Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #1 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg har nylig hatt en akutt operasjon hvor det stod om livet. Jeg kommer til å være sykmeldt i minst 8 uker. Sist jeg var syk er over 5 år siden. Da hadde arbeidsgiver refusjonordning med nav. Det hadde de også i fjor da en kollega var sykmeldt. Fikk og leverte første sykmelding (den over 16. dag) i går. I dag fikk jeg lønnslipp hvor arbeidsgiver trekker meg fra 17. dag. Tydeligvis har ikke arbeidsgiver lenger refusjonsordning. Får dermed 15 000 mindre i lønn neste uke enn det jeg pleier. Så hva skal jeg gjøre nå? Har akkurat kommet ut av et 3 års gjeldskrisehelvete grunnet eksen som tok opp masse lån på meg bak min rygg. Jeg klarte akkurat å redde huset før sommeren, men har nå trangt budsjett og avtaler som jeg må overholde. Dette har jeg klart å holde siden mai. Nå ryker alt til helvete igjen og jeg er helt knust. Jeg skjønner jo det at jeg får pengene mine, men jeg kan ikke vente i ukevis når regninger forfaller neste uke. Hva skal jeg gjøre? Kan sosialkontoret låne meg penger til sykepengene kommer? Noen som vet? Har prøvd å ringe nav i dag, men det er umulig å komme gjennom. Anonymkode: 1370d...591
Mamma_til_2 Skrevet 20. oktober 2017 #2 Skrevet 20. oktober 2017 Har du ringt arbeidsgiver da, mulig de kan ordne det.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #3 Skrevet 20. oktober 2017 5 minutter siden, Mamma_til_2 skrev: Har du ringt arbeidsgiver da, mulig de kan ordne det. Ja, jeg ringte i dag da jeg fikk lønnslipp. Han beklaget for at han ikke hadde informert meg om det. Han var så lei av NAVrot at han ikke ville forholde seg til de lenger, i hvert fall så lite det lot seg gjøre. Jeg snakket nettopp med mine foreldre og de kunne selvfølgelig låne meg de 15000, så jeg kan holde budsjettet. Så da er det ikke krise lenger Leser også at det er 2 uker behandlingstid på sykepenger så da går det ikke lang tid før jeg får betalt de tilbake heller. Jeg var så stresset i sted og trodde behandlingstiden var mye lenger. En venninne måtte vente i flere mnd. på sine penger, og jeg trodde det kanskje var sånn fremdeles. Anonymkode: 1370d...591
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #4 Skrevet 20. oktober 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg ringte i dag da jeg fikk lønnslipp. Han beklaget for at han ikke hadde informert meg om det. Han var så lei av NAVrot at han ikke ville forholde seg til de lenger, i hvert fall så lite det lot seg gjøre. Jeg snakket nettopp med mine foreldre og de kunne selvfølgelig låne meg de 15000, så jeg kan holde budsjettet. Så da er det ikke krise lenger Leser også at det er 2 uker behandlingstid på sykepenger så da går det ikke lang tid før jeg får betalt de tilbake heller. Jeg var så stresset i sted og trodde behandlingstiden var mye lenger. En venninne måtte vente i flere mnd. på sine penger, og jeg trodde det kanskje var sånn fremdeles. Anonymkode: 1370d...591 Mye avhenger av arbeidsgiver, om han leverer lønnsopplysninger og de papirene han skal går det som regel greit gjennom hos nav Ofte når man må vente lenge er det faktisk fordi nav mangler papirer, ikke fordi de er "slemme" Anonymkode: 8e6ea...147
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #5 Skrevet 20. oktober 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mye avhenger av arbeidsgiver, om han leverer lønnsopplysninger og de papirene han skal går det som regel greit gjennom hos nav Ofte når man må vente lenge er det faktisk fordi nav mangler papirer, ikke fordi de er "slemme" Anonymkode: 8e6ea...147 Han fortalte at han måtte levere lønnsopplysninger fire ganger sist en av jentene skulle i permisjon... Det tok dessuten nesten et år før han fikk refundert permisjonspenger. Så jeg forstår hans frustrasjon. Har selv jobbet som saksbehandler i NAV og vet at de ikke gjør det for å være slem, men det er ikke tvil om at systemene ikke er optimale. Anonymkode: 1370d...591
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #6 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg fikk kun sykepenger direkte fra nav og kom til samme tid hver mnd det uten problemer Anonymkode: bf2b0...c39
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #7 Skrevet 20. oktober 2017 Da må du be om et krisemøte med nav i morgen. Men dette er jo egentlig sjefens ansvar å rydde opp i. Ta med deg en ressurssterk bekjent til nav. Anonymkode: 9f3ab...35f
Mamma_til_2 Skrevet 20. oktober 2017 #8 Skrevet 20. oktober 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da må du be om et krisemøte med nav i morgen. Men dette er jo egentlig sjefens ansvar å rydde opp i. Ta med deg en ressurssterk bekjent til nav. Anonymkode: 9f3ab...35f Nav er ikke åpent imorgen😊
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #9 Skrevet 20. oktober 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da må du be om et krisemøte med nav i morgen. Men dette er jo egentlig sjefens ansvar å rydde opp i. Ta med deg en ressurssterk bekjent til nav. Anonymkode: 9f3ab...35f Det ordnet seg Kunne lånt sosialpenger (i hvert fall var det sånn tidligere), men jeg har fått lån av mine foreldre. Det er ikke arbeidsgivers ansvar da han ikke lenger har refusjonsordning med NAV. Heller ikke hans feil at vår lønningsdato falt rett etter sykmelding over 16. dag. Anonymkode: 1370d...591
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #10 Skrevet 20. oktober 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da må du be om et krisemøte med nav i morgen. Men dette er jo egentlig sjefens ansvar å rydde opp i. Ta med deg en ressurssterk bekjent til nav. Anonymkode: 9f3ab...35f Det ordnet seg Kunne lånt sosialpenger (i hvert fall var det sånn tidligere), men jeg har fått lån av mine foreldre. Det er ikke arbeidsgivers ansvar da han ikke lenger har refusjonsordning med NAV. Heller ikke hans feil at vår lønningsdato falt rett etter sykmelding over 16. dag. Anonymkode: 1370d...591
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå