Gå til innhold

Gravid -influensavaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dere som er gravide i 2. Eller 3. Trimester ta influensavaksine? Ser brått at det er anbefalt. 

Anonymkode: 2da7b...274

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har tatt den i mine tidligere svangerskap og tar den nok nå også

Anonymkode: d56c3...c4c

Skrevet

Selvsagt. Det er mye trygger å ta den enn å la vær, da er valget enkelt.

Anonymkode: a96f9...b9f

Skrevet

Jeg skal ikke ta den.

Anonymkode: 6e34d...ac9

Skrevet

Jeg tok den ikke og angrer.... 

Jeg fikk nemlig influensa i tredje trimester og ble så dårlig. Endte med å bli lagt inn på sykehuset, utviklet seg til bronkitt og pga presset fra magen opp på lungene samtidig som bronkiene snørte seg sammen fikk jeg ikke nok oksygen og måtte ha pustehjelp.

Ungen ble tatt med KS 15 dager før termin mens jeg fikk næring og antibiotika intravenøst og oksygentilførsel gjennom nesa. 

Jeg har aldri vært så dårlig i hele mitt liv, først nesten 40 i feber en uke pga influensa også fortsatte det en uke til også bronkitten som utviklet seg derfra. Barnet fikk ikke næring eller oksygen som den skulle og ble slapp i magen, lite liv, veldig skremmende 

Gikk bra med barnet, men belastningen ble for stor for min kropp. Jeg har aldri blitt frisk igjen etter den infeksjonen og har i ettertid fått en ME-diagnose. 

Hadde aldri tatt en sånn sjanse igjen når det lett kan unngås med en vaksine 

Anonymkode: 8a93a...730

Skrevet

Har tatt den og er glad for det. Her ligger de som slakt med influensa.

Skrevet

Har tatt den. Ikke uten grunn at helse-Norge betaler for at gravide skal få den gratis. 

Dessuten vet jeg om ei som mistet halvveis i svangerskapet pga influensa, så den risikoen tar jeg ikke.

Anonymkode: af986...46f

Skrevet

Jeg har født to barn tidlig på høsten og da tok jeg ikke (var i 1. trimester i influensasesongen). Nummer 3 og 4 er født i mars og begge de gangene tok jeg vaksinen.

Anonymkode: e16f7...3e1

Skrevet

Venter barn nr 4 om ca 5 uker og skal ikke ta den. Har ikke tatt den med de 3 andre heller... 

Skrevet

Jeg tok den i uke 28 forrige gang og skal ta den igjen denne gangen. Babyen blir delvis beskyttet mot influensa ved at jeg  vaksinerer meg, så det er et enkelt valg.

Skrevet

Jeg har tatt influensavaksine, og jeg er ikke engang gravid. Influensa er veldig enkelt å unngå med en vaksine og deg tar vaksinen hvert år.

Anonymkode: 28e1e...a3e

Skrevet

Skal ta den. Har aldri hatt influensa, men jeg har avogtil pasientkontakt og den er jo anbefalt til gravide.

Skrevet

Jeg har også tatt den, og er ikke gravid. Mye heller vaksine enn å bli liggende influensasyk. 

Anonymkode: 948dc...3c2

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har tatt den. Ikke uten grunn at helse-Norge betaler for at gravide skal få den gratis. 

Dessuten vet jeg om ei som mistet halvveis i svangerskapet pga influensa, så den risikoen tar jeg ikke.

Anonymkode: af986...46f

Hvordan vet de at det var pga influensa?

Anonymkode: bfa95...fa9

Skrevet

Jeg tok. 

Anonymkode: 56c06...cfc

Skrevet

Hva er greia å gå mot alle anbefalinger. Tror dere ikke på det? For meg fremstår dere som litt dumme. Som å kjøre uten bilbelte, for det gjorde de før i tiden. Rister på hode av dere.

Skrevet

Har termin om et par uker, så nei, jeg skal ikke ta den!

Anonymkode: c792f...1e3

Skrevet

Jeg tok den i de svangerskapa det var aktuelt med årstida og hvilken termin jeg var i. 

Anonymkode: cd7f9...ebc

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har termin om et par uker, så nei, jeg skal ikke ta den!

Får krysse fingrene for deg da, men hvorfor har du ikke tatt den? Hvorfor våger du å gamble på at det går bra? Er du redd for sprøyter, eller hva er greia?

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er greia å gå mot alle anbefalinger. Tror dere ikke på det? For meg fremstår dere som litt dumme. Som å kjøre uten bilbelte, for det gjorde de før i tiden. Rister på hode av dere.

Så man er dum fordi man ikke vil ta influensa vaksine?hører ikke snakk om at folk var dum for ikke ha tatt svineinfluensa vaksinen..å der var det mange fæle bivirkninger gitt! 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så man er dum fordi man ikke vil ta influensa vaksine?hører ikke snakk om at folk var dum for ikke ha tatt svineinfluensa vaksinen..å der var det mange fæle bivirkninger gitt! 

Nå kan man ikke akkurat sammeligne de to vaksinene da. Teit argument!

Jeg tok influensavaksinen da jeg var gravid. 

Anonymkode: c9b64...80b

Skrevet

Tar ALDRI vaksine når jeg er gravid. Men jeg er ikke i noen risikogruppe når det gjelder influensa da.

Anonymkode: f3005...a59

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen tenker selv og kan litt om immunologi og vaksiner og hva som er bra og ikke. Anbefalingene når det gjelder vaksiner stoler jeg ikke på etter alle skandalene som har vært der. For mye politikk og penger i det til at det er trygt å stole på. 

Anonymkode: f3005...a59

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får krysse fingrene for deg da, men hvorfor har du ikke tatt den? Hvorfor våger du å gamble på at det går bra? Er du redd for sprøyter, eller hva er greia?

Fint det og  takk for "finger kryssingen"👍

Nei, jeg er ikke redd for sprøyter. Og tro det eller ei, men jeg er faktisk sykepleier og jobber som det.  

Jeg tar ikke vaksinen selv om at det er anbefalt for oss som jobber i helsevesenet. Men nå jobber jeg ikke med alvorlige syke pasienter så riskikoen er liten både for pasientene og meg. 

jeg er aldri sjuk, og det er opp til enhver hva man vil utsette kroppen sin for av vaksiner og medikamenter. Jeg er for vaksinasjonsprogrammet til barn men influensavaksinen tar jeg ikke, gravid eller ei. Trenger det å være en greie? Det er opp til enhver hva man ønsker. 

Jeg kjenner flere som har fått etterfølgelse  og er mer sjuk etter at de ble anbefalt å ta svineinfluensa vaksinen i 2010, en vaksine som ble kastet ut på markedet uten at de visste hvilke bivirkninger den kunne gi...

jeg gikk gravid høsten og vinteren for 2 år siden, og tok ikke vaksinen da heller, og lege og jm spurte meg heller aldri om jeg ville det, det gikk helt fint👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...