Gå til innhold

Hvordan svare et ufint familiemdlem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei svigerinne som alltid har vært ufin og spydig. Hun er fryktelig humørsyk og jeg har kjent at jeg har tatt imot så mange stikk at jeg har tatt skikkelig avstand fra henne. Hun er litt bedre nå, har muligens skjønt tegninga. Jeg har aldri konfrontert henne med det, fordi jeg har sett hvor dårlig hun har mottatt det dersom jeg har svart litt krasst tilbake. Jeg har aldri hatt problemer med å si meg uenig i ting, hvis jeg er det. Men hun kan være litt intens, når det er noe hun virkelig mener noe om.

Hun er muligens sånn bare overfor oss som kjenner henne godt, for jeg ser at hun ikke er slik når vi er sammen med andre hun ikke kjenner noe særlig. Venninnen min skjønner ikke hva jeg mener, for hun synes hun virker så snill og koselig. Og det kan hun også være, men det virker ofte som hun er misfornøyd med noe, og lar det da gå utover andre. Hun er smålig og misunnelig, og prater aldri positivt om noe vi har gjort eller skal på.

Hvordan ville dere tatt det videre? Fortsatt å holde avstand eller tatt det opp med henne og risikere at det går utover resten av familieforholdet?

Anonymkode: eea8e...1d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare holdt litt avstand.

Hun er vel et voksent menneske. Du skal ikke oppdra henne. Om hun er ufin mot deg kan du reagere der og da og si at det synes du ikke er greit. 

Anonymkode: 709c0...492

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville bare holdt litt avstand.

Hun er vel et voksent menneske. Du skal ikke oppdra henne. Om hun er ufin mot deg kan du reagere der og da og si at det synes du ikke er greit.

Anonymkode: 709c0...492

Ja, det er det jeg har gjort. Hun skjønner nok at jeg ikke er så veldig begeistret for henne, så noe er bedret.

Anonymkode: eea8e...1d8

Skrevet

Bare fortsett å hold avstand. Mye bedre å si ifra der og da dersom hun er frekk igjen.

Anonymkode: 6f4ea...538

Skrevet

Jeg har også en ufin svigerinne. Sto opp mot henne en gang og har holdt avstand siden. Vi møtes ved familiesammenkomster og det holder I massevis. Måtte fjerne henne fra Instagram og snapchat også da jeg fikk nok av hennes kunstige måte å fremstille seg selv på. Nok er nok.

Anonymkode: 1697c...0c5

Skrevet

Jeg har som sagt svart henne innimellom, og stilt spørsmål ved ting jeg synes hun bør forklare seg på. Men hun er liksom bare sånn. Hun vet jeg har en del kontakt med min andre svigerinne, så hun bør jo skjønne tegninga.....

HI

Skrevet
1 minutt siden, Kari Mari skrev:

Jeg har som sagt svart henne innimellom, og stilt spørsmål ved ting jeg synes hun bør forklare seg på. Men hun er liksom bare sånn. Hun vet jeg har en del kontakt med min andre svigerinne, så hun bør jo skjønne tegninga.....

HI

Ikke så mye anonym lenger nå, men det har ikke noen betydning..:-P

Skrevet

Jeg ville brukt samme strategi som jeg bruker på jobb; besvare negativitet med positivitet. Jeg har en jobb hvor jeg mottar svært mange telefoner som består i at jeg blir skjelt ut og får mange sure kommentarer og reaksjoner. Etter 22 år i bransjen er min erfaring at det å svare på en positiv måte tar luften ut av folk på en svært effektiv måte. Jeg opplever ofte at folk legger på røret og sier de er takknemlig for svært god «mottagelse» i telefonen, ogvtio og med har jeg opplevd tre ganger at noen har ringt tilbake for å be om unnskyldning for at de var så kjipe tidligere den dagen. 

Nå er det jo litt annerledes med folk i nære relasjoner, fordi da er det en masse følelser med i bildet fra begge sider, men jeg har god erfaring der også. Det tar litt lengre tid og krever litt mer av meg (eller deg i dette tilfellet), men det er helt klart verdt det. Og nå har du jo levd med denne negativiteten hennes svært lenge, så sånn sett har du jo erfaring på området ift å holde ut i en lengre periode. Jeg mener ikke st du skal bare ta imot og smile, men være aktiv i din positive reaksjon overfor henne. Du skal ikke være noen dørmatte. 

Så hvis hun er spesielt sur og spydig mot deg en dag kan du si til henne: «Jeg merker at du har en dårlig dag. Hvis det er noe jeg (Ev vi andre her i rommet) kan gjøre for deg, så si ifra.» Men om du skal gjøre dette, så må du klare å si det som om du mener det. Hvis ikke kan du fort oppleves som spydig og frekk tilbake, og det kan gjøre ting verre. 

Det er vanskelig å komme med gode og konkrete eksempler på positive «tilbakesvar» da jeg ikke kjenner verken deg eller henne eller de situasjonene dere havner i, men jeg har som sagt hatt stor suksess med dette både i jobb og privat. Og det UTEN å utslette meg selv eller bli dørmatte. 

Anonymkode: d238e...7ba

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville brukt samme strategi som jeg bruker på jobb; besvare negativitet med positivitet. Jeg har en jobb hvor jeg mottar svært mange telefoner som består i at jeg blir skjelt ut og får mange sure kommentarer og reaksjoner. Etter 22 år i bransjen er min erfaring at det å svare på en positiv måte tar luften ut av folk på en svært effektiv måte. Jeg opplever ofte at folk legger på røret og sier de er takknemlig for svært god «mottagelse» i telefonen, ogvtio og med har jeg opplevd tre ganger at noen har ringt tilbake for å be om unnskyldning for at de var så kjipe tidligere den dagen.

Nå er det jo litt annerledes med folk i nære relasjoner, fordi da er det en masse følelser med i bildet fra begge sider, men jeg har god erfaring der også. Det tar litt lengre tid og krever litt mer av meg (eller deg i dette tilfellet), men det er helt klart verdt det. Og nå har du jo levd med denne negativiteten hennes svært lenge, så sånn sett har du jo erfaring på området ift å holde ut i en lengre periode. Jeg mener ikke st du skal bare ta imot og smile, men være aktiv i din positive reaksjon overfor henne. Du skal ikke være noen dørmatte.

Så hvis hun er spesielt sur og spydig mot deg en dag kan du si til henne: «Jeg merker at du har en dårlig dag. Hvis det er noe jeg (Ev vi andre her i rommet) kan gjøre for deg, så si ifra.» Men om du skal gjøre dette, så må du klare å si det som om du mener det. Hvis ikke kan du fort oppleves som spydig og frekk tilbake, og det kan gjøre ting verre.

Det er vanskelig å komme med gode og konkrete eksempler på positive «tilbakesvar» da jeg ikke kjenner verken deg eller henne eller de situasjonene dere havner i, men jeg har som sagt hatt stor suksess med dette både i jobb og privat. Og det UTEN å utslette meg selv eller bli dørmatte.

Det hørtes jo egentlig lurt ut, men jeg klarer ikke å svare henne sånn. Når jeg sier ifra, så er det gått såpass lang tid, at jeg ikke gidder å høre på henne mer. Jeg har mest lyst til å be henne gå i stedet. Det hadde blitt veldig påtatt dersom jeg hadde svart henne sånn. Men det er klart, å svare negativitet med positivitet er jo veldig bra :-)

Skrevet
27 minutter siden, Kari Mari skrev:

Det hørtes jo egentlig lurt ut, men jeg klarer ikke å svare henne sånn. Når jeg sier ifra, så er det gått såpass lang tid, at jeg ikke gidder å høre på henne mer. Jeg har mest lyst til å be henne gå i stedet. Det hadde blitt veldig påtatt dersom jeg hadde svart henne sånn. Men det er klart, å svare negativitet med positivitet er jo veldig bra :-)

Ja, det skjønner jeg. Det er ikke lett, og spesielt ikke hvis det har gått så langt. Noen ganger er det heller ikke verdt det. 

Men de gangene jeg lykkes gir det altså en enormt god følelse. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow!! Du har en super egenskap! Skulle ønske jeg var så flink. Jeg pleier stort sett å bare holde munn, trekke meg unna og gråte i stillhet. Dette gjør jeg nok ganger til jeg tilslutt eksploderer og er skikkelig ufin. Må trene på å respondere på den måten der.

Skrevet

Du må rett og slett finne ut hvor mye du orker å gi, og hvor mye du orker å jobbe for å opprettholde en slags relasjon. 

Hvis det funker for deg å holde mest mulig avstand og si fra når det blir for mye, så fortsetter du med det. På den måten opprettholder du jo også et skinn av fred og fordragelighet, selv om det ikke er helt sånn i virkeligheten. 

Blir det på et eller annet tidspunkt for mye og du ikke orker å ta i mot mer, så sier du fra. Du kan vel selv finne ut hva dette vil gjøre med relasjonen og familieforholdene. 

Så er det jo det å tenke på, at en feide muligens også vil involvere flere enn bare deg og henne. Hva med deres ektemenn, foreldrene dine/hans, tantebarna dine og deres forhold til deg, din mann og deres barn... Det er ofte mange relasjoner som er vevd tett sammen, og disse vil berøres av en åpen konflikt. 

Jeg skjønner hva du mener når du skriver at du er redd det vil bli kunstig hvis du skal bli superpositiv i dine møter med henne framover. Ettersom dere nå har et distansert forhold og du holder avstand, så er jo sjansen også til stede for at hun vil ta det ille opp. Oppleve det som spydigheter eller sarkasme. Og jeg skjønner også at det er vanskelig. 

Jeg tror jeg konkluderer med å råde deg til å holde ut, si fra der det er naturlig og ellers holde avstand. Ikke ta oppvasken, det er litt for mange potensielle konflikter som kan oppstå.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow!! Du har en super egenskap! Skulle ønske jeg var så flink. Jeg pleier stort sett å bare holde munn, trekke meg unna og gråte i stillhet. Dette gjør jeg nok ganger til jeg tilslutt eksploderer og er skikkelig ufin. Må trene på å respondere på den måten der.

Det har ikke kommet gratis foråsiresånn. Hvis du spør mine foreldre og søsken vil de si at jeg er den mest hissige i familien. Jeg er en person som har følelsene utenpå og da jeg var yngre reagerte jeg med sinne når jeg ble såret eller lei meg. Så det er egentlig helt sykt at jeg klarer det der nå  

Men det har hjulpet å ha en jobb å øve seg på først. Jeg ble så lei av å ta inn over meg all kjeften og dritten jeg fikk på jobb at jeg bestemte meg for å finne en måte å takle det på for min egen del. For jeg kunne jo ikke ta det ut over de som ringte. 

Og det er viktig for meg å presisere at jeg ikke er sånn overdrevent positiv og smiskende. Det ville ingen som kjenner meg la seg lure av. Så man må finne en måte å gjøre det på som passer ens egen personlighet og vesen, og som passer til det forholdet man har til den andre personen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...