Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #1 Skrevet 21. oktober 2017 Har astma. Vet ikke om det er det som gjør det, men enkelte ganger når eg blir forkjøla så blir eg ordentlig tett i halsen.. Sånn at hvis eg på en måte begynner å hoste/harke på mer slim nå, noe eg MÅ fordi det hele tiden kimmer slim å blir liggende, så tetter halsen seg mer.. Er akkurat som å puste gjennom et supertrangt sugerør, og stemmen min er kjempedyp og nesten borte. Har prøvd å supe astmamedisin, har tatt allergitabletter, selv om eg ikke er påvist spesielle allergier så har det hjulpet mot hoste tidligere i hverdagen,så eg går fast på det. Trenger virkelig råd.. Får litt panikkanfall og begynner å grine, gjlr mitt hardeste for å la være, for da blir det verre... Vet da eg var gravid så lurte legen på å sende meg på sykehuset for å få noe som kunne hjelpe litt mere.. Men husker ikke hva.. Er det noe de har på legevakten også? Eller må eg innom der for å så evt bli sendt videre? Kan eg få inhalasjon på sykehuset evt og så få reide hjem, eller må man bli innlagt da? Minsten fikk inhalasjon av saltvann og adrenalin eller noe da hun sleit når hun var mindre med pusten under en forkjølelse.. Er det noe av det samme? Eg ser ikke at eg kan bli innlagt.. Og er ikke dårlig annet enn pusten, forkjøla selvsagt. Eg ammer henne.. Og hun er rimelig avhengig.. Morgen og kveld spesielt... Og natt... Bryst er ofte det eneste som. Klarer roe henne.. Noen som vet? Eller har gode råd eg kan prøve nå? Anonymkode: 65e23...c54
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #2 Skrevet 21. oktober 2017 Jeg har ikke peiling egentlig. Men det blir i hvertfall verre når du blir redd. Da hyperventilerer man mer. Dette skjedde med moren min da hun var liten. Hun fikk nesten ikke puste pga astma. Da mener jeg legen kom hjem til henne og ga henne adrenalin. Hvis du virkelig ikke får puste, må du dra til legevakta tror jeg. De burde jo virkelig ha sånt utstyr det? Det med ungen din vil ordne seg uansett. Hun klarer seg fint uten morsmelk nå. Har du en mann eller noe som kan bli med deg, evnt ta med ungen din dit? Da får du ammet osv... Anonymkode: 96b3e...018
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #3 Skrevet 21. oktober 2017 Ring legevakten og spør! Bedre å ringe en gang for mye eller for lite. Allvorlig med pusteproblemer og jeg synes du skal forklare situasjonen og få råd og riktig hjelp. God bedring. Anonymkode: 37e5b...6a9
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #4 Skrevet 21. oktober 2017 Du kan få inhalasjonsmedisiner som virker raskt. Ikke vent, ring nå! 113 (vi har en sønn med astma, og har vært på legevakten utallige ganger) Anonymkode: 6a3e8...42c
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #5 Skrevet 21. oktober 2017 Du må ringe legevakten med det samme. God bedring. Anonymkode: a129b...0bc
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #6 Skrevet 21. oktober 2017 Tusen takk for svar! . Ringte legevakten, eller min samboer gjorde det da eg sliter med å Prate.. Lite og dyp stemme.. Hes.. Han fikk bare beskjed om at de åpner 8.15. Eg fikk evt komme inn så kunne de vurdere om eg trengte penicillin! Hjelper det pusten da? Oppgitt... Det som du med en sønn får for astma, har de det til voksne og? Når vi gikk på legevakten med mini, når hun var tett i pusten, ble vi sendt hjem.. De kunne ikke sende alle "kanskke" tilfeller til sykehuset, da ble de fort full.. Gikk til fastlegen seinere på dag, ble sendr rett på barneklinikken... Og fikk adrenalin inhalasjon.. Så de gav ikke henne noe på legevakten heller? Fordi det ikke var astma da, selv om tett pust? Vet ikke helt hva eg skal gjøre nå.. Får vel evt ta meg en tur på legevakten.. Mn blir litt oppgitt.. Hører de bare forkjøla? Ikke astma? Er det forskjell? Er astmaen som gjør meg så tett.. NåR eg er forkjøla.. Får tro det kommer seg i løpet av dagen da.. Anonymkode: 65e23...c54
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #7 Skrevet 21. oktober 2017 Høres ut som du bør ta kontakt med din fastlege som kjenner din historie - om det går å vente så lenge. Har selv opplevd at det ikke alltid er så enkelt å få hjelp når man er voksen med astma. Anonymkode: 21da3...fdc
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #8 Skrevet 21. oktober 2017 Håper du har fått hjelp på legevakta nå. De kan ikke avvise en person med asstmaanfall noen gang, heller ikke på natta. Penicillin er foreløpig helt uvesentlig, det er ikke det som hjelper for akutt astma, selv om infeksjon kan være årsaken. Høres ut som om du snakket med noen veldig uerfarne der. Men håper du har fått hjelp på legevakta nå!!! Anonymkode: 79023...3d0
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #9 Skrevet 21. oktober 2017 Kjør på med astma medisinen din og dra så til legevakta for å puste inn i en maske med forskjellige godsaker i lufta. Det er forkjølelsen som gjør deg ekstra tett, men kan hjelpe å doble dosen eller mer på astma sprayen. Men hør med legen din angående videre medisinering! Anonymkode: cdfb9...30f
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #10 Skrevet 21. oktober 2017 Regner med du har fått hjelp nå, men vil bare minne deg på å ta influensavaksinen. Vet mange ikke forstår viktigheten av den, men den er den viktigste vaksinen for deg. Anonymkode: 99d23...a12
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #11 Skrevet 21. oktober 2017 Hvordan går det med Deg? Anonymkode: c422c...4c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå