Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Guttungen på snart 4 år nekter å pottetrene, han nekter også å sitte på doring/do for det er skummelt syns han. Han nekter og å gå rundt uten bleie. Vi har prøvd både regelmessig og med lange pauser, men nei. I fjor sommer, i ferien, så klarte vi å få han til å gå litt uten bleie men så tisset han på seg og det var for han verdens undergang. Så etter det har det vært nekting. Han satt forresten på potta før denne episoden. Vi har kjøpt potte sammen, kjøpt doring sammen, kjøpt truser sammen, og har prøvd å friste med premie men ingenting nytter. Svigermor kjøpte en potekalender med klistremerker, men nei. Han var nettopp på 4-årkontroll hos helsesøster og hun spørte om han er tørr på natta. Eh, nei han bruker ennå bleier 24-7. Han nekter forresten og å sitte på potte i barnehagen, el gå med truse der. Helsesøster sa at vi må komme tilbake pga dette om 6 mnd. Jeg er ikke stressa men er redd for at han ennå bruker bleier 24-7 om 6 mnd. Flere sier at han slutter når han er klar men jeg klarer bare ikke å se det for meg, at han blir klar. Han er et veldig forsiktig barn og skeptisk av seg, sånn var jeg og. Andre tips til hva vi kan prøve? Frekke svar ignorerer jeg Anonymkode: beba9...171
Mamma_til_2 Skrevet 18. oktober 2017 #2 Skrevet 18. oktober 2017 Sett potten oppi doen? La han sitte på doen med klærne på for og merke at det ikke er skummel/ gjerne med dolokket nede og om det er høyden som plager.
MilleMarmelade Skrevet 18. oktober 2017 #3 Skrevet 18. oktober 2017 Har ingen konkrete råd, men det er ikke helt unormalt at en gutt ikke er tørr i den alderen. (selv om "alle" her inne hadde tørre barn før de var 2 ;-)) Vi holdt selv på i over ett år, barnets motivasjon manglet. Men den kom plutselig, og etterhvert også evnen. Først rundt 5 år var han tørr på natta. Gutten din blir også tørr, før eller senere!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #4 Skrevet 18. oktober 2017 4 minutter siden, Mamma_til_2 skrev: Sett potten oppi doen? La han sitte på doen med klærne på for og merke at det ikke er skummel/ gjerne med dolokket nede og om det er høyden som plager. I sommer i år godtok han å sitte på potta med klær eller av med klærne men beholde bleia. Men nå et det bare nekting Takk for tips! Anonymkode: beba9...171
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #5 Skrevet 18. oktober 2017 1 minutt siden, MilleMarmelade skrev: Har ingen konkrete råd, men det er ikke helt unormalt at en gutt ikke er tørr i den alderen. (selv om "alle" her inne hadde tørre barn før de var 2 ;-)) Vi holdt selv på i over ett år, barnets motivasjon manglet. Men den kom plutselig, og etterhvert også evnen. Først rundt 5 år var han tørr på natta. Gutten din blir også tørr, før eller senere! Takk for svar Han er så gla i bleia at jeg ser for meg at han bruker bleie når han begynner på skolen 😂 Alle de andre guttene på hans alder på avdelingen hans i barnehagen er tørre. Anonymkode: beba9...171
Yellow Brick Road Skrevet 18. oktober 2017 #7 Skrevet 18. oktober 2017 Da synes jeg at dere skal slappe helt av og tenke at om dette ikke løser seg av seg selv innen 6 måneder så får dere hjelp og råd på helsestasjonen. Jeg ville rett og slett ha lagt hele bleieavvendingen på is og sett hva som skjer. Ikke noe mas, ikke noe press. Har dere trusene dere har kjøpt? Har du de, så kan du f.eks flytte dem over i en annen skuff, legge dem i en kurv i skapet eller hva som nå er praktisk og si noe sånn som "Nå legger jeg dem her, så da vet vi hvor det er når bestemmer deg for / er klar til å slutte med bleier" Og så legger du dem der uten noe mer snakk. Protesterer han og sier at han ikke vil slutte, svarer du noe sånn som at du vet det, men du synes det er lurt å ha dem der sånn at vi vet hvor de er når han er klar til å slutte. Bare enkelt å greitt, ikke gjør noe stort nummer ut av det. Kommer det opp noe bleiespørsmål når gutten hører på, svarer du bare et eller annet med "Når Per sier at han er klar til det / har bestemt seg for det" Ved "morgenstellet" kan du bare spørre lett: "Skal du ha bleie eller truse på i dag?" og så får han det han vil ha, uten noe mer. Det rådet fikk jeg da en av mine absolutt ikke ville slutte med bleie, og plutselig en dag svarte hun "truse". Jeg ble så forskrekket at jeg nesten ikke visste hva jeg skulle svare, men klarte å svare med å spørre om hun ville ha den rosa eller den gule. Jeg fortsatte med å spørre noen dager, før jeg gikk over til "rosa eller gul truse i dag". Uansett hva du gjør, så synes jeg at du skal slappe av og bare ta det som det kommer.
Anonym10000 Skrevet 18. oktober 2017 #8 Skrevet 18. oktober 2017 9 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Da synes jeg at dere skal slappe helt av og tenke at om dette ikke løser seg av seg selv innen 6 måneder så får dere hjelp og råd på helsestasjonen. Jeg ville rett og slett ha lagt hele bleieavvendingen på is og sett hva som skjer. Ikke noe mas, ikke noe press. Har dere trusene dere har kjøpt? Har du de, så kan du f.eks flytte dem over i en annen skuff, legge dem i en kurv i skapet eller hva som nå er praktisk og si noe sånn som "Nå legger jeg dem her, så da vet vi hvor det er når bestemmer deg for / er klar til å slutte med bleier" Og så legger du dem der uten noe mer snakk. Protesterer han og sier at han ikke vil slutte, svarer du noe sånn som at du vet det, men du synes det er lurt å ha dem der sånn at vi vet hvor de er når han er klar til å slutte. Bare enkelt å greitt, ikke gjør noe stort nummer ut av det. Kommer det opp noe bleiespørsmål når gutten hører på, svarer du bare et eller annet med "Når Per sier at han er klar til det / har bestemt seg for det" Ved "morgenstellet" kan du bare spørre lett: "Skal du ha bleie eller truse på i dag?" og så får han det han vil ha, uten noe mer. Det rådet fikk jeg da en av mine absolutt ikke ville slutte med bleie, og plutselig en dag svarte hun "truse". Jeg ble så forskrekket at jeg nesten ikke visste hva jeg skulle svare, men klarte å svare med å spørre om hun ville ha den rosa eller den gule. Jeg fortsatte med å spørre noen dager, før jeg gikk over til "rosa eller gul truse i dag". Uansett hva du gjør, så synes jeg at du skal slappe av og bare ta det som det kommer. Du har mye gode poeng her
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2017 #9 Skrevet 20. oktober 2017 da er han ikke klar, så er ikke vits i og mase, kommer når barnet selv er klar Anonymkode: 7b66c...b4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå