Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #1 Skrevet 20. oktober 2017 Hvor gamle var barna da dere gjorde det første gang og hva har dere sagt? Anonymkode: 7e968...0c7
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #2 Skrevet 20. oktober 2017 Ja, vi hadde et tilfelle her på skolen. En jente i parallellklassen til mitt barn ble antastet når hun gikk hjem fra skolen. Det ble det naturlig å snakke om det. Dette var i første klasse, så de fikk en dårlig start på det å begynne på skolen. Anonymkode: 1dca5...56b
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #3 Skrevet 20. oktober 2017 Ja, selvfølgelig. Helt fra de var ganske små. Anonymkode: aa11e...9f8
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #4 Skrevet 20. oktober 2017 Både ja og nei. Snakket med de fra de var veldig små at deres kropp er deres kropp som de selv bestemmer over. Forklart at de har en personlighetssone rundt seg, hvem de slipper inn i den bestemmer de selv. Vil de ikke ha en klem så skal de ikke ha en klem, ingen skal presse seg inn i sonen uten at de vil. Med dette har jeg kunne utvide hva jeg sier etterhvert. Dette var ganske likt med hva incestsenteret også forklarte når de var på besøk i 1kl. De er inne i klassen to ganger i løpet av barneskolen. Helsesøster og BV er der også. Så det er mye viktig de snakker om, på ett nivå som passer de. Jeg syns dette er veldig bra og jeg vet de har fanget opp litt. Mitt ene barn fulgte en klasseveninne til den barnevernsansatte etterpå (de er på skolen resten av dagen for de som ønsker å ta kontakt og ikke minst vise at de er helt normale mennesker. Ikke skumle mennesker som stjeler barn som noen sier) Helt hvorfor vet jeg ikke, men jeg fikk en tlf fra helsesøster at mitt barn hadde snakket med de, men det var ikke henne det gjalt. Hvem barn det var sa hun heller ikke, det syns jeg bare er bra for taushetsplikten er viktig. Anonymkode: 6a1d3...540
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #5 Skrevet 20. oktober 2017 Mine barn går i småklasserne nå. En gang i blant snakker vi om at hvis man vil røre kroppen til en annen eller kysse noen så må man spørre først og at et nei er et nei. Rumper og pupper osv er private. Den eldste har fått telefon, og da har vi snakket om dette med ikke å la seg presse til å sende nakenbilder eller sende bilde av andre uten å spørre om lov først. Da de gikk i barnehage snakket vi mer om dette med at voksne folk kan late som de er snille for å lokke barn med seg og være slemme med dem. (Det var noen slike saker i nærområdet vårt på den tiden). Anonymkode: b0960...a1c
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #7 Skrevet 20. oktober 2017 Ja. Mine er 1 og 4 år. Eldste har jeg snakket med siden han var ganske liten. Og jeg har etterhvert vært veldig konkret. Anonymkode: e6523...044
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #8 Skrevet 20. oktober 2017 Begynte å snakke med datteren min om det da hun var 4, da jeg fikk vite at bestevenninnen hennes var blitt misbrukt av stefaren sin. Det skremte meg skikkelig, for det var ingen som så det komme (slik man ofte hører i sånne saker, men det blir likevel noe annet å få det så tett på). Jeg har ikke lagt mest vekt på at hun kan bli lokket av fremmede, da de som er kjent for barnet utgjør den største risikoen, men har selvsagt vært innom det også, og at hun aldri må bli med noen uten at mamma eller pappa eller noen som vi har sagt har ansvaret for henne sier at det er greit. Men mest har vi snakket om hva voksne ikke har lov til å gjøre med barn, og at også mennesker vi anser som snille kan gjøre ting som ikke er lov. Og at hvis det skjer så må hun si ifra til meg eller pappaen eller en annen voksen, og uansett hva vedkommende sier kommer til å skje hvis hun forteller noe så er det ikke sant, det blir bare sagt for å skremme henne. Og at det alltid er den voksne sitt ansvar og skyld uansett hva barnet gjør eller ikke gjør i en sånn situasjon. Jeg synes det er vanskelig å være sikker på at jeg forklarer godt nok, for hun er veldig konkret. Hvis jeg har sagt det ikke er lov å slå, så betyr det ikke nødvendigvis at det ikke er lov å sparke heller. (Ikke at hun gjør det, men for å illustrere.) Vi har selvsagt også snakket om å respektere grenser og at hun bestemmer selv om hun vil gi noen en klem, men jeg tviler på hun klarer å overføre dette til en overgrepssituasjon. Derfor har jeg vært litt mer konkret i tillegg. Det virker heldigvis som hun tar dette helt naturlig og ikke har blitt skremt på noen måte. Anonymkode: 0a573...876
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #9 Skrevet 20. oktober 2017 Fra jenta vår var 4 år, har vi snakket litt om det at nedentil området er privat. At vi foreldre og nær familie, og de voksne i barnehagen kan hjelpe til med å tørke etter do besøk, men at man skal ikke drive å ta så mye der nede. Vi prøver å holde det på midten, ikke skape frykt men at man skal sette grenser for sin egen kropp. Anonymkode: 070ce...4d4
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #10 Skrevet 20. oktober 2017 Ja. I kommunen her pågår det ett prosjekt som heter "æ e mæ", dette starter i barnehagen og forsetter videre på barne og ungdomsskolen. Her lærer de at krppen er deres, hva som er normal og unormalt av berøring (f.eks. stryke på ryggen er ok, men å ta noen på tissen ol er ikke innafor sålenge det ikke handler om å få hjelp til tørk etter toalettbesøk osv) og at man kan si NEI hvis man ikke ønsker at andre skal ta på dem. De lærer at deres kropp kan dem selv bestemme over, og dette er ett helt fantastisk prosjekt som har gitt gode resultater Så det har vært naturlig å snakke om overgrep, da dem har startet å lære om dette allerede i barnehagen og naturligvis får en del spørsmål og kunnskap rundt det. Vi er åpne og svarer på det dem måtte lure på, så det er en naturlig ting hos oss som har kommet litt av seg selv. Jeg tenker at det er enormt viktig å snakke med barn om slikt. Anonymkode: b16c8...038
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #11 Skrevet 21. oktober 2017 Nei, han er for liten. blir 5 Anonymkode: c4017...d54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå