Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg studerer til å bli jordmor, men må si jeg synes det er heftige tak og høye forventninger fra skolen. Dette var jeg forberedt på, men jeg er redd jeg ikke vil å ha kapasitet til å mestre dette. Hvis du er jordmor eller jordmorstudent, hvordan synes du det var/er å studere? Hadde dere høye krav fra deres skole? Hvordan synes dere studiet var lagt opp? Anonymkode: 03434...3c8
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Hei. Jeg er ikke jordmorstudent men vurderer å bli det neste høst. Har hørt at studiet er heftig. Både teoriblokkene og praksis. I praksis må man visst skrive for hver dag hva man har oppnådd, også skal veileder godkjenne det. Hvor studerer du? De jeg har snakket med har studert i bergen og i tromsø. Jeg kjenner at jeg også er redd for å ikke mestre studiet, og da spesielt siden hele familien må flytte til en ny by osv.. Har du barn? Kan du utdype hvilke forventninger skolen har? Beklager at jeg kupper tråden men det er ikke så mange å spørre. Håper du får mange svar Anonymkode: afce7...2c5
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2017 #3 Skrevet 19. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei. Jeg er ikke jordmorstudent men vurderer å bli det neste høst. Har hørt at studiet er heftig. Både teoriblokkene og praksis. I praksis må man visst skrive for hver dag hva man har oppnådd, også skal veileder godkjenne det. Hvor studerer du? De jeg har snakket med har studert i bergen og i tromsø. Jeg kjenner at jeg også er redd for å ikke mestre studiet, og da spesielt siden hele familien må flytte til en ny by osv.. Har du barn? Kan du utdype hvilke forventninger skolen har? Beklager at jeg kupper tråden men det er ikke så mange å spørre. Håper du får mange svar Anonymkode: afce7...2c5 Heisann du! Jeg studerer i Tromsø, og skolen her forventer at vi skal skrive daglig praksis-logg som skal leses av veileder. I tillegg har vi refleksjonsoppgaver som skal leveres inn ca. hver 2. uke (totalt 5 stk). I tillegg skal vi skrive selvevaluering til midt- og sluttvurdering. Dette krever ekstremt mye tid, da jeg til nå har fått alle oppgavene i retur og må bruke mye tid på skriving. Jeg føler derfor ikke jeg rekker å lese så mye pensum som jeg ønsker, og det sliter på når jeg er i praksis og gjerne skulle lest en del ved siden av i tillegg. Jeg har småbarn, så det gjør at jeg ikke kan sitte på ettermiddagene. Jeg ønsker å bruke tid sammen med familien og, så kveldene og helgene brukes til skolearbeid etter praksis. Men til tross for heftige tak må jeg si at jeg STORKOSER meg sålang. Jeg trives med å være student, men det er krevende. Skolen har høyere forventninger til oss enn jeg tidligere har vært vant til. Det er en omstillingsprosess som gjør at jeg tidvis sliter med å finne troen på at jeg skal komme i mål med dette. Satser på at to år går fort, og at jeg da innser hvor heldig jeg er som har fått denne muligheten Er det noe mer du lurer på, skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Jeg tror dette er ett fantastisk fint yrke! Anonymkode: 03434...3c8
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2017 #5 Skrevet 21. oktober 2017 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja Anonymkode: 6aa96...03b Kan du kanskje utdype litt? Hi Anonymkode: 03434...3c8
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2017 #6 Skrevet 22. oktober 2017 På 10/19/2017 den 22.46, Anonym bruker skrev: Heisann du! Jeg studerer i Tromsø, og skolen her forventer at vi skal skrive daglig praksis-logg som skal leses av veileder. I tillegg har vi refleksjonsoppgaver som skal leveres inn ca. hver 2. uke (totalt 5 stk). I tillegg skal vi skrive selvevaluering til midt- og sluttvurdering. Dette krever ekstremt mye tid, da jeg til nå har fått alle oppgavene i retur og må bruke mye tid på skriving. Jeg føler derfor ikke jeg rekker å lese så mye pensum som jeg ønsker, og det sliter på når jeg er i praksis og gjerne skulle lest en del ved siden av i tillegg. Jeg har småbarn, så det gjør at jeg ikke kan sitte på ettermiddagene. Jeg ønsker å bruke tid sammen med familien og, så kveldene og helgene brukes til skolearbeid etter praksis. Men til tross for heftige tak må jeg si at jeg STORKOSER meg sålang. Jeg trives med å være student, men det er krevende. Skolen har høyere forventninger til oss enn jeg tidligere har vært vant til. Det er en omstillingsprosess som gjør at jeg tidvis sliter med å finne troen på at jeg skal komme i mål med dette. Satser på at to år går fort, og at jeg da innser hvor heldig jeg er som har fått denne muligheten Er det noe mer du lurer på, skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Jeg tror dette er ett fantastisk fint yrke! Anonymkode: 03434...3c8 Takk for svar <3 Ja det høres tøft ut. Jobber du noe i tillegg? Et barn eller flere? I Bergen tror jeg det er lagt opp slik at man har første skoleeksamen før man begynner i første praksisperiode. Da har man "kun" praksisperioden å jobbe med resten av semesteret. Det høres veldig greit ut hvertfall. Er det lenge siden du ble ferdigutdannet sykepleier? Har hørt at det kan oppleves tøffere for de som studerte for lenge siden da det siste årene er innført mer vitenskapsteori osv i studiet. Hvordan syns du det var å komme ut i praksis da? Jeg vingler sånn frem og tilbake om jeg skal tørre å satse eller ikke. Er så redd for å ikke mestre studiet med tanke på at jeg har små barn å ta vare på osv. Virker som det kan bli veldig tøft. Men samtidig så må det være helt fantastisk å bli ferdig. Tenk og kunne kalle seg jordmor <3 Anonymkode: afce7...2c5
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2017 #7 Skrevet 22. oktober 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar <3 Ja det høres tøft ut. Jobber du noe i tillegg? Et barn eller flere? I Bergen tror jeg det er lagt opp slik at man har første skoleeksamen før man begynner i første praksisperiode. Da har man "kun" praksisperioden å jobbe med resten av semesteret. Det høres veldig greit ut hvertfall. Er det lenge siden du ble ferdigutdannet sykepleier? Har hørt at det kan oppleves tøffere for de som studerte for lenge siden da det siste årene er innført mer vitenskapsteori osv i studiet. Hvordan syns du det var å komme ut i praksis da? Jeg vingler sånn frem og tilbake om jeg skal tørre å satse eller ikke. Er så redd for å ikke mestre studiet med tanke på at jeg har små barn å ta vare på osv. Virker som det kan bli veldig tøft. Men samtidig så må det være helt fantastisk å bli ferdig. Tenk og kunne kalle seg jordmor <3 Anonymkode: afce7...2c5 Jeg har ikke jobb i tillegg, det har jeg ikke kapasitet til. Har mer enn nok med skole, flere barn og mann (lite kull, så redd for å avsløre meg) Jeg var ferdig for ett par-tre år siden, så skolearbeid er ikke så veldig uvant for meg heldigvis. Likevel er det krevende, føler det er en annen måte å jobbe på og det kreves mer i både oppgaver og praksis. Jeg synes det var spennende å komme ut i praksis, men for min del ble det nesten litt for raskt siden vi bare hadde i underkant av tre uker på skolen før vi startet i praksis. Jeg skulle gjerne hatt litt mer teori i boks før vi bega oss ut i praksis, men samtidig lærer jeg også mye mer på dette viset tror jeg. Jeg synes i grunn oppgavene vi må levere annenhver uke er det mest krevende, da jeg stadig får dem i retur og må skrive på nytt. Det tar mye tid, så føler ikke jeg får lest på det jeg ønsker samtidig. Jeg har også mang en gang vært svært bekymret for hvordan dette vil gå, senest idag har jeg hatt lyst til å gi opp. Jeg skal gi det en sjanse å bite tenna frem til jul. Så får jeg ta det derifra og se hvordan det går. Akkurat nå føler jeg det går en del utover barna, da det ikke rekket at jeg sitter med skolearbeid kun etter leggetid. Jeg har brukt stort sett hele helgen til oppgaver, så dem får mye tid med faren. Hadde det ikke vært for han, ville ikke jeg hatt kapasitet eller mulighet til å ta dette studiet. Det er også hannes fortjeneste at det er økonomisk mulig, da han jobber 100% og tar seg av store deler av kostnadene til barnehage, hus, bil osv. Det er knapt, men det går Gleder meg til disse årene er over! Anonymkode: 03434...3c8
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2017 #8 Skrevet 22. oktober 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke jobb i tillegg, det har jeg ikke kapasitet til. Har mer enn nok med skole, flere barn og mann (lite kull, så redd for å avsløre meg) Jeg var ferdig for ett par-tre år siden, så skolearbeid er ikke så veldig uvant for meg heldigvis. Likevel er det krevende, føler det er en annen måte å jobbe på og det kreves mer i både oppgaver og praksis. Jeg synes det var spennende å komme ut i praksis, men for min del ble det nesten litt for raskt siden vi bare hadde i underkant av tre uker på skolen før vi startet i praksis. Jeg skulle gjerne hatt litt mer teori i boks før vi bega oss ut i praksis, men samtidig lærer jeg også mye mer på dette viset tror jeg. Jeg synes i grunn oppgavene vi må levere annenhver uke er det mest krevende, da jeg stadig får dem i retur og må skrive på nytt. Det tar mye tid, så føler ikke jeg får lest på det jeg ønsker samtidig. Jeg har også mang en gang vært svært bekymret for hvordan dette vil gå, senest idag har jeg hatt lyst til å gi opp. Jeg skal gi det en sjanse å bite tenna frem til jul. Så får jeg ta det derifra og se hvordan det går. Akkurat nå føler jeg det går en del utover barna, da det ikke rekket at jeg sitter med skolearbeid kun etter leggetid. Jeg har brukt stort sett hele helgen til oppgaver, så dem får mye tid med faren. Hadde det ikke vært for han, ville ikke jeg hatt kapasitet eller mulighet til å ta dette studiet. Det er også hannes fortjeneste at det er økonomisk mulig, da han jobber 100% og tar seg av store deler av kostnadene til barnehage, hus, bil osv. Det er knapt, men det går Gleder meg til disse årene er over! Anonymkode: 03434...3c8 Ja det må føles svært frustrerende å få disse i retur. At det bare baller på seg. De jeg har snakket med har også sagt at de vurderte frem og tilbake mange ganger om de skulle slutte fordi studiet var så tøft. Berg og dalbane.. Men de angrer ikke nå når de er ferdige sier de. Masse lykke til hvertfall - oppdater oss (meg) gjerne til jul på hvordan det går Anonymkode: afce7...2c5
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2017 #9 Skrevet 22. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det må føles svært frustrerende å få disse i retur. At det bare baller på seg. De jeg har snakket med har også sagt at de vurderte frem og tilbake mange ganger om de skulle slutte fordi studiet var så tøft. Berg og dalbane.. Men de angrer ikke nå når de er ferdige sier de. Masse lykke til hvertfall - oppdater oss (meg) gjerne til jul på hvordan det går Anonymkode: afce7...2c5 Tusen takk for det, må innrømme at det er litt godt å høre at jeg ikke er alene om å tenke slik Noen ganger lurer jeg på hvordan i alle dager dette skal gå, og hvordan jeg skal holde ut nesten to år til når jeg allerede nå har store problemer. Satser på at det går seg til og at jeg klarer senke skuldrene hvertfall litt når jeg kommer mer inn i det. Skal prøve å huske på denne og oppdatere deg. Lykke til selv med valget hvis du ønsker å gå denne veien. Det er jo fantastisk å få være med på fødsel, kjenner jeg blir oppriktig glad og rørt over at jeg får muligheten til å være med på det. Så tror det er motivasjon nok igrunn Hi Anonymkode: 03434...3c8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #10 Skrevet 5. januar 2018 På 10/22/2017 den 21.19, Anonym bruker skrev: På 10/22/2017 den 21.56, Anonym bruker skrev: Tusen takk for det, må innrømme at det er litt godt å høre at jeg ikke er alene om å tenke slik Noen ganger lurer jeg på hvordan i alle dager dette skal gå, og hvordan jeg skal holde ut nesten to år til når jeg allerede nå har store problemer. Satser på at det går seg til og at jeg klarer senke skuldrene hvertfall litt når jeg kommer mer inn i det. Skal prøve å huske på denne og oppdatere deg. Lykke til selv med valget hvis du ønsker å gå denne veien. Det er jo fantastisk å få være med på fødsel, kjenner jeg blir oppriktig glad og rørt over at jeg får muligheten til å være med på det. Så tror det er motivasjon nok igrunn Hi Anonymkode: 03434...3c8 Hvordan gikk det med deg? Anonymkode: afce7...2c5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #11 Skrevet 5. januar 2018 Hvordan gikk det med deg? Anonymkode: afce7...2c5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #12 Skrevet 5. januar 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan gikk det med deg? Anonymkode: afce7...2c5 Hei på dei! Jeg har det bare fint. Nyter enda siste rest av juleferien etter en (i mine øyne) heftig høst. Nå har jeg fått tid til å la ting synke inn og fordøye alt jeg har opplevd gjennom høsten. Det har vært