Gå til innhold

Hva gjør vi feil ang baby 6 mnd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han er helt håpløs på nettene. Mye våken. Og vil ha mat. Har prøvd bussing, smokk og tar han av og til oppi vår seng 

Føler vi har prøvd mye forskjellig. Har fått mange velmenende råd fra venner.

Men nå er vi så sliten. Ikke sover han mye på dagen heller. Sånne små lurer bare 

Han får grøt til både frokost og kvelds. Frukt til middag. Og flaske ellers 😩😩😩😩

Anonymkode: 1f3b4...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns dere gjør alt riktig jeg 😊❤Han er 6 mnd. Han er liten fortsatt😊 Om ett par mnd blir det nok bedre 😊❤

Anonymkode: 39103...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen kan perioden fra 5-6 mnd og frem til 10-11 måneder være et mareritt. Vår nr 3 var en sann prøvelse, og holdt oss våkne nærmest natta igjennom i denne perioden. Han sov godt fra ca kl 18:30 til 21, men deretter våknet han ca en gang i timen frem til vi skulle stå opp. Jeg var helt ødelagt, og jeg angret på at vi valgte å få han. Men så, plutselig, sov han gjennom hele natta. Det var en sann glede, og nå er vi en lykkelig gjeng.

Så sorry, hi, jeg har dessverre ingen råd. Men du har min fulle sympati, og jeg håper ikke det blir like ille for dere.

Anonymkode: cdf56...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sliter vi med det samme. Jeg ammer og han for mat to ganger om dagen i tillegg men hjelper ikke. Er våken alt mellom 5-9 ganger om natten 😭 er helt utslitt! Min tar heller ikke smokk og det er ingenting annet en pupp som roer han ned. 

Anonymkode: 2f48a...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt helt vanlig i den alderen. Vet om ikke det er sanmenheng, men veldig vanlig at unger sover dårlig i perioder hvor det skjer mye utvikling.  I den alderen så begynner de å bevege seg mer, og forstå mye mer. Min har begynt å bli redd for ting.  Det skjer rett og slett mye. 

 

Det er litt som når vi begynner på ny jobb, det er en periode med urolig søvn. 

 

Men det går over.  Det er bare å stå i det  og dele natta så godt dere klarer. Og holde fast i tanken på at det går over. 

 

Sov forresten slik det passer best for dere. Samsoving, alenesoving, sofasoving, vogna, gjør det som passer dere (så lenge det er krybbedødtrygt da). Dere skaper ikke uvaner. Det er evt bedre å bruke noen kvelder på å rette uvaner enn å ikke sove skikkelig på flere måneder. 

Anonymkode: 446d1...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den alderen som mine tre hele natten ca 20-07. Mulug jeg var heldig eller det kan være rutinen. Første var at de da sov på eget rom slik at vi ikke forstyrret hverandre om natten. Det andre var at de i tillegg til maten de ellers spiste fikk en flaske varm velling på rommet, i dunkel belysning rett før de ble lagt i sengen. Da var de alltid stapp mett og både sovnet og deretter sov bedre. 

Men på den andre siden er noen barn ganske enkelt mer urolige enn andre.

Anonymkode: 58550...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På den alderen som mine tre hele natten ca 20-07. Mulug jeg var heldig eller det kan være rutinen. Første var at de da sov på eget rom slik at vi ikke forstyrret hverandre om natten. Det andre var at de i tillegg til maten de ellers spiste fikk en flaske varm velling på rommet, i dunkel belysning rett før de ble lagt i sengen. Da var de alltid stapp mett og både sovnet og deretter sov bedre. 

Men på den andre siden er noen barn ganske enkelt mer urolige enn andre.

Anonymkode: 58550...fe8

😂ja for vi har ingen rutiner 🙄. Vi følger rutiner til hver minste prikk. I tillegg legges han stapp mett med puppe kos på slutten før sengen. Vel DET hjelper ingenting!

Anonymkode: 2f48a...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine var slik. Med første prøvde vi «alt», grublet mye på hva vi kunne gjøre annerledes, bekymret oss en hel del og var totalt utslitt.

Med andremann tok vi mer dagen og natten som det kom, og var mer trygge på at det ville gå seg til etter hvert slik det gjorde med førstemann. Da var vi langt mindre utslitt, selv om vi hadde både urolig baby og vilter treåring.

Så fremt du ikke får noen helt nye tips her, er mitt råd å bare prøve å godta situasjonen. Jeg opplevde det i alle fall slik som at all frustrasjonen, leting etter løsninger og utprøvingen av alle mulige tips og triks, slet meg mer ut enn selve nattevåken når jeg var innstilt på at nattevåk ville det bli en stund til.  

Og klassikeren, «dere må bare ha gode rutiner», virker ikke på alle barn. Slik er det bare. Ingen er mer motivert til å gjennomføre faste rutiner enn oss som har skikkelig urolige babyer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂ja for vi har ingen rutiner 🙄. Vi følger rutiner til hver minste prikk. I tillegg legges han stapp mett med puppe kos på slutten før sengen. Vel DET hjelper ingenting!

Anonymkode: 2f48a...e90

Ikke hør på sånne svar. Det er folk som tror at rutinene deres og måten ting de gjør det på er grunnen til at barna sover om natten. Den egentlig grunnen er at barnet selv foretrekker å ligge for seg selv. 

Mitt råd til deg er å være fortsette i samme spor. Samsove eller bruk vogna om du må. Prøv alt for å få mest mulig søvn og så vil denne perioden gå over 😀 

Anonymkode: 489da...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt råd til deg er å være fortsette i samme spor. Samsove eller bruk vogna om du må. Prøv alt for å få mest mulig søvn og så vil denne perioden gå over 😀 

Støttes! Barn er forskjellige, og det er hovedgrunnen til at noen sover godt, andre ikke. Vårt første barn sov godt fra starten av. Vårt andre barn våknet annenhver eller hver time om natta fram til ca. 6 måneders alder. Etter det våknet hun 2-3 ganger hver natt. Hun er nå 15 måneder, og våkner vanligvis 1-2 ganger hver natt. En dag kommer nok hun også til å sove gjennom natta, men tviler på at det blir i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Amatørmamma skrev:

Støttes! Barn er forskjellige, og det er hovedgrunnen til at noen sover godt, andre ikke. Vårt første barn sov godt fra starten av. Vårt andre barn våknet annenhver eller hver time om natta fram til ca. 6 måneders alder. Etter det våknet hun 2-3 ganger hver natt. Hun er nå 15 måneder, og våkner vanligvis 1-2 ganger hver natt. En dag kommer nok hun også til å sove gjennom natta, men tviler på at det blir i år :)

Samme her. Første barn var en drøm og sov natten gjennom og tok både flaske og smokk. Kan ikke skryte på meg noe der for dette var sånn hun var. Andremann stikk motsatt. Måtte ammes i søvn lenge, var avhengig av å samsove i motsetning til søstra som sov best i egen seng på eget rom. Minstemann tar verken smokk eller flaske så her var puppen det som roet ned.

Begge barna hadde rutiner fra tidlig alder men de hadde forskjellig personlighet, ønsker og behov. Mange mente jeg ga andremann dårlig vaner og skjemte han bort. Heldigvis var det andre barnet mitt så jeg kunne ikke brydd meg mindre om disse meningene. Ofte fra folk som hadde hatt enkle babyer slik som min første var. 

Anonymkode: 489da...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre barn er min erfaring og mitt råd. Det er svært lite man gjør feil med så små barn. Så lenge bleie er tørr, magen er full og de får trygghet og nærhet så sover de når de trenger. De kommer til verden uten døgnrytme. Noen finner fortere ut enn andre når "den lange søvnen" er enn andre. Jeg har stresset fordi jeg har trodd jeg har gjort noe feil og jeg har bare akseptert at dette barnet trenger tid for å knekke dag og natt-koden. 

Javisst er det slitsomt når det er slik, men det er lite å gjøre med. Så lenge du er sikker på noe ikke feiler barnet, stiv nakke/rygg, forstoppelse, luft i magen etc så er mitt råd, aksepter situasjonen og slipp alt du har i hendene og sov når barnet sover. 

Jeg fant ut at faste rutiner var gull verdt. Et bad, massasje etterpå, ta på pysj og så amme og kose på et svakt opplyst soverom siste timen før legging. Med første var jeg ikke så opptatt av å skape rutiner, med nummer to gjorde jeg det. De liker rutiner. Og det vet hva som kommer etter hver handling og er dermed forberedt på dette. 

To av mine endret seg rundt fem måneders alderen i forhold til å våkne om natten og ville ha mat. Den siste var nærmere åtte måneder før hun sov natten gjennom. 

 

Anonymkode: a8bd9...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂ja for vi har ingen rutiner 🙄. Vi følger rutiner til hver minste prikk. I tillegg legges han stapp mett med puppe kos på slutten før sengen. Vel DET hjelper ingenting!

Anonymkode: 2f48a...e90

Nå sa jeg aldri at du ikke hadde rutiner, så ro deg ned. Jeg sa at mine sov godt enten fordi jeg hadde flaks, eller pga av rutinen min, og så beskrev jeg den som et tips.

Jeg ammet også om kvelden, men det er en kjent sak at brystmelk ikke holdet like lenge på mettheten som andre alternativer. Det er derfor barn som bare får brystmelk ofte våkner mer enn andre. Derfor fylte jeg helt opp med velling som beskrevet. Velling er lettere å spise enn grøt og de sovner da ofte lettere når den kan inntas avslappet og i et mørktog rolig rom. Flere jeg har gitt samme råd har hatt hell med det.

Anonymkode: 58550...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres veldig nromalt ut, så du gjør nok ikek noe feil. Bortsett fra at du kanskje har litt høye forventninger til babyen din.

Noen er enklere enn andre når det kommer til søvn. Og som flere over her har jeg også erfart at det varierer fra barn til barn.

Som førstegangsmor var også jeg opptatt av å gjøre ting riktig og prøvde tidlig å begynne med rutiner, til ingen nytte, ungen strittet imot samme hva jeg gjorde. Rutiner var og er fortsatt helt håpløst å etablere på han. Nå er han snart ni og hater fortsatt ting som er forutsigbart, som gjentar seg og skjer til samme tid. Så hos noen funker rutiner dårlig

Var litt mer laidback med rutiner når de to neste kom, og de har vært langt enklere med bl a søvn enn storebroren.

Anonymkode: 79e59...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingenting galt. Det er stor forskjell på unger. Jeg har hatt to urokråker som sov dårlig på tross av rutiner osv. Søsteren min får sovebabyer hver gang. Urettferdig, men sånn er det og det blir bedre etter hvert, selv om det er beinhardt når det står på og man føler seg helt i kjelleren pga søvnmangel. Klem.

Anonymkode: a63fb...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer magen da? 

Ene min hadde litt umoden tarm og reagerte ikke noe positivt på introdusering av fast føde, hun ble løs i magen, mye luft og romling, tydelig ubehag. 

Gikk seg til fra 7-8 mnd. 

Anonymkode: 40885...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom refluks er inne i bildet hjelper det gjerne litt å sove med hodeenden av senga hevet.

Anonymkode: f0a95...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør alt riktig, HI. Bare forsett slik dere gjør.

Mine 3 har vært helt ulike. Eldstemann hadde lakenskrekk fra han ble født. Nr. 2 var noe bedre, men et snev av lakenskrekk han også. Nr. 3 sov natten gjennom fra han var ganske liten.

Slitsom periode dere er i...men det blir bedre. Sikkert bra i perioder og verre i andre. Men alt i alt blir det bedre med tiden...

Anonymkode: 30428...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Tusen hjertelig takk for alle svar og råd 💗💖

Dette er baby nr 3 så jeg har hatt 2 urolige og 1 rolig faktisk. Gjorde jo egentlig ingen forskjell nå så vitt jeg kan huske. De 2 andre er jo store nå.

Då får vi bare holde ut. Godt å høre at det kan være en forklaring 🍼😊

Rutiner har vi jo, prøver ivertfal 😩🍼😊

Anonymkode: 1f3b4...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Tusen hjertelig takk for alle svar og råd 💗💖

Dette er baby nr 3 så jeg har hatt 2 urolige og 1 rolig faktisk. Gjorde jo egentlig ingen forskjell nå så vitt jeg kan huske. De 2 andre er jo store nå.

Då får vi bare holde ut. Godt å høre at det kan være en forklaring 🍼😊

Rutiner har vi jo, prøver ivertfal 😩🍼😊

Anonymkode: 1f3b4...0ad

Fort gjort å glemme 😀 her er det 12 år mellom nr 1 og 2. 

Anonymkode: 489da...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden. Men når vi er inne på tema, er det normalt at baby skriker fra 8-01.00 om natta? Virker som magesmerter. Er 4 mnd... Vi er veldig slitne, og føler oss maktesløse.

Anonymkode: 52500...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i stedenfor og gi han mat på nattan, bør dere bytte ut melka med vann, ( bare hvis han er i god stand og ikke underernært og slikt ) , min gutt sluttet med flaske på natta fra han var 6 uker da sov han rundt, jeg var veldig urolig,men helsesøsteren sa at hvis han gjorde det trengte han ikke mat på nattan, så sjelden han våknet for mat etter 6 uker, og når det hendte fikk han jo selvsagt mat,men etter 6mnd sluttet vi, og ga vann  i steden. 

du er en flink mamma ellers, de har slike perioder, min hadde det når han var 8-9 mnd, 12-18 mnd og 2 og halvt til 3, etter det har vi ikke hatt noen våkennetter ennå i alle fall, han er 5 nå

Anonymkode: e4a79...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...