Gå til innhold

Er det feil å skrive i bryllupsinvitasjon at man ønsker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, klg,2 boys now:) skrev:

Forstår virkelig ikke hvorfor ikke gi penger.hva er problemet??hvis de trenger penger istede for x antall glassvaser.

er det bare for at dere skal skjule hvor gnien dere er å kjøpe noe som de faktisk ikke ønsker seg engang

Jeg er en av de som ikke er så glad i å gi penger. Ikke fordi jeg er gnien, men fordi jeg liker å legge tid og omtanke i å finne fine gaver til de jeg skal gi noe til. Et bryllup er en såpass stor merkedag at jeg også synes det er en anledning til å gi brudeparet noe de ønsker seg, men ikke ville prioritert eller unnet seg. Å bidra til bryllupsreiser, oppussing eller egenandel til en bolig er kjedelige ting som jeg synes at de får spare til selv. Jeg kan til nød strekke meg til gavekort, men da helst på ting de ikke ville unnet seg, som teater, hotell, restaurant el. Om man er virkelig i beit for penger til hva det nå er, så er det å arrangere bryllup en underlig prioritering og en underlig måte å samle inn penger på. Jeg giftet meg for snart 25 år siden, og jeg har mange ting i huset mitt som vi fikk til bryllupet som jeg gleder meg over og jeg husker fortsatt hvem som ga det til oss. Så når jeg serverer fruktsalat i bollen fra mormor, eller tenner lys i stakene fra Helene, så sender jeg dem en liten tanke. Jeg tviler på at noen etter 25 år husker hvem som spleiset på den turen man knapt minnes fra de andre turene man har vært på, eller klapper på panelen i trappa og sender tante Ingrid en vennlig tanke. Bryllupsgaver skal være spesielle å få og spesielle å gi, synes jeg. Penger er ikke spesielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt uhørt å skrive ønsker i en invitasjon.

Det er i det store og hele dårlig folkeskikk å ønske seg penger i bryllupsgave.

Det er utrolig spesielt å få toastmaster til å formidle ønskene.

Hvis man har så dårlig stil at man ønsker seg penger, må man virkelig ha en ønskeliste registrert et sted slik at folk slipper å gi penger.

At man holder bryllupsfest når man ikke har råd til bolig er absurd. Spesielt når man ønsker seg penger for å finansiere bolig.. Hjelpes.

 

Anonymkode: 0075b...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er så smakløst med det? Er vel det samme om en gir 500kr i kontanter enn en vase til 500kr??? Synes faktisk ønskelister er mer smakløst, det er nærmest en handleliste, type "kjøp den vasen, det sengesettet og den tallerkenen"

Anonymkode: 4c16e...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev ikke hva vi ønsker oss når vi giftet oss. Men når folk sp så svarte vi: "ingenting, vi har alt vi trenger av ting. Men vi skal pusse opp så penger og gavekort er supert . Hvis ikke interør ting som passer inn uansett stil" 😂 ingen sa noe på det 😊

Anonymkode: 15cbb...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva som er så smakløst med det? Er vel det samme om en gir 500kr i kontanter enn en vase til 500kr??? Synes faktisk ønskelister er mer smakløst, det er nærmest en handleliste, type "kjøp den vasen, det sengesettet og den tallerkenen"

Anonymkode: 4c16e...e24

Ønskelister er også smakløst,  helt sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig glad for ønskelister. Gjør jobben mye enklere. Ikke alle det er like lett å kjøpe gave til. Man vil jo tross alt gi noe brudeparet blir glad for.

Anonymkode: 1d755...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir veldig glad for ønskelister. Gjør jobben mye enklere. Ikke alle det er like lett å kjøpe gave til. Man vil jo tross alt gi noe brudeparet blir glad for.

Anonymkode: 1d755...576

Slik som penger?

Anonymkode: 4c16e...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik som penger?

Anonymkode: 4c16e...e24

Jeg gir penger også dersom brudeparet ønsker seg det, men er mer komfortabel med å gi gaver. Som de andre har påpekt over så er gaver mer minnerikt. De får noe de ellers ikke hadde unnet seg. Dessuten blir det ikke så tydelig hvor mye hver enkelt gir (nei, jeg er ikke gnien).

Anonymkode: 1d755...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg er en av de som ikke er så glad i å gi penger. Ikke fordi jeg er gnien, men fordi jeg liker å legge tid og omtanke i å finne fine gaver til de jeg skal gi noe til. Et bryllup er en såpass stor merkedag at jeg også synes det er en anledning til å gi brudeparet noe de ønsker seg, men ikke ville prioritert eller unnet seg. Å bidra til bryllupsreiser, oppussing eller egenandel til en bolig er kjedelige ting som jeg synes at de får spare til selv. Jeg kan til nød strekke meg til gavekort, men da helst på ting de ikke ville unnet seg, som teater, hotell, restaurant el. Om man er virkelig i beit for penger til hva det nå er, så er det å arrangere bryllup en underlig prioritering og en underlig måte å samle inn penger på. Jeg giftet meg for snart 25 år siden, og jeg har mange ting i huset mitt som vi fikk til bryllupet som jeg gleder meg over og jeg husker fortsatt hvem som ga det til oss. Så når jeg serverer fruktsalat i bollen fra mormor, eller tenner lys i stakene fra Helene, så sender jeg dem en liten tanke. Jeg tviler på at noen etter 25 år husker hvem som spleiset på den turen man knapt minnes fra de andre turene man har vært på, eller klapper på panelen i trappa og sender tante Ingrid en vennlig tanke. Bryllupsgaver skal være spesielle å få og spesielle å gi, synes jeg. Penger er ikke spesielle.

Skjønner hva du sier, men skjønner. Rikelig ikle hva som er den store forskjellen på å bli med å gjøre en bryllupsreise til en realitet og det å gi gavekort på hotell, teater eller restaurantbesøk. I våre dager er ingen av de tre eksemplene der veldig uoppnåelig for folk flest. Min bryllupsreise, som vi foretok for ti år siden, er fremdeles et minne jeg har stor glede av og tenker mye på. Vi har vært på mange turer etter det, noen av dem til og med mer lukseriøse, men akkurat denne turen var helt spesiell på mange måter. 

Og når det gjelder å få gaver msn husker i lang tif; jeg ville definitivt husket bryllupsreisen bedre enn et random restaurant- eller hotellbesøk altså. 

Det er heller ikke noen motsetning mellom det å «ta seg råd til» åarrangere bryllup og det å ikke ha råd til bryllupsreise. Mange får hjelp av begge foreldrepar til å arrangere bryllup, og noen kjører «spleiselag» i form av å ha koldtbord hvor venner og slektninger bidrar med mat og kaker, på «lokalet». Det er i alle fall ikke uvanlig i mine kretser. 

Anonymkode: 16249...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner hva du sier, men skjønner. Rikelig ikle hva som er den store forskjellen på å bli med å gjøre en bryllupsreise til en realitet og det å gi gavekort på hotell, teater eller restaurantbesøk. I våre dager er ingen av de tre eksemplene der veldig uoppnåelig for folk flest. Min bryllupsreise, som vi foretok for ti år siden, er fremdeles et minne jeg har stor glede av og tenker mye på. Vi har vært på mange turer etter det, noen av dem til og med mer lukseriøse, men akkurat denne turen var helt spesiell på mange måter. 

Og når det gjelder å få gaver msn husker i lang tif; jeg ville definitivt husket bryllupsreisen bedre enn et random restaurant- eller hotellbesøk altså. 

Det er heller ikke noen motsetning mellom det å «ta seg råd til» åarrangere bryllup og det å ikke ha råd til bryllupsreise. Mange får hjelp av begge foreldrepar til å arrangere bryllup, og noen kjører «spleiselag» i form av å ha koldtbord hvor venner og slektninger bidrar med mat og kaker, på «lokalet». Det er i alle fall ikke uvanlig i mine kretser. 

Anonymkode: 16249...55b

Nå gir jeg kun gavekort "til nød". Helst gir jeg en konkret ting. 

Å holde spleiselagbryllup der det er forventet at folk skal stille med mat eller hjelp og i tillegg gi penger er bare hinsides frekt. Ihvertfall om brudeparet er etablerte, har inntekt, bolig og alt annet på stell. Spleiselag på både selskap og bryllupsreise kunne jeg kanskje ha vært med på om begge var veldig unge og hadde dårlig økonomi, men da hadde det vært rart å ikke ønske seg noe mer fornuftig enn en tur til Hawaii. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Nå gir jeg kun gavekort "til nød". Helst gir jeg en konkret ting. 

Å holde spleiselagbryllup der det er forventet at folk skal stille med mat eller hjelp og i tillegg gi penger er bare hinsides frekt. Ihvertfall om brudeparet er etablerte, har inntekt, bolig og alt annet på stell. Spleiselag på både selskap og bryllupsreise kunne jeg kanskje ha vært med på om begge var veldig unge og hadde dårlig økonomi, men da hadde det vært rart å ikke ønske seg noe mer fornuftig enn en tur til Hawaii. 

 

Den type spleiselag jeg snakker om er det ingen som forventer noe som helst. Men jeg skjønner at jeg kommer fra et sted som har helt ande holdninger til det å hjelpe andre enn det majoriteten her inne er vant til. Det er jeg veldig glad for kjenner jeg. En sånn mistro til folks hensikter har jeg aldri sett noe annet sted enn her inne. Ganske fascinerende. 

Anonymkode: 16249...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste brudepar har bodd sammen i mange år og har alt av kopper og kar, hva skal de da med masse vaser,tallerkner og bestikk? Er jo bare småfjas de allerede har.

Dessuten, hvorfor er det frekkere å ønske seg et valgfritt økonomisk bidrag til en reise, påbygg på hus ol, enn det er å skrive "Vi ønsker oss DEN Kahlervasen til 599kr og DET serviset til 160kr per gaffel"? Er 100 ganger frekkere,synes jeg.

Og hva med de som ønsker penger til bursdag og konfirmasjon,hvorfor er det mindre frekt?

Mange fordommer ute og går her uten at noen har tenkt over grunnen,ser jeg.

Forøvrig ønsket vi oss penger til bryllupsreise, fikk det og har mye mer minner fra den turen enn en random stygg vase som en kanskje ikke bruker en gang

Anonymkode: 4c16e...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt dere kan ønske dere penger i bryllupsgave, men IKKE skriv det i invitasjonene. Det er smakløst..... Og hvor mye penger tror du dere evt kunne fått i gave? Dere trenger da vel ganske mange tusen til egenandel til bolig....???

Anonymkode: f8e4c...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes godt dere kan ønske dere penger i bryllupsgave, men IKKE skriv det i invitasjonene. Det er smakløst..... Og hvor mye penger tror du dere evt kunne fått i gave? Dere trenger da vel ganske mange tusen til egenandel til bolig....???

Anonymkode: f8e4c...14a

Det er vel ingen som har sagt at de trenger å ta en full egenandel og være klar til å kjøpe hus rett etter en slik feiring. Alle monner drar er det noe som heter. 

Anonymkode: 16249...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å gi penger, men jeg har en viss forståelse for at andre ønsker det. Det jeg synes er usaklig er å ønske seg bare en ting. Ofte har familie og venner ønske om å gi noe spesielt som de synes passer godt. Å bare ville ha penger gir et inntrykk av at brudeparet egentlig ikke er interessert i relasjonen til menneskene i selskapet. Penger er en helt upersonlig gave. Derfor liker jeg hverken å gi eller få penger som gave.

Anonymkode: d338a...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker ikke å gi penger, men jeg har en viss forståelse for at andre ønsker det. Det jeg synes er usaklig er å ønske seg bare en ting. Ofte har familie og venner ønske om å gi noe spesielt som de synes passer godt. Å bare ville ha penger gir et inntrykk av at brudeparet egentlig ikke er interessert i relasjonen til menneskene i selskapet. Penger er en helt upersonlig gave. Derfor liker jeg hverken å gi eller få penger som gave.

Anonymkode: d338a...177

Men folk her inne blir jo aldri fornøyd. Noen mener det er frekt å skrive ønskelister, noen mener det er kjipt og vanskelig og kjedelig å ikke ønske seg noe, og noen mener det er frekt å ønske seg penger. Uansett faen hva man gjør som brudepar så er det noen som blir sur eller fornærmet eller provosert. Jeg synes at bryllupsgjester er de vanskeligste å tilfredsstile, i alle fall her inne. 

Anonymkode: 16249...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

Den dagen jeg eventuelt gifter meg så har jeg nå bestemt at det skal stå at vi ønsker oss penger til bryllupsreise eller en gave til en veldedig organisasjon. At noen er så gammeldagse at penger til reise er uhørt å ønske seg i deres øyne, får være deres problem.

Anonymkode: 1de46...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja...

Den dagen jeg eventuelt gifter meg så har jeg nå bestemt at det skal stå at vi ønsker oss penger til bryllupsreise eller en gave til en veldedig organisasjon. At noen er så gammeldagse at penger til reise er uhørt å ønske seg i deres øyne, får være deres problem.

Anonymkode: 1de46...d56

Det er er jo egentlig ikke noe større problem enn at det lett løses ved at man gir det man har lyst til uansett. En ønskeliste er jo egentlig bare der for å gi gjestene noen ideer til gaver. Den er jo ikke en bestillingsliste.

Anonymkode: d338a...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er er jo egentlig ikke noe større problem enn at det lett løses ved at man gir det man har lyst til uansett. En ønskeliste er jo egentlig bare der for å gi gjestene noen ideer til gaver. Den er jo ikke en bestillingsliste.

Anonymkode: d338a...177

Det tenker jeg også :)

Anonymkode: 1de46...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått invitasjon med ønske om penger og ett kontonr i invitasjonen . Synes det var merkelig og man følte nesten at man måtte sette inn penger

Anonymkode: 5a7e6...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Himmel og hav skrev:

Jeg er en av de som ikke er så glad i å gi penger. Ikke fordi jeg er gnien, men fordi jeg liker å legge tid og omtanke i å finne fine gaver til de jeg skal gi noe til. Et bryllup er en såpass stor merkedag at jeg også synes det er en anledning til å gi brudeparet noe de ønsker seg, men ikke ville prioritert eller unnet seg. Å bidra til bryllupsreiser, oppussing eller egenandel til en bolig er kjedelige ting som jeg synes at de får spare til selv. Jeg kan til nød strekke meg til gavekort, men da helst på ting de ikke ville unnet seg, som teater, hotell, restaurant el. Om man er virkelig i beit for penger til hva det nå er, så er det å arrangere bryllup en underlig prioritering og en underlig måte å samle inn penger på. Jeg giftet meg for snart 25 år siden, og jeg har mange ting i huset mitt som vi fikk til bryllupet som jeg gleder meg over og jeg husker fortsatt hvem som ga det til oss. Så når jeg serverer fruktsalat i bollen fra mormor, eller tenner lys i stakene fra Helene, så sender jeg dem en liten tanke. Jeg tviler på at noen etter 25 år husker hvem som spleiset på den turen man knapt minnes fra de andre turene man har vært på, eller klapper på panelen i trappa og sender tante Ingrid en vennlig tanke. Bryllupsgaver skal være spesielle å få og spesielle å gi, synes jeg. Penger er ikke spesielle.

Vi giftet oss for 12 år siden, og fikk gavekort på reise av mine foreldre. Samt løfte om barnevakt. Den reisen vi dro på da, drukner ikke blant alle andre reiser. Det var en helt fantastisk tur, og resultatet av den er nå 11 år. Fikk også middagstallerkner. Er veldig glad for dem nå, men de skiller seg ikke ut i skapet. Har en vase og et fat jeg har fått av venner jeg er veldig glad i, kjenner igjen det du beskriver. 

Sånn til HI, så synes jeg også at å skrive på invitasjonen hva man ønsker seg er frekt og smakløst. Jeg synes også at å ønske seg egenkapital til hus er nokså rart, og hadde foretrukket å gi noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Hvis du mangler penger dropper du bryllupsfest.

Og hvis man mangler akkurat DET serviset, DEN kaffetrakteren og DET kahlerhuset da?

Anonymkode: 4c16e...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...