn har denne kjøreveien hver dag. Det er viktigere for barnet at han lærer at de voksne i hans liv er trygge og samarbeidende. Så han slipper å forholde seg til at det er han som skal bestemme hvor mye er han med foreldrene sine. Det er enda 6 år til han har noe reell innflytelse på dette etter loven. Det er en grunn til det. Anonymkode: 17b4b...67b Synes hun skal høre på barnet hær ja..... Anonymkode: f98d8...5cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå