Gå til innhold

Gifte seg samtidig som vi døper barnet vårt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har i lengre tid snakket om å gifte oss, men ingen har ønsket noe stort, hvitt kirkebryllup. På grunn av det har vi ikke kommet til å gifte oss enda, men har nå snakket om å gjøre det samtidig som vi døper barnet vårt som er ventet om ett par måneder. 

Noen her som har gjort det, og hvordan la dere det opp?

Er det isåfall innafor å lage det som en dåp, men gjøre det enkelt og gifte seg i samme slengen? Uten noe stor fest, mye drikke ol- med kun aller nærmeste familie? Vi blir da. ca. 20 stk. Eller er det slik at man da MÅ invitere tanter, onkler, søskenbarn, venner osv? Vi har ikke så lyst til det... :(

Anonymkode: 2ef63...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjorde det. Inviterte familien til dåp, og giftet oss i samme slengen. Ingen visste om det, så ingenting sånn bryllupsstyr, samtidig så alle var tilstede. 

Inviterte kun nærmeste familie, men har mange søsken med mange barn, så ble vel rundt 40stk. 

Veldig fornøyd.  😊

Bare å spørre om du lurer på noe.  

Anonymkode: 539b0...3fd

Skrevet

Jeg var i dåp der det plutselig ble bryllup også. Jeg kjente ikke de som giftet seg, men det var ikke et tørt øye i kirken:) 

Anonymkode: f492d...b36

Skrevet

Min søster gjorde det.

De døpte sitt første barn en søndag og etter dåpshandlingen snudde presten seg mot menigheten og inviterte alle til å bli igjen etter gudstjenesten for da ville det bli brylluppsseremoni for barnets foreldre.Veldig koselig.

Anonymkode: c2b65...dd6

Skrevet

En kollega gjorde det. 

De inviterte bare de det var normalt å invitere i dåp, barnets tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre. Selskapet etterpå var en vanlig dåpsfest med middag og kaker/kaffe, siden ingen visste noe på forhånd var det jo også bare barnet som fikk gaver.

De var veldig fornøyd.

Anonymkode: e536a...f48

Skrevet

Jeg synes det er kjedelig og ikke et ordentlig bryllup. Litt sånn: pøh om pøh vi gidder ikke og slår to fluer i en smekk!

Anonymkode: 34f17...457

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er kjedelig og ikke et ordentlig bryllup. Litt sånn: pøh om pøh vi gidder ikke og slår to fluer i en smekk!

Anonymkode: 34f17...457

Men så er det jo også det som er hele poenget for noen. Det handler om et ønske om å gifte seg, ikke det å feire et stort bryllup. 

Anonymkode: 18959...346

Skrevet

Jeg var gjest i en dåp der det plutselig ble bryllup og. Jeg digget det og syntes det var en fantastisk ide! Da jeg skrøt av det etterpå til familien, var det mange som reagerte med «Er du helt teit eller? Det er det dummeste jeg har vært med på!» Mange var ekstremt sure for måten det ble gjort på og stemningen var til tider dårlig. Utrolig kjipt av den sære familien, spør du meg, de ødela bryllupet til de nygifte.

Anonymkode: ddb01...68a

Skrevet

Jeg blir rørt bare av å lese om det 😍

Også sparer dere 100 000 kr hehe 

Anonymkode: efba1...eb1

Skrevet

Vi skal dette når vi døper vårt første barn. Famimien vet om det, og vi blir under 20stk. Selve bryllupet og festen er ikke særlig viktig for oss, bare det å kunne bli mann og kone resten av livet 😊 Dessuten vil barnet stjele mye av oppmerksomheten, noe som er PERFEKT!!!

Anonymkode: b15f7...25e

Skrevet

Ikke noe galt med det,men synes ikke det bør være en overraskelse. Folk flest liker ikke å bli tatt på senga og kan da bli litt snurt og lite forberedt. Kanskje er noen akkurat gått på do når det kunngjøres og hvem tar seg av baby imens?

I tillegg vet du ikke hvem som er i kirka, kanskje må dere ha vielse i en stappfull kirke av fremmede,med unger som løper omkring og kirkekaffen rett utenfor døra.

Anonymkode: 045de...efe

Skrevet

Glemte også å si st da vi døpte vår eldste var det 4 andre dåpsbarn samtidig og etterpå skulle alle fadderne, foreldre osv ta bilder foran i sakristiet,ved døpefonten osv. Passer lite med en vielse da.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi gjorde det. Inviterte familien til dåp, og giftet oss i samme slengen. Ingen visste om det, så ingenting sånn bryllupsstyr, samtidig så alle var tilstede. 

Inviterte kun nærmeste familie, men har mange søsken med mange barn, så ble vel rundt 40stk. 

Veldig fornøyd.  😊

Bare å spørre om du lurer på noe.  

Fikk dere gjøre det alene med kun dere som familie, eller måtte dere gjøre det i samme slengen som det var dåp med flere barn samtidig?

Vi har snakket om at vi ønsker det lite og intimt, ikke noe styr eller oppmerksomhet rettet mot oss den dagen. Men er redd familien skal bli sur, da det trolig er en del som ikke vil bli invitert. 

Gjorde dere noe stas på dere selv i samme slengen, eller fokuserte dere kun på barnet den dagen? :) 

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke noe galt med det,men synes ikke det bør være en overraskelse. Folk flest liker ikke å bli tatt på senga og kan da bli litt snurt og lite forberedt. Kanskje er noen akkurat gått på do når det kunngjøres og hvem tar seg av baby imens?

I tillegg vet du ikke hvem som er i kirka, kanskje må dere ha vielse i en stappfull kirke av fremmede,med unger som løper omkring og kirkekaffen rett utenfor døra.

Du planlegger det jo sammen med presten da, og forlovere er alle nødt til å ha, så noen allierte har du selvfølgelig.

Skrevet

Det er bare å ta kontakt med prestekontoret, så planlegger dere det sammen.

Trenger ikke være i en familiegudstjeneste, det kan være på en lørdag hvor bare dere og de dere har invitert er tilstede i kirken, det kan være på en søndag hvor det bare er deres barn som skal døpes, det kan være etter den vanlige gudstjenesten osv osv, det er mange muligheter og sammen med presten finner dere den måten som passer dere best.

https://kirken.no/nn-NO/fellesrad/haugesund-kirkelige-fellesrad/dap/dap-og-bryllup-samtidig/

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk dere gjøre det alene med kun dere som familie, eller måtte dere gjøre det i samme slengen som det var dåp med flere barn samtidig?

Vi har snakket om at vi ønsker det lite og intimt, ikke noe styr eller oppmerksomhet rettet mot oss den dagen. Men er redd familien skal bli sur, da det trolig er en del som ikke vil bli invitert. 

Gjorde dere noe stas på dere selv i samme slengen, eller fokuserte dere kun på barnet den dagen? :) 

HI

Vi tok det en lørdag, så vi var alene i kirka. "Lurte" familien med at det var mest praktisk med lørdag fordi store deler av familien kom fra andre sida av landet.  

Vi hadde selskap etterpå, men helt vanlig dåpsfest med koldtbord og kaker. 

Vi holdt det ikke hemmelig for å lure folk, men for å slippe alle meninger og kommentarer og alt bryllupsstyret det ellers hadde blitt. Hadde feks svigermor visst hun bakte kake til bryllup, og ikke dåp, hadde hun nok bakt 15 kaker før hun ble fornøyd... 

Eneste som reagerte negativt var en av mine bestemødre, men det kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Det var vår dag, at hun ville feiret det på en annen måte, får være hennes problem tenker jeg.  

Jeg var nøye med å presisere i etterkant at vi ønsket et lite bryllup, til de som ikke ble invitert.  (Vi hadde egentlig tenkt å gifte oss alene i utlandet, men da sønnen vår ble født,  så klarte jeg ikke å tenke på at han skulle gifte seg uten meg der. Så da gråt jeg noen barseltårer over tanken på at jeg hadde tenkt på å gifte meg uten at svigermor og min mor fikk være der. 😂. Og dermed ble tanken på kombo av giftemål og dåp sådd.)

Vi giftet oss forresten i bunad. Så ingen reagerte før de fikk programmet i kirka. 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi tok det en lørdag, så vi var alene i kirka. "Lurte" familien med at det var mest praktisk med lørdag fordi store deler av familien kom fra andre sida av landet.  

Vi hadde selskap etterpå, men helt vanlig dåpsfest med koldtbord og kaker. 

Vi holdt det ikke hemmelig for å lure folk, men for å slippe alle meninger og kommentarer og alt bryllupsstyret det ellers hadde blitt. Hadde feks svigermor visst hun bakte kake til bryllup, og ikke dåp, hadde hun nok bakt 15 kaker før hun ble fornøyd... 

Eneste som reagerte negativt var en av mine bestemødre, men det kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Det var vår dag, at hun ville feiret det på en annen måte, får være hennes problem tenker jeg.  

Jeg var nøye med å presisere i etterkant at vi ønsket et lite bryllup, til de som ikke ble invitert.  (Vi hadde egentlig tenkt å gifte oss alene i utlandet, men da sønnen vår ble født,  så klarte jeg ikke å tenke på at han skulle gifte seg uten meg der. Så da gråt jeg noen barseltårer over tanken på at jeg hadde tenkt på å gifte meg uten at svigermor og min mor fikk være der. 😂. Og dermed ble tanken på kombo av giftemål og dåp sådd.)

Vi giftet oss forresten i bunad. Så ingen reagerte før de fikk programmet i kirka. 

Tusen takk for godt svar. Dette ser jo ut som en drømmedag i mine øyne! :)

Jeg ønsker å holde det hemmelig, ikke fordi jeg ønsker å lure familie, men må si som deg at jeg ønsker ikke alt styret og maset rundt. Jeg ønsker i hovedsak å fokusere på at barnet vårs skal døpes, og vil ikke ha noe mer styr eller stress utover det. Jeg vet at min familie vil komme med mange innspill og meninger om dagen, alt fra klær til pynt og mat osv. De vil nok også presse på at enda fler skal bli invitert de vi i utgangspunktet ønsker. 

Tidligere har jeg sagt til både venner og familie at vi ikke ønsker å gifte oss i kirka, og at dem ikke må bli overasket hvis vi plutselig er gidt. Flere som har blitt snurte av det og uttrykt sine meninger. Så tenker de bør bli fornøyde hvis dem får det med seg i det hele og store :P

Jeg tenker også at vi må få gjort det nå, hvis ikke blir det vel aldri gjort! Årene flyr vel når man får barn i hus.

HI :) 

Skrevet

Heller det, enn slik mine foreldre gjorde det. De giftet seg i min konfirmasjon, og slo selskapene sammen 🙄

Anonymkode: 57f16...5e0

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heller det, enn slik mine foreldre gjorde det. De giftet seg i min konfirmasjon, og slo selskapene sammen 🙄

Anonymkode: 57f16...5e0

Hahaha! Beklager at jeg ler, men har aldri hørt verre! Stakkars deg! Det kunne aldri falt meg inn!!!! :o 

Hi

Skrevet

Jeg liker ikke å bli lurt til å komme i bryllup. Det er svert ubehagelig som gjest. Det er helt ok å gjøre begge deler samtidig, og dere trenger ikke invitere mange, men gjestene bør få vite hva de er invitert til.

Anonymkode: 83f74...7e1

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker ikke å bli lurt til å komme i bryllup. Det er svert ubehagelig som gjest. Det er helt ok å gjøre begge deler samtidig, og dere trenger ikke invitere mange, men gjestene bør få vite hva de er invitert til.

Ubehagelig? 

Hvordan kan det være ubehagelig? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ubehagelig? 

Hvordan kan det være ubehagelig? 

Fordi det er ganske ulike regler for skikk og bruk i et bryllup og i en dåp og fordi bryllupet automatisk vil bli hovedfokuset på bekostning av dåpen. 

Det er pinlig å ha vært i bryllup uten gave og det vil være pinlig å måtte gå hjem på et tidspunkt som ville vært vanlig ved dåp.

Hvis folk ikke vil ha noe styr rundt bryllupet kan de jo bare gifte seg en dag uten selskap. Det er helt greit. Når de gjør det i dåpen virker det bare veldig som om brudeparet ønsker oppmerksomheten uten å yte noe.

Skrevet

Et vennepar av meg gjorde det og fikk akkurat den feiringen de ønsket

De avtalte med presten, selvsagt, så når den ordinære gudstjenesten med dåp var over ba han deres familie om å bli igjen. 

Bruden skiftet til brudekjole og så tok de vielsen med kun deres gjester til stede i kirken. Nydelig seremoni og veldig rørende. 

Normale folk reagerer ikke negativt på en slik positiv overraskelse, så jeg syns dere skal gå for den versjonen som passer dere best. 

Skrevet
2 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Et vennepar av meg gjorde det og fikk akkurat den feiringen de ønsket

De avtalte med presten, selvsagt, så når den ordinære gudstjenesten med dåp var over ba han deres familie om å bli igjen. 

Bruden skiftet til brudekjole og så tok de vielsen med kun deres gjester til stede i kirken. Nydelig seremoni og veldig rørende. 

Normale folk reagerer ikke negativt på en slik positiv overraskelse, så jeg syns dere skal gå for den versjonen som passer dere best. 

Ganske mange reagerer negativt, men man sier det jo ikke høyt!

Skrevet

Eit vennepar av meg giftet seg samtidig som barnet sitt vart døypt. Dette er berre koselig tenker eg for dei som vil ha eit lite bryllup og berre bli ferdige med det. Men dette paret skal ha ein ekstra bryllupsfest seinare, det synst eg er litt snodig :P

Anonymkode: ae097...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...