spennende, lærerrikt og svært utfordrende på mange plan. Kjenner nå at jeg gleder meg til å starte opp på skolen igjen neste uke. Føler mere nå at jeg begynner å skjønne at jeg er på riktig vei, selv om det var vanskelig å se det i starten. Er også mer forberedt på hva som vil vente meg over jul, så det gjorde seg med ferie. Anonymkode: 03434...3c8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #13 Skrevet 5. januar 2018 Hei! Er ikke jordmorstudent men tredje års sykepleiestudent. Det ER knallhardt å kombinere familie og fulle studier med hardt teorikjør pluss mye praksis. De som sier noe annet tror jeg ikke vet hva de snakker om. Når det kommer til oppgavene dine som kommer i retur må jo det være slitsomt. Hvordan skriver du? Du har vel en plan for praksis og definerte læringsmål? Hva er grunnen til at du ikke får godkjent? Jeg er ganske god på de der, går på en skole med mye skriftlige innleveringer. Er det noe jeg kan hjelpe med? Anonymkode: f6099...301
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #14 Skrevet 5. januar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei! Er ikke jordmorstudent men tredje års sykepleiestudent. Det ER knallhardt å kombinere familie og fulle studier med hardt teorikjør pluss mye praksis. De som sier noe annet tror jeg ikke vet hva de snakker om. Når det kommer til oppgavene dine som kommer i retur må jo det være slitsomt. Hvordan skriver du? Du har vel en plan for praksis og definerte læringsmål? Hva er grunnen til at du ikke får godkjent? Jeg er ganske god på de der, går på en skole med mye skriftlige innleveringer. Er det noe jeg kan hjelpe med? Anonymkode: f6099...301 Heisann og takk for hyggelig tilbakemelding. For det første må jeg innrømme at jeg synes sykepleien var både hard og krevende, men dette kan i mine øyne ikke sammenlignes. Vil ikke si at det er dobbelt så hardt, men ikke langt unna. Det har vært skjønt å få tid til å nyte å være mamma i julen, men vet at det blir fullt kjør igjen nå. Alt går på mannen, jeg har ikke ærend til noe annet hvis jeg skal komme i mål med dette. Oppgavene ble godkjent tilslutt, 4/5 fikk jeg i retur. Føltes helt håpløst å aldri skulle komme i mål med dem. Grøss Jeg aner ikke hvordan jeg skriver i forhold til kravene, klarte forsåvidt ikke bli klok på denne akademiske skrivingen heller tror jeg. Enten er jeg håpløs på formulering, ellers er det ekstremt høye krav til skrivemåte. Ellers vil dem bare få oss ENDA mer reflektert enn det jeg i utgangspunktet er. Nå har vi heldigvis? flere uker på skolebenken før vi skal ut i ny praksis. Blir spennende å se hvordan det blir da og hvordan de oppgavene går... Hvis vi får oppgaver da. HI Anonymkode: 03434...3c8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2018 #15 Skrevet 5. januar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Heisann og takk for hyggelig tilbakemelding. For det første må jeg innrømme at jeg synes sykepleien var både hard og krevende, men dette kan i mine øyne ikke sammenlignes. Vil ikke si at det er dobbelt så hardt, men ikke langt unna. Det har vært skjønt å få tid til å nyte å være mamma i julen, men vet at det blir fullt kjør igjen nå. Alt går på mannen, jeg har ikke ærend til noe annet hvis jeg skal komme i mål med dette. Oppgavene ble godkjent tilslutt, 4/5 fikk jeg i retur. Føltes helt håpløst å aldri skulle komme i mål med dem. Grøss Jeg aner ikke hvordan jeg skriver i forhold til kravene, klarte forsåvidt ikke bli klok på denne akademiske skrivingen heller tror jeg. Enten er jeg håpløs på formulering, ellers er det ekstremt høye krav til skrivemåte. Ellers vil dem bare få oss ENDA mer reflektert enn det jeg i utgangspunktet er. Nå har vi heldigvis? flere uker på skolebenken før vi skal ut i ny praksis. Blir spennende å se hvordan det blir da og hvordan de oppgavene går... Hvis vi får oppgaver da. HI Anonymkode: 03434...3c8 Er mye akademisk skriving,mye refleksjon og fagtekst, harde krav til å lese og forstå forskning etc. Bare å kjøre på. Tror det er stor forskjell på skolene, jeg har lest bacheloroppgaver fra andre skoler enn min som er dårlige men som likevel har fått gode karakterer så tydelig det er forskjell fra skole til skole( og det burde det ikke være) Anonymkode: f6099...301
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå