Gå til innhold

Noen som har studert i voksen alder her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg skal begynne å studere igjen, men nå er det lenge siden jeg gikk på skole og har jo da barn, hus osv. Lurer på om det er ekstra tøft når man er der i livet, eller om det kan fungere greit? Hadde vært fint å høre hvilke erfaringer dere som har gjort det har...

Anonymkode: ab1cc...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 28, er halvveis gjennom en bachelor nå. Syns det er mye greiere å studere nå. Joda, ting tar litt lenger tid fordi barna må prioriteres først, men konsentrasjonen og læreevne er mye bedre enn det var på ungdomsskolen. 

Man har ofte en del mer erfaring enn de yngre studentene som kommer godt med når man skal lære noe nytt, og ofte er man mer vant til å jobbe hardere enn man var som 18-19 åring ;)

Anonymkode: 3b464...1d3

Skrevet

Jeg er 35 og var ferdig med bacheloren i mai, men bygger nå på med 1 år juss😅 Jeg har 3 barn, hus, dyr, og en mann som jobber offshore😆 Til tider er det knallhardt, det skal jeg ikke legge sjul på! Spesielt når det nærmer seg jul og sommer! Da har jeg jo eksamenstid, og i tillegg så kommer da juleavslutning, sommeravslutning, nissefest, lucia dagen, adventstid, julehandel ect ect....akkurat da er det veldig hektisk her! Men det er bare for en periode, så roer det seg igjen😅

Anonymkode: c4ef3...6bf

Skrevet

Hvordan opplever dere hverdagen? Må dere jobbe mye på kveldstid med studiene? Har dere jobb ved siden av?

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan opplever dere hverdagen? Må dere jobbe mye på kveldstid med studiene? Har dere jobb ved siden av?

Hi

Jeg står opp klokka 6.30 om morgenen! Har 3 barn som må få frokost og ordnes og skal avgårde! Leverer dem til klokka 8. Mine forelesninger starter noen dager 8.15, andre dager 9.15. Jeg er ferdig på skolen ca kl 16! Henter under 16.30, lager middag ect ect

når barna er lagt om kvelden, må jeg veldig ofte opp med bøker igjen ja, fordi jeg har arbeidskrav som skal leveres inn og vurderes for å få gå opp til eksamen!

jeg prøver å få gjort unna skolearbeid i ukedagene slik at jeg kan ta helg med barna! I eksamenstiden er det ikke bestandig det lar seg gjøre da....😂

Skrevet (endret)

Jeg har tatt to utdanninger samtidig over de siste fire årene og det har gått fint det! Men det er et helvete før jul med eksamner samtidig som alt annet skal ordnes. Jeg har aldri sittet mye på kveldstid eller i helger, men det hender innimellom før innleveringer av arbeidskrav osv. (men det er kun fordi jeg utsetter alt helt til dagen før; hadde jeg jobbet litt mer med ting jevnlig ville det ikke blitt stress siste 24 timene - HVER gang).

Edit: Og ja, jeg jobber ved siden av. Jeg ser vel egentlig mer på det som at jeg jobber, også studerer jeg ved siden av (selv om det er snakk om fulltidsstudier).

Endret av Fru Banderas
Skrevet

Synes det var veldig greit å studere som voksen. Begynte på vernepleier når jeg var 26. Hadde flere i klassen som var både 20 og 30 år eldre enn meg. Jeg gikk desentralisert over 4 år, og jobbet fulltid i tillegg. Det var en tøff periode når jeg i tillegg hadde mann og 2 barn og det som følger med der. 

I begynnelsen strevde jeg litt, da det var en helt ny måte å skrive oppgaver på enn det jeg var vant med. Stryk også på første eksamen fordi jeg ikke forstod oppgaven.

Jeg ser likevel tilbake på disse 4 årene som de beste og mest innholdsrike årene i livet mitt.

Kjør på om det er det du ønsker.

Anonymkode: f9af3...39c

Skrevet

Fullfører bachelor neste år, når jeg fyller 40 👍🏻 Studerer deltid, jobber fullt, har hus og to små barn. Blir ikke mye fritid, men jeg liker det så godt at jeg kommer til å fortsette med studier.

Anonymkode: 4ffff...23e

Skrevet

Jeg svarte først her også, men ja, jeg jobber. Jeg er derimot så heldig at jeg har frilansjobb, så styrer dagene mye selv. Men ja, det blir litt jobbing på kveldstid. Passer på å ikke ha for mye i helgene, da vil jeg være med barna, ikke alltid det går om arbeidskrav skal leveres inn som andre nevner, men stort sett får jeg til å gjøre det slik at jeg har mest mulig fri i helgene.

Er alene med barna, så det er litt å gjøre, men tror likevel ikke det er verre enn i en veldig travel jobb f.eks :)

Anonymkode: 3b464...1d3

Skrevet

Jeg studerer på universitet. Tar et relativt "enkelt" studie. Med det mener jeg studier som ikke krever enorm pugging, f.eks studier som krever fysikk, matte, detaljert historie osv. Er mye almennkunskap. Jeg har foreløpig ikke vært på en eneste forelesning. Det blir tatt opptak av forelesningene så jeg tar alt hjemmefra. Bruker ikke mer enn 2 dager i uka på studier, og da ser jeg forelesningsvideoer og tar noen få notater. Leser litt her og der når jeg gidder rett og slett. Er veldig glad i denne hverdagen. Har barnet mitt hjemme fra barnehagen 1-3 dager i uka. Stortrives og absolutt ikke noe stress med studier. Men jeg har alltid vært en person som tar skole "lett". Holder liksom å følge sånn noen lunde med, så går det bra. Som en over her nevner er det en fordel å studere i voksen alder fordi du har mye mer livserfaring og generell kunnskap enn det 19-20 åringer har. 

Anonymkode: 9cc15...fae

Skrevet

Ja, to år var da eldste var 1-2 år og siste året da eldste var 7 år og yngste 2 år. Det er jo mye enklere å studere enn å jobbe, fordi du kan tilpasse nye mer av arbeidet til tider det passer. Er ungene syke så slipper du dårlig samvittighet for å ikke komme på jobb. En klarer jo å lese litt mens ungene sover eller er opptatt med noe annet. Du må være strukturert, men akkurat det er jo de fleste mødre. Vi organiserer jo dagen for hele heimen ofte 😁. 

Anonymkode: a0136...22f

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Det blir nok fulltidsstudier, med evt deltidsjobb ved siden av. Er veldig imponert over at noen tar to studier på en gang! Ble litt nysgjerrig på om dere da tar studier for å bygge på det dere har fra før, eller om dere studerer noe helt nytt. Jeg har en tidligere utdannelse som er helt feil i forhold til hva jeg har jobbet med og ønsker å jobbe med i fremtiden.

Hi

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, to år var da eldste var 1-2 år og siste året da eldste var 7 år og yngste 2 år. Det er jo mye enklere å studere enn å jobbe, fordi du kan tilpasse nye mer av arbeidet til tider det passer. Er ungene syke så slipper du dårlig samvittighet for å ikke komme på jobb. En klarer jo å lese litt mens ungene sover eller er opptatt med noe annet. Du må være strukturert, men akkurat det er jo de fleste mødre. Vi organiserer jo dagen for hele heimen ofte 😁. 

Dette må i såfall kun gjelde teoretisk studie. Jeg synes hverdagen med jobb er mye lettere. Er jeg eller barna syke er det bare å ringe inn syk og man får lønn og ingen konsekvenser. Når jeg var student og det var obligatorisk oppmøte eller jeg var i praksis var det full krise ved sykdom. Det var veldig stressende og mine foreldre som bodde to timer unna måtte bistå i krisetilfeller. Ved 10 ukers praksis kunne vi kun ha 3 sykedager hvis ikke strøyk man. Gikk man på en smell med omgangssyken da med deg selv og ett av barna var løpet kjørt. 

Anonymkode: ac2c2...e86

Skrevet

Jeg skrev over her...

jeg tok en bachelor innen regnskap og revisjon! Ingen oppmøteplikt, men mye pugging og lesing, mye oppgavetrening og massevis av arbeidskrav🙈 Ingen krise om et av barna var syk eller jeg, da forelesningene ble filmet og lagt ut på nett☺️ Men beinharde år var det helt klart😂

Skrevet

Gjør du det fulltid er det en lek, gjør du det ved siden av er det straks mer av et tidspuslespill.

Skrevet

Mange fordeler med å studere i voksen alder. Du får gjerne repetert gammel lære og ikke nok med at du selv får en ny utdanning du står også godt rustet til å hjelpe dine barn med lekser o.l. Du er nok mer strukturert nå enn når du var 18, så det å sette deg ned med studier på kvelden blir fort en vane. Du har flere knagger å henge lærdommen på så det kan bli enklere. 

Når jeg begynte på studier når jeg var var 32 så gikk det veldig greit. Etter at sønnen min hadde lagt seg så tok jeg fram skolebøker. I helger om jeg måtte jobbe med skole  så dro vi på en lekeplass. lekeland eller lignende hvor jeg satte på musikk på ørene og han hadde en fantastisk dag. 

På noen skoler an du også få "jobb" som veileder i dine fritimer og kan tjene en ekstra slant der. 

Anonymkode: db870...d9f

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev over her...

jeg tok en bachelor innen regnskap og revisjon! Ingen oppmøteplikt, men mye pugging og lesing, mye oppgavetrening og massevis av arbeidskrav🙈 Ingen krise om et av barna var syk eller jeg, da forelesningene ble filmet og lagt ut på nett☺️ Men beinharde år var det helt klart😂

Ok da skjønner jeg at det ikke var noe stress 👍 jeg gikk sykepleien og der var 80 % obligatorisk i tillegg til mye praksis. Jeg jobbet også 50% ved siden av(kvelder,netter og helger). 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette må i såfall kun gjelde teoretisk studie. Jeg synes hverdagen med jobb er mye lettere. Er jeg eller barna syke er det bare å ringe inn syk og man får lønn og ingen konsekvenser. Når jeg var student og det var obligatorisk oppmøte eller jeg var i praksis var det full krise ved sykdom. Det var veldig stressende og mine foreldre som bodde to timer unna måtte bistå i krisetilfeller. Ved 10 ukers praksis kunne vi kun ha 3 sykedager hvis ikke strøyk man. Gikk man på en smell med omgangssyken da med deg selv og ett av barna var løpet kjørt. 

Det er riktig. Men så innebærer også fravær fra jobben nettopp det samme for min del, helt krise hvis det treffer samtidig med viktige oppgaver. Ikke alle yrker som har fravær uten større konsekvenser. Har også hatt fag med obligatorisk oppmøte, men er jo fremdeles lov med noe fravær der. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er riktig. Men så innebærer også fravær fra jobben nettopp det samme for min del, helt krise hvis det treffer samtidig med viktige oppgaver. Ikke alle yrker som har fravær uten større konsekvenser. Har også hatt fag med obligatorisk oppmøte, men er jo fremdeles lov med noe fravær der. 

Jeg jobber på sykehus så sånn sett er det ofte "krise" hvis noen er syke.  Fordelen er at vi er rundt 25 sykepleiere på jobb hver dag på min avdeling så det blir mer jobb på de andre når noen er syke. Du har kanskje en jobb bare du kan gjøre så da skjønner jeg at det kan bli problematisk hvis du er borte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...