Gå til innhold

Særeie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en hytte som forskudd på arv - det er særeie på den.

Hytten er veldig gammel, har store skader med sopp og vannskade. Mannen ønsker at jeg skal rive hele hytta og få satt opp ny hytte for stedet er unikt.

Han vil selvsagt ikke betale noe for dette siden hytta er min. (Bruke den, vil han...)

Noen som kan foreslå hvordan jeg kan få bygget opp ny hytte, på en eller annen måte, slik at mannen bidrar uten å ha rett på hytta i tilfelle skilsmisse? Kan han ikke bidra økonomisk og i tilfelle skilsmisse så betaler jeg tilbake det han har brukt? Bør han betale leie for å bruke hytta? 

Blir veldig glad for tips til hva jeg kan gjøre. Noen som kan foreslå en avtale / en løsning på problemet???

Anonymkode: 31424...f8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil han skal bidra, men ikke få noe tilbake ved samlivsbrudd samt betale for bruk av hytten? Kvinnfolk er jammen ikke tamme. Du får få hytten taksert nå, så er det summen du tar med ut ved et brudd. Renover sammen. Verdiøkningen ved oppussing må du dele med din mann.

Anonymkode: c7942...5e2

Skrevet

Wtf... selvsagt skal han ikke betale for eiendom han ikke eier. Hvis du absolutt skal være kjip får du ta litt leie av ham hver gang dere er der 😂😂 

Skrevet

Begge kan jo investere når dere bygger ny og så skriver dere kontrakt på at du skal ha hytta ved et eventuelt brudd. Da betaler du han ut. Eventuell verdistigning må du også ut med. Han kan ikke forvente at du skal betale alt og så kan han bruke hytta fritt. Da får han heller bidra til å bygge og vedlikeholde den hvis han ikke vil investere i den. 

Anonymkode: ca510...b46

Skrevet

Dersom han ikke skal betale for ny hytte, bør han da betale leie for å bruke hytta? Hvor mye vil dere foreslå? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dersom han ikke skal betale for ny hytte, bør han da betale leie for å bruke hytta? Hvor mye vil dere foreslå? 

Tror du han vil ha lyst til å bli med deg på hytta om det er slik du er?

Jeg hadde latt deg dra dit selv og heller nytt fred og ro hjemme.

Anonymkode: 09d36...7f9

Skrevet

det er en litt merkelig problemstilling synes jeg....å kreve leie for bruk av hytta av sin ektemann....

Er det ikke bedre slik en foreslo over, at dere bygger ny hytte sammen, og at dere lager en avtale om at hytta skal tilfalle deg ved eventuelt brudd? Og at du da betaler han ut f.eks det han har lagt ut pluss evt påløpt bankrente for de årene han har investert i hytta?

Anonymkode: 62fa5...52e

Skrevet

Ja, som nevnt så vil han ha ny hytte, ikke betale for den, men bruke den vil han jo. (Sliter du med å forstå det du leser?)

Til siste kommentar: Det er jo helt vanlig at dersom bare en part eier huset man bor i, så betaler den andre leie for å få bo der. (Til og med om man er gift og har barn.) 

Skrevet

jeg må si at jeg synes det er vanskelig å forstå. Mitt inntrykk fra hovedinnlegget var at han ville ha ny hytte, men ikke være med på å betale for den så lenge du skal ha særeie. Og det kan jeg forstå at han ikke vil. Sliter du med å forstå det HI? Har du foreslått at dere eier sammen? Kanskje det endrer lysten til å være med å betale for hytta?

Ja, det er vanlig at dersom en part eier, betaler den andre leie....men jeg tror ikke dette er en vanlig samlivsform over tid. Da kjøper den ene part seg inn, eller man selger og kjøper noe sammen. Jeg har ALDRI hørt om noen som langtidsleier hos mannen/kona si, men de finnes sikkert.

Om dere tenker å bygge et liv sammen, synes jeg det er rart å skulle kreve leie av hverandre på den måten du foreslår. Det tror jeg heller ikke er vanlig. Jeg har foreslått en løsning: eig hytta sammen og lag en kontrakt om hvordan den skal deles ved brudd. Det er det mest ryddige også i forhold til bruk.

Det du ber om er råd til hvordan få han til å bidra, uten at han skal kunne sitte igjen med noe etter brudd...det er bare sjofelt!

Skrevet

Jeg har arvet hytten under betingelse av at det er særeie. (Mine foreldres avgjørelse.) 

Hyttetomta er verdt mye mer enn selve hytta. 

Jeg kommer ikke til å la han få eierskap til hytta,  MEN - jeg kan godt inngå en avtale der vi sammen betaler for hyttebygningen, og at ved skilsmisse vil jeg måtte betale ham tilbake for dette. (Men ikke verdien på hytta, for den vil være meget høy på grunn av hyttas plassering og ikke på grunn av selve byggverket der....) Jeg er usikker på om det er mulig å lage en eller annen slags avtale. 

Skjønner dere?

Skrevet

Har du foreslått dette siste forslaget ditt for mannen? Umiddelbart tenker jeg at om han legger inn byggekostnader eller verdier, bør det tilfalle han renter for de årene pengene hans er plassert i hytta (f,eks etter dagens rentesats) ved brudd. Det er økonomisk utnytting at han skal plassere penger i et prosjekt uten noen form for verdiøkning...hvorfor i alle dager skulle han gidde det?

Finn en løsning med mannen - ta kontakt med advokat og lag kontrakt.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du foreslått dette siste forslaget ditt for mannen? Umiddelbart tenker jeg at om han legger inn byggekostnader eller verdier, bør det tilfalle han renter for de årene pengene hans er plassert i hytta (f,eks etter dagens rentesats) ved brudd. Det er økonomisk utnytting at han skal plassere penger i et prosjekt uten noen form for verdiøkning...hvorfor i alle dager skulle han gidde det?

Finn en løsning med mannen - ta kontakt med advokat og lag kontrakt.

Jeg tenker det må bli noe sånt som dette. Og sett avtalen opp sammen med advokat. 

Her er det mannen som har hytte på særeie. Jeg bruker den jo (selvfølgelig) sammen med han og barna uten å betale leie for det. Vi betaler da strøm, vann og mindre utgifter sammen. Men han får stå for de store utgiftene selv, det går ikke fra felleskassa. 

Anonymkode: e901f...40d

Skrevet

Kan du ikke få en verdivurdering på tomta da, også er det din særeie. Så kan dere spleise på hytte, og om det blir skilsmisse får dere ny verditakst på tomt og hytte også må du betale han ut halvparten av verdien på hytta inkludert verdistigningen på den.

Anonymkode: 42274...385

Skrevet

..."bør det tilfalle han renter for de årene pengene hans er plassert i hytta (f,eks etter dagens rentesats) ved brudd. Det er økonomisk utnytting at han skal plassere penger i et prosjekt uten noen form for verdiøkning...hvorfor i alle dager skulle han gidde det?"...

Dette synes jeg høres greit ut: en avtale der han bidrar og får igjen det brukt pluss renteøkning. Så får han heller bidra litt ekstra for bruken. (Kan legge til at han har meget god råd, et par millioner på bok, samt utleieleiligheter som bare han eier.... Nevnte det ikke med vilje, for det skal ikke ha noe å si....)   :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...