Gå til innhold

Barnehagen skal være med på slakting og partering🐄


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I vår barnehage har de geiter. Disse ble slaktet på en privat gård. De eldste barna kunne komme og se på selve slaktingen sammen med foreldrene sine dersom de ønsket det. Parteringen (som da er helt uten blod og andre ekle/skumle ting) gjøres i barnehagen. Der får 4- og 5-åringene bli med og se på dersom de ønsker det. Foreldrene gir beskjed dersom de ønsker at barna ikke skal være med på dette. Synes det er veldig bra at de eldste barna får være med på dette.

Anonymkode: cbefb...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er veggiser og jeg ville ikke sendt med barnet mitt. Hun er i tillegg ekstremt glad i dyr og gråter hvis hun finner en påkjørt frosk. 

Selv om jeg i utgangspunktet tenker at det nyttig å se hvor maten kommer fra, så er det ikke til å komme fra at her drepes et dyr og for barn som er sensitive og veldig glad i dyr så kan dette gjøre sterkt inntrykk. Er det da verd det? Moren min er oppvokst på gård og ingen av barna fikk være med på slakting. De ble skånet for å slippe slike inntrykk, noe moren min er glad for nå i dag.

Anonymkode: 9a307...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er så usikker på hva vi skal gjøre. Vi bor i ei bygd, mange bor på gård med dyr og er sikkert vant til dette. Men vårt barn er veldig glad i dyr, litt sensitiv og kan tenke barnet fort kan bli lei seg, og at det kan henge i en stund. Barnet spiser forresten ikke kjøtt, uavhengig av hvilken type kjøtt og i hvilken type form det kommer i (vi har prøvd alt). 

Heller mest mot å vente et år eller to, men fortsatt usikker. 

Hi

Anonymkode: 6496b...308

Hvis du føler for å la være, lar du være. Jeg hadde ikke sendt ungen på slaktehus som treåring, så det er sagt. Unger bør ikke se alt fordi det er en naturlig ting av livet. Hadde ikke hatt noen interesse av å gå på slaktehus selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, soleia skrev:

Eg går litt mot straumen, og hadde kvia meg for å sende ein treåring avgarde, ville iallefall visst litt om opplegget. Har vakse opp på gard der det av og til vart slakta, men i «gamledagar» fekk ikkje små barn vere med på avliving. Har høyrt fleire historier frå eldre om kreative måtar dei vart lurte vekk på når det skulle slaktast. Under parteringa var vi med. Hugsar enno kor lei seg bror min på 4 var då vi måtte slakte ein kalv, og eg var lei meg kvar gong slaktebilen kom. 

Det du sier er også min erfaring. Vi ungene ble skjermet mot å se slakting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er så usikker på hva vi skal gjøre. Vi bor i ei bygd, mange bor på gård med dyr og er sikkert vant til dette. Men vårt barn er veldig glad i dyr, litt sensitiv og kan tenke barnet fort kan bli lei seg, og at det kan henge i en stund. Barnet spiser forresten ikke kjøtt, uavhengig av hvilken type kjøtt og i hvilken type form det kommer i (vi har prøvd alt). 

Heller mest mot å vente et år eller to, men fortsatt usikker. 

Hi

Anonymkode: 6496b...308

Det gjør vel ingenting at et barn blir lei seg? :) Tenker det er viktig at barn får kjenne på alle følelser. Jeg er imot å skjerme barn mot noe så vanlig som slakting. Var med på det flere ganger selv da jeg var barn, det var bare stas og har ingen dårlige minner. For meg blir det litt som å ikke snakke barn om døden fordi et barn ikke skal bli lei seg. Ser ingen fordeler med å skjerme barn mot sannheten.

Anonymkode: 42372...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er veggiser og jeg ville ikke sendt med barnet mitt. Hun er i tillegg ekstremt glad i dyr og gråter hvis hun finner en påkjørt frosk. 

Selv om jeg i utgangspunktet tenker at det nyttig å se hvor maten kommer fra, så er det ikke til å komme fra at her drepes et dyr og for barn som er sensitive og veldig glad i dyr så kan dette gjøre sterkt inntrykk. Er det da verd det? Moren min er oppvokst på gård og ingen av barna fikk være med på slakting. De ble skånet for å slippe slike inntrykk, noe moren min er glad for nå i dag.

Anonymkode: 9a307...d9c

Det er mye barn ikke fikk være med på i gamle dager, men heldigvis inkluderer vi barna mer i våre liv i dag. Tenker ikke spesielt på slakting 

Anonymkode: 4f1a5...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok aller først fått vite ganske inngående hvor og hvordan slakten skulle foregå. Mine to eldste hadde ikke satt pris på å måtte overveie en slakt - det er jeg ganske sikker på. Yngste er nok mere hardhudet, så han hadde nok ikke tenkt nevneverdig over det.

Alle tre barna vet hvor maten vi spiser kommer fra, men er de nødt til å se selve prosessen der dyret drepes for det? Jeg er glad i kjøtt, men selv jeg - som er godt voksen - snur meg vekk når det er slakting på tv. Jeg syns det er guffent å se et dyr drepes. 

Jeg hadde nok ikke sendt de to eldste. Yngste, kanskje, men antageligvis ikke han heller. Jeg syns ikke de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enige med flere her at det er bra for barna å få være med på slikt. Her har våre vært med fra når de var veldig små, og sitter på benken og spiser kveldsmat mens vi parterer dyr (ser på, ikke kontakt så lenge de spiser😉) 

Hun ene av de er en slik type som HI beskriver, ekstremt glad i dyr og som er av følsom type. Vi snakker om det med respekt for dyrene , at de ikke lider i forbindelse med slakt, og at vi behandler det med respekt. Alt av dyret blir brukt. 

De synes det er veldig lærerikt, og har til nå bare hatt positive opplevelser. 

Anonymkode: 1e7e4...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har vært med på dette siden de ble født, så for dette er en naturlig del av hverdagen for dem. De er veldig glade i dyr, men akkurat slakting og alt som hører med er stor stas. Er det høstslakt av rein, og da får de se alt. Ungene er inne i gjerdet der reinen løper, de får se at et og et dyr blir fanget og blir dratt bort til en port, dyret får en boltepistol i panna og faller med én gang. Så blir skrotten dratt bort til ei rist hvor den blir stukket i halsen slik at blodet kommer ut. Ungen kommer sikkert til å få ei bøtte slik at de kan samle blod, slik at de kan steker pannekaker på bål etterpå. Skrotten blir åpnet og flådd og hengt på frys. Om de ikke skal koke kjøtt med en gang, blir ikke slaktet partert der, men det kan godt hende de gjør det. Tungene får være med å ta være på skinn og kanskje rense tarmer.  Er mye liv, folk og godt humør. Har vært med på å ha både skoler og barnehager med på dette og har aldri erfart at noen har syns det har vært fælt. Det er en naturlig og logisk gang i det, som alle forstår. 

Anonymkode: dcee8...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å føye til i innlegget mitt over at selv om jeg synes dette er et supert tilbud for de eldste barna i barnehagen, så tror jeg nok ikke at jeg hadde sendt 3-åringen min med for å se på selve slaktingen/avlivningen av et dyr. Tror jeg hadde ventet et år eller to med det. Men parteringen hadde nok vært spennende.

Anonymkode: cbefb...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire veldig forskjellige barn og jeg er usikker på om alle fire hadde vært klar for slakting når de var 3 år. Og i hvert fall uten mamma eller pappa... Eldstemann har en annen far. Han har vært med på slakting og partering av hjort fra han var ganske liten da store deler av fars familie driver med jakt. Han har vokst opp med det. Selv om han tåler å se slakting så betyr ikke det at han ikke er glad i dyr. Heller tvert i mot.

Som 3-åringer tror jeg at jeg hadde ønsket å vært med på slaktingen med barna mine. I hvert fall et av dem. Kanskje du kan det også HI? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt supert! Det synes de fleste barn er veldig spennende. Barna er som oftest ikke vitne til selve avlivingen, men er med på slaktingen etterpå. 

Anonymkode: 3c75a...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare av nysgjerrighet, er det ofte dyr fødes så misdannet? To hoder osv? Hva slags dyr er det snakk om?

Anonymkode: c091c...2e5

Nei. Men i fjor høst hadde vi dessverre en del episoder. Det var tydeligvis en okse med dårlig sperm. Så endte opp med litt forskjellig som ble født. Bl.a misdannelser, to hoder, manglende kroppsdeler og uutvikla foster. Da skjerma vi barna, fordi det kan bli ganske rått. Og vi unngår også å ta de med på nødslakt. Og det måtte til hos en ku som fikk hele børen ut. Vi er alltid en voksen som kun er der pga barna, slik at vi kan ta de med om slikt oppstår når de er med. Det trenger de ikke se nå, når de er så små. 

Når jeg var liten var jeg også med. Jeg syns det var trist når dyr ble sendt på slakt, men skjønte jo hvorfor. Jeg syns jo fremdeles at det er trist, man bryr seg jo om dyrene. Og ønsker jo at de skal ha det godt så lenge de lever. Syns slaktebil er verre, enn å slakte selv. Egentlig burde man slaktet på gårdene og sendt slaktet til slakteriet. Mener nå jeg. Mye mer humant.. 

Anonymkode: 3ecbd...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig for at barn ikke skal skjermes fra alt mulig, men akkurat på dette er det mye mulig jeg ville sagt stopp. Hvis du tror treåringen din kan bli lei seg ser jeg absolutt ingen grunn til å pushe på at han skal være med på å se et dyr drepes. For noen treåringer kan det jo faktisk være ganske vondt å se på. Kanskje er han klar når han er fire? Eller fem? Eller seks?

Han vet vel egentlig at kjøtt kommer fra døde dyr, og for noen tenker jeg det holder i så ung alder. Ser absolutt ingen grunn til å sende et barn på slakting dersom foreldrene tror barnet ikke er klar. 

Jeg spiser også kjøtt, vet godt hvor det kommer fra, har vært med på flere slaktinger og har absolutt ingen behov for å være med på flere. 

Anonymkode: 9f0af...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sendt en 4-5-åring avgårde for å se på det ass. Jeg var med på det som 10-åring og er fortsatt traumatisert av lukten og alt (elg)

Anonymkode: d21a2...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser de fleste går ut fra at barna skal være med på avlivingen, men jeg må si at det tviler jeg på. "Slakting" trenger ikke inkludere avlivingen. 

Anonymkode: 3c75a...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samiske barnehagene bare ler av oss her nede tenker jeg 😂 Tror de har egen kniv i bhg 

Anonymkode: 08f18...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De samiske barnehagene bare ler av oss her nede tenker jeg 😂 Tror de har egen kniv i bhg 

Anonymkode: 08f18...85e

Neida, det gjør vi ikke. Det er jo STOR forskjell på hva barn er vant til fra dør de kan huske, og til å bli kastet inn i det som 3-4-5 åring. Klart at både barn og voksne kan reagere når de aldri har vært med på slikt før. Det er faktisk stor forskjell på å være vant til å hente kjøtt i butikk og så skal være med på hele prosessen. Greit at man i teorien vet/ har blitt fortalt at dette er ku, kan, kylling osv. Jeg forstår godt at noen kan reagerer negativt, men jeg tror også at om foreldrene snakker med barna i forkant på en positiv måte og at de ansatte i barnehagen er ordentlig til stede og forklarer det som skjer på en udramatisk måte så kan et arrangement som dette være udelt positivt. Jeg har forøvrig et søskenbarn som har slaktet rein siden " før han kunne gå". Da han var liten tok barnehagen barna med til en bondegård, og han fikk se hvor melka egentlig kom fra. Han ville ikke ha melk mere etter det... kanskje en idé å sende vegetarbarn som har fryktelig lyst på pølser uforberedt på slakt;). Da spiser de sikkert bare erter og grønsaker i lang tid etterpå:).

Anonymkode: dcee8...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror de har egen kniv i bhg 

Hva mener du med det, egen slaktekniv?

Anonymkode: 27452...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde fått lov å være med. De andre snakker om det etterpå, og det kan være vanskeligere å forstå da enn om man har vært med selv :-) 

Anonymkode: 553cc...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser kjøtt. Hjemme hos oss har vi vært ærlige på hvor maten kommer fra helt fra barna var veldig små, ikke lagt noe i mellom. 

Men usikker på om et barn som ikke er tre en gang har stort utbytte av å se slikt. Vil det gi et lite barn en positiv opplevelse? En fin erfaring å ta med seg? Jeg hadde tenkt at det fort kunne blitt litt mye. 4,5-5 åring hadde jeg ikke nølt med. Men barn er forskjellige.

Anonymkode: 8e3ac...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere like skeptiske til å la barna være med på å fiske, avlive fisken og sløye fisken?? Hvorfor/hvorfor ikke? Er jo samme prinsippet. 

Anonymkode: 437f8...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med det, egen slaktekniv?

Anonymkode: 27452...266

Ja, noe ala det ja 😊

Anonymkode: 08f18...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...