Gå til innhold

Kinkig situasjon: samvær og ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far og mor blir ikke enige og jeg lurer på hva som er rett her. Far har samvær fra fredag kl 15 til søndag kl 15, slik har det vært det siste året. Nå har barnet begynt på skole og far fikk plutselig beskjed i høst fra mor at han nå må hente barnet kl 12, da er hun ferdig på skole. Dette er håpløst å få til pga jobb. Mor har sfo til jenta, men ikke på fredager og sier at far da må betale sfo for fredager. Far har dårlig økonomi og har overhodet ikke råd til det, ellers hadde de kunnet finne en løsning. Far betaler alt av henting/levering selv om det skal deles (pga inntekt). Far betaler bidrag utregnet av nav og kjøper i tillegg klær/sko til å ha hos han siden mor ikke sender med tøy. Hva blir riktig her? Prøver å ha et godt samarbeid, men det er ikke alle kameler man har råd til å svelge nå.

Anonymkode: 9e54a...928

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva koster sfo for disse to fredagene mnd det gjelder da? 

Anonymkode: 873b0...af9

Skrevet

Dra på fvk for å få hjelp til å lage ny avtale. Det høres ut som de trenger å snakke sammen med en nøytral person til stede.

Anonymkode: 1da3e...135

Skrevet

For jeg syns jo far må ordne det. Enten sfo eller å be øvrig familie, eks besteforeldre, tanter/onkler, evt hjemmeværende venner? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva koster sfo for disse to fredagene mnd det gjelder da? 

Koster ca en tusenlapp. Hun går på privatskole (usikker på om prisen er ulik offentlig skole) Hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For jeg syns jo far må ordne det. Enten sfo eller å be øvrig familie, eks besteforeldre, tanter/onkler, evt hjemmeværende venner? 

Sfo har han ikke råd til pr dags dato, det er helt umulig. Han er ikke norsk og har ingen familie her. Han har nylig flyttet for å komme nærmere barnet og har derfor ikke noe nettverk her heller. Hi

Skrevet

Far burde dekke de to fredagene. Kan umulig koste stort. Snakk om å være vanskelig..

Anonymkode: fd80c...97d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Koster ca en tusenlapp. Hun går på privatskole (usikker på om prisen er ulik offentlig skole) Hi

Koster SFO på privatskole 10 000 i mnd?

Skrevet

Barnet kan gå hjem og vente der til får kommer klokka 3 eller får kan sørge for barnepass. Det vanlige er å regne at fars tid regnes fra når barnehage eller skole slutter.

Hvis mor og far har helt ulikt syn på dette bør de be om hjelp av familievernkontoret for å bli enige.

500 kr for en ettermiddag på sfo var rådyrt.

Anonymkode: f5735...78e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Koster SFO på privatskole 10 000 i mnd?

Nei, men ifølge mor koster det rett under tusenlappen om han vil ha disse dagene i tillegg til de dagene hun allerede har sfo. Han har forsøkt å undersøke selv, men språkbarrieren er til hindring. Jeg får ikke noe info siden jeg ikke er foresatt. Jeg synes også prisen høres horribel ut.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men ifølge mor koster det rett under tusenlappen om han vil ha disse dagene i tillegg til de dagene hun allerede har sfo. Han har forsøkt å undersøke selv, men språkbarrieren er til hindring. Jeg får ikke noe info siden jeg ikke er foresatt. Jeg synes også prisen høres horribel ut.

Da får far ta kontakt med skolen selv og evnt ha med seg noen som tolk. Så kan han endre oppholdet på SFO og sende mor mellomlegget. Dersom det ikke går burde de ta en samtale hos familievernkontoret.

Skrevet

Bare så det er klart så hadde far uten problemer betalt for Sfo om han hadde råd. Det er ingenting han heller vil enn å ta sin del av ansvaret, inkl det økonomiske, men det er jo en grunn til at han har den økonomien han har. Jeg mener også at det beste hadde vært om han betalte sfo, men når det ikke er mer penger å hente så er det ikke det. Får prøve å bli med han på skolen og snakke med de for å være sikker på at vi har rett info i første omgang. Hi

Skrevet

Hvis avtalen sier at far har samvær annenhver helg fra fredag kl 15:00 til søndag kl 15:00 så er det mor som har ansvaret for barnet frem til 15:00. Er samværet så spesifikt så kan ikke mor kreve  noe av far. I tillegg så betaler far bidrag og Sfo utgiftene er en del av bidraget. 

Anonymkode: 771b6...611

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis avtalen sier at far har samvær annenhver helg fra fredag kl 15:00 til søndag kl 15:00 så er det mor som har ansvaret for barnet frem til 15:00. Er samværet så spesifikt så kan ikke mor kreve  noe av far. I tillegg så betaler far bidrag og Sfo utgiftene er en del av bidraget. 

Anonymkode: 771b6...611

Det er det jeg tenker og, men mor er uenig. Det er jo bedritent at det må ned på det nivået når de samarbeider tålig bra ellers, men siden ting er som de er så må det vel en tur til familiekontoret til. Jeg får bare si det til han og se hva han ønsker. Hi

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sfo har han ikke råd til pr dags dato, det er helt umulig. Han er ikke norsk og har ingen familie her. Han har nylig flyttet for å komme nærmere barnet og har derfor ikke noe nettverk her heller. Hi

Det er typisk ikke mor sitt problem. Jeg er heller ikke norsk, men jobber, betaler skatt og sørger for barna mine. Har du ikke råd til barn, lar du være å bringe dem til verden. Ingen tvinger menn til å ha sex uten prevensjon.

Anonymkode: 369fb...f7c

Skrevet

Hvilken skole går barnet på da? De har vel en nettside? Der står gjerne priser oppgitt, og om de ikke gjør det må da du kunne ringe og spørre om det uten å være foresatt, du kan være en som lurer på å flytte barnet dit og derfor sjekker priser.... F.eks står det på nettsiden til Steinerskolen at de tar 70 kr pr time du kjøper ekstra opphold på sfo (så at det koster 1.000 kr i måneden for to ekstra dager høres veldig usannsynlig ut)

https://arendal.steinerskolen.no/foresatte/betaling/

Anonymkode: 51e8b...097

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jeg tenker og, men mor er uenig. Det er jo bedritent at det må ned på det nivået når de samarbeider tålig bra ellers, men siden ting er som de er så må det vel en tur til familiekontoret til. Jeg får bare si det til han og se hva han ønsker. Hi

DU har vel overhode ingen rolle i dette, ikke kan du ringe fvk og ikke kan du møte opp der. Det er far og mor som skal snakke sammen. Jo mer du blander deg inn, desto mer ødelegger du forholdet mellom dem. La dem ordne opp selv. Hva slags sutrehøne er din mann som får dama si til å krige med eksen?

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare så det er klart så hadde far uten problemer betalt for Sfo om han hadde råd. Det er ingenting han heller vil enn å ta sin del av ansvaret, inkl det økonomiske, men det er jo en grunn til at han har den økonomien han har. Jeg mener også at det beste hadde vært om han betalte sfo, men når det ikke er mer penger å hente så er det ikke det. Får prøve å bli med han på skolen og snakke med de for å være sikker på at vi har rett info i første omgang. Hi

Da får han skaffe seg jobb, kutte utgifter til internett, selge PC, bytte ut bilen med en billigere en, reforhandle forsikringer og gjøre andre grep for å forsørge barnet sitt. Snakk om tafatt holdning. Hadde det vært en mor som skrev at hun ikke hadde råd til barnet sitt, ville hun ha fått 90 % av svarene med spørsmål hvorfor hun fikk barn når hun ikke har råd til å sørge for dem.

Skrevet

Kan være enig i at 1000 kr for to fredager høres mye ut, men samtidig så er det ikke alle steder som tilbyr å kjøpe timer. Ofte må man velge mellom full plass eller halv plass og den forskjellen kan være 1000 kr. 

Skrevet

Orker ikke svare en og en så jeg skriver felles svar. Jeg er ikke sammen med far, men en kollega gjennom mange år som han har spurt om råd. Økonomien hans er dårlig fordi han fikk to kroniske sykdommer for noen år tilbake (ETTER barnet ble født) og måtte bytte yrke for å klare å jobbe. Han jobber 100% i et lavtlønnsyrke. Han har solgt stereoanlegg, bil og det meste av verdi for å dekke gjelden han satt igjen med etter samlivsbruddet og for å kunne flytte nærmere mor som valgte å flytte til en dyrere by. Han bor i utkanten for å ha råd til å bo nærmere og betaler en hel del for å pendle, både til jobb og for å hente/levere barnet. Jeg er selv mor og vet det er lett å tenke "deadbeat dad", men her er det faktisk mor som rævkjørte han i utgangspunktet slik jeg ser det og han gjør det han kan for å se barnet sitt. Moren fikk han hit til landet, ble gravid som 19-åring og stakk med en annen fyr. Selvfølgelig har far sitt ansvar her, men han fortjener ikke å bli slaktet når han prøver å karre seg ut av en kjip situasjon. Har kjent han i flere år nå og synes oppriktig synd på fyren. 

Skrevet

Så lenge samværsavtalen er så spesifikk som den er, med klokkeslett, så kan ikke mor plutselig bestemme seg for å endre den. 

Hvis far skal ha samvær fra fredag kl 15. er barnet og eventuelt barnepass mors ansvar frem til kl 15. Videre er det vel også forutsatt at bidraget skal dekke klær og sko, og at barnet skal ha med seg dette til samvær.

Jeg anbefaler far å få med seg mor til familievernkontoret, og muligens også ta en skikkelig prat med NAV rundt dette med bidragsregler. 

Skrevet

Om han betaler bidrag skal det dekke Sfo også. Mor skal også sende med tøy når barnet er på samvær. De bør absolutt ta seg en tur på fvk. Høres ut som mor kjører fullstendig over denne pappaen, på alle måter.

Anonymkode: 0202c...464

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Orker ikke svare en og en så jeg skriver felles svar. Jeg er ikke sammen med far, men en kollega gjennom mange år som han har spurt om råd. Økonomien hans er dårlig fordi han fikk to kroniske sykdommer for noen år tilbake (ETTER barnet ble født) og måtte bytte yrke for å klare å jobbe. Han jobber 100% i et lavtlønnsyrke. Han har solgt stereoanlegg, bil og det meste av verdi for å dekke gjelden han satt igjen med etter samlivsbruddet og for å kunne flytte nærmere mor som valgte å flytte til en dyrere by. Han bor i utkanten for å ha råd til å bo nærmere og betaler en hel del for å pendle, både til jobb og for å hente/levere barnet. Jeg er selv mor og vet det er lett å tenke "deadbeat dad", men her er det faktisk mor som rævkjørte han i utgangspunktet slik jeg ser det og han gjør det han kan for å se barnet sitt. Moren fikk han hit til landet, ble gravid som 19-åring og stakk med en annen fyr. Selvfølgelig har far sitt ansvar her, men han fortjener ikke å bli slaktet når han prøver å karre seg ut av en kjip situasjon. Har kjent han i flere år nå og synes oppriktig synd på fyren. 

Han har vært din kollega gjennom "mange år", men likevel ikke tilegnet tilstrekkelige språkkunnskaper til å kunne orientere seg i samfunnet han tar del i...?

Anonymkode: c7c45...433

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har vært din kollega gjennom "mange år", men likevel ikke tilegnet tilstrekkelige språkkunnskaper til å kunne orientere seg i samfunnet han tar del i...?

Anonymkode: c7c45...433

Han snakker norsk, men gebrokkent og er lett å misforstå samt misforstår lett hva som blir sagt. 

Skrevet

Mor skal sende med klær og utstyr til barnet, da dette skal dekkes av bidraget. On mor ikke gjør dette kan far kjøpe,  ta vare på kvitteringen og trekke dette fra bidraget.

Om han har så dårlig råd som hi her skriver, så lurer jeg på hvor mye han betaler i bidrag ? Er bidraget regnet ut fra tidligere lønn eller ut i fra den lønnen ha har nå som lavlønnet ? Og hvorfor skal far ta alle utgifter  med tanke på å hente og bringe til og fra samvær ? Dette skal fordeles etter inntekt.

Far bør kontakte fvk og han bør ta med seg noen som kan hjelpe han siden han prater dårlig norsk. Om han tjener lite så mulig han har krav på fri rettshjelp.

Mor kan heller ikke bare plutselig forandre på tidene på avlevering og henting om dette står spesifisert i avtalen de har skrevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...