Gå til innhold

Gallesteinsanfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det? Tror jeg har det, bør man ringe legevakt? Eller trenger man ikke lege om man ikke har dette gjentakende ganger? 

Anonymkode: a9cd3...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakten

De har sikkert CT maskin der som kan bekrefte/avkrefte om det er gallestein. Spiller ingen rolle om det er førstegangs eller gjentakende. Du skal få hjelp/undersøkelse hver gang. Du mårå en CT for å få vite eksakt om det virkelig er gallestein eller ei. 

Anonymkode: c7b1a...c9c

Skrevet

Ja, enig med den over. Når du får slike smerter så bør du kontakte lege for å finne ut om det er det det er, eller om det er andre årsaker til smertene.

Ring legevakten nå, du!

God bedring :)

Anonymkode: e1745...4db

Skrevet

Etter å ha googlet er det veldig typisk gallesteinsnfall. Høyre side oppunder ribbeina, stråler utover. Småkvalm, og ligger og vrir på meg, klarer ikke ligge rolig. Litt takvis? Lindret noe med varmeflaske og Paracet og Ibux. Levelig, men plagsom smerte. Det går vel over etter noen timer? Ikke mye legevakten kan gjøre? Tungvint å komme seg dit også og veldig dårlig erfaring med legene der...

Skrevet

Har hatt det flere ganger. De smertene er verre enn å føde!!! Havna på sykehus fire ganger med gallesteinsanfall før de fjerna galleblæra mi.  Fikk morfinsprøter×3 før smertene slapp taket, eller rettere sagt jeg sovnet🤔

Anonymkode: f4506...f3b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter å ha googlet er det veldig typisk gallesteinsnfall. Høyre side oppunder ribbeina, stråler utover. Småkvalm, og ligger og vrir på meg, klarer ikke ligge rolig. Litt takvis? Lindret noe med varmeflaske og Paracet og Ibux. Levelig, men plagsom smerte. Det går vel over etter noen timer? Ikke mye legevakten kan gjøre? Tungvint å komme seg dit også og veldig dårlig erfaring med legene der...

Du har jo tydeligvis bestemt deg...

Din helse, din kropp, ditt ansvar å ta din helse, din kropp og deg selv på alvor.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo tydeligvis bestemt deg...

Din helse, din kropp, ditt ansvar å ta din helse, din kropp og deg selv på alvor.

Hvis man ikke er døden nær blir man nærmest skjelt ut på legevakten om man kommer dit midt på natt og helg i tillegg. Kvier meg veldig for å dra dit om jeg ikke må. Smertene er ikke uutholdelige, går det ikke greit å være hjemme da? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man ikke er døden nær blir man nærmest skjelt ut på legevakten om man kommer dit midt på natt og helg i tillegg. Kvier meg veldig for å dra dit om jeg ikke må. Smertene er ikke uutholdelige, går det ikke greit å være hjemme da? 

Å ringe dit er ikke det samme som å dra dit.

Det er helt umulig for noen av oss på forumet å si hva det er eller om det er greit å være hjemme eller ikke. Det ville være uansvarlig for noen å si noe slik når du har de symptomene du har.

Om du ringer legevakten så kan de stille flere spørsmål og vurdere situasjonen din bedre enn noen av oss.

Og ellers... du bør klage på legevakten om den er så dårlig som det du beskriver. Men det tar du når du er frisk igjen.

Ta en telefon, da får du en bedre vurdering av tilstanden din og om du bør komme inn eller ei.

Skrevet

Jeg har hatt mange.

Om du ikke har hatt slike smerter før bør du ringe legevakten, du kan ikke sette den diagnosen selv. 

Dersom det skal vise seg å være det, så kjenner du det igjen neste gang og kan evt vurdere hva du gjør da.

Skrevet

Jeg fikk komme inn til legevakt,men måtte til fastlege for henvisning til ultralyd for å få bekreftet at det var gallestein. Fikk ikke ultralyd gjennom legevakt. 

Anonymkode: 244c4...8f9

Skrevet

Gallestein er helt VANVITTIG SINNSYKT vondt så kanskje du bare har et mildt anfall = ok åta det gjennom fastlege 

Gamlesteinsanfall kom ikke takvis hos meg

Anonymkode: 6b549...013

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk komme inn til legevakt,men måtte til fastlege for henvisning til ultralyd for å få bekreftet at det var gallestein. Fikk ikke ultralyd gjennom legevakt. 

Jeg ble innlagt da jeg dro på legevakten, og fikk ultralyd på sykehuset. Men da jeg ringte andre gangen jeg fikk det (hadde fått beskjed om å komme tilbake hvis jeg fikk det igjen) så ville de ikke ha meg inn i det hele tatt, for det måtte bare gå sin gang likevel. Men skulle komme hvis jeg ble kvalm da.

Anonymkode: 3bca4...bd4

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble innlagt da jeg dro på legevakten, og fikk ultralyd på sykehuset. Men da jeg ringte andre gangen jeg fikk det (hadde fått beskjed om å komme tilbake hvis jeg fikk det igjen) så ville de ikke ha meg inn i det hele tatt, for det måtte bare gå sin gang likevel. Men skulle komme hvis jeg ble kvalm da.

Sikkert forskjellig prosedyre fra kommune til kommune. Fikk beskjed om æ ta en Paracet og en Ibux og prøve å sove litt.    

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert forskjellig prosedyre fra kommune til kommune. Fikk beskjed om æ ta en Paracet og en Ibux og prøve å sove litt.    

Det var samme beskjeden jeg fikk andre gangen. :P Veldig realistisk.

Skrevet

Hadde ikke godtatt beskjed om en Paracet når man har gallesteinanfall, rett og slett fordi det ikke hjelper. Det er verre en fødselssmerter faktisk, og vanskelig å holde ut da man ikke får belønning i slutten.

Jeg hadde 1 anfall andre juledag, var så ille at jeg kastet opp av smerte. Ringte til legevakt og ble lagt inn etter diagnose. Var så vidt jeg slapp akuttoperasjon. Legen anbefalte antibiotika slik at betennelsen gir seg og vente et par måneder slik at hevelsen går ned, ellers kunne man ikke operere med kikkhull og da blir det et stygt arr og potensiell komplikasjoner.

Anonymkode: f9a7c...6b0

Skrevet

Paracet hjelper ikke. Må ha noe skikkelig smertestillende 

Anonymkode: 6b549...013

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...