Gå til innhold

Spørre dem direkte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er med ett par venninner jeg treffer ofte (vi var sammen i barselgruppe og treffes nå på fritiden). De har flere barn fra før. Jeg er førstegangs og muligens litt usikker. Da vi er sammen dukker det stadig opp spørsmål inne i hodet mitt. «Har barnet mitt for mye eller for lite klær på seg?» «har jeg dårlig vogn?» «Ser jeg rar ut mens jeg holder barnet?» osv osv osv. Jeg er redd for å ikke være god nok eller at de mener jeg oppdrar barnet mitt feil. Jeg kjenner dem ikke så godt at jeg tror de ville sagt noe, men hva om jeg spør dem direkte? Hvordan kan jeg gå frem? Spørre dem «synes du jeg er Ok mor eller?» Vil de da sette pris på at jeg spør eller bare se rart på meg og lure på hva som feiler meg? 

Anonymkode: a1b28...9ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er åpenbart veldig usikker. Å søke bekreftelse fra andre er neppe veien å gå. Du må i stedet lære deg å stole på dine egne vurderinger. 

Og så er det litt slitsomt med de som trenger bekreftelse hele tiden så jeg ville ikke spurt hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 718cd...350

Skrevet

Hadde du spurt meg om noe sånt som hadde kjent deg kun gjennom barselgruppen,så hadde jeg sett på deg som rar ja. Sånne spørsmål bør du heller stille foreldre eller en nær venn.

Anonymkode: a92de...09b

Skrevet

Føler DU at du er en god mor?
Tror DU at barnet ditt har nok med klær?
Synes DU at du har dårlig vogn?
Bryr DU deg om hvordan andre holder barnet sitt?

Å bli mamma innebærer mange bekymringer, men man må lære seg å stole på at man gjør så godt man kan. Jeg har hele veien sagt at førstemann er prøvebarnet mitt (på spøk), og med de andre har jeg vært mye mer avslappet. 

Så lenge du selv føler at du gjør så godt du kan, at du har utstyr du er fornøyd med og barnet virker til å ha det bra skal du senke skuldrene og KOSE seg med tilværelsen :) Drit i andre, stol på deg selv- du er god nok som du er :)

Skrevet

Jeg hadde en sånn i barselgruppa, var et stadig mas om ditt og datt var bra nok, utrolig slitsomt! Spør heller noen du kjenner godt.

Anonymkode: 483a7...14e

Skrevet

Eller prøv å stole på at du er bra nok!

Anonymkode: 483a7...14e

Skrevet

Jeg føler selv at jeg er en god mamma og jeg ser barnet mitt har det godt. 

Er veldig fornøyd med vognen min og baby sitter godt i den. 

Tror ikke jeg tar for lite klær på iallfall, men bedre å ta av ett plag dersom det skulle bli for varmt.

jeg synes bare at de andre er så flinke at jeg føler meg som en idiot av og til. Men det er vel ikke noe feil med være litt usikker med første barn? Den sikkerheten, kommer den av selg selv etterhvert eller er jeg mislykket mor pga usikkerhet?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke jeg tar for lite klær på iallfall, men bedre å ta av ett plag dersom det skulle bli for varmt.

jeg synes bare at de andre er så flinke at jeg føler meg som en idiot av og til. Men det er vel ikke noe feil med være litt usikker med første barn? Den sikkerheten, kommer den av selg selv etterhvert eller er jeg mislykket mor pga usikkerhet?

Nei det ikke noe galt med å være usikker førstegangsmamma så lenge du ikke prakker det over på oss i barselgruppen din,eller andre du knapt kjenner :P

Anonymkode: a92de...09b

Skrevet

Sto på deg selv! Det er ikke merkeklær eller hvordan du holder barnet ditt som avgjør det. Hender jeg er usikker enda....og jeg har 5 barn ;) Kjenn i nakken om du er usikker på om barnet er for varmt. Er det svett eller klamt har du på for mye klær.

Anonymkode: a3e8a...f20

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stol på deg selv 😊Du er bra nok !

Mannen min og jeg ser ofte på opptak fra da vår første fødte var baby. Vi ler oss i hjel! Jeg maser og kjefter på mannen. Han gjør mange rare ting. Tar bleia bak fram og sokkene på ørene på babyen omtrent 😂 

Har en video der vi gir henne grøt. Hva i huleste? DEN konsistensen ?? Haha. Som  tjukk lim. Hva er det vi driver med ! 🙈🙈🙈 Så mange rare små feil.

Nå har andremann blitt 2 år. Det er så mye lettere. Vi er så avslappa og rolige. Alt er mye mer harmonisk. 

Så prøv å ta det med ro. Folk gjør ting på sin måte😊❤ Barnet ditt får det det trenger 😊❤ Gibdeg selv bekreftelse !

Anonymkode: b7f74...f5e

Skrevet

Jeg tror ikke du får 100% ærlige svar dersom du spør barselgruppa om du er en om mor. De vil nok tenke at du er ute etter bekreftelse.

Alle er usikre i blant, de fleste prøver seg fram. Jeg hadde heller luftet tankene hos helsesøster dersom de blir for altoppslukende. :)

Anonymkode: 1b999...c02

Skrevet

Du kan spørre de andre om ting som "Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvor mye jeg skal kle på barnet nå om høsten, hva har dere på deres barn?" "Hvordan gjør dere det med legging/soving/mat...?"

Konkrete ting er det jo helt naturlig og ikke flaut å spørre om. Og det er helt naturlig å være usikker. Man gjør jo alt for første gang.

Men du bør ikke spørre om de synes du er en god mor eller lignende. Du er sikkert en god mor, men du vil neppe ha lyst til å høre det i tilfelle de andre damene har noe annet å si.

Jeg er sikker på at du fikser dette bra. Man kommer langt med sunn fornuft. Tenk på alle andre som har fått barn før deg. Gi barnet omsorg og nærhet så kommer resten av seg selv. 

Lykke til!

Anonymkode: dc206...be3

Skrevet

Jeg ville heller spurt helsesøster om du ikke har familie eller nære venner å spørre. Men også viktig å stole på seg selv! Ikke undervurder mammafølelsen! Går også an lese bøker om tema. Men slapp av og senk skuldrene, det går som regel bra! :-)

Anonymkode: 1a177...761

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